REKLAMA
Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Opel Combo Cargo 1.5 Diesel Załogowy – cywilizowany dostawczak

Opel Combo Cargo 1.5 Diesel Załogowy – cywilizowany dostawczak

Kiedyś samochody dostawcze oznaczały prawdziwe „woły robocze”. Pamiętam to z dzieciństwa, bo w firmie rodziców był niezniszczalny, ale mało komfortowy Citroen C15. Dziś to zupełnie inna bajka. Dobry przykład stanowi Opel Combo piątej generacji.

Opel Combo Cargo 1.5 Diesel Załogowy
Zobacz galerię (23)
Auto Świat / Krzysztof Słomski
Opel Combo Cargo 1.5 Diesel Załogowy

W Oplu dopisek Cargo oznacza, że mamy do czynienia z dostawczą wersją Combo (osobowa nazywa się Life). Jednak i w tym przypadku nie jesteśmy skazani tylko na dwa miejsca w kabinie i dużą pakę. Do bardziej wszechstronnego zastosowania przygotowano wariant załogowy na bazie wersji XL z wydłużonym o 19 cm rozstawem osi (2,975 m). Z tyłu mamy więc dodatkowe trzy fotele (składane i wyjmowane) oraz ruchomą przegrodę. Solidna, stalowa konstrukcja skutecznie oddziela część pasażerską od transportowej. Łatwo się ją przesuwa, więc z auta do przewozu osób szybko zrobimy rasowego dostawczaka. Drzwiczki z prawej strony pozwalają na przewóz długich przedmiotów, więc nic nas nie ogranicza. Dwie europalety też się zmieszczą.

Opel Combo Cargo – wszelkie udogodnienia na pokładzie

Wrócę jeszcze do wspomnianego C15, w którym w zasadzie były tylko kierownica (bez wspomagania), proste radio na kasety i to w zasadzie tyle. Wtedy o klimatyzacji można było pomarzyć. Gdyby ktoś przeniósł się w czasie z lat 90. do dnia dzisiejszego, to byłby w niezłym szoku. Automatyczna klima; rozbudowane multimedia z dużym ekranem dotykowym; wyświetlacz Head-Up, pokazujący najpotrzebniejsze informacje bezpośrednio przed oczami kierowcy; podgrzewane fotele czy automatyczna skrzynia biegów obsługiwana pokrętłem, które nie zabiera miejsca jak klasyczna dźwignia - to wyposażenie opisywanego Opla Combo Cargo. Można sobie nawet zamówić bezprzewodową ładowarkę do smartfonu. Oczywiście tego typu dodatki są dodatkowo płatne.

Jeśli już jesteśmy przy luksusach, znanych z dzisiejszych aut osobowych, to przydałaby się jeszcze kamera cofania (niedostępna w wersji z kabiną załogową), szczególnie przy zamontowanym haku. Można też narzekać na niepodświetlone przyciski do obsługi klimatyzacji (utrudniona obsługa po zmroku). Kolejna uwaga jest już bardziej serio, bo otwory na napoje w konsoli centralnej są zdecydowanie zbyt płytkie. Na małe kubki jeszcze wystarczą, ale półlitrowe butelki wypadają z nich na zakrętach - to niebezpieczne!

Opel Combo Cargo – to jednak nie osobówka

Dostawcze pochodzenie Opla Combo daje o sobie znać dopiero podczas jazdy. Im wyższa prędkość, tym bardziej słychać szum pochodzący z niewyciszonej tylnej części samochodu. Zawieszenie kiepsko radzi sobie z dziurami w nawierzchni. W dodatku, jak to w dostawczaku, co jakiś czas coś stuka, coś puka (przesuwana przegroda ma w tym spory udział). Po przesiadce z innego samochodu z lepszym wygłuszeniem wnętrza od razu zauważymy też głośną pracę turbodiesla.

Silnik 1.5 D ma jednak inne zalety – w wersji 130-konnej zapewnia bardzo przyzwoite osiągi (10,6 s od 0 do 100 km/h) oraz naprawdę niskie spalanie. Moje wyniki (bez zbyt dużego obciążenia) wyglądają następująco: 7-7,5 l/100 km w mieście; 6,5 l w trasie mieszanej (droga krajowa i ekspresówka) oraz ok. 5 l podczas spokojnej jazdy. Ośmiostopniowy „automat” nie jest mistrzem szybkości zmiany biegów, ale nie jest też ślamazarny. Do tego auta pasuje bardzo dobrze i znacznie podnosi komfort jazdy w korkach.

Opel Combo Cargo – moim zdaniem

To wszechstronny kompaktowy samochód dostawczy, któremu nie można czegokolwiek poważnego zarzucić, jeśli chodzi o możliwości transportowe. Do tego całkiem przyjemnie się nim jeździ. Nowy Combo jest dopracowaną konstrukcją, powstałą w ramach francuskiego koncernu PSA (obecnie Opel wchodzi w jego skład, wcześnie produkował ten model z Fiatem). W tym segmencie bardzo dużą rolę odgrywają jednak koszty, więc warto poznać oferty bliźniaczych modeli Citroena (Berlingo) i Peugeota (Partner), a także Toyoty (ProAce City), która również wzięła udział w tym projekcie.

Opel Combo Cargo 1.5 Diesel 130 KM A8 Załogowy – dane techniczne

Pojemność i rodzaj silnika1499 cm3, R4, diesel
Moc silnika spalinowego131 KM/3750 obr./min
Moment obrotowy300 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd8-biegowa automatyczna, napęd na przód
Prędkość maksymalna183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,6 s
Średnie zużycie paliwa6,4 l/100 km
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi4753/1921/1860/2975
Masa własna/ładowność1525 kg/775 kg
Pojemność przestrzeni bagażowej1,8 m3
Cenaod 115 450 zł
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji