Siedzimy parę centymetrów nad drogą, blisko od tylnej osi. Komfort zapewniają anatomiczne siedzenia. Ze względu na szeroki tunel środkowy nie ma w dolnej części auta zbyt wiele wolnego miejsca. Optymalne ustawienie pozycji i właściwa regulacja położenia koła kierownicy trwa chwilę. Gorzej już jest z ułożeniem podręcznego bagażu. Mamy ze sobą jedynie klucze, telefon i dokumenty, ale właściwie nie wiadomo gdzie je położyć. Co prawda pomiędzy siedzeniami na tylnej ścianie jest mała skrytka, ale jej pojemność nie przekracza dwóch litrów. Wciąż jednak, poza skrytką przed pasażerem, to zbyt mało.
Konstruktorzy zamontowali jednostkę napędową ze skrzynią biegów najdalej jak tylko mogli za przednią osią. Jaki to miało wpływ na kabinę pasażerską, wystarczy spojrzeć gdzie zamontowano popielniczkę z gniazdkiem zapalniczki. Ciekawostką jest też dziwnie znajomy radioodtwarzacz. To ten sam model, który montowany jest w Chevroletach, od Aveo do Captivy. Trudno w tym momencie nie wyrazić swojego zdziwienia, że do takiego wyjątkowego sportowego roadstera zabrakło czegoś indywidualnego.
Już o wiele lepiej jest wokół nas. Przed sobą mamy długą pokrywę komory silnika, która jest ograniczona błotnikami o znacznych rozmiarach. Kształt pojazdu wymuszony został optymalnym wyważeniem i podziałem masy pomiędzy przednią i tylna oś. Śmiało można stwierdzić, że Opel GT z profilu przypomina trochę Chevroleta Corvette. Jednak jego wielkość w porównaniu z Chevi jest znacznie mniejsza. Ma niska sylwetkę i swoją szerokością zajmuje nieco miejsca na drodze.
Tylne światła zespolone sprawiają wrażenie jakby GT właśnie wyjechało ze studia do wykonania prototypu. Dwie końcówki rury wydechowej potwierdzają sportowe aspiracje tego auta. Jedynie atrapą są wielkie otwory wlotu powietrza, które umieszczono tuz za przednimi kołami. Fakt, ze sprawiają dobre wrażenie.
W kabrioletach i roadsterach najnowszej generacji przywykliśmy już do dachów składanych w ciągu paru sekund za pomocą systemu elektro-hydraulicznego. U Opla GT trzeba liczyć na własne siły. Niestety, masa konstrukcji nie umożliwia wykonanie tej czynności jedną ręką z miejsca kierowcy. W tym celu musimy wysiąść z auta, otworzyć bagażnik, wykonać manewr i zamknąć bagażnik. Dodatkowo należy jeszcze dopasować umocowanie do ramy przedniego okna, bo pokrycie dachowe nie jest aż tak sztywne. Dobrze, że GT to typowy "funcar". Jednak dla kobiety zamontowanie dachu może już stanowić pewien problem.
To także poważny argument, by wybrać auta z oferty konkurencji.
Konstrukcja auta jest o dziwo w miarę sztywna. Pokonywanie zakrętów może jednak okazać się nieco skomplikowane, a to ze względu na maksymalnie odsunięte do tyłu siedzenia. Nie każdy kierowca potrafi szybko się przyzwyczaić do nietypowych reakcji kierownicy. Wyższy kierowca maże mieć problemy z dopasowaniem się do pozycji koła kierownicy.
Ze względu na stosunkowo mały rozstaw osi kierowca musi błyskawicznie reagować na sytuację na drodze. W wielu przypadkach będzie lepiej wyłączyć kontrolę trakcji (program dezaktywuje się poprzez przytrzymanie przycisku przez przynajmniej 5 sekund), co pozwoli na lepsze panowanie nad tylnymi kołami. Nachylenia auta podczas pokonywania zakrętów jest minimalne, a zawieszenie potrafi dobrze kontrolować kontakt opon z nawierzchnią. Problematyczne jest hamowanie na luźnej nawierzchni, gdy twarde podwozie zaczyna odskakiwać, co wywołuje reakcję układu ABS i stwarza nieprzyjemne wrażenie z przedłużającej się drogi hamowania. W innych przypadkach hamulce reagowały już prawidłowo, ale nie możemy tego potwierdzić, czy podobnie będzie na torze. Przednie i tylne tarcze w porównaniu z 18-calowymi obręczami kół oceniliśmy w przypadku tego małego auta jako przesadzone. To jednak już czysty wybór producenta.
Zmiana przełożeń skrzyni biegów pozostawia kierowcy nietypowe wrażenie. Wystarczający opór dźwigni, ale odczuwamy, że tuż pod naszą ręką w środkowym tunelu .przemieszcza się kawał żelaza. Dźwignia przekładni przez cały czas jazdy wykazuje oznaki drgań, które także mogą denerwować kierowcę.
Jednak o tym, gdzie dane auto zostanie zaszufladkowane, nie decyduje tylko wygląd jego nadwozia, ale bardzo często jednostka napędowa. W Oplu GT pracuje najnowocześniejszy czterocylindrowy silnik benzynowy, który montowany jest w USA do pokrewnych modeli Saturn Sky i Pontiak Solsitice GXP. Jednostka ta produkowana jest także w amerykańskim zakładzie GM. Czterozaworowa technika ze zmiennymi fazami otwarcia oraz turbosprężarka, powalają na przemieszczenie nawet i niewielkiej ciężarówki. Jednostka ma pojemność skokową 2,0 l i moc 194 kW (264 KM) przy 5300 obr./min oraz maksymalnym momentem obrotowym w zakresie od 2500 do 5000 obr./min. Nie przeszkadza wcale, że auto to ma tylko pięciostopniowa manualną przekładnię. Czy jednak dzięki temu może mieć optymalnie rozłożony moment obrotowy? Zapewne byłby lepszy efekt, gdyby w połowie zakresu obrotów krzywa szła ostro do góry, a maksimum osiągała przy 7000 obr./min. To jednak dywagacje czysto teoretyczne.
Ten mały Opel potrzebuje od 0 do 100 km/h tylko 5,7 sekundy i osiąga prędkość maksymalna 230 km/.h. I z tymi parametrami potrafi na drodze pokazać swój sportowy charakter.
Wśród wad tego auta należy wymienić przede wszystkim brak przestrzeni bagażowej, bo to co oferuje Opel GT, to już naprawdę ekstremum. Podczas jazdy bez dachu mamy do dyspozycji tylko 66 l, a po jego założeniu.aż 175 l do dyspozycji. Do tego wszystkiego bagażnik otwiera się na odwrót i ograniczony do niego dostęp mamy jedynie z obu stron pojazdu. Praktycznie całą możliwą przestrzeń zabiera zbiornik paliwa. Ze względu na brak miejsca także Ople GT zamiast koła zapasowego posiada w wyposażeniu jedynie zestaw naprawczy uszkodzonego koła. Do tego trudno się przyzwyczaić, ale w tym przypadku chyba nie ma innego wyjścia.
Podsumowanie
Opel GT jest zabawką dla wielkich chłopców. Prezentuje się okazale, potrafi jeździć szybko i z całą pewnością potrafi na drodze zwrócić na siebie uwagę. Pomijamy stosunek ceny do wartości. Producent zastosował niezbyt wymyślne dla tego modelu radio, twarde plastiki, a przede wszystkim niezbyt fortunne w dzisiejszych czasach manualne sterowanie dachem. Dodatkowo, jak już wspomnieliśmy, ten brezentowy dach, niemalże całkowicie pozbawia właściciela możliwości korzystania z (i tak niewielkiego) bagażnika.
Plusy
.Praca i moc silnika.Obecność dyferencjału.Interesujący design
Minusy
.Niewyraźne sterowanie.Brak praktycznych schowków.Skomplikowane montowanie dachu.Zastosowanie zunifikowanego radioodbiornika.Twarde plastiki we wnętrzu
Wyposażenie standardowe:
Elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, manualna klimatyzacja, elektrochromatyczne lusterko wsteczne, podwójna końcówka układu wydechowego, komputer pokładowy, sportowe siedzenia, przednie światła mgłowe elektrycznie sterowane szyby, 18-calowe obręcze kół z metali lekkich, kontrola trakcji, ESP, ABS, immobilizer, centralny zamek sterowany pilotem, radio CD MP# z 7 głośnikami i sterowaniem na kole kierownicy.
Cena w Polsce
Opel GT Turbo Ecotec - 122 tys. zł- lakier metaliczny - 1,8 zł- skórzane obicia siedzeń - 5 tys. zł
Ocena
Wnętrze, sterowanie | |
Jakość wykonania wnętrza | 7 |
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) | 9 |
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność | 7 |
Praktyczne schowki | 3 |
Przyjemność z jazdy | 8 |
Widoczność do przodu | 9 |
Widoczność do tyłu | 7 |
Silnik, skrzynia biegów | |
Praca silnika | 8 |
Osiągi na niższych obrotach | 9 |
Moc na wyższych obrotach | 9 |
Głośność na niższych obrotach | 8 |
Głośność na wyższych obrotach | 8 |
Zużycie paliwa | 7 |
Stopnie skrzyni biegów | 8 |
Łatwość zmiany przełożeń | 8 |
Zawieszenie, hamulce | |
Własności jezdne w normalnym ruchu | 7 |
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych | 8 |
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.) | 8 |
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię | 10 |
Skuteczność hamulców | 8 |
Bagażnik | |
Wielkość bagażnika | 2 |
Możliwość załadunku bagażnika | 4 |
Uniwersalność bagażnika | 2 |
Stosunek ceny do wartości użytecznej | |
Cena/wartość użyteczna | 5 |
Ocena całkowita | |
Ocena całkowita - średnia | 7,04 |
Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.
Dane techniczne
Silnik: | |
Typ silnika: | wysokoprężny |
Cylindry / zawory: | 4 / 4 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1998 |
Moc (kW / obr./min): | 194 / 5300 |
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): | 353 / 2500 - 5000 |
Parametry eksploatacyjne: | |
Prędkość maksymalna (km/h): | 230 |
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s): | 5.7 |
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km): | 13 / 6.9 / 9.2 |
Rozmiary i masy: | |
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): | 66 / 157 |
Pojemność zbiornika paliwa (l): | 52 |
Masa gotowego do drogi / nośność (kg): | 1395 / 147 |
Rozmiar opon | 245/45 R18 |
Wymiary do wykresu - zewnętrzne: | |
a) długość (mm): | 4100 |
b) szerokość (mm): | 1813 |
c) wysokość (mm): | 1274 |
d) rozstaw osi (mm): | 2415 |
e) rozstaw z przodu (mm): | 1543 |
f) rozstaw z tyłu (mm): | 1561 |
Wymiary do wykresu - wewnętrzne: | |
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): | 885 / 1070 |
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): | 970 |
k) szerokość z przodu (mm): | 1390 |
długość siedzenia z przodu (mm): | 490 |
wysokość oparcia z przodu (mm): | 680 |