No właśnie. Mogłaby, bo auto ma naprawdę wiele zalet. Mimo upływu lat (3008 zadebiutowało w 2016 r., a wersje hybrydowe dołączyły do palety w ubiegłym roku – ich sprzedaż wystartowała raptem parę miesięcy temu) sylwetka modelu nadal zachowuje świeżość i wyróżnia się stylistyką na tle konkurentów.

W parze ze zgrabnym nadwoziem idą niemal futurystyczne wnętrze, z charakterystycznym dla marki układem zegarów nad kierownicą i przyciskami Toggle Switch na konsoli środkowej do obsługi podstawowych funkcji systemów pokładowych, oraz wysoka jakość wykończenia, której nie powstydziłyby się auta z segmentu premium. Ilość miejsca dla pasażerów nie odbiega od odmian z klasycznym napędem, a to oznacza komfortowe warunki podróżowania dla 4 osób. Konieczność instalacji akumulatorów pod podłogą i dodatkowego silnika elektrycznego z tyłu wpłynęła jednak na zmniejszenie przestrzeni dostępnej w bagażniku – w hybrydzie to 395 l (plus 25 l schowek na kabel do ładowania pod podłogą) kontra 520 l w pozostałych wersjach.

Peugeot 3008 HYbrid4 – 300 KM do dyspozycji

Za napęd odpowiada turbobenzyniak 1.6 o mocy 200 KM, który współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 110 KM każdy. Łączna moc układu to 300 KM, a maksymalny moment obrotowy – 450 Nm. To oznacza, że mamy do czynienia z najmocniejszym seryjnym modelem marki. I rzeczywiście ten potencjał potrafi wprowadzić kierowcę w dobry nastrój. Zwłaszcza w trybie Sport, kiedy do dyspozycji oddane są pełne możliwości wszystkich silników. Auto szybko reaguje wtedy na gaz i jest bardzo elastyczne, imponuje też przyspieszeniem do „setki” w niespełna 6 s, czym może zaskoczyć niejednego kompaktowego hot hatcha. I to mimo tego, że wersja hybrydowa jest o solidne 340 kg cięższa od benzynowej 1.6. Na szczęście dodatkowa masa obniża środek ciężkości i nie pogarsza drastycznie zachowania SUV-a na zakrętach.

Peugeot 3008 HYbrid4 – najpierw na prądzie

Domyślnym trybem jest w pełni elektryczny i da się z niego korzystać przez ok. 40--42 km z prędkością do 135 km/h, potem napęd przechodzi w tryb hybrydowy i to elektronika optymalizuje jego działanie. Jest jeszcze 4WD, który raczej nie służy do jazdy w terenie, ale ułatwia 300-konnemu SUV-owi dobrą trakcję w każdych warunkach drogowych. Na dłuższych trasach średnie spalanie oscylowało w granicach 8,8 l/100 km i mimo że to przyzwoity wynik, 3008 HYbrid ze względu na mały zbiornik paliwa (43 l) nie jest wymarzonym autem do dalekich podróży. Oczywiście, w mieście warto korzystać z ładowarek – w zależności od ich mocy czas napełnienia baterii zajmuje od niespełna 2 do maks. 8 godzin i może wydatnie obniżyć koszty eksploatacji. Choć trzeba przyznać, że nie zniweluje wysokiej ceny auta.

Peugeot 3008 HYbrid4 – naszym zdaniem

Dobra, to najlepsza wersja 3008, „ale” dotyczy właściwie tylko ceny. Po uwzględnieniu opcji robi się bardzo drogo i Peugeot wyraźnie wkracza na tereny klasy premium (patrz BMW X3 Hybrid na s. 36). Jeśli nie zależy wam na napędzie 4x4, a chcecie korzystać z zalet hybrydy plug-in, warto rozważyć słabszą wersję 225, tańszą o minimum 33 000 zł.

To nam się podoba

Kompletne wyposażenie, świetna dynamika, płynne działanie automatycznej skrzyni biegów EAT8, wysoki komfort jazdy.

To nam się nie podoba

Wysoka cena, brak w wyposażeniu seryjnym mocniejszej ładowarki pokładowej, mały zasięg w trybie hybrydowym.

Peugeot 3008 HYbrid4 – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,5 s
0-100 km/h 5,9 s
0-130 km/h 8,9 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 2,9 s (aut.)
80-120 km/h 3,4 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1900/430 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 10,9/10,8 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 36,9 m
                                             gorące  36,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 54 dB (A)
przy 100 km/h 62 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 8,8 l/100 km
Zasięg w trybach: hybryd./EV 490/40,7 km

Dane producenta

Silniki: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 + 2 elektr.
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek
System. moc (KM)/mom. (Nm) 300/520
Poj. skok. silnika benz. (cm3) 1598
Moc silnika benz. (KM/obr./min) 200/6000
Mom. silnika benz. (Nm/obr./min) 300/3000
Moc silników elektr. p./t. (KM) 110/110
Mom. silników elektr. p./t. (Nm) 320/166
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4x4
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 5,9/235 (tryb elektr.: 135)
Spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 1,3-1,4/29-32 (WLTP)
Poj. bagaż./zb. paliwa (l)/baterii (kWh) 395-1357/43/13,2
Marka i model opon test. auta Michelin Primacy 3
Rozmiar opon test. auta 205/55 R 19

Wyposażenie

Wersja GT
6 airbagów/AVAS/reflekt. LED S/S/S
Klima aut. 2-stref./utrzym. pasa S/S
Ładowarka pokładowa 3,7/7,4 kW  S/1500 zł
Alufelgi 19-calowe 2200 zł
Lakier specjalny Biały Nacre 3500 zł
System Hi-Fi Focal Premium/DAB 3600/800 zł
Pakiet Safety Plus S

Gwarancja/ceny

Cena podstawowa wersji od 204 700 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok
Cena testowanego auta 230 100 zł
Peugeot 3008 HYbrid4 – wymiary Foto: Igot Kohutnicki / Auto Świat
Peugeot 3008 HYbrid4 – wymiary