- Dzięki trzem silnikom ważący 1,9 tony Peugeot 3008 osiąga „setkę” w 5,9 s
- Peugeot 3008 PHEV ma napęd na obie osie bez połączenia osi
- Przy temperaturze powietrza plus 9 st. C przejechaliśmy Peugeotem 3008 na prądzie 47 km
Jak podaje PZPM i PSPA, pod koniec lutego br. po polskich drogach jeździły 20 504 elektryczne auta osobowe, z których 51 proc. stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV: 10 471 szt.), a pozostałą część – hybrydy typu plug-in (PHEV: 10 033 szt.). Co ciekawe, przez pierwsze dwa miesiące br. ich liczba zwiększyła się o 1793 sztuki – aż o 51 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Na przykładzie odświeżonego niedawno francuskiego SUV-a klasy kompakt sprawdzimy, co oferują samochody z napędem hybrydowym typu plug-in, ile kosztują i w czym mają przewagę nad klasycznymi autami z silnikami spalinowymi.
Moc testowej hybrydy (300 KM) bardziej pasuje do pojazdu sportowego niż ekologicznego. Tym bardziej że dobre osiągi sugeruje wygląd, a dokładnie kontrast, który tworzy lakier perłowy (3500 zł) z czarnymi detalami (19-calowe felgi, ramki szyb, grill i elementy zderzaków) należącymi do pakietu Black (3000 zł). Tak dużego zapasu mocy nie byłoby, gdyby nie trzy znajdujące się w tym modelu silniki: 200-konny benzyniak i 110-konny elektryk, które przekazują moment obrotowy na przednie koła, oraz 113-konna jednostka elektryczna, kierująca 166 Nm na koła tylnej osi.
Gdy kierowca na starcie wciska gaz do oporu, wszystkie trzy silniki pracują jednocześnie, sprawiając, że ważący niemało (1922 kg) pojazd osiąga „setkę” w 5,9 s. Przyznacie, że ta wartość bardziej pasuje do kompaktowego GTI niż rodzinnego SUV-a z ekologicznym napędem. Trzy jednostki umieszczone przy obu osiach nie tylko gwarantują dobre przyspieszenie, lecz także tworzą napęd 4x4.
Co prawda, nie ma on mechanicznego połączenia między osiami i powstają duże różnice w dostarczanym na każdą oś momencie obrotowym, jednak takie rozwiązanie sprawia, że kiedy nie ma potrzeby, poszczególne silniki można wyłączyć i oszczędzać paliwo. A w takim celu w końcu została stworzona hybryda. Producent 300-konnej wersji zdecydował się nawet na tryb jazdy 4WD i kontrolę zjazdu ze wzniesienia, ale ciężkim SUV-em z oponami szosowymi lepiej nie jeździć w terenie.
Skoro mowa o oszczędzaniu, to czas podzielić się uwagami co do napędu elektrycznego. W pełni naładowany akumulator o pojemności 13,2 kWh pozwala przejechać od 56 do 59 km. Tak mówi producent. My, podróżując wyłącznie w mieście i delikatnie korzystając z pedału gazu z włączonym ogrzewaniem (temperatura powietrza plus 9 st. C), przejechaliśmy na prądzie 47 km. Ten wynik, choć nie dorównał zapewnieniom Peugeota, uznajemy za satysfakcjonujący.
Peugeot 3008 – prędkość na prądzie do 135 km/h
Jazda na prądzie jest możliwa nie tylko w mieście, lecz także poza nim, gdyż w trybie elektrycznym możemy podróżować z prędkością do 135 km/h. Choć wówczas będziemy delektować się niskim hałasem (przy prędkości 100 km/h niższy o 2 dB), to jednak prąd z akumulatora będzie nam znikał w oczach i starczy raptem na kilkanaście kilometrów.
Gdy w trybie EV skończył się prąd, podróżowaliśmy Peugeotem 3008 PHEV jak pełną hybrydą. Wówczas Peugeot miło zaskoczył nas spalaniem, choć nie w każdych warunkach. W mieście zużywał 6,2-6,9 l/100 km, poza nim – od 6,9 do 9,2 l/100 km. Niższa pozamiejska wartość dotyczy jazdy z prędkością do 90 km/h, wyższa – do 140 km/h na autostradzie. W sumie nieźle jak na osiągi, które oferuje 300-konne auto ważące 1,9 t. Wróćmy na chwilę do jazdy na prądzie. Gdy ten się skończy, możemy oczywiście udać się do stacji ładowania (ze względu na długi czas nie polecamy uzupełniać go z gniazdka 10 A/230 V; jeśli mamy taką możliwość, korzystajmy z wallboxa) lub – wykorzystując benzyniaka – naładować akumulator. Drugie rozwiązanie nie ma większego sensu, bo zwiększa, po pierwsze, spalanie benzyny, i to aż 2-3 l/100 km, po drugie – hałas (w mieście aż o 4 dB, przy 100 km/h o 2 dB). Zamawiając auto, warto zdecydować się na mocniejszą ładowarkę pokładową jednofazową 7,4 kW (1500 zł). Standardowa 3,7 kW nie sprzyja szybkiemu ładowaniu prądem.
Peugeot 308 PHEV – w trasie dosłownie płynie
Wiemy już, że Peugeot 3008 PHEV potrafi być szybki i – przy regularnym doładowaniu prądem z zewnętrznego źródła – oszczędny, ale jak się je prowadzi? W tej kategorii mamy o nim dobre zdanie. Przede wszystkim chwalić je będziemy za komfortowe zawieszenie, dzięki któremu autem dosłownie się płynie, a nie jedzie. Tylko większe nierówności poprzeczne są w stanie wytrącić auto z równowagi, ale w dużym stopniu jest to spowodowane zastosowaniem opcjonalnych felg 19 cali (element pakietu Black). Samo zawieszenie resoruje komfortowo, a jednocześnie sprawia, że auto mimo ciężkich akumulatorów pewnie pokonuje ostre zakręty i stabilnie zachowuje się przy autostradowych prędkościach. Na początku przy prowadzeniu przyzwyczajenia wymagała mała kierownica, ale ponieważ układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny, nawet z czasem ją polubiliśmy.
Hybrydowy Peugeot 3008 oferuje taką samą przestrzeń pasażerską jak wersje spalinowe, a to oznacza, że osoby siedzące w obu rzędach będą jechać w komfortowych warunkach. Ci z przodu nawet w bardzo komfortowych, bo wersja GT Pack ma seryjnie fotele z funkcją podgrzewania i masażu. Z tyłu takich rarytasów nie ma, ale jest za to dużo przestrzeni na nogi.
Peugeot 3008 – w hybrydzie mniejszy kufer
Akumulator trakcyjny zmniejszył za to przestrzeń bagażnika. Jest o 125 l mniejszy niż w wersjach spalinowych, ale z pojemnością niemal 400 l bez trudu zapakujemy do niego wakacyjny bagaż.
Na koniec pozostawiliśmy największy mankament auta – cenę. Ponad 220 000 zł to dużo jak na kompaktowego SUV-a, nawet biorąc pod uwagę wysoką moc i atuty samochodu. Plusem przy tej cenie jest oczywiście niemal kompletne wyposażenie podnoszące komfort i bezpieczeństwo auta.
Peugeot 3008 - nadwozie
Oryginalne na zewnątrz i w środku, przestronne, choć w hybrydzie z nieco mniejszym kufrem. Ocena: 5.
Peugeot 3008 - napęd
Trzy silniki potrafią dać „kopa”, w mieście na prądzie cicha jazda, przy kłopotach z trakcją można liczyć na napęd 4WD. Ocena: 6.
Peugeot 3008 - prowadzenie
Przyjemne! Mała kierownica daje poczucie prowadzenia sportowego auta, ale mimo 300 KM 3008 PHEV takim pojazdem nie jest. Ocena: 5+.
Peugeot 3008 - multimedia
Zegary mają ciekawą grafikę, obsługa multimediów łatwa, ale brakuje analogowego panelu klimy. Ocena: 5.
Peugeot 3008 - spalanie
Jak naładujemy akumulator w domu, będzie tania miejska eksploatacja. W trybie hybrydowym spalanie rozsądne. Ocena: 5+.
Peugeot 3008 - komfort
Fotele z masażem, świetna amortyzacja – trzeba uważać, by nie zasnąć za kółkiem! Ocena: 6.
Peugeot 3008 - koszty
Żeby tanio jeździć na prądzie, najpierw trzeba dużo zapłacić. Ocena: 4+.
Peugeot 3008 PHEV – naszym zdaniem
Zakup hybrydy plug-in nie ma ekonomicznego uzasadnienia, nawet jeśli trafi ona do właściciela, który będzie codziennie podłączał ją do źródła zewnętrznego. Ale przyznam, że możliwości 300-konnej wersji 3008 PHEV są imponujące. Oprócz świetnej dynamiki auto przyjemnie się prowadzi i ma wyjątkowy styl.
Peugeot 3008 PHEV – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,2 s |
0-100 km/h | 5,9 s |
0-130/0-160 km/h | 9,2/14,3 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,0 s (aut.) |
80-120 km/h | 3,7 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1922/417 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 54/46 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,8/11,7 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 42,2 m (opony zimowe) |
gorące | 44,2 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 (EV: 54)dB (A) |
przy 100 km/h | 62 (EV: 60) dB (A) |
przy 130 km/h | 66 (EV: 65) dB (A) |
Zużycie testowe (95 okt./prądu) | 7,9 l/21,3 kWh na 100 km |
Zasięg na benzynie/prądzie | 540/47 km |
Peugeot 3008 PHEV – dane producenta
Silniki: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 + 2 elektryczne |
Ustawienie silników | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 200 KM/6000 obr./min + 110/113 KM |
Maks. moment obrotowy | 300 Nm/3000 obr./min + 320/166 Nm |
Całk. moc/mom. sys. hybryd. | 300 KM/520 Nm |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/4x4 (e-AWD) |
0-100 km/h/prędkość maks. | 5,9 s/240 (EV: 135) km/h |
Zużycie wg WLTP (95 okt./prądu) | 1,4 l na 100 km/bd. |
Emisja CO2 wg WLTP | 32 g/km |
Poj. akum./zasięg EV wg WLTP | 13,2 kWh/56-59 km |
Ład. do 100 proc. (10 A, 230 V) | 8 godz. |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 395-1357/43 l |
Marka i model opon test. auta | Hankook Winter i*cept evo3 |
Peugeot 3008 PHEV – wyposażenie
Wersja | GT Pack |
6 airbagów/reflekt. LED/navi | S/S/S |
Klima 2-stref./pak. styl. czarny | S/3000 zł (Black Pack) |
Adaptac. temp./aut. parkow. | S/S |
Podgrzewane fotele z masażem | S |
Panoramiczny dach/kamery 360˚ | 5800 zł/S |
Lakier perł./alufelgi 18/19 cali | 3500 zł/S/3000 zł (Black P.) |
Peugeot 3008 PHEV – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 222 400 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata bez limitu km/12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km |
Cena testowanego auta | 237 400 zł |
Na równych jak stół autostradach hybrydowe 3008 dosłownie płynie. Na nierównościach poprzecznych duże koła z niskoprofilowym ogumieniem (19 cali) niezbyt dobrze je filtrują.
Wykonane w czarnym kolorze listwy okienne, relingi dachowe, felgi aluminiowe i zderzaki to elementy pakietu Black (3000 zł).
Do małej, podwójnie spłaszczonej kierownicy trzeba się przyzwyczaić (i-Cockpit), zwłaszcza że jej wieniec zasłania wartość przebiegu.
W trybie zegarów jest czytelnie, zwłaszcza jeśli chodzi o wskaźnik wykorzystania energii.
12-calowy cyfrowy zestaw wskaźników imponuje możliwościami projekcji.
Analogowe przyciski do często używanych funkcji, m.in. dezaktywacji asystenta utrzymania pasa ruchu.
Fotel kierowcy dobrze podpiera, jest obszerny, ma regulację długości siedziska i oferuje masaż.
W obu rzędach jest dużo miejsca.
Kufer (395 l) wydaje się duży, choć ma o 125 l mniejszą pojemność niż w wersjach spalinowych. Pod podłogą schowek 25 l na ładowarkę.
Estetyczne i wygodne klawiszowe przyciski wywołują główne funkcje systemu multimedialnego, w tym obsługę napędu elektrycznego.
200-konny benzyniak i dwa mocne elektryki tworzą napęd 4x4. Ale rzadko wszystkie trzy pracują naraz, co można zaobserwować na czytelnym ekranie przepływu energii.
Czas ładowania baterii 13,2 kWh z domowego gniazdka to 8 h. Stan naładowania możemy obserwować w aplikacji w telefonie.
Baterię można doładować w trakcie jazdy, uruchamiając funkcję e-Save i wybierając poziom zapasu energii.
Łatwo dostępny przełącznik trybów jazdy. Do wyboru: Electric, Normal, Eco, Sport i 4WD.
Producent 300-konnej wersji zdecydował się nawet na tryb jazdy 4WD i kontrolę zjazdu ze wzniesienia, ale ciężkim SUV-em z oponami szosowymi lepiej nie jeździć w terenie.
Na prądzie pokonaliśmy 47 km (Peugeot obiecuje 56). Nieźle!