Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Opel Combo Cargo 1.5 Diesel Załogowy – cywilizowany dostawczak

Opel Combo Cargo 1.5 Diesel Załogowy – cywilizowany dostawczak

Kiedyś samochody dostawcze oznaczały prawdziwe „woły robocze”. Pamiętam to z dzieciństwa, bo w firmie rodziców był niezniszczalny, ale mało komfortowy Citroen C15. Dziś to zupełnie inna bajka. Dobry przykład stanowi Opel Combo piątej generacji.

Opel Combo Cargo 1.5 Diesel ZałogowyŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

W Oplu dopisek Cargo oznacza, że mamy do czynienia z dostawczą wersją Combo (osobowa nazywa się Life). Jednak i w tym przypadku nie jesteśmy skazani tylko na dwa miejsca w kabinie i dużą pakę. Do bardziej wszechstronnego zastosowania przygotowano wariant załogowy na bazie wersji XL z wydłużonym o 19 cm rozstawem osi (2,975 m). Z tyłu mamy więc dodatkowe trzy fotele (składane i wyjmowane) oraz ruchomą przegrodę. Solidna, stalowa konstrukcja skutecznie oddziela część pasażerską od transportowej. Łatwo się ją przesuwa, więc z auta do przewozu osób szybko zrobimy rasowego dostawczaka. Drzwiczki z prawej strony pozwalają na przewóz długich przedmiotów, więc nic nas nie ogranicza. Dwie europalety też się zmieszczą.

Opel Combo Cargo – wszelkie udogodnienia na pokładzie

Wrócę jeszcze do wspomnianego C15, w którym w zasadzie były tylko kierownica (bez wspomagania), proste radio na kasety i to w zasadzie tyle. Wtedy o klimatyzacji można było pomarzyć. Gdyby ktoś przeniósł się w czasie z lat 90. do dnia dzisiejszego, to byłby w niezłym szoku. Automatyczna klima; rozbudowane multimedia z dużym ekranem dotykowym; wyświetlacz Head-Up, pokazujący najpotrzebniejsze informacje bezpośrednio przed oczami kierowcy; podgrzewane fotele czy automatyczna skrzynia biegów obsługiwana pokrętłem, które nie zabiera miejsca jak klasyczna dźwignia - to wyposażenie opisywanego Opla Combo Cargo. Można sobie nawet zamówić bezprzewodową ładowarkę do smartfonu. Oczywiście tego typu dodatki są dodatkowo płatne.

Jeśli już jesteśmy przy luksusach, znanych z dzisiejszych aut osobowych, to przydałaby się jeszcze kamera cofania (niedostępna w wersji z kabiną załogową), szczególnie przy zamontowanym haku. Można też narzekać na niepodświetlone przyciski do obsługi klimatyzacji (utrudniona obsługa po zmroku). Kolejna uwaga jest już bardziej serio, bo otwory na napoje w konsoli centralnej są zdecydowanie zbyt płytkie. Na małe kubki jeszcze wystarczą, ale półlitrowe butelki wypadają z nich na zakrętach - to niebezpieczne!

Opel Combo Cargo – to jednak nie osobówka

Dostawcze pochodzenie Opla Combo daje o sobie znać dopiero podczas jazdy. Im wyższa prędkość, tym bardziej słychać szum pochodzący z niewyciszonej tylnej części samochodu. Zawieszenie kiepsko radzi sobie z dziurami w nawierzchni. W dodatku, jak to w dostawczaku, co jakiś czas coś stuka, coś puka (przesuwana przegroda ma w tym spory udział). Po przesiadce z innego samochodu z lepszym wygłuszeniem wnętrza od razu zauważymy też głośną pracę turbodiesla.

Silnik 1.5 D ma jednak inne zalety – w wersji 130-konnej zapewnia bardzo przyzwoite osiągi (10,6 s od 0 do 100 km/h) oraz naprawdę niskie spalanie. Moje wyniki (bez zbyt dużego obciążenia) wyglądają następująco: 7-7,5 l/100 km w mieście; 6,5 l w trasie mieszanej (droga krajowa i ekspresówka) oraz ok. 5 l podczas spokojnej jazdy. Ośmiostopniowy „automat” nie jest mistrzem szybkości zmiany biegów, ale nie jest też ślamazarny. Do tego auta pasuje bardzo dobrze i znacznie podnosi komfort jazdy w korkach.

Opel Combo Cargo – moim zdaniem

To wszechstronny kompaktowy samochód dostawczy, któremu nie można czegokolwiek poważnego zarzucić, jeśli chodzi o możliwości transportowe. Do tego całkiem przyjemnie się nim jeździ. Nowy Combo jest dopracowaną konstrukcją, powstałą w ramach francuskiego koncernu PSA (obecnie Opel wchodzi w jego skład, wcześnie produkował ten model z Fiatem). W tym segmencie bardzo dużą rolę odgrywają jednak koszty, więc warto poznać oferty bliźniaczych modeli Citroena (Berlingo) i Peugeota (Partner), a także Toyoty (ProAce City), która również wzięła udział w tym projekcie.

Opel Combo Cargo 1.5 Diesel 130 KM A8 Załogowy – dane techniczne

Pojemność i rodzaj silnika 1499 cm3, R4, diesel
Moc silnika spalinowego 131 KM/3750 obr./min
Moment obrotowy 300 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 8-biegowa automatyczna, napęd na przód
Prędkość maksymalna 183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s
Średnie zużycie paliwa 6,4 l/100 km
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi 4753/1921/1860/2975
Masa własna/ładowność 1525 kg/775 kg
Pojemność przestrzeni bagażowej 1,8 m3
Cena od 115 450 zł
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków