Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mercedes GLS 400d – dla familijnego celebryty

Mercedes GLS 400d – dla familijnego celebryty

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Kiedy masz dużą rodzinę i każdy z jej członków ma pięciogwiazdkowe potrzeby, postaw na wielkiego tatusia wśród SUV-ów: Mercedesa GLS. W najnowszej odsłonie rozpieszcza i czci swoich użytkowników jeszcze bardziej niż dotąd. Sprawdzamy wysokoprężną odmianę GLS 400d

Mercedes GLS 400dŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
  • Nowy GLS jest jeszcze większy niż poprzednik – z długością 5,21 m ma iście amerykański format – w USA jest też produkowany
  • Fala momentu 700 Nm jest dostępna już od 1200 obrotów – to pozwala przyjemnie przyspieszać i nada się do ciągnięcia przyczepy o masie do 3,5 t
  • Seryjne adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie sprawia, że samochód nie jedzie, lecz niemal płynie

Podczas rodzinnych zakupów w wózku lądują karton szampana, polędwica wołowa i ostrygi? Jeśli twoi bliscy lubią być tak rozpieszczani, zadowalają się tylko tym, co najlepsze, to na pewno odnajdą się w nowym Mercedesie GLS.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Obfituje on w najbardziej soczyste luksusy i choć trudno w to uwierzyć, przyćmiewa nimi swojego poprzednika, tak samo jak długością karoserii. Mierzy 5,21 m, o 8 cm więcej niż generację temu. W standardzie ma 7 siedzeń i na każdym z nich spokojnie umości się nawet najbardziej wyrośnięty nastolatek. Wszystkie miejsca są elektrycznie sterowane, sześć z nich może być podgrzewanych, cztery – mieć masaż i wentylację, a w całej kabinie da się ustawić 5 stref temperatury klimatyzacji. To ważne, kiedy masz na pokładzie nawet 3 pokolenia swojej rodziny, w tym ukochaną teściową.

Przeczytaj też:

Jeśli wasi juniorzy bardziej interesują się ochroną klimatu niż udogodnieniami w podróży, to i tak zakup 2,5-tonowego SUV-a może wywołać konflikt pokoleniowy. Ale możecie spróbować odzyskać godność w ich oczach tym, że 6-cylindrowy, rzędowy OM 656 należy do najczystszych diesli w swojej klasie. Już teraz spełnia normę Euro 6d, a to m.in. dzięki wieloetapowemu układowi oczyszczania spalin, z dwoma katalizatorami SCR z wtryskiem AdBlue i katalizatorem amoniaku.

330-konna, 2,9-litrowa jednostka z dwustopniowym doładowaniem wydaje się „najrozsądniejszą” z oferowanych w GLS-ie. Pracuje aksamitnie, z eleganckim dieslowym akcentem i już od 1200 obrotów ciągnie potężnymi 700 niutonometrami. Do holowania przyczepy z końmi, łodzią czy zabytkowym Mercedesem jak znalazł, i bez balastu ta ogromna fala momentu bardzo przyjemnie niesie wielkiego GLS-a.

Mercedes GLS 400d – ciężki, ale szybki

Spod świateł ten kolos majestatycznie prze do przodu. Na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje tylko 6,1 s i na niemieckiej autostradzie pozwala gnać nawet 238 km/h. Jeśli miałoby to dla kogoś nie być wystarczająco prestiżowe, są jeszcze benzynowe „V8-ki” biturbo, obie z limiterem przy 250 km/h: GLS 580 (5,3 s od 0 do 100 km/h) i AMG GLS 63 (4,2 s). Rozpędzoną wysoką masę można bezpiecznie wyhamować (35,7-36,6 m 100-0 km/h), a siłę hamowania – bardzo precyzyjnie dozować. I to przed zakrętami się docenia, bo choć do precyzji w nadawaniu kierunku jazdy trudno się przyczepić, to fanem szybkich zmian kierunku GLS nie jest.

Mercedes GLS 400d – ile pali?

Mimo świetnej dziewięciobiegowej skrzyni, pracującej wartko, gładko i utrzymującej stosunkowo niskie obroty silnika, GLS w codziennej jeździe po mieście potrafi zaskoczyć wysokim spalaniem – gdy Warszawa jeszcze się korkowała w godzinach szczytu, zużycie przekraczało 20 l/100 km. Dopiero przy małym ruchu da się zejść poniżej 13 l i podobnych wyników należy się też spodziewać na autostradzie.

Podróże upływają w GLS-ie w błogim komforcie. Seryjne adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie sprawia, że samochód nie jedzie, lecz niemal płynie. Jedyne, co nieprzyjemnie przedostaje się do kabiny, to wstrząsy na dziurach asfaltu i mocno zapadniętych studzienkach. Za to przez progi spowalniające GLS przejeżdża jak po maśle. Nasz egzemplarz nie był wyposażony w zaawansowany układ stabilizacji E-Active Body Control, który obiecuje cuda: ma nie tylko niwelować ruchy nadwozia, lecz także pochylać auto w zakrętach do wewnętrznej, a w terenie, przez szybkie poruszanie karoserią w osi pionowej – pomagać odkopać się, np. w piachu.

Mercedes GLS 400d – nawet 26 głośników

Wyciszenie kabiny pozwala rozkoszować się fenomenalnym brzmieniem systemu nagłośnienia Burmester. Ma on moc 1610 watów i aż 26 głośników, umieszczonych nawet w kilku miejscach na suficie. Za 27 663 zł zyskujecie najskuteczniejszą możliwość zagłuszania rodzinnych awantur, ale zestaw jest tak wielki i ciężki, że... obniża maksymalną masę holowanej przyczepy z 3,5 do 3,3 t.

W obsłudze multimediów pewnie lepiej będą radzić sobie dzieciaki, które polubią też system obsługi głosowej. Ten często zaskakuje swoją inteligencją, a czasem... jak z dzieckiem – można wielokrotnie powtarzać, a ono i tak będzie wiedziało lepiej.

W każdym razie klikanie po bardzo rozbudowanych menu lepiej przeprowadzać na postoju albo gdy na prostej drodze wspierają nas aktywny tempomat i cały zastęp asystentów. GLS sam zmieni pas, kiedy przytrzyma się manetkę kierunkowskazu, sam zwolni przed korkiem na autostradzie (o którym poinformuje go serwis LifeTraffic), następnie sam utrzyma pas w ruchu stop & go z uwzględnieniem „korytarza życia” i nawet po minutowym postoju ruszy bez ingerencji kierowcy. Pełen relaks...

Mercedes GLS 400d – to nam się podoba

  • Siedem wygodnych siedzeń
  • Ogromny bagażnik
  • Bardzo komfortowe zawieszenie
  • Świetne reflektory
  • Charakterystyka silnika
  • Bogate wyposażenie seryjne
  • Poczucie bycia królem drogi

Mercedes GLS 400d – to nam się nie podoba

  • Gigantyczne wymiary zewnętrzne
  • Obsługa systemu inforozrywki potrafi rozpraszać
  • Niewygodne wsiadanie

Mercedes GLS 400d – nasza opinia

GLS może odgrywać rolę klasy S dla większej rodziny. Jest niesłychanie komfortowy i aż za wielki jak na europejskie realia. Częste poruszanie się nim po mieście może być stresujące mimo wszystkich jego udogodnień, pomagaczy i gadżetów. Ale też trudno, żeby prawdziwie 7-osobowy SUV był poręczny.

Mercedes GLS 400d – wymiary

Mercedes GLS – wymiary
Mercedes GLS – wymiaryŻródło: Auto Świat

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Mercedes GLS 400d – nasze pomiary testowe

0-50 km/h 2,2 s
0-100 km/h 6,1 s
0-130 km/h 9,9 s
60-100 km/h 3,3 s
80-120 km/h 4,3 s
Masa rzeczywista/ładowność 2557/753 kg
Rozdział masy (przód/tył) 53/47 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 12,6/12,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 36,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 35,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 53 dB (A)
przy 100 km/h 60 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 9,3 l/100 km
Zasięg 960 km

Mercedes GLS 400d – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo 2-stop./R6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa (cm3) 2925
Moc maks. (KM/obr./min) 330/3600-4200
Maks. mom. (Nm/obr./min) 700/1200
Skrzynia biegów aut. 9
Napęd 4x4
0-100 km/h (s) 6,3
V maks. (km/h) 238
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) 9,3
Emisja CO2 (g/km) 245
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 3500/750
Pojemność bagażnika (l) 355-890-2400
Pojemność zbiornika paliwa (l) 90
Marka i model opon test. auta Pirelli PZero
Rozmiar opon (p | t) 275/45 R 21 | 315/40 R 21

Mercedes GLS 400d – wyposażenie

Wersja GLS 400 d 4MATIC AMG Line
7 airbagów/boczne w 2. rzędzie S/1919 zł
Reflektory LED Multibeam S
System multimedialny/nawigacja S/S
Kluczyk zbliżeniowy S
Elektrycznie sterowana klapa S
Automat parkujący S
Kamera cofania S
Skórzana tapicerka/nappa 9880 zł
Lakier metalik 9371 zł
Alufelgi 21-calowe S

Mercedes GLS 400d – ceny i gwarancja

Cena podstawowa testowanej wersji 425 900 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 30 lat
Przeglądy co 25 tys. lub rok
Cena testowanego auta 571 926 zł
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy:MercedesMercedes GLS
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków