Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Nissan Qashqai Tekna 1.7 dCi 4WD Xtronic – czy warto zainwestować w nowego diesla?

Nissan Qashqai Tekna 1.7 dCi 4WD Xtronic – czy warto zainwestować w nowego diesla?

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Zaostrzone normy emisji spalin wymusiły na producentach zmiany w palecie silników. Sprawdzamy, jak radzi sobie Qashqai z dieslem 1.7 dCi.

Nissan Qashqai Tekna 1.7 dCi 4WD Xtronic
Zobacz galerię (11)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Nissan Qashqai Tekna 1.7 dCi 4WD Xtronic
  • Nowy silnik świetnie daje sobie radę, choć nie jest szczególnie oszczędny i ma wysoką emisję CO2
  • Qashqai to auto do wielu zadań, przyjazne na co dzień – nie za duże, poręczne
  • Ciekawy napęd (CVT i 4x4) i dobre wyposażenie windują cenę niedużego crossovera powyżej 150 tys. zł

Mimo ery downsizingu, Renault dopasowując swojego diesla 1.6 (R9N) do nowych norm WLTP, powiększyło nieznacznie jego pojemność – teraz mamy odmianę 1.7 dCi (R9M). Zmiany to np. pojawienie się układu oczyszczania spalin AdBlue, nowy diesel korzysta (przynajmniej na razie) z jednej turbiny, poprzednik w mocniejszych wersjach miał dwie sprężarki. 

Nissan Qashqai - nadwozie

Karoserię Qashqaia znamy bardzo dobrze. Nie jest to wielkie auto, ale dla wielu użytkowników będzie w sam raz – poręczne w mieście, stabilne na trasie, wystarczające nawet dla mniejszej rodziny. Testowy egzemplarz to świetnie wyposażona odmiana Tekna z pakietem Premium, co oznacza przyjemną częściowo skórzaną tapicerkę, duży szyberdach czy też dobre audio Bose.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nissan Qashqai - silnik

Najbardziej ciekawił nas jednak nowy układ napędowy. Diesla 1.7 połączono tu z bezstopniową skrzynią, nazwaną przez Nissana XTRONIC, oraz z napędem 4x4 (klasyczny układ z wykorzystaniem sprzęgła płytkowego do automatycznego lub ręcznego dołączania tylnej osi). Sam silnik jest całkowicie poprawny – trudno powiedzieć, żeby był nadzwyczaj dynamiczny czy oszczędny, po prostu spełnia oczekiwania stawiane w tego rodzaju samochodach i czyni to bez zbędnego hałasu. Maksymalne zanotowane spalanie sięgało 10 l/100 km, ale spokojna jazda potrafi obniżyć ten wynik do 6 l/100 km. Pamiętacie typowe wady przekładni bezstopniowych, jak przeciąganie obrotów silnika czy wyraźne ograniczenie dynamiki? To… możecie o nich zapomnieć, bo duet Nissana naprawdę dobrze pracuje, można się nie zorientować, z jaką przekładnią mamy do czynienia. 

Nissan Qashqai - prowadzenie

Pewna jazda autostradą, precyzja na bocznych drogach, nawet takich z przeciętną nawierzchnią. Do tego Qashqai całkiem dobrze hamuje. Mimo 19-calowych, szerokich opon komfort podróży pozostał akceptowalny.

Nissan Qashqai - koszty

Ceny aut idą w górę, niestety, Qashqai nie jest wyjątkiem – testowy samochód (z pakietem Premium za 4580 zł i metalikiem za 2700 zł) to wydatek… 156 070 zł! Sprawę nieco łagodzi obecnie obowiązujący rabat – 13 000 zł. 

Nissan Qashqai Tekna 1.7 dCi 4WD Xtronic – dane techniczne i osiągi:

Silnikt.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3)1749
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/3500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)340/1750
Napęd/skrzynia biegów4x4/CVT
Długość/szerokość/wysokość (mm)4394/1806/1595
Rozstaw osi (mm)2646
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa (l)410/65
Masa własna/ładowność (kg)1655/455
Masa przyczepy hamowanej/bez ham. (kg)2000/750
Rozmiar opon w testowanym aucie225/45 R 19
Cena 1.7 dCi Teknaod 148 790 zł
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s
Prędkość maksymalna193 km/h
Spalanie (WLTP) średnie6,6-6,9 l/100 km
Emisja CO2174-182 g/km
Teoretyczny zasięg942 km

Nissan Qashqai - naszym zdaniem

Porządny samochód! Nie jest mistrzem przestronności, nie nadaje się też do startowania w rajdzie „o kropelce”. Ale okazuje się świetnym towarzyszem w codziennej jeździe: ma dobrze zestrojone podwozie i ciekawie zaprojektowany kokpit. Najnowszy silnik pasuje do charakteru auta: zapewnia dobrą dynamikę i świetnie współgra ze skrzynią CVT. Gdyby nie ta cena!

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak