• Hybrydowy Grandland X dostępny jest w dwóch wersjach mocy, z napędem FWD i AWD
  • W trybie elektrycznym auto przyspiesza 0-100 km/h w 10,6 s i rozpędza się do 135 km/h
  • W trybie sportowym rozpędzanie do 100 km/h ze startu wynosi 5,4 s, a V maks. to 235 km/h

Wygląda zupełnie zwyczajnie, uwagę zwracają jedynie pomalowane na czarno maska i dach, ale hybrydowy Grandland X wcale ich nie musi mieć (elementy pakietu Black Hood są zarezerwowane tylko dla hybrydy AWD) – ot, klasyczny kompaktowy SUV Opla. OK, ma na tylnej pokrywie napis „Hybrid4”, ale informuje on co najwyżej o tym, że mamy do czynienia z ekologicznym zasilaniem i napędem na obie osie – czy to w dzisiejszych SUV-ach coś nadzwyczajnego? Mało kto spodziewa się, że Grandland X ma aż trzy silniki (benzyniaka 200 KM i dwa elektryczne: 110 i 113 KM), które łącznie generują 300 KM i 520 Nm. Zaraz, zaraz – wartości te pasują raczej do rasowego GTI (o, przepraszam – OPC), a nie do rodzinnego SUV-a z hybrydą ładowaną z gniazdka...

Zaczęliśmy test od zielonej strony auta (czyt. ekologicznej). Naładowanie akumulatora 13,2 kWh (pomniejsza aż o 124 l pojemność bagażnika) standardowym kablem z domowego gniazdka 230 V zajmuje ok. 8 godzin. Importer Opla, by skrócić czas ładowania do 1 godz. 45 min, wyposażył testowy egzemplarz w uniwersalny przewód 3,7-22 kW (3500 zł) oraz ładowarkę pokładową 7,4 kW (1500 zł). Mimo obiecanego przez producenta maksymalnego zasięgu 59 km nam z w pełni naładowaną baterią udało się pokonać tylko 45 km przy średnim zużyciu ok. 24 kWh/100 km. Czy to mały zasięg? Raczej nie, typowy uzyskiwany przez hybrydy plug-in. Bardziej zastanawia duże zapotrzebowanie na energię. Po części tłumaczy je to, że w hybrydowym Grandlandzie X pracują aż dwa mocne silniki elektryczne, a osiągi, które gwarantują, są więcej niż dobre (w trybie EV: 0-100 km/h w 10,6 s, v maks. 135 km/h).

Hybrydowy Opel Grandland X – król lewego pasa autostrady?

Parametry te ulegają dwukrotnej poprawie po przełączeniu auta w tryb Sport. Nawet gdy komputer pokładowy pokazuje zerowy zasięg elektryczny, kierowca ma do dyspozycji maksymalną moc 300 KM. Gwarantuje ona uzyskanie 100 km/h ze startu w 5,4 s (o 0,7 s szybciej niż obiecuje producent) i prędkości maksymalnej aż 235 km/h. Mimo tak dobrych osiągów nie radzimy jechać Grandlandem X na tor, nie polecamy także częstego korzystania z prędkości maksymalnej na niemieckiej autostradzie. Powód? Podwozie – choć układ kierowniczy zapewnia dobrą precyzję, a zawieszenie pewne pokonywanie szybkich łuków – do sportowej jazdy się nie nadaje. My przy wysokich prędkościach wcale nie czuliśmy się z nim pewni, zwłaszcza gdy konieczna była szybka zmiana kierunku albo na autostradzie trafiliśmy na boczny podmuch wiatru.

{ "uuid": "64dde9a6-cbfc-4d81-9a02-32256ed40d97", "caption": "Schemat wymiarów – Opel Grandland X", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YTM7MDA_/58f7b04cf18f651401cf1c17b7b8d1ae.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2020-05-27 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "58f7b04cf18f651401cf1c17b7b8d1ae", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 758, "width": 1250, "bytes": 224479 }, "asyncAdSlot": null } Schemat wymiarów – Opel Grandland X Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Opel Grandland X

Inżynierowie Opla założyli pewnie (i słusznie), że ich hybrydowy SUV typu plug-in na co dzień będzie poruszał się w mieście głównie na prądzie, a w weekendy i wakacje pokonywał z rodziną dalekie trasy – stąd przyjemnie sprężysta charakterystyka zawieszenia.

Gdy po 45 km skończy się prąd, samochód automatycznie przejdzie w tryb pracy hybrydowej. Trzeba przyznać, że współpraca aż trzech znajdujących się w nim silników jest fascynująca. Auto potrafi ruszyć przy użyciu tylnej jednostki elektrycznej, by po chwili włączyć benzyniaka kierującego moment obrotowy na przednie koła i jeszcze wspomóc działanie obu jednostek drugim elektrykiem. Obserwowanie przepływu energii między poszczególnymi silnikami i akumulatorami na ekranie multimediów powinno być zabronione, bo jest tak fascynujące, jak oglądanie filmu akcji. Tak duża rotacja pracy jednostek napędowych wynika wyłącznie z potrzeby maksymalnego wykorzystania ich potencjału, by uzyskać jak najniższe spalanie.

Hybrydowy Opel Grandland X – dynamiczny, ale dużo pali

A nie jest ono zawsze godne pochwały. W trybie hybrydowym 1,8-tonowy niemiecki SUV spala w mieście ok. 6 l/100 km (tu najczęściej wykorzystuje się potencjał ekologicznego napędu), przy czym im więcej jest korków, tym niższe zużycie paliwa. Poza miastem, a zwłaszcza na autostradzie, potrafi wzrosnąć do prawie 10 l/100 km, na drogach ekspresowych jest już bardziej akceptowalne – 7,5 l/100 km. Średnio na naszej trasie pomiarowej auto zużyło 8,1 l/100 km i wynik ten byłby z pewnością o ok. 0,5-0,8 l wyższy, gdyby nie mniejsze natężenie ruchu w związku z pandemią. Na tle fabrycznego spalania to przepaść, ale pamiętajcie, że wartości producenta (1,3-1,4 l/100 km) odnoszą się do pomiaru wg normy WLTP, gdy na pierwszych 100 km ponad połowę (nawet 59 km) pokona się w trybie elektrycznym.

Hybrydowy Grandland X jest dostępny w dwóch wersjach mocy, z napędem na przednią oś lub w odmianie AWD. Ceny zaczynają się od 162 850 zł – tyle zapłacicie za 224-konny podstawowy wariant z FWD. Będzie on droższy o 24 000 zł od klasycznej wersji z najmocniejszym w palecie, 177-konnym dieslem. Na tle bratniego koncernowo hybrydowego Peugeota 3008 ceny 300-konnego Opla kształtują się na zbliżonym poziomie.

To nam się podoba: przestronne i elegancko wykończone wnętrze, świetna dynamika, precyzyjne prowadzenie, niemal 50 km w trybie EV, napęd 4x4 na życzenie.

To nam się nie podoba: wysoka cena zakupu, duże zużycie paliwa, ograniczona przestrzeń w bagażniku, mało stabilne prowadzenie przy wysokich prędkościach, tylko 2 lata gwarancji mechanicznej.

Hybrydowy Opel Grandland X – podsumowanie

300-konny hybrydowy SUV Opla zachwyca osiągami i możliwością taniej eksploatacji na prądzie, a jedno- cześnie dzięki komfortowemu podwoziu jest nadal przyjazny na co dzień. Owszem, przez mniejszy kufer nieco stracił na funkcjonalności, większym problemem jest jednak jego cena.

Wyniki testu

Przysp. hybr. (EV) 0-50 km/h 2,2 s (3,3 s)
0-100 km/h 5,4 s (10,6 s)
0-130 km/h 8,2/13,0 s (20,4 s/-)
Rozpędz. hybr. (EV) 60-100 km/h 2,7 s (6,3 s)
80-120 km/h 3,2 s (9,4 s)
Masa rzeczywista/ładowność 1858/492 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 10,9/10,8 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 36,6 m (opony letnie)
gorące 36,7 m (opony letnie)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Śr. zużycie test. (tryb hybr./elektr.) 8,1 l/100 km/24 kWh
Zasięg (tryb hybryd./elektr.) 530/45 km

Dane producenta

Silniki: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 + elektryczne
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek
System. moc (KM)/mom. (Nm) 300/520
Poj. skok. silnika benz. (cm3) 1598
Moc silnika benz. (KM/obr./min) 200/6000
Mom. silnika benz. (Nm/obr./min) 300/3000
Moc silników elektr. p./t. (KM) 110/113
Mom. silników elektr. p./t. (Nm) 320/166
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4x4
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 6,1/235 (tryb elektr.: 135)
Spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 1,3-1,4/29-32 (WLTP)
Poj. bagaż./zb. paliwa (l)/baterii (kWh) 390-1528/43/13,2
Marka i model opon test. auta Michelin Primacy 3
Rozmiar opon test. auta 205/55 R 19

Wyposażenie

Wersja Ultimate
6 airbagów/LED-y/unik. kolizji S/S/S
Klima aut. 2-stref./utrzym. pasa S/S
Ładowarka pokładowa 3,7/7,4 kW S/1500 zł
Nawigacja/kamera 360 stopni S/1500 zł
Kabel 1,8 kW (230 V)/7,4 kW (AC) S/1100 zł
Uniwersalny kabel 3,7-22 kW 3 200,00 zł
Lakier specjalny/czarna maska 3500/1200 zł

Gwarancja/ceny

Cena podstawowa wersji 203 950 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok
Cena testowanego auta 226 450 zł