Nadwozie/wnętrze
Na szczęście zabiegi odchudzające nie objęły wnętrza auta. Astra zapewnia swoim pasażerom więcej miejsca niż przeciętne auto kompaktowe. Na plus nadwozia należy również zaliczyć spory i praktyczny bagażnik oraz dobrą jakość materiałów wykończeniowych.
Silnik/skrzynia biegów
Najważniejsza część przy opisie auta, które w innych wersjach silnikowych jest przecież dobrze znane. 1,7-litrowy diesel z bezpośrednim wtryskiem, turbosprężarką i intercoolerem o mocy 75 koni z pewnością nie pomyli się nikomu z dobrze znaną jednostką o tej samej pojemności o mocy 68 koni. W stosunku do poprzednika to spory krok naprzód. Silnik dobrze radzi sobie z napędzaniem auta, ale o przyjemności płynącej z dziarskiego przyspieszania nie ma mowy. Smakuje bardziej jak czarny chleb powszedni niż trufle. Przy niskich prędkościach obrotowych motor zachowuje się jak klasyczny klekoczący diesel, po przekroczeniu 2000 obrotów zaczyna pracować bardziej miękko i delikatniej. Łatwiej było wybaczyć Astrze kulturę pracy jednostki napędowej na niskich obrotach, kiedy zmierzyliśmy średnie spalanie ? 4,9 litra na 100 km to wynik jak najbardziej satysfakcjonujący.
Układ jezdny/bezpieczeństwo
Sprężyste, ale twardawe resorowanie oraz pewne zachowanie auta, precyzyjny i lekko pracujący układ kierowniczy to niezaprzeczalne atuty Astry. W Niemczech do seryjnego wyposażenia auta należą ABS, 4 poduszki powietrzne. Hamowanie na poziomie ponad 40 metrów stawia Astrę w środku stawki samochodów kompaktowych.
Komfort
Wybredne podniebienia będą trochę rozczarowane. Twarde zestrojenie zawieszenia nie mogło nie odbić się na komforcie jazdy. Nierówności nawierzchni nie są najlepiej odfiltrowywane przez układ jezdny i przenoszą się do wnętrza auta. Przy wyższych obrotach w kabinie pasażerskiej robi się głośno. Niewątpliwą zaletą są natomiast duże i wygodne siedzenia.
Koszty
W Polsce Astra z silnikiem Diesla jest niedostępna. Za trzydrzwiowe auto w Niemczech trzeba zapłacić 28 185 DEM. Od lata za podobną cenę ma być oferowana spalająca o 0,4 litra mniej Astra Eco 4. Silnik pozostanie ten sam, a zmiany obejmą przede wszystkim aerodynamikę nadwozia, wagę, opony i skrzynię biegów. Czy auto pojawi się w polskich salonach Opla, na razie nie wiadomo.
Podsumowanie
Jeśli na pierwszym miejscu stawiamy oszczędzanie, Astra z 75-konnym dieslem będzie autem prawie idealnym. Przestrzeń na przyzwoitym poziomie kompaktu, ze spalaniem niewiele większym niż auta o wiele mniejsze.
Ocena: 4