Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Opel Corsa 1.0 12V Comfort - Pozorna oszczędność

Opel Corsa 1.0 12V Comfort - Pozorna oszczędność

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Najmniejszej Corsie brakuje jednego cylindra. Przy okazji także trochękultury pracy. Droga do oszczędzania jest pełna sprzeczności

Opel Corsa 1.0 12V Comfort - Pozorna oszczędność
Auto Świat
Opel Corsa 1.0 12V Comfort - Pozorna oszczędność

Dobre osiągi powinny, a niskie spalanie jest warunkiem koniecznym, aby samochód przy okazji nie był jedynie przyrządem do przemieszczania się. Opel próbuje "wychować" nową Corsę w duchu oszczędności. Narzędziem wychowawczym ma być silnik Ecotec.Karoseria/jakośćW pełni ocynkowana blacha ładnej karoserii Corsy przetrwa z pewnością okresy gwarancyjne (12 lat). We wnętrzu materiały niezłe, ale nawet w tej klasie niektórzy potrafią więcej. Osiągi43 kilowaty (58 KM) to niemało jak na to niewielkie auto. Silnik został skonstruowany ze wszystkimi prawidłami obecnej sztuki budowania motorów (4 zawory na cylinder, dwa wałki rozrządu, sekwencyjny wtrysk) - daje to możliwość nieodstawania od średniej "miastowej". Do ostrzejszej jazdy trzeba będzie wciskać gaz do oporu. Przyjemność z jazdy/napędSilniczek specjalnej radości z jazdy raczej nie daje. Wszystko to za sprawą braku wałków wyrównoważających. Do 3 tys. obrotów silnik wibruje tak mocno, że pasażerowie zaczynają z rozrzewnieniem wspominać małe "japończyki" sprzed kilku lat, które przy podobnym układzie (3 cylindry) radziły sobie znacznie lepiej.

Gdzie więc rozmyło się tyle lat postępu?

Aby to ostatecznie sprawdzić, postaraliśmy się o 10-letniego Kadetta 1.4 E (60 KM) - jeden cylinder, 2 konie i 5 km/h większa prędkość maksymalna niż w naszej Corsie. Podczas jazd testowych najnowsze dziecko Opla zużyło 6,2 l/100 km, nasz weteran 6,6 litra. Różnice tkwią w masie aut: Kadett 865 kg, Corsa o 165 kilo więcej.

No i oczywiście normy spalania - Kadett spełnia tylko E1, Corsa znacznie wyższą E4. Bezpieczeństwo. Bez wąskich opon zmniejszających zużycie paliwa stopień bezpieczeństwa znacząco się podnosi.

Kierowcy i pasażerowi nie grozi podczas wypadku wysunięcie się spod pasów. Standardowo auto ma dwie poduszki powietrzne i uchwyty Isofix do montowania fotelika dla dzieci. ABS jest niestety w opcji i kosztuje 2100 zł.KomfortTu Corsa wybija się ponad przeciętność. W segmencie aut małych więcej miejsca oferuje naprawdę niewielu.KosztyTrzydrzwiowa wersja kosztuje 38 450 zł. Szkoda tylko, że szyby nadal na korbki. Wspomaganie kierownicy i centralny zamek za to w serii. Boczne airbagi kosztują 1100 zł, klimatyzacja 4500 zł. PodsumowanieNawet początkujący inżynier wie, że jeden cylinder o pojemności skokowej około 300 ccm to wartość optymalna. Wie również o tym, że 3-cylindrowy silnik wymaga wałków wyrównoważających - inaczej kultura pracy i hałaśliwość będą pozostawiały wiele do życzenia. Wibracje i głośność w przypadku Corsy są po prostu niedzisiejsze. Na plus zaliczamy przestronne wnętrze i niezłe materiały.Ocena: 3

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: