Zanosi się na to, że z nazwami Opla może być jeszcze ciekawiej. Opel Adam miał bowiem pięciu synów: Carla, Wilhelma, Heinricha, Fritza i Ludwiga. Jeśli firma dalej pójdzie tą drogą... Zostawmy jednak nazewnictwo i zajmijmy się samym autem. Produkowany w Korei Opel Karl mierzy 3,68 m długości. Do tego zawsze ma 5-drzwiowe nadwozie.
Opel Karl: jaki jest?
Opel Karl inaczej niż Adam, nie jest lifestylowym pojazdem z możliwością nieskończonej liczby konfiguracji, lecz prostym i bardzo praktycznym samochodem, przeznaczonym głównie do miejskiego użytkowania, choć wyjazd za miasto także nie będzie stanowił problemu (Opel Karl występuje w wersjach 4- i 5-osobowych). Ze swym uporządkowanym, ale przejrzyście zaprojektowanym i bardzo dobrze wykonanym wnętrzem mały Opel robi bardzo dobre wrażenie – VW up! pod tym względem wygląda na o wiele tańsze auto.
Opel Karl: bagażnik
Zaskoczyła nas również przestronność pojazdu – z przodu siedzi się jak w samochodzie segmentu B, z tyłu nawet dorosłe osoby mogą jeździć na krótkich dystansach. Gdzie więc tkwi haczyk? Opel Karl w swoim bagażniku pomieści zaledwie 206 l – nawet inżynierowie GM nie znają takich czarów, żeby w samochodzie o takiej długości udało się wygospodarować przestronne wnętrze i duży bagażnik.
Mimo że Opel Karl konstrukcyjnie bazuje na technice Chevroleta Sparka, wpływ Opla na wykończenie pojazdu jest naprawdę duży. Oprócz deski także fotele są typowo oplowskie – sprężyste i nadają się nawet do dłuższych podróży.
Opel Karl: silnik
Również silnik pochodzi z firmy z Rüsselsheim. Jednostka, występująca wyłącznie z 5-biegową skrzynią manualną, jest spokrewniona z motorem z Adama i Corsy, tyle że w Karlu nie wyposażono jej w bezpośredni wtrysk paliwa i turbinę. W efekcie rozwija nie 90, lecz 75 KM. Jednak w niczym to nie przeszkadza – silnik szybko reaguje na gaz, ładnie wchodzi na obroty, we wnętrzu auta jest przy tym zadziwiająco cicho. To również efekt dobrego wygłuszenia kabiny. Zapał do współpracy i cisza we wnętrzu kończą się przy 130 km/h – przyzwoity wynik, biorąc pod uwagę przeznaczenie pojazdu.
Opel Karl: spalanie i zawieszenie
Opel obiecuje średnie spalanie na poziomie 4,5 l/100 km (z pakietem Eco: 4,3 l). W naszych rękach Opel Karl spalił o litr więcej, ale w dokładnych testach sprawdzimy to jeszcze raz. Inżynierowie Opla najwyraźniej mieli swój udział w konstrukcji zawieszenia, bo auto prowadzi się bardzo pewnie, a mimo to udało się zapewnić przyzwoitą dawkę komfortu na gorszych drogach.
Wspomaganie kierownicy ma funkcję City, która powoduje, że podczas parkingowych manewrów siła działania jest większa. Mimo że Opel Karl wejdzie do sprzedaży już w tym miesiącu, nie znamy jeszcze jego oficjalnych cen. Spodziewamy się, że nie będzie droższy niż 36 000 zł, pytanie tylko: w jakim standardzie wyposażeniowym? Czy w podstawowej wersji będą już klimatyzacja i radio? Na to pytanie dilerzy Opla odpowiedzą dopiero za kilkanaście dni.
Opel Karl: to nam się podoba
Przestronność wnętrza i wysoka jakość wykonania. System IntelliLink sprawia, że nie trzeba dopłacać za nawigację. Cisza panująca w kabinie.
Opel Karl: to nam się nie podoba
Od jesieni auto będzie miało system start-stop, dzięki któremu teoretycznie spali mniej paliwa. Jak będzie naprawdę?
Opel Karl: nasza opinia
Rewolucja? Takie określenie w stosunku do Karla byłoby przesadzone, gdyż auto nie wnosi nic nowatorskiego do motoryzacji, ale przyznajemy, że wiele elementów wyposażenia w tej klasie jest niecodziennych. Czekamy na polskie ceny i wyposażenie.
Opel Karl: silnik 1.0 dane techniczne
Silnik | benzynowy R3 |
Pojemność | 999 cm3 |
Moc | 75 KM przy 6500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 96 Nm/4500 obr./min |
Napęd | Przedni/skrzynia manualna 5b |
Długość/Szertokość/Wysokość | 3675/1604/1476 mm |
Pojemność bagażnika | 206-1013 l |
Masa własna | 939 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 32 l |
Prędkość maksymalna | 170 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 104 g/km |
Cena | około 36 000 zł |