Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Już jeździłem nowym "wypasionym" rodzinnym japońskim SUV-em. Mitsubishi Outlander celuje w premium i robi to dobrze

Już jeździłem nowym "wypasionym" rodzinnym japońskim SUV-em. Mitsubishi Outlander celuje w premium i robi to dobrze

Astara Poland rozpoczęła sprzedaż flagowego modelu Mitsubishi. Outlander PHEV ma bardzo wysoko postawić poprzeczkę swoim europejskim konkurentom. Miałem okazję już chwilę przejechać się tym samochodem.

Mitsubishi Outlander PHEVŻródło: Auto Świat / Paweł Krzyżanowski
  • Rozpoczęła się sprzedaż flagowego Mitsubishi Outlander PHEV, który "celuje" w europejskie SUV-y premium
  • To, co rzuca się w oczy to wysoka jakość wykończenia i bogate wyposażenie
  • Auto dysponuje także porządnymi właściwościami terenowymi
  • Materiał promocyjny. Został tak oznaczony ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst

Nowym Mitsubishi Outlanderem mieliśmy okazję przejechać się już podczas jego premiery w marcu tego roku. Więcej o pierwszych wrażeniach przeczytać można w materiale Jeździłem nowym japońskim hybrydowym SUV-em. Ma aż trzy silniki i ciekawy cennik. Tym razem podobną okazję mieliśmy przy okazji jego wejścia na polski rynek — na polskich drogach i w polskim ruchu ulicznym, więc w warunkach, w jakich większość nas na co dzień się porusza.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mitsubishi Outlander PHEV — celuje w europejski segment premium

Mitsubishi, podobnie jak Nissan, który również znajduje się w grupie marek pod skrzydłami Astary, zdecydowało się na przypuszczenie frontalnego ataku na segment SUV-ów premium. Jak deklaruje Astara — "czwarta generacja Mitsubishi Outlandera ma ambicje spełniać potrzeby wymagającej grupy europejskich kierowców, jednak jest kwintesencją japońskiej filozofii marki Mitsubishi i wszystkiego, co najlepsze w jej ofercie – wyróżnia się charakterystyczną dla dalekowschodniej kultury dbałością o detale, wysoką jakością wykończenia oraz trwałością, jakiej oczekuje się od samochodu zjeżdżającego z asfaltowych dróg i pozwalającego cieszyć się urokami pozamiejskich szlaków".

Skoro tak, więc może nietypowo zacznę od cen nowego Outlandera. Nie są one tajemnicą już od europejskiej premiery tego auta, ale do rzeczy. Outlander PHEV, jak na japońską filozofię przystało, występuje w nieskomplikowanej ofercie. Jest jedna wersja napędu, cztery warianty wyposażenia, a dopłaty wymaga jedynie niestandardowy lakier. Kosztuje od 259 990 zł.

Dokładnie prezentuje się to tak:

Wersja silnikowa i pakiety wyposażenia Outlander PHEV Rata Lease & GO
PHEV 2.4 AT 4WD 306 KM 259 990 zł 1 961 zł netto/m-c
Pakiet Intense + 16 000 zł + 121 zł netto/m-c
Pakiet Instyle + 30 000 zł + 226 zł netto/m-c
Pakiet Instyle Plus + 40 000 zł + 302 zł netto/m-c

Finalnie więc najdroższy wariant Mitsubishi Outlandera kosztuje 299 990 zł. To niemało, ale barierę 300 tys. zł można jeszcze przekroczyć. Dopłacić można za niestandardowy lakier, bo standardem jest r niemetalizowany biały. Za 3900 zł dostać można metalizowany grafitowy oraz metalizowany szary "Moonstone". Za 4900 zł metalizowany niebieski. 5900 z kosztują lakiery czarny diamentowy, czerwony diamentowy lub biały diamentowy. Są też warianty dwukolorowe, z których najdroższy kosztuje 8400 zł.

Ceny może i nie są niskie, ale konkurencja tego auta wcale nie odstaje cenami mocno w dół. Honda CR-V ePHEV kosztuje od 230 tys. zł. od 232 tys. zł, a Volvo XC60 od 264 900 zł. Od.

Mitsubishi Outlander PHEV — tu jest jakby luksusowo

Nowy Mitsubishi Outlander w odróżnieniu od innych modeli z gamy tej marki nie jest jednak zrebrandowanym Renault. To japońska konstrukcja bardzo blisko spokrewniona z Nissanem X-Trailem, który również "aspiruje do premium", choć to nieco za mało powiedziane.

Dowiedz się więcej:

Aspiracje do premium widać nie tylko na liście wyposażenia, które już w podstawowej wersji jest bogate, a w topowych odmianach wręcz kompletne i to bez żadnego naciągania. W wydaniu Instyle Plus na pokładzie mamy również fotele kierowcy i pasażera z funkcją masażu, brązową skórzaną tapicerkę, trójstrefową klimatyzację, fotele z regulacją podparcia lędźwiowego, wentylacją i pamięcią, czy wyświetlacz HUD (to już od drugiej od dołu wersji wyposażeniowej). Nawet tylna kanapa jest podgrzewana. I to nie tylko w najwyższej wersji wyposażenia. Wisienką na tym torcie jest system audio Dynamic Sound Yamaha Ultimate z 12 głośnikami.

Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEVAstara

Skoro nie tylko na liście wyposażenia, to jeszcze gdzie? A chociażby w designie, wykonaniu i materiałach. Zasiada się w tym aucie naprawdę przyjemnie. Jakość materiałów (przynajmniej na pierwszy rzut oka, bo na drugi nie było zwyczajnie czasu podczas prezentacji i krótkich, ok. 50-kilometrowych pętli testowych) prezentuje się bardzo dobrze, zwłaszcza w brązowym wariancie kolorystycznym, który kolokwialnie mówiąc "robi robotę" w tym aucie. Co więcej, wszystko (na pierwszy rzut oka) wzorowo spasowano. Projektanci posunęli się nawet do tego, że w miejscach, gdzie ma być miękko zastosowali żelowe wkładki i miękkie elementy naprawdę są bardzo miękkie. Wnętrze jest też bardzo dobrze wyciszone, co pozwala na docenienie jakości systemu audio, który wyszedł spod ręki inżynierów dźwięku Yamahy.

Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEVAstara

Równie kompletnie przedstawia się lista elementów z zakresu bezpieczeństwa. Tutaj pozwolę sobie na posiłkowanie się listą producenta, bo elementów jest naprawdę sporo:

  • System kamer 360 stopni
  • Przednie i tylne czujniki parkowania
  • Przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne
  • Kolanowa poduszka powietrzna kierowcy
  • Centralna poduszka powietrzna pomiędzy przednimi fotelami
  • System kontroli zjazdu ze wzniesienia (HDC) • System monitorowania uwagi kierowcy (DMS)
  • System ograniczający skutki kolizji czołowych (FCM) z wykrywaniem pieszych i rowerzystów
  • Tempomat adaptacyjny (ACC)
  • System ostrzegania o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu (LDW)
  • System ograniczający ryzyko niezamierzonej zmiany pasa ruchu (LDP)
  • System monitorowania martwego pola (BSW)
  • System monitorowania ruchu poprzecznego podczas cofania z funkcją hamowania (RCTA)
  • System rozpoznawania znaków drogowych z ostrzeganiem o przekroczeniu dozwolonej prędkości (TSR+ISA)
  • System wspomagania utrzymania pasa ruchu w sytuacjach awaryjnych (ELA)
  • System stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSA)

Mitsubishi Outlander PHEV — jak jeździ japoński SUV?

Europejski wariant Outlandera napędzany jest benzynowym silnikiem o pojemności 2,4 litra i mocy 136 KM i momencie obrotowym 203 Nm. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to niewiele, ale to nie wszystko. Jako że to PHEV, czyli hybryda plug-in, jednostkę spalinową połączono z dwoma (bo auto ma napęd na cztery koła S-AWC) silnikami elektrycznymi o mocach 115 i 136 KM. Łącznie, systemowo "pod nogą" kierowca ma zatem do dyspozycji 306 KM i aż 405 Nm momentu obrotowego. Solidnie.

Efektem takiego połączenia jest więcej niż przyzwoita jak na SUV-a tej wielkości (4,7 m długości i masa 2,1 tony) dynamika. Od o do 100 km na godz. auto przyspiesza w 7,9 sek. Ale w prawdziwym ruchu ważniejsze jest to, że zwiększenie prędkości ze 120 do 140 km na godz. zajmuje tylko 4,1 sek. Maksymalnie można tym samochodem pojechać 170 km na godz. Do 135 km na godz. można korzystać z napędu wyłącznie elektrycznego. I to o całkiem sporym zasięgu. Akumulator 22,7 kWh brutto ma gwarantować 86 km zasięgu bez konieczności uruchomienia silnika spalinowego. Dokładnie bardzo chętnie sprawdzę to przy okazji nieco dłuższego testu, ale na prezentacji, całą ponad 50 km pętlę dałoby się bez problemu przejechać korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego. Spalanie zatem wyniosłoby 0 litrów na 100 km. Tak się jednak nie stało, bo działanie silnika spalinowego da się także wymusić (choć auto domyślnie startuje wyłącznie na prądzie) zmieniając tryb jazdy. Dlatego, aż do czasu dłuższego kontaktu z tym autem o realnym spalaniu wolałbym się nie wypowiadać. Za to Mitsubishi deklaruje, że szybką ładowarką prądu stałego akumulator da się naładować do pełna w 32 min. Outlander ma też jeszcze jedną "elektryczną wisienkę" na deser - gotowość do wpięcia go w instalacje V2G/V2H.

Mitsubishi Outlander PHEV. Na postoju w mniej więcej 1/3 50 km trasy energii zostało na jeszcze 54 km
Mitsubishi Outlander PHEV. Na postoju w mniej więcej 1/3 50 km trasy energii zostało na jeszcze 54 kmŻródło: Auto Świat / Paweł Krzyżanowski

Dynamika, dynamiką, ale inżynierowie dostrajający to auto skupili się nie na samym przyspieszaniu, ale na płynności działania całego układu. I faktycznie tak to działa — auto w całym zakresie prędkości, z jakimi miałem okazję się poruszać na testowym odcinku nie wykazywało najmniejszych zawahań ani szarpnięć. Przy tym auto daje cały czas wrażenie pełnej kontroli. Pod tym względem naprawdę jest premium.

Zawieszeniowo również jest bardzo przyjemnie. Auto płynie wybiera nierówności, ale przy tym wcale nie buja się na nierównościach. Mimo komfortu, charaktertystyka jego jazdy, ani na chwilę nie przypomina "łódki na falach". Jest bardzo dobrze — można powiedzieć, że statecznie. W sam raz dla rodzinnego SUV-a.

Mitsubishi Outlander PHEV — spore możliwości w terenie

Mitsubishi Outlander to także nieco więcej niż tylko SUV — w sensie, w jakim znamy takie auta z naszych dróg. W większości służą za auta rodzinne. Mimo że część z nich ma napęd na wszystkie koła, to zazwyczaj nie zjeżdżają z asfaltu.

Tutaj jest nieco inaczej. Outlanderem śmiało można wyjechać poza utarte ścieżki. I dojedzie się daleko. Co prawda nie miałem okazji sprawdzić go w klasycznym terenie, ale po gruntowych drogach, jakie trafiły się na testowej trasie radził sobie bardzo dobrze. Przeniesienie napędu odbywa się tutaj bowiem za sprawą napędu na cztery koła S-AWC, a firma ma w tym zakresie ogromne doświadczenie. I to widać. Tam, gdzie inne, podobne auta jednak choć trochę "powalczyłyby" z terenem Outlander po prostu jedzie i to w całkiem komfortowy sposób, mimo całkowicie drogowego ogumienia.

Mitsubishi Outlander PHEV — dane techniczne

Dane producenta
Silnik 4B12 2,4 l. 16-zaworowy DOHC MIVEC
Pojemność 2360 cm3
Moc maks. (KMprzy obr./min.) 136 / 5000 obr./min
Maks. moment obr. (Nm) 203 / 4000 obr./min
Przedni silnik elektr. (maks. moc KM) 115
Tylny silnik elektr. (maks. moc KM) 136
Maks. łączna moc (kW) 225
Maks. łączny moment obrotow (Nm) 450
Prędkość maks. (km/h) 170
Prędkość maksymalna w trybie EV (km/h) 135
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 7,9
Przyspieszenie 120-140 km/h (sek.) 4.1
Łączne zużycie paliwa (WLTP) litry/100 km 0,8
Zasięg łączny (EV + silnik benz.) (km) 834 (koła 18") / 811 (koła 20")
Pojemność akumulatora brutto (kwh) 22,7
Długość (mm) 4719
Szerokość całkowita (mm) 1862
Wysokość całkowita (mm) 1746 - 1750
Rozstaw osi (mm) 2704
Masa własna (kg) 2070 - 2120
Pojemność bagażnika (l) 495
Zdolność holowania przyczepy z hamulcem (kg) 1600
Zdolność holowania przyczepy bez hamulca (kg) 750
Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków