W Oplu dopisek Cargo oznacza, że mamy do czynienia z dostawczą wersją Combo (osobowa nazywa się Life). Jednak i w tym przypadku nie jesteśmy skazani tylko na dwa miejsca w kabinie i dużą pakę. Do bardziej wszechstronnego zastosowania przygotowano wariant załogowy na bazie wersji XL z wydłużonym o 19 cm rozstawem osi (2,975 m). Z tyłu mamy więc dodatkowe trzy fotele (składane i wyjmowane) oraz ruchomą przegrodę. Solidna, stalowa konstrukcja skutecznie oddziela część pasażerską od transportowej. Łatwo się ją przesuwa, więc z auta do przewozu osób szybko zrobimy rasowego dostawczaka. Drzwiczki z prawej strony pozwalają na przewóz długich przedmiotów, więc nic nas nie ogranicza. Dwie europalety też się zmieszczą.

Opel Combo Cargo – wszelkie udogodnienia na pokładzie

Wrócę jeszcze do wspomnianego C15, w którym w zasadzie były tylko kierownica (bez wspomagania), proste radio na kasety i to w zasadzie tyle. Wtedy o klimatyzacji można było pomarzyć. Gdyby ktoś przeniósł się w czasie z lat 90. do dnia dzisiejszego, to byłby w niezłym szoku. Automatyczna klima; rozbudowane multimedia z dużym ekranem dotykowym; wyświetlacz Head-Up, pokazujący najpotrzebniejsze informacje bezpośrednio przed oczami kierowcy; podgrzewane fotele czy automatyczna skrzynia biegów obsługiwana pokrętłem, które nie zabiera miejsca jak klasyczna dźwignia - to wyposażenie opisywanego Opla Combo Cargo. Można sobie nawet zamówić bezprzewodową ładowarkę do smartfonu. Oczywiście tego typu dodatki są dodatkowo płatne.

Jeśli już jesteśmy przy luksusach, znanych z dzisiejszych aut osobowych, to przydałaby się jeszcze kamera cofania (niedostępna w wersji z kabiną załogową), szczególnie przy zamontowanym haku. Można też narzekać na niepodświetlone przyciski do obsługi klimatyzacji (utrudniona obsługa po zmroku). Kolejna uwaga jest już bardziej serio, bo otwory na napoje w konsoli centralnej są zdecydowanie zbyt płytkie. Na małe kubki jeszcze wystarczą, ale półlitrowe butelki wypadają z nich na zakrętach - to niebezpieczne!

Opel Combo Cargo – to jednak nie osobówka

Dostawcze pochodzenie Opla Combo daje o sobie znać dopiero podczas jazdy. Im wyższa prędkość, tym bardziej słychać szum pochodzący z niewyciszonej tylnej części samochodu. Zawieszenie kiepsko radzi sobie z dziurami w nawierzchni. W dodatku, jak to w dostawczaku, co jakiś czas coś stuka, coś puka (przesuwana przegroda ma w tym spory udział). Po przesiadce z innego samochodu z lepszym wygłuszeniem wnętrza od razu zauważymy też głośną pracę turbodiesla.

Silnik 1.5 D ma jednak inne zalety – w wersji 130-konnej zapewnia bardzo przyzwoite osiągi (10,6 s od 0 do 100 km/h) oraz naprawdę niskie spalanie. Moje wyniki (bez zbyt dużego obciążenia) wyglądają następująco: 7-7,5 l/100 km w mieście; 6,5 l w trasie mieszanej (droga krajowa i ekspresówka) oraz ok. 5 l podczas spokojnej jazdy. Ośmiostopniowy „automat” nie jest mistrzem szybkości zmiany biegów, ale nie jest też ślamazarny. Do tego auta pasuje bardzo dobrze i znacznie podnosi komfort jazdy w korkach.

Opel Combo Cargo – moim zdaniem

To wszechstronny kompaktowy samochód dostawczy, któremu nie można czegokolwiek poważnego zarzucić, jeśli chodzi o możliwości transportowe. Do tego całkiem przyjemnie się nim jeździ. Nowy Combo jest dopracowaną konstrukcją, powstałą w ramach francuskiego koncernu PSA (obecnie Opel wchodzi w jego skład, wcześnie produkował ten model z Fiatem). W tym segmencie bardzo dużą rolę odgrywają jednak koszty, więc warto poznać oferty bliźniaczych modeli Citroena (Berlingo) i Peugeota (Partner), a także Toyoty (ProAce City), która również wzięła udział w tym projekcie.

Opel Combo Cargo 1.5 Diesel 130 KM A8 Załogowy – dane techniczne

Pojemność i rodzaj silnika 1499 cm3, R4, diesel
Moc silnika spalinowego 131 KM/3750 obr./min
Moment obrotowy 300 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 8-biegowa automatyczna, napęd na przód
Prędkość maksymalna 183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s
Średnie zużycie paliwa 6,4 l/100 km
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi 4753/1921/1860/2975
Masa własna/ładowność 1525 kg/775 kg
Pojemność przestrzeni bagażowej 1,8 m3
Cena od 115 450 zł