Z zewnątrz jest to klasyczne Mondeo najnowszej generacji. Tyle że blachy skrywają wiele ciekawych rozwiązań, np. jednostka spalinowa (benzyniak z wtryskiem bezpośrednim) jest wspomagana silnikiem elektrycznym. Układ korzysta z zespołu litowo-jonowych baterii o pojemności 1,4 kWh.
Samochód powstaje w Walencji (Hiszpania), ale akumulatory są przysyłane z Michigan – fabryka w USA ma większe doświadczenie w produkcji hybryd. Inżynierowie sporo nakombinowali, żeby ograniczyć konieczność korzystania z silnika spalinowego – na prąd pracują klimatyzacja i pompy wodne (główna i dodatkowe, np. obiegu cieczy w nagrzewnicy), potrzebny jest też do chłodzenia kontrolera pod maską i akumulatorów w bagażniku.
Auta nie da się podładować w domowym gniazdku – najwięcej prądu powstaje w czasie hamowania, co pozwala oszczędzać tarcze i klocki. W praktyce ten system doskonale działa! W układzie napędowym wykorzystano bezstopniową przekładnię. Całość płynnie pracuje, moment włączenia silnika spalinowego można wychwycić dzięki nadstawieniu ucha lub obserwacji pracy układu na wielkim ekranie na konsoli środkowej.
Nie ma też typowego dla słabszych aut wycia silnika podkręcanego przekładnią e-CVT i nawet dynamiczne przyspieszanie odbywa się płynnie. Ford obiecuje rewelacyjne spalanie w cyklu miejskim: 2,8 l/100 km. Do takiego poziomu nie udało nam się zbliżyć, jednak uzyskane 5,6 l/100 km – mimo że to dwa razy więcej – i tak uznajemy za świetny wynik.
W aucie z klasycznym napędem taka wartość byłaby nierealna. Dynamiczna jazda (w granicach rozsądku) nie zmienia spalania w istotny sposób. W mieście Mondeo często rezygnuje z silnika spalinowego, dzięki czemu rzeczywiście można poczuć zalety hybrydy. Może nie uda się pokonać za jednym podejściem spektakularnego dystansu na prądzie, ale często bywa tak, że jednostka spalinowa dołącza się na krótki czas, po czym niezauważalnie przestaje pracować.
Napęd hybrydowego Mondeo akceptujemy bez większych zastrzeżeń, ocenimy więc jeszcze nadwozie i podwozie. Układ jezdny zasługuje na najwyższe noty – precyzyjne zawieszenie zapewnia komfort nawet na dziurawej nawierzchni, ale na polskich drogach trzeba wzmóc czujność, bo prześwit jest niewielki.
Kierowcę wspomagają liczne systemy i mimo że opcjonalny układ zabezpieczający przed kolizjami przy małych prędkościach potrafi brutalnie zahamować np. przed szlabanem, ogólny poziom bezpieczeństwa jest bardzo wysoki. Na plus zapisujemy świetnie wykończone, ciche i wygodne wnętrze. Hybryda nie odbiega masą od innych wersji, ale bagażnik wywołuje uśmiech.
To nie jest auto dla wożących pakunki – w stosunku do sedana bez hybrydy (w Polsce niedostępny) tracimy 142 l. Nie można też holować przyczepy. Hybryda kosztuje 126 800 zł – za podobnie wyposażone Mondeo 1.5 EcoBoost (160 KM, 5d) zapłacicie 112 700 zł. 180-konny diesel jest nawet droższy (128 700 zł).
Ford Mondeo 2.0 Hybrid - nasza opinia
Przyzwoita cena, oszczędności na paliwie i – a może przede wszystkim – ogólnie świetny samochód. Podróżowanie Mondeo to przyjemność, nawet jeśli mimo wszystko nie zdecydujecie się na odmianę hybrydową, która niesie też z sobą kilka niedogodności.
Dane techniczne (dane fabryczne) | |
Silniki: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 + elektr. |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1999 |
Całkowita moc systemu (KM) | 187 |
Całkowity moment obr. (Nm) | 173 |
Skrzynia biegów | e-CVT (bezstopniowa) |
Napęd | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. wentyl./tarczowe |
Opony testowanego auta | 215/60 R 16 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4867/1852/1501 |
Rozstaw osi (mm) | 2850 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1504/746 |
Pojemność bagażnika (l) | 383 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 53 |
Osiągi (dane fabryczne) | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,2 s |
Prędkość maksymalna | 187 km/h |
Spalanie w mieście | 2,8 l/100 km |
Spalanie poza miastem | 5,0 l/100 km |
Spalanie średnie | 4,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 99 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1261 km |
Średnica zawracania | 11,6 m |
Wyposażenie | |
Wersja | Titanium Hybrid |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy | S/S/S/S |
ESP/szyberdach | S/3100 zł |
Klimatyzacja | S (aut., 2-strefowa) |
Tapicerka welur i alcantara | 10 300 zł |
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterka | S/S/S |
Radio z CD sterowane na kierownicy | S |
Komputer/tempomat/nawigacja | S/S/6900 zł |
Czujniki parkowania/deszczu | S/S |
Systemy wspomagania kierowcy | S (utrzymanie pojazdu na pasie, rozpoznawanie znaków, monitorowanie zmęczenia) |
Lakier metalizowany/alufelgi | 2300 zł/S (16-calowe) |
Gwarancja/ceny | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 126 800 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata bez limitu kilometrów lub – w promocji – 3 lata lub 60 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub co rok |