Z zewnątrz jest to klasyczne Mondeo najnowszej generacji. Tyle że blachy skrywają wiele ciekawych rozwiązań, np. jednostka spalinowa (benzyniak z wtryskiem bezpośrednim) jest wspomagana silnikiem elektrycznym. Układ korzysta z zespołu litowo-jonowych baterii o pojemności 1,4 kWh.

Samochód powstaje w Walencji (Hiszpania), ale akumulatory są przysyłane z Michigan – fabryka w USA ma większe doświadczenie w produkcji hybryd. Inżynierowie sporo nakombinowali, żeby ograniczyć konieczność korzystania z silnika spalinowego – na prąd pracują klimatyzacja i pompy wodne (główna i dodatkowe, np. obiegu cieczy w nagrzewnicy), potrzebny jest też do chłodzenia kontrolera pod maską i akumulatorów w bagażniku.

Auta nie da się podładować w domowym gniazdku – najwięcej prądu powstaje w czasie hamowania, co pozwala oszczędzać tarcze i klocki. W praktyce ten system doskonale działa! W układzie napędowym wykorzystano bezstopniową przekładnię. Całość płynnie pracuje, moment włączenia silnika spalinowego można wychwycić dzięki nadstawieniu ucha lub obserwacji pracy układu na wielkim ekranie na konsoli środkowej.

Nie ma też typowego dla słabszych aut wycia silnika podkręcanego przekładnią e-CVT i nawet dynamiczne przyspieszanie odbywa się płynnie. Ford obiecuje rewelacyjne spalanie w cyklu miejskim: 2,8 l/100 km. Do takiego poziomu nie udało nam się zbliżyć, jednak uzyskane 5,6 l/100 km – mimo że to dwa razy więcej – i tak uznajemy za świetny wynik.

W aucie z klasycznym napędem taka wartość byłaby nierealna. Dynamiczna jazda (w granicach rozsądku) nie zmienia spalania w istotny sposób. W mieście Mondeo często rezygnuje z silnika spalinowego, dzięki czemu rzeczywiście można poczuć zalety hybrydy. Może nie uda się pokonać za jednym podejściem spektakularnego dystansu na prądzie, ale często bywa tak, że jednostka spalinowa dołącza się na krótki czas, po czym niezauważalnie przestaje pracować.

Napęd hybrydowego Mondeo akceptujemy bez większych zastrzeżeń, ocenimy więc jeszcze nadwozie i podwozie. Układ jezdny zasługuje na najwyższe noty – precyzyjne zawieszenie zapewnia komfort nawet na dziurawej nawierzchni, ale na polskich drogach trzeba wzmóc czujność, bo prześwit jest niewielki.

Kierowcę wspomagają liczne systemy i mimo że opcjonalny układ zabezpieczający przed kolizjami przy małych prędkościach potrafi brutalnie zahamować np. przed szlabanem, ogólny poziom bezpieczeństwa jest bardzo wysoki. Na plus zapisujemy świetnie wykończone, ciche i wygodne wnętrze. Hybryda nie odbiega masą od innych wersji, ale bagażnik wywołuje uśmiech.

Bagażnik Mondeo Hybrid nie jest wzorem funkcjonalności. Foto: Jedynak Andrzej / Auto Świat
Bagażnik Mondeo Hybrid nie jest wzorem funkcjonalności.

To nie jest auto dla wożących pakunki – w stosunku do sedana bez hybrydy (w Polsce niedostępny) tracimy 142 l. Nie można też holować przyczepy. Hybryda kosztuje 126 800 zł – za podobnie wyposażone Mondeo 1.5 EcoBoost (160 KM, 5d) zapłacicie 112 700 zł. 180-konny diesel jest nawet droższy (128 700 zł).

Ford Mondeo 2.0 Hybrid - nasza opinia

Przyzwoita cena, oszczędności na paliwie i – a może przede wszystkim – ogólnie świetny samochód. Podróżowanie Mondeo to przyjemność, nawet jeśli mimo wszystko nie zdecydujecie się na odmianę hybrydową, która niesie też z sobą kilka niedogodności.

Dane techniczne (dane fabryczne)
Silniki: typ/cylindry/zawory benz./R4/16 + elektr.
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1999
Całkowita moc systemu (KM) 187
Całkowity moment obr. (Nm) 173
Skrzynia biegów e-CVT (bezstopniowa)
Napęd przedni
Hamulce (przód/tył) tarcz. wentyl./tarczowe
Opony testowanego auta 215/60 R 16
Dł./szer./wys. (mm) 4867/1852/1501
Rozstaw osi (mm) 2850
Masa własna/ładowność (kg) 1504/746
Pojemność bagażnika (l) 383
Pojemność zbiornika paliwa (l) 53
Osiągi (dane fabryczne)
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s
Prędkość maksymalna 187 km/h
Spalanie w mieście 2,8 l/100 km
Spalanie poza miastem 5,0 l/100 km
Spalanie średnie 4,2 l/100 km
Emisja CO2 99 g/km
Teoretyczny zasięg 1261 km
Średnica zawracania 11,6 m
Wyposażenie
Wersja Titanium Hybrid
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy S/S/S/S
ESP/szyberdach S/3100 zł
Klimatyzacja S (aut., 2-strefowa)
Tapicerka welur i alcantara 10 300 zł
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterka S/S/S
Radio z CD sterowane na kierownicy S
Komputer/tempomat/nawigacja S/S/6900 zł
Czujniki parkowania/deszczu S/S
Systemy wspomagania kierowcy S (utrzymanie pojazdu na pasie, rozpoznawanie znaków, monitorowanie zmęczenia)
Lakier metalizowany/alufelgi 2300 zł/S (16-calowe)
Gwarancja/ceny
Cena podstawowa testowanej wersji 126 800 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata bez limitu kilometrów lub – w promocji – 3 lata lub 60 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km lub co rok