- Nowy silnik świetnie daje sobie radę, choć nie jest szczególnie oszczędny i ma wysoką emisję CO2
- Qashqai to auto do wielu zadań, przyjazne na co dzień – nie za duże, poręczne
- Ciekawy napęd (CVT i 4x4) i dobre wyposażenie windują cenę niedużego crossovera powyżej 150 tys. zł
Mimo ery downsizingu, Renault dopasowując swojego diesla 1.6 (R9N) do nowych norm WLTP, powiększyło nieznacznie jego pojemność – teraz mamy odmianę 1.7 dCi (R9M). Zmiany to np. pojawienie się układu oczyszczania spalin AdBlue, nowy diesel korzysta (przynajmniej na razie) z jednej turbiny, poprzednik w mocniejszych wersjach miał dwie sprężarki.
Nissan Qashqai - nadwozie
Karoserię Qashqaia znamy bardzo dobrze. Nie jest to wielkie auto, ale dla wielu użytkowników będzie w sam raz – poręczne w mieście, stabilne na trasie, wystarczające nawet dla mniejszej rodziny. Testowy egzemplarz to świetnie wyposażona odmiana Tekna z pakietem Premium, co oznacza przyjemną częściowo skórzaną tapicerkę, duży szyberdach czy też dobre audio Bose.
Nissan Qashqai - silnik
Najbardziej ciekawił nas jednak nowy układ napędowy. Diesla 1.7 połączono tu z bezstopniową skrzynią, nazwaną przez Nissana XTRONIC, oraz z napędem 4x4 (klasyczny układ z wykorzystaniem sprzęgła płytkowego do automatycznego lub ręcznego dołączania tylnej osi). Sam silnik jest całkowicie poprawny – trudno powiedzieć, żeby był nadzwyczaj dynamiczny czy oszczędny, po prostu spełnia oczekiwania stawiane w tego rodzaju samochodach i czyni to bez zbędnego hałasu. Maksymalne zanotowane spalanie sięgało 10 l/100 km, ale spokojna jazda potrafi obniżyć ten wynik do 6 l/100 km. Pamiętacie typowe wady przekładni bezstopniowych, jak przeciąganie obrotów silnika czy wyraźne ograniczenie dynamiki? To… możecie o nich zapomnieć, bo duet Nissana naprawdę dobrze pracuje, można się nie zorientować, z jaką przekładnią mamy do czynienia.
Nissan Qashqai - prowadzenie
Pewna jazda autostradą, precyzja na bocznych drogach, nawet takich z przeciętną nawierzchnią. Do tego Qashqai całkiem dobrze hamuje. Mimo 19-calowych, szerokich opon komfort podróży pozostał akceptowalny.
Nissan Qashqai - koszty
Ceny aut idą w górę, niestety, Qashqai nie jest wyjątkiem – testowy samochód (z pakietem Premium za 4580 zł i metalikiem za 2700 zł) to wydatek… 156 070 zł! Sprawę nieco łagodzi obecnie obowiązujący rabat – 13 000 zł.
Nissan Qashqai Tekna 1.7 dCi 4WD Xtronic – dane techniczne i osiągi:
Silnik | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1749 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/3500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 340/1750 |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/CVT |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4394/1806/1595 |
Rozstaw osi (mm) | 2646 |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa (l) | 410/65 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1655/455 |
Masa przyczepy hamowanej/bez ham. (kg) | 2000/750 |
Rozmiar opon w testowanym aucie | 225/45 R 19 |
Cena 1.7 dCi Tekna | od 148 790 zł |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s |
Prędkość maksymalna | 193 km/h |
Spalanie (WLTP) średnie | 6,6-6,9 l/100 km |
Emisja CO2 | 174-182 g/km |
Teoretyczny zasięg | 942 km |
Nissan Qashqai - naszym zdaniem
Porządny samochód! Nie jest mistrzem przestronności, nie nadaje się też do startowania w rajdzie „o kropelce”. Ale okazuje się świetnym towarzyszem w codziennej jeździe: ma dobrze zestrojone podwozie i ciekawie zaprojektowany kokpit. Najnowszy silnik pasuje do charakteru auta: zapewnia dobrą dynamikę i świetnie współgra ze skrzynią CVT. Gdyby nie ta cena!