- 254-konny diesel o pojemności 3,3 l to idealny napęd do Mazdy CX-80 – i pojemność, i moc, i moment robią robotę!
- Ogromna przestrzeń w kabinie, seryjne 7-osobowe wnętrze (w ofercie jest też 6-osobowe), duży bagażnik, i bogate wyposażenie zadowolą nawet wymagających ojców rodzin
- Cena podstawowej wersji CX-80 z dieslem pod maską startuje od 285 200 zł, a testowany egzemplarz to wydatek nieco ponad 330 000 zł. Owszem, to sporo pieniędzy, choć dziś w dobie wysokich cena aut nie jest to kwota, która powala na kolana
- Samochód został użyczony przez importera, a po teście zwrócony
Mazda podąża własnymi ścieżkami – wiadomo nie od dziś. I nie chcę odwoływać się do silnika Wankla, który skądinąd nadal jest rozwijany i niedawno powrócił pod maskę MX-30 e-Skyactiv R-EV. Bardziej chodzi o ostatnie lata i podejście producenta z Hiroszimy do downsizingu. Gdy wszyscy schodzili z pojemności na rzecz doładowania, Mazda wprowadziła do popularnych modeli wolnossącą dwulitrówkę i pokazała, że bez turbo też da się jeździć i dynamicznie, i oszczędnie. Zresztą po drodze pojawiły się inne ciekawe rozwiązania, a swoistym wstrząsem było zaprezentowanie pod koniec 2022 r. 3,3-litrowego diesla. Dlaczego wstrząsem? W dobie czarnego PR-u i nagonki na silniki wysokoprężne taki ruch wymagał odwagi. Już jazda Mazdą CX-60 pokazała, że był to dobry kierunek. Test CX-80 tylko utwierdził mnie w tym przekonaniu! Ale do rzeczy.
Przeczytaj także: Mazda MX-30 R-EV: test. Tak dziwną hybrydą jeszcze nie jeździłem. Jest dla bojących się krótkiego zasięgu
Mazda CX-80 e-SkyActive D – kapitalnie brzmi i mało pali
3,3-litrowy diesel Mazdy ma dwa wałki rozrządu, wtrysk bezpośredni i sześć cylindrów w rzędzie, które pracują tak aksamitnie, że za każdym razem po uruchomieniu silnika uśmiech malował się na mojej twarzy. Dźwięk przypominał pracę 6-cylindrowego diesla BMW z najlepszych lat. Kolega z redakcji, Piotr Szypulski – testujący w tym samym czasie CX-60 także z dieslem 3,3 l – poszedł o krok dalej i rzucił podczas dzielenia się spostrzeżeniami: „Przy dynamicznym przyspieszaniu silnik ten gada prawie jak V8-ka!”. Raczej nie zaryzykowałbym takiego stwierdzenia, ale zapewniam… w dźwięku tego silnika jest to coś! Tak czy inaczej, dźwięk to jedno, a efektywność silnika – drugie i ważniejsze w codziennej eksploatacji.
Już po przejechaniu kilku kilometrów, odniosłem wrażenie, że 254-konny diesel o pojemności 3,3 l to idealny napęd do tego SUV-a Mazdy – i pojemność, i moc, i moment robią robotę! Do setki ważące ponad 2 t CX-80 przyspiesza w niecałe 8,5 s. Do tego spala naprawdę rozsądne ilości paliwa – poza miastem, przy 80-90 km/h (spokojna jazda), średnie spalanie oscylowało w granicach 5-5,5 l na 100 km, z kolei jadąc ok. 120 km/h drogą ekspresową, trzeba doliczyć 1-1,5 l (ok. 7 l/100 km), a autostradą – 1-2 l. W mieście CX-80 zużywało od 6,8 do 7,4 l/100 km. Średnia z całego testu wyniosła więc 6,9 l/100 km, co uznajemy za świetny wynik.
Mazda CX-80 e-SkyActive D – wygodnie i komfortowo
Pochwały należą się za trakcję (seryjny napęd 4x4) i automatyczną przekładnię (8b), która płynnie zmienia biegi i idealnie współpracuje z silnikiem. Także zawieszenie w bazowych ustawieniach Normal skalibrowano pod kątem przyjemnej, komfortowej jazdy. Po włączeniu trybu Sport auto nabiera wigoru, ale... CX-80 to bardziej pożeracz kilometrów podczas rodzinnych wyjazdów.
Wspomnienie o rodzinnych aspiracjach nie jest przypadkowe, bo i ogromna przestrzeń w kabinie, i seryjne 7-osobowe wnętrze (w ofercie jest też 6-osobowe), i duży bagażnik (jego pojemność zależy od liczby osób na pokładzie – 258 l z 7 osobami na pokładzie, 687 l – 5 osób i 1971 l – 2 osoby), i bogate wyposażenie zadowolą wymagających ojców rodzin. Generalnie auto warte uwagi.
Mazda CX-80 e-SkyActive D – dane techniczne
Typ silników, cylindry | t.diesel R6 + MHEV (48 V) |
Poj. silnika spalinowego | 3283 cm3 |
Zawory/układ rozrządu/wtrysk | 4 na cylinder/DOHC/bezpośredni |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch |
Moc maksymalna | 187 kW (254 KM) przy 3750 obr./min |
Maksymalny moment obr. | 550 Nm przy 1500-2400 obr./min |
Prędkość maksymalna | 219 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/4WD |
Hamulce z przodu/z tyłu | tarczowe |
Opony w aucie testowym | 235/50 R 20 104V |
Zużycie paliwa (średnie wg WLTP) | 5,7 l/100 km |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,4 s |
Pojemność zbiornika paliwa | 74 l |
Prześwit/promień skrętu | 165 mm/11,6 m |
Pojemność bagażnika | 258/687/1971 l |
Długość/szerokość/wysokość | 4990/1890/1713 mm |
Rozstaw osi | 3120 mm |
Mazda CX-80 e-SkyActive D – ceny i wyposażenie
Wersja wyposażenia testowego auta | Homura Plus |
Cena wersji testowanej (bazowa) | 325 900 zł |
Kamera cofania/nawigacja | S/S |
Klimatyzacja automatyczna 2-stref. | S |
Pompa ciepła | S |
Reflektory LED | S |
Audio premium/dach panoramiczny | S/S |
Lakier metalizowany Artisan Red | 5900 zł |
Mazda CX-80 e-SkyActive D – koszty i gwarancje
Cena podst. wersji silnikowej | 285 200 zł |
Gwarancja mechaniczna | 6 lat/150 tys. km |
Gwarancja: na lakier/perforacyjna | 3 lata/12 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera |
Cena testowanego egzemplarza | 331 800 zł |
Mazda CX-80 e-SkyActive D – naszym zdaniem
Mazda CX-80 udowodniła, że duży SUV z dużym dieslem to nadal świetne zestawienie. Ale nie tylko efektywny, oszczędny oraz czysty (!) napęd wysokoprężny pozostawił po sobie dobre wrażenie. Generalnie CX-80 to dopracowane rodzinne auto, które ma wiele zalet i tych użytkowych, i tych eksploatacyjnych. Cena podstawowej wersji startuje od 285 200 zł, a testowany egzemplarz to wydatek nieco ponad 330 000 zł. Owszem, to sporo pieniędzy, choć dziś w dobie wysokich cena aut nie jest to kwota zwalająca z nóg. Tym bardziej, że CX-80 to kawał auta z bogatym wyposażeniem, a w wersji e-SkyActive D również – świetnym silnikiem.
Galeria zdjęć
CX-80 występuje z dieslem i jako hybryda PHEV. W obu wersjach napęd AWD jest w serii
Odmiana Homura Plus jest bardzo bogato wyposażona. W standardzie m.in. panoramiczny dach i nagłośnienie premium
Na plus wydajne, świetnie oświetlające drogę reflektory
Wygląd kokpitu to udane połączenie nowoczesności z klasyką. Dobra jakość wykończenia
Do wyboru tryby: Towing (gdy ciągniemy przyczepę), Sport, Normal i Off-road
Rozsądne spalanie to zaleta – jego historię można podejrzeć na ekranie
Klimatyzację czy też wentylację foteli obsługujemy tradycyjnymi przyciskami
Sterowanie większością funkcji za pomocą pokrętła – jak w innych Mazdach
Fotele są wygodne, skóra – dobrej jakości
W 2. rzędzie siedzeń ogromna przestrzeń
W 3. rzędzie siedzeń miejsca całkiem sporo
254-konny diesel R6 3,3 litra to nowoczesny silnik – efektywny oraz wydajny
Pojemność bagażnika zależy od liczby osób na pokładzie – 258 l (7 osób)
Pojemność 687 l – 5 osób
Bagażnik ma pojemność 1971 l z dwiema osobami na pokładzie
W bagażniku znajdziecie gniazdka 220 V i 12 V
Między fotelami duży zamykany schowek