Auto Świat Testy Testy nowych samochodów 7 miejsc na pokładzie i diesel marzeń pod maską! Testujemy Mazdę CX-80 e-SkyActive D. Ile pali i jak jeździ?

7 miejsc na pokładzie i diesel marzeń pod maską! Testujemy Mazdę CX-80 e-SkyActive D. Ile pali i jak jeździ?

Blisko 5 metrów długości, 7 miejsc na pokładzie, bogate wyposażenie i... aksamitnie pracujący 3,3-litrowy turbodiesel, który zgodnie z obietnicą Mazdy spala śmieszne ilości paliwa, a auto ma zasięg blisko 1300 km. Czyżby idealny, rodzinny SUV? Oto nasze wnioski i nasza opinia.

Mazda CX-80 e-SkyActive DMarcin Matus / Auto Świat
  • 254-konny diesel o pojemności 3,3 l to idealny napęd do Mazdy CX-80 – i pojemność, i moc, i moment robią robotę!
  • Ogromna przestrzeń w kabinie, seryjne 7-osobowe wnętrze (w ofercie jest też 6-osobowe), duży bagażnik, i bogate wyposażenie zadowolą nawet wymagających ojców rodzin
  • Cena podstawowej wersji CX-80 z dieslem pod maską startuje od 285 200 zł, a testowany egzemplarz to wydatek nieco ponad 330 000 zł. Owszem, to sporo pieniędzy, choć dziś w dobie wysokich cena aut nie jest to kwota, która powala na kolana
  • Samochód został użyczony przez importera, a po teście zwrócony

Mazda podąża własnymi ścieżkami – wiadomo nie od dziś. I nie chcę odwoływać się do silnika Wankla, który skądinąd nadal jest rozwijany i niedawno powrócił pod maskę MX-30 e-Skyactiv R-EV. Bardziej chodzi o ostatnie lata i podejście producenta z Hiroszimy do downsizingu. Gdy wszyscy schodzili z pojemności na rzecz doładowania, Mazda wprowadziła do popularnych modeli wolnossącą dwulitrówkę i pokazała, że bez turbo też da się jeździć i dynamicznie, i oszczędnie. Zresztą po drodze pojawiły się inne ciekawe rozwiązania, a swoistym wstrząsem było zaprezentowanie pod koniec 2022 r. 3,3-litrowego diesla. Dlaczego wstrząsem? W dobie czarnego PR-u i nagonki na silniki wysokoprężne taki ruch wymagał odwagi. Już jazda Mazdą CX-60 pokazała, że był to dobry kierunek. Test CX-80 tylko utwierdził mnie w tym przekonaniu! Ale do rzeczy.

Przeczytaj także: Mazda MX-30 R-EV: test. Tak dziwną hybrydą jeszcze nie jeździłem. Jest dla bojących się krótkiego zasięgu

Mazda CX-80 e-SkyActive D – kapitalnie brzmi i mało pali

3,3-litrowy diesel Mazdy ma dwa wałki rozrządu, wtrysk bezpośredni i sześć cylindrów w rzędzie, które pracują tak aksamitnie, że za każdym razem po uruchomieniu silnika uśmiech malował się na mojej twarzy. Dźwięk przypominał pracę 6-cylindrowego diesla BMW z najlepszych lat. Kolega z redakcji, Piotr Szypulski – testujący w tym samym czasie CX-60 także z dieslem 3,3 l – poszedł o krok dalej i rzucił podczas dzielenia się spostrzeżeniami: „Przy dynamicznym przyspieszaniu silnik ten gada prawie jak V8-ka!”. Raczej nie zaryzykowałbym takiego stwierdzenia, ale zapewniam… w dźwięku tego silnika jest to coś! Tak czy inaczej, dźwięk to jedno, a efektywność silnika – drugie i ważniejsze w codziennej eksploatacji.

Mazda CX-80 e-SkyActive D
Mazda CX-80 e-SkyActive DMarcin Matus / Auto Świat

Już po przejechaniu kilku kilometrów, odniosłem wrażenie, że 254-konny diesel o pojemności 3,3 l to idealny napęd do tego SUV-a Mazdy – i pojemność, i moc, i moment robią robotę! Do setki ważące ponad 2 t CX-80 przyspiesza w niecałe 8,5 s. Do tego spala naprawdę rozsądne ilości paliwa – poza miastem, przy 80-90 km/h (spokojna jazda), średnie spalanie oscylowało w granicach 5-5,5 l na 100 km, z kolei jadąc ok. 120 km/h drogą ekspresową, trzeba doliczyć 1-1,5 l (ok. 7 l/100 km), a autostradą – 1-2 l. W mieście CX-80 zużywało od 6,8 do 7,4 l/100 km. Średnia z całego testu wyniosła więc 6,9 l/100 km, co uznajemy za świetny wynik.

Mazda CX-80 e-SkyActive D – wygodnie i komfortowo

Pochwały należą się za trakcję (seryjny napęd 4x4) i automatyczną przekładnię (8b), która płynnie zmienia biegi i idealnie współpracuje z silnikiem. Także zawieszenie w bazowych ustawieniach Normal skalibrowano pod kątem przyjemnej, komfortowej jazdy. Po włączeniu trybu Sport auto nabiera wigoru, ale... CX-80 to bardziej pożeracz kilometrów podczas rodzinnych wyjazdów.

Mazda CX-80 e-SkyActive D
Mazda CX-80 e-SkyActive DMarcin Matus / Auto Świat

Wspomnienie o rodzinnych aspiracjach nie jest przypadkowe, bo i ogromna przestrzeń w kabinie, i seryjne 7-osobowe wnętrze (w ofercie jest też 6-osobowe), i duży bagażnik (jego pojemność zależy od liczby osób na pokładzie – 258 l z 7 osobami na pokładzie, 687 l – 5 osób i 1971 l – 2 osoby), i bogate wyposażenie zadowolą wymagających ojców rodzin. Generalnie auto warte uwagi.

Mazda CX-80 e-SkyActive D – dane techniczne

Typ silników, cylindry t.diesel R6 + MHEV (48 V)
Poj. silnika spalinowego 3283 cm3
Zawory/układ rozrządu/wtrysk 4 na cylinder/DOHC/bezpośredni
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch
Moc maksymalna 187 kW (254 KM) przy 3750 obr./min
Maksymalny moment obr. 550 Nm przy 1500-2400 obr./min
Prędkość maksymalna 219 km/h
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4WD
Hamulce z przodu/z tyłu tarczowe
Opony w aucie testowym 235/50 R 20 104V
Zużycie paliwa (średnie wg WLTP) 5,7 l/100 km
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s
Pojemność zbiornika paliwa 74 l
Prześwit/promień skrętu 165 mm/11,6 m
Pojemność bagażnika 258/687/1971 l 
Długość/szerokość/wysokość 4990/1890/1713 mm
Rozstaw osi 3120 mm

Mazda CX-80 e-SkyActive D – ceny i wyposażenie

Wersja wyposażenia testowego auta Homura Plus
Cena wersji testowanej (bazowa) 325 900 zł
Kamera cofania/nawigacja S/S
Klimatyzacja automatyczna 2-stref. S
Pompa ciepła S
Reflektory LED S
Audio premium/dach panoramiczny S/S
Lakier metalizowany Artisan Red 5900 zł

Mazda CX-80 e-SkyActive D – koszty i gwarancje

Cena podst. wersji silnikowej 285 200 zł
Gwarancja mechaniczna 6 lat/150 tys. km
Gwarancja: na lakier/perforacyjna 3 lata/12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego egzemplarza 331 800 zł

Mazda CX-80 e-SkyActive D – naszym zdaniem

Mazda CX-80 udowodniła, że duży SUV z dużym dieslem to nadal świetne zestawienie. Ale nie tylko efektywny, oszczędny oraz czysty (!) napęd wysokoprężny pozostawił po sobie dobre wrażenie. Generalnie CX-80 to dopracowane rodzinne auto, które ma wiele zalet i tych użytkowych, i tych eksploatacyjnych. Cena podstawowej wersji startuje od 285 200 zł, a testowany egzemplarz to wydatek nieco ponad 330 000 zł. Owszem, to sporo pieniędzy, choć dziś w dobie wysokich cena aut nie jest to kwota zwalająca z nóg. Tym bardziej, że CX-80 to kawał auta z bogatym wyposażeniem, a w wersji e-SkyActive D również – świetnym silnikiem.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków