- Nowy GLS jest jeszcze większy niż poprzednik – z długością 5,21 m ma iście amerykański format – w USA jest też produkowany
- Fala momentu 700 Nm jest dostępna już od 1200 obrotów – to pozwala przyjemnie przyspieszać i nada się do ciągnięcia przyczepy o masie do 3,5 t
- Seryjne adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie sprawia, że samochód nie jedzie, lecz niemal płynie
Podczas rodzinnych zakupów w wózku lądują karton szampana, polędwica wołowa i ostrygi? Jeśli twoi bliscy lubią być tak rozpieszczani, zadowalają się tylko tym, co najlepsze, to na pewno odnajdą się w nowym Mercedesie GLS.
Obfituje on w najbardziej soczyste luksusy i choć trudno w to uwierzyć, przyćmiewa nimi swojego poprzednika, tak samo jak długością karoserii. Mierzy 5,21 m, o 8 cm więcej niż generację temu. W standardzie ma 7 siedzeń i na każdym z nich spokojnie umości się nawet najbardziej wyrośnięty nastolatek. Wszystkie miejsca są elektrycznie sterowane, sześć z nich może być podgrzewanych, cztery – mieć masaż i wentylację, a w całej kabinie da się ustawić 5 stref temperatury klimatyzacji. To ważne, kiedy masz na pokładzie nawet 3 pokolenia swojej rodziny, w tym ukochaną teściową.
Jeśli wasi juniorzy bardziej interesują się ochroną klimatu niż udogodnieniami w podróży, to i tak zakup 2,5-tonowego SUV-a może wywołać konflikt pokoleniowy. Ale możecie spróbować odzyskać godność w ich oczach tym, że 6-cylindrowy, rzędowy OM 656 należy do najczystszych diesli w swojej klasie. Już teraz spełnia normę Euro 6d, a to m.in. dzięki wieloetapowemu układowi oczyszczania spalin, z dwoma katalizatorami SCR z wtryskiem AdBlue i katalizatorem amoniaku.
330-konna, 2,9-litrowa jednostka z dwustopniowym doładowaniem wydaje się „najrozsądniejszą” z oferowanych w GLS-ie. Pracuje aksamitnie, z eleganckim dieslowym akcentem i już od 1200 obrotów ciągnie potężnymi 700 niutonometrami. Do holowania przyczepy z końmi, łodzią czy zabytkowym Mercedesem jak znalazł, i bez balastu ta ogromna fala momentu bardzo przyjemnie niesie wielkiego GLS-a.
Mercedes GLS 400d – ciężki, ale szybki
Spod świateł ten kolos majestatycznie prze do przodu. Na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje tylko 6,1 s i na niemieckiej autostradzie pozwala gnać nawet 238 km/h. Jeśli miałoby to dla kogoś nie być wystarczająco prestiżowe, są jeszcze benzynowe „V8-ki” biturbo, obie z limiterem przy 250 km/h: GLS 580 (5,3 s od 0 do 100 km/h) i AMG GLS 63 (4,2 s). Rozpędzoną wysoką masę można bezpiecznie wyhamować (35,7-36,6 m 100-0 km/h), a siłę hamowania – bardzo precyzyjnie dozować. I to przed zakrętami się docenia, bo choć do precyzji w nadawaniu kierunku jazdy trudno się przyczepić, to fanem szybkich zmian kierunku GLS nie jest.
Mercedes GLS 400d – ile pali?
Mimo świetnej dziewięciobiegowej skrzyni, pracującej wartko, gładko i utrzymującej stosunkowo niskie obroty silnika, GLS w codziennej jeździe po mieście potrafi zaskoczyć wysokim spalaniem – gdy Warszawa jeszcze się korkowała w godzinach szczytu, zużycie przekraczało 20 l/100 km. Dopiero przy małym ruchu da się zejść poniżej 13 l i podobnych wyników należy się też spodziewać na autostradzie.
Podróże upływają w GLS-ie w błogim komforcie. Seryjne adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie sprawia, że samochód nie jedzie, lecz niemal płynie. Jedyne, co nieprzyjemnie przedostaje się do kabiny, to wstrząsy na dziurach asfaltu i mocno zapadniętych studzienkach. Za to przez progi spowalniające GLS przejeżdża jak po maśle. Nasz egzemplarz nie był wyposażony w zaawansowany układ stabilizacji E-Active Body Control, który obiecuje cuda: ma nie tylko niwelować ruchy nadwozia, lecz także pochylać auto w zakrętach do wewnętrznej, a w terenie, przez szybkie poruszanie karoserią w osi pionowej – pomagać odkopać się, np. w piachu.
Mercedes GLS 400d – nawet 26 głośników
Wyciszenie kabiny pozwala rozkoszować się fenomenalnym brzmieniem systemu nagłośnienia Burmester. Ma on moc 1610 watów i aż 26 głośników, umieszczonych nawet w kilku miejscach na suficie. Za 27 663 zł zyskujecie najskuteczniejszą możliwość zagłuszania rodzinnych awantur, ale zestaw jest tak wielki i ciężki, że... obniża maksymalną masę holowanej przyczepy z 3,5 do 3,3 t.
W obsłudze multimediów pewnie lepiej będą radzić sobie dzieciaki, które polubią też system obsługi głosowej. Ten często zaskakuje swoją inteligencją, a czasem... jak z dzieckiem – można wielokrotnie powtarzać, a ono i tak będzie wiedziało lepiej.
W każdym razie klikanie po bardzo rozbudowanych menu lepiej przeprowadzać na postoju albo gdy na prostej drodze wspierają nas aktywny tempomat i cały zastęp asystentów. GLS sam zmieni pas, kiedy przytrzyma się manetkę kierunkowskazu, sam zwolni przed korkiem na autostradzie (o którym poinformuje go serwis LifeTraffic), następnie sam utrzyma pas w ruchu stop & go z uwzględnieniem „korytarza życia” i nawet po minutowym postoju ruszy bez ingerencji kierowcy. Pełen relaks...
Mercedes GLS 400d – to nam się podoba
- Siedem wygodnych siedzeń
- Ogromny bagażnik
- Bardzo komfortowe zawieszenie
- Świetne reflektory
- Charakterystyka silnika
- Bogate wyposażenie seryjne
- Poczucie bycia królem drogi
Mercedes GLS 400d – to nam się nie podoba
- Gigantyczne wymiary zewnętrzne
- Obsługa systemu inforozrywki potrafi rozpraszać
- Niewygodne wsiadanie
Mercedes GLS 400d – nasza opinia
GLS może odgrywać rolę klasy S dla większej rodziny. Jest niesłychanie komfortowy i aż za wielki jak na europejskie realia. Częste poruszanie się nim po mieście może być stresujące mimo wszystkich jego udogodnień, pomagaczy i gadżetów. Ale też trudno, żeby prawdziwie 7-osobowy SUV był poręczny.
Mercedes GLS 400d – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Mercedes GLS 400d – nasze pomiary testowe
0-50 km/h | 2,2 s |
0-100 km/h | 6,1 s |
0-130 km/h | 9,9 s |
60-100 km/h | 3,3 s |
80-120 km/h | 4,3 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2557/753 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 53/47 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 12,6/12,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 36,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 35,7 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 53 dB (A) |
przy 100 km/h | 60 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Spalanie testowe (ON) | 9,3 l/100 km |
Zasięg | 960 km |
Mercedes GLS 400d – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo 2-stop./R6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 2925 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 330/3600-4200 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 700/1200 |
Skrzynia biegów | aut. 9 |
Napęd | 4x4 |
0-100 km/h (s) | 6,3 |
V maks. (km/h) | 238 |
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) | 9,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 245 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 3500/750 |
Pojemność bagażnika (l) | 355-890-2400 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 90 |
Marka i model opon test. auta | Pirelli PZero |
Rozmiar opon (p | t) | 275/45 R 21 | 315/40 R 21 |
Mercedes GLS 400d – wyposażenie
Wersja | GLS 400 d 4MATIC AMG Line |
7 airbagów/boczne w 2. rzędzie | S/1919 zł |
Reflektory LED Multibeam | S |
System multimedialny/nawigacja | S/S |
Kluczyk zbliżeniowy | S |
Elektrycznie sterowana klapa | S |
Automat parkujący | S |
Kamera cofania | S |
Skórzana tapicerka/nappa | 9880 zł |
Lakier metalik | 9371 zł |
Alufelgi 21-calowe | S |
Mercedes GLS 400d – ceny i gwarancja
Cena podstawowa testowanej wersji | 425 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 30 lat |
Przeglądy | co 25 tys. lub rok |
Cena testowanego auta | 571 926 zł |