Druga generacja 3008 trafiła na rynek w ubiegłym roku. Z korzyścią dla tego samochodu Peugeot poprawił wszystko co było złe w poprzedniku przy okazji rozwijając jego najlepsze cechy i zmieniając zupełnie jego charakter. Z rodzinnego, praktycznego minivana 3008 stał się dojrzałym nowoczesnym kompaktowym crossoverem, który ma szansę liczyć się w tym zyskującym stale popularność rynkowym segmencie.
Peugeot 3008 2.0 HDi – prawdziwy elegant
Może o gustach się nie dyskutuje, ale idę o zakład, że Francuzom udało się zaprojektować auto, które podoba się większości klientów. Zgrabne, wyraziste i przyciągające spojrzenia. Masywny grill z chromowanymi akcentami nadaje wyglądowi modelu stanowczości i siły, a unosząca się linia boczna dynamizmu. Całość zgrabnie uzupełniają srebrne wstawki w przedniej osłonie, na drzwiach, tylnym zderzaku, na dachu i tylnym spojlerze oraz LED-owe reflektory i światła tylne z charakterystyczną, pionową grafiką.
Niesamowite wrażenie wywołuje również wnętrze z wyraźnie wyodrębnioną przestrzenią dla kierowcy i wysoką jakością wykończenia (w teście topowa wersja Allure z dodatkowym pakietem skórzanym za 5600 zł). Mała kierownica z grubym wieńcem przyjemnie leży w dłoniach i nie zasłania umieszczonych nad nią zegarów cyfrowego wyświetlacza, których wygląd można zresztą modyfikować. Muszę przyznać że i-Cockpit, bo tak się nazywa to rozwiązanie w Peugeocie, jest nowoczesnym i zarazem praktycznym rozwiązaniem, ale szkoda że trzeba za niego dopłacić 1200 zł. Centralne miejsce na desce rozdzielczej zajmuje 8-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego, którego podstawowe funkcje można przywoływać również przyciskami w iście lotniczym stylu umieszczonymi na konsoli środkowej. O ile obsługa systemu jest dość prosta i intuicyjna, o tyle konieczność korzystania z regulacji klimatyzacji poprzez ekran dotykowy czy też wyłączania układu start-stop w dedykowanym menu bywa uciążliwa.
Peugeot 3008 2.0 BlueHDi – funkcjonalność i przestrzeń
Przy długości nadwozia 4,44 m wnętrze auta, wnętrze 3008 oferuje przyzwoitą ilość miejsca dla pasażerów i bagażu. Zarówno na przednich fotelach jak i tylnej kanapie siedzi się wygodnie i podróżuje komfortowo. Opcjonalny system masażu w przednich siedzeniach (od 4 tys. zł, w zależności od wybranego pakietu) ma kilka programów do wyboru i potrafi umilić jazdę czy to podczas długiej trasy czy snucia się w korkach.
Bagażnik ma pojemność 520 l i łatwo go powiększyć do 1482 l rozkładając oparcia tylnej kanapy. Dostęp do niego zapewnia wysoko unoszona klapa, którą za dopłatą 4 tys. zł można wyposażyć w system automatycznego otwierania i zamykania (dostępny razem z systemem bezkluczykowego dostępu i uruchamiania auto ADML). Podłoga bagażnika jest dwupoziomowa.
Wersja Allure to najbogatszy pakiet wyposażenia oferowany we wszystkich odmianach silnikowych z wyjątkiem najmocniejszego diesla 2.0 o mocy 180 KM, który dostępny jest w topowej specyfikacji GT. W Allure standard obejmuje m.in. system monitorowania czasu jazdy, monitorowania pasa ruchu, czujniki zmierzchu, deszczu, parkowania z przodu i z tyłu, automatyczną klimatyzację i 18-calowe alufelgi. W ramach opcji testowany egzemplarz wyposażono dodatkowo w podgrzewaną przednią szybę (400 zł), pakiet Advanced Grip Control (1400 zł), system audio HiFi FOCAL Premium z 10 głośnikami i subwooferem (3600 zł), pakiet SAFETY PLUS (3100 zł) obejmujący system ostrzegania przed kolizją, distance Alert (FCW), układ aktywnego monitorowania pasa ruchu (LKA) i monitorowania martwego pola (ABSD), system wykrywania zmęczenia kierowcy (DAA3). Ponadto na pokładzie znalazł się pakiet Connect Nav z cyfrowym tunerem DAB za 4800 zł oraz City 2 z układem automatycznego parkowania prostopadle i równolegle oraz kamerami pokazującymi widok z przodu, z tyłu i 360 stopni z góry . Przydatne dodatki, choć podnoszące wartość auta o kilkanaście tysięcy złotych. Pocieszający jest fakt, że Peugeot rozsądnie wycenił pakiety i z pewnością warto się nimi zainteresować przy kompletowaniu opcji podczas zamawiania auta.
Peugeot 3008 2.0 BlueHDi – kompaktowa jazda
Charakterystyka zawieszenia jest raczej sztywna, ale auto nie ma problemów z tłumieniem drgań na niedoskonałych nawierzchniach, czasami tylko krótkie poprzeczne nierówności dodają trochę nerwowości tylnej osi, ale generalnie 3008 prowadzi się bardzo zwinnie i przewidywalnie. Pomaga w tym bezpośredni układ kierowniczy i silnik z dużym zapasem mocy. Dwulitrowy turbodiesel ma moc 150 KM i moment 370 Nm, które sprawiają, że francuski model chętnie przyspiesza i bez zbędnego wahania reaguje na wciskanie pedału gazu. Przyspieszenie do setki zajmuje 9,6 s, dobrze wypada również elastyczność. Na trasie nie trzeba też często zmieniać przełożeń 6-biegowej skrzyni, by utrzymać dynamiczny i płynny styl jazdy. Plus za ekonomiczne zużycie paliwa – podczas testu średnio 7,1 l/100 km.
Co ważne, ani testowana ani żadna ina wersja Peugeota 3008 nie ma napędu na obydwie osie. Zamiast tego Francuzi oferują wspomniany już elektroniczny system Advanced Grip Control z 5 trybami jazdy do wyboru: Śnieg, Off-Road, Piasek, ESP off, ESP standard oraz asystentem zjazdu z wzniesienia. Układ pozwala na uślizg kół i symuluje blokadę dyferencjału, dzięki czemu na śliskich, luźnych nawierzchniach 3008 potrafi radzić sobie zaskakująco skutecznie. Także prześwit – 21,9 cm – gwarantuje w miarę bezproblemowe pokonywanie drobnych przeszkód terenowych i swobodną jazdę po szutrowych i polnych ścieżkach, jednak na prawdziwe bezdroża, podobnie jak w przypadku głównych konkurentów, zapuszczać się nie warto. Jak na kompaktowego crossovera przystało 3008 zdecydowanie lepiej czuje się lawirując po ulicach miasta lub na trasie, gdzie komfortowo bezpiecznie łyka kolejne kilometry.
Peugeot 3008 2.0 BlueHDi – szeroka gama
Bogato wyposażoną wersję Allure z silnikiem 2.0 BlueHDi wyceniono na minimum 127 tys. zł. Tanśza Active kosztuje 119 tys. zł. Natomiast bazową odmianę z benzynową jednostką 1.2 turbo o mocy 130 KM można kupić już za 89 900 zł. Ponadto w gamie 3008 znajdziemy jeszcze diesla 1.6 BlueHdi oc 112,4 tys. zł oraz benzynowe 1.6 turbo/165 KM od 119 400 zł.
Dane techniczne - Peugeot 3008 2.0 BlueHDi 150 S&S:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1997 cm3, R4 turbo |
Moc | 150 KM przy 3750 obr./min |
Moment obrotowy | 370 Nm przy 2000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa skrzynia manualna, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 207 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,7 l/100 km |
Masa własna | 1425 kg |
Cena | od 119 000 zł |