Opel Insignia w tej odmianie dostępna będzie z silnikiem 2.0 CDTI o mocy 160 KM, z nadwoziem 4- lub 5-drzwiowym, a jesienią dołączy również kombi. Co ciekawe, auto jest tylko o 2200 zł droższe od bazowej wersji z tą samą jednostką, co może zachęcić wielu klientów o nastawieniu proekologicznym do kupna właśnie ecoFLEX-a.
Na wielu rynkach europejskich dodatkowym argumentem Insigni Ecoflex będzie system ulg podatkowych dla aut ekologicznych. W Polsce na takie rozwiązanie musimy jeszcze zaczekać.
Czym zatem wyróżnia się Opel Insignia ecoFLEX? Trudno dostrzec różnice w stylistyce na pierwszy rzut oka, poza oczywistym oznaczeniem na klapie bagażnika. Wszelkie modyfikacje miały na celu poprawę współczynnika oporu powietrza (patrz apla na sąsiedniej stronie) i tym samym ograniczenie zużycia paliwa.
W efekcie Opel Insignia ecoFLEX ma jedną z najniższych w klasie wartości CD=0,26. Wnętrze niczym nie różni się od innych wersji modelu. Jest tak samo komfortowe, z identycznymi pakietami wyposażeniowymi. Jedyny wyjątek to wskaźnik zmiany biegów umieszczony między zegarami na desce rozdzielczej, który podpowiada kierowcy najlepszy pod względem małego zużycia paliwa moment zmiany przełożenia na wyższe.
Pod maską ekologicznej Insigni Ecoflex pracuje 160-konna jednostka wysokoprężna, wykorzystująca innowacyjną technologię spalania CleanTech, w której specjalne piezoodporne czujniki mierzą ciśnienie w każdej z czterech komór spalania i na bieżąco przekazują zebrane dane do układu sterowania silnikiem, co pozwala uzyskać optymalny wtrysk paliwa. Proces spalania jest niezmienny dzięki zastosowaniu wstępnej mieszanki powietrza i paliwa w szerokim zakresie prędkości obrotowych (do 2000 obr./min) i wpływa na obniżenie zużycia paliwa oraz emisji CO2 i NOX o ponad 20 proc.
Silnik współpracuje Insigni Ecoflex z 6-biegową przekładnią manualną, w której zmieniono charakterystykę przełożeń. Na ostatnim biegu jest to 3,09:1, podczas gdy w standardowej wersji 3,55:1. Modyfikacja ta obniża prędkość obrotową silnika i wpływa na mniejsze spalanie paliwa. Z kolei w celu zachowania dobrych osiągów skrócono przełożenia 1. i 2 biegu.
W efekcie Insignia ecoFLEX przyspiesza do „setki” w 9,5 s i może osiągać maksymalną prędkość 221 km/h (o 3 km/h więcej niż zwykły model 2.0 CDTI). Emisja CO2 wynosi przy tym tylko 136 g/km, tj. odpowiednio o 18 g/km mniej.
Największe zalety Opla Insignia Ecoflex to: obniżony apetyt na olej napędowy i fakt, że wprowadzone modyfikacje nie wpłynęły negatywnie na dynamikę i osiągi samochodu. Według producenta auto średnio zadowala się tylko 5,2 l/100 km (o 0,6 l mniej niż w zwykłej wersji), ale podczas jazd testowych w okolicach Frankfurtu dziennikarzom udało się uzyskać wynik na poziomie nawet 3,8 l/100 km (trasa testowa wiodła zarówno autostradą, jak i przez tereny miejskie).
PODSUMOWANIEOpel Insignia Ecoflex to bardzo udany model, o czym świadczą wyniki sprzedaży w całej Europie, gdzie na to auto złożono od początku tego roku ponad 120 tys. zamówień. Wersja ecoFLEX z pewnością wpłynie pozytywnie na popyt, zwłaszcza na rynkach, na których sprzedaż ekologicznych i ekonomicznych pojazdów jest wspierana ulgami podatkowymi.