Nie oczekują też nadzwyczajnych osiągów. Takich z pewnością zainteresuje propozycja Toyoty - mały Yaris z bogatym wyposażeniem i zautomatyzowaną przekładnią.
Nadwozie/jakość
Wersja Sol to topowa odmiana Yarisa. W wyposażeniu ma właściwie wszystko, czego wymaga się od samochodu segmentu B. Brak jedynie w opcji kurtyn powietrznych.
Jakość materiałów i montaż - bez zarzutów. Dobrym pomysłem jest przesuwana tylna kanapa. Nie zapewnia co prawda dodatkowej przestrzeni, ale pozwala na racjonalne gospodarowanie tym, co może zaoferować krótkie auto.
Układ napędowy/osiągi
Litrowy silnik Yarisa to propozycja raczej dla osób o spokojnym usposobieniu. Na szczęście zastosowana przekładnia nie powoduje pogorszenia osiągów. Skrzynia biegów typu MMT to zwykła, w pełni mechaniczna przekładnia zaopatrzona w automatyczny układ zmieniający biegi i "wciskający" sprzęgło.
Producent zapewnia, że jej zaleta to... zmniejszenie zużycia paliwa. Oszczędność jest zazwyczaj bolączką tradycyjnych "automatów" z przekładnią hydrokinetyczną i mechanizmami planetarnymi. Układ w Yarisie według danych fabrycznych ma oszczędzać w mieście niemal 0,5 l/100 km.
I w tym tkwi problem Yarisa - oszczędzanie wygląda tak, że gdy włączymytryb automatyczny, komputer dobiera bardzo wysokie przełożenia. Wystarczy na trzecim biegu puścić gaz, by wskoczył natychmiast piąty.
Niestety, gdy później chcemy przyspieszyć, czekają nas dwa szarpnięcia (redukcja do "trójki"), a na wzrost szybkości trzeba poczekać... W polskich warunkach (mało płynna jazda, częste hamowania) układ ten bardziej przeszkadza, niż pomaga.
Za to przyjemnie zmienia się biegi ręcznie - delikatne odpuszczenie gazu i trącenie dźwigni. Tylko po co automat? Przy dynamicznej jeździe łatwo przekroczyć 7 l/100 km.
Układ jezdny/komfort
Wysokie nadwozie Yarisa sprawia, że szybka podróż krętą, pozamiejską drogą nie będzie źródłem przyjemności. Za to w mieście można poruszać się żwawo i komfortowo - czyli zgodnie z planem.
Koszty/bezpieczeństwo
Kwota 45,5 tys. zł za małe autko z silnikiem litrowym bez klimatyzacji? Nawet za wersję Sol trochę drogo. Sytuację starają się ratować: automatyczna skrzynia, dodatki elektryczne, radioodtwarzacz z CD i legendarna niezawodność Toyoty poparta 3-letnią gwarancją mechaniczną.