No właśnie, gdy tylko otrzymaliśmy pierwsze zdjęcia nowej „208-ki”, od razu przyszła nam na myśl inna nowość tegorocznej jesieni – Toyota Yaris. Zwłaszcza z tyłu obu aut widać podobieństwa. P
eugeot jednak nie od wczoraj zna się na projektowaniu udanych małych samochodów. Dotychczasowy przedstawiciel segmentu B – 207 – był pojazdem, który odniósł sukces na całym świecie, a poprzednik – 206 –jest na wielu europejskich rynkach sprzedawany do tej pory jako model bazowy (z plusem w nazwie).
Nowe auto to wyraz tego Francuzi idą zupełnie nieoczekiwaną drogą. W porównaniu z 207 samochód ma zmniejszone zewnętrzne wymiary – jest aż o 7 cm krótszy (3,96 m) i 1 cm niższy. Dzięki większemu rozstawowi osi we wnętrzu nie zrobiło się jednak ciaśniej. Wręcz przeciwnie – producent obiecuje większą przestronność. Pasażerowie siedzący z tyłu zyskali dodatkowe 5 cm na wysokości kolan. Nieznacznie zwiększyła się też pojemność bagażnika (o 15 l).
Przede wszystkim jednak nowy „francuz” znacznie schudł. W zależności od wersji auto może być od 110 do aż 173 kg lżejsze od poprzednika. Model bazowy waży 975 kg. Pod względem stylistyki odnośnikiem dla projektantów „208-ki” był bez wątpienia przedstawiciel klasy średniej – 508. Czasy olbrzymiego wlotu powietrza do silnika mijają najwyraźniej bezpowrotnie, ale charakterystyczne przetłoczenia i tylne światła w kształcie bumerangu mają nadawać dynamiczny wygląd nadwoziu Peugeota.
Oszczędzanie przyświecało także inżynierom opracowującym paletę silników. W ofercie pojawi się aż 5 diesli, z czego w 4 wykorzystano mikrohybrydową technikę e-HDi. Jednostki benzynowe to efekt kooperacji z BMW. Nowością będą motory 3-cylindrowe 1.0 i 1.2. Moc silników benzynowych ma wynosić od 75 do 200 KM, a diesli – od 70 do 112 KM. Premiera samochodu będzie miała miejsce podczas salonu w Genewie w marcu 2012 roku.
PODSUMOWANIE - Przyznajemy, że pojawienie się Peugeota 208 było dla nas zaskoczeniem – przecież zaprezentowany na początku 2006 roku poprzednik wygląda nadal nowocześnie. Nowy model zrywa z dotychczasową stylistyką – gdyby nie emblematy na masce silnika i klapie bagażnika, mielibyśmy kłopot ze zidentyfikowaniem producenta. Z niecierpliwością czekamy także na nowe silniki benzynowe, które Peugeot opracował wspólnie z BMW.Czy rzeczywiście będą oszczędne i ekologiczne?