- Silnik benzynowy mimo, że nie powala mocą i momentem obrotowym stanowi mocną stronę Nissana X-Traila.
- Do podróżowania po asfalcie wystarcza napęd na przednie koła, ale jeśli myślisz o trudniejszym terenie jesteś skazany na diesla, którego można kupić w wersji 4x4.
- Wnętrze wykonane jest z miękkich materiałów, a obszerne fotele zapewniają komfortowe warunki podróżowania
Afery spalinowe, problemy serwisowe, czy pojawiające się zakazy wjazdu o centrów miast powodują, że w Europie powoli spada sprzedaż samochodów z silnikami diesla. Dziś mamy coraz mniej argumentów przemawiających za dieslami, tym bardziej że ceny oleju napędowego i etyliny się wyrównały. Istnieją zdeklarowani zwolennicy silników diesla i tacy, którzy kupują wyłącznie benzyniaki. Jest jednak też grupa klientów niezdecydowanych, którzy rozpatrują indywidualnie każdy przypadek.
Rzeczywiście w zależności od modelu bywa, że bardziej przekonuje nas do siebie diesel, a innym razem stawiamy na benzyniaka. Dziś wsiadamy za kierownicę Nissana X-Traila z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1.6 litra zasilanym benzyną. Mieliśmy już okazję poznać tę konstrukcję w kompaktowych modelach Renaulta i trzeba przyznać, że pozostawiła bardzo dobre wrażenia, ale w tym wypadku jest nieco słabsza i ma zadanie poruszenia sporych rozmiarów SUV-a o długości 464 cm i rozstawie osi 271 cm.
Nissan X-Trail – z czasem ujmuje
Po pokonaniu pierwszych kilometrów mam wrażenie, że X-Trailowi brakuje nieco dynamiki. Dopompowane turbosprężarką cztery cylindry generują 163 KM i 240 Nm. W samochodzie o masie 1430 kg i sporych oporach powietrza mile widziane byłoby kilkadziesiąt dodatkowych Nm. Podczas wyprzedzania na wysokich biegach, silnik X-Traila za mało ochoczo rozpędza sporej wielkości SUV-a. Wystarczy jednak zredukować biegi, by benzyniak nabrał wigoru i zaczął do siebie przekonywać. Szybko stałem się zwolennikiem tego napędu w X-Trailu. Czterocylindrowy motor ma znacznie szerszy zakres efektywnych obrotów niż diesel, świetnie reaguje na gaz, przyjemnie i soczyście i nie za głośno brzmi, a przy tym dynamicznie rozwija moc. Poza tym nadaje Nissanowi bardzo przyjemną lekkość, a 6-biegowa przekładnia pracuje z właściwie dobranym oporem i ma starannie policzone przełożenia. Jazda X-Trailem z dieslem pod maską na długiem dystansie jest znacznie bardziej męcząca.
Nissan X-Trail – kasa musi się zgadzać
Wrażenia to jedno, ale o wyborze wersji silnikowej często decyduje ekonomia. Spalanie w 1.6 DIG-T na trasie waha się od 6 do 9 litrów na setkę i mocno zależy od tempa jazdy. Diesel konsumuje ok. 1,5 litra na setkę mniej i oszczędności są tym większe, im kierowca ma cięższą nogę. Niemiej jednak ze względu na komfort jazdy, wybieramy wersję z silnikiem benzynowym, tym bardziej że jest tańsza od dieslowej o 8,5 tys. zł.
Niestety wersja benzynowa występuje tylko w zestawieniu z napędem na przednie koła, więc osobom, które szukają SUV-a 4x4, pozostaje zakup diesla. Tym bardziej że napęd na przód czasem daje o sobie znać. W deszczowe dni podczas dynamiczniejszego ruszania przednie koła tracą przyczepność, a w zakrętach kierowca nie czuje się tak pewnie, jak za kierownicą wersji 4x4. Sytuację ratuje dopracowany układ kierowniczy. Stawia przyjemny opór i jest komunikatywny.
Nissan znacznie poprawił ostatnio nie tylko stylizację, ale również jakość materiałów we wnętrzu. Są miękkie i przyjemne w dotyku, choć karoseria mogłaby być nieco sztywniejsza. Tylne fotele drżą podczas jazdy po nierównych drogach. Trzeba również przywyknąć do teatralnej aranżacji przestronnego wnętrza. Tylna kanapa zamocowana są dużo wyżej niż przednie fotele.
Nissan X-Trail – w drodze na szczyt
Nissan mocno się rozwinął w ostatnich latach. Po odmieńcach w stylu Tidy marka na nowo odkryła, że samochody mogą być ładne i praktyczne jednocześnie. X-Trail podobnie jak najnowsza Micra stają się mocnymi zawodnikami w swoich klasach i dziś zachęcają do siebie już nie tylko atrakcyjnym stosunkiem ceny do wielkości, ale również wrażeniami zza kierownicy.
Nissan X-Trail 1.6 DIG-T – dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1618 cm3, R4, turbo benz. |
Moc | 163 KM przy 5600 obr./min |
Moment obrotowy | 240 Nm przy 2000-4000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa ręczna, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,2 l/100 km (producent) |
Masa własna | 1430 kg |
Cena | od 102 000 zł |
[