Auto Świat Testy Porównania samochodów Honda HR-V, Opel Grandland X i Skoda Karoq - drużyna do zadań rodzinnych | TEST

Honda HR-V, Opel Grandland X i Skoda Karoq - drużyna do zadań rodzinnych | TEST

Honda jest z Japonii, Opel to produkt francusko-niemiecki, a Skoda – czesko-niemiecki. Trochę to skomplikowane, ale będziemy szukać prostych rzeczy: praktyczności, dynamiki jazdy i ergonomii. Jak zwykle zrobimy to superdrobiazgowo – nie będzie litości!

Porównanie: Honda HR-V, Opel Grandland X i Skoda Karoq
Zobacz galerię (17)
Auto Bild
Porównanie: Honda HR-V, Opel Grandland X i Skoda Karoq
  • Wszystkie trzy auta mają idealny format rodzinny
  • Mocne silniki benzynowe palą umiarkowane ilości paliwa
  • Napęd 4x4 to dziś egzotyka wśród modnych SUV-ów

Ta trójka nie ma problemu z motywacją. Z przestronnymi kabinami i imponującą funkcjonalnością mają wysokie kompetencje prospołeczne i chciałyby wszystkim zrobić dobrze. A w testowanych mocnych wersjach benzynowych przyciągną także potencjalnych właścicieli głodnych mocnych wrażeń.

Oto i rozbudowany wspólny mianownik, łączący naszych dzisiejszych konkurentów. Honda HR-V, Opel Grandland X i Skoda Karoq mają ten sam cel, ale różnią się sposobem jego realizacji. A różnice zaczynają się już wtedy, kiedy zajrzymy pod maskę. Bo trzy turbodoładowane, szesnastozaworowe czterocylindrowce z bezpośrednim wtryskiem nie chcą być podobne – tak podpowiadają wrażenia z jazdy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Skoda proponuje model Karoq z mocnym i elastycznym dwulitrowym silnikiem benzynowym wyłącznie w wersji 4x4 i z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów. Opel również stawia jedynie na automatyczną przekładnię, jednak jest to rozwiązanie z tradycyjnym sprzęgłem hydrokinetycznym, a więc z założenia pracujące płynniej. Za to napędu na cztery koła w spalinowej wersji Opla z silnikiem 1.6/180 KM nie da się obecnie kupić – jeżeli ktoś pragnie mieć Grandlanda X 4x4, to musi poczekać na hybrydę.

Jedynym samochodem z manualną skrzynią jest w tej stawce Honda HR-V, przy czym ten model można też kupić z przekładnią automatyczną i jest to bezstopniowa skrzynia CVT z kołami stożkowymi i paskiem. Szkoda, że takie auto nie trafiło do redakcji, bo starcie byłoby bardziej wyrównane. Napęd 4x4? W Hondzie niedostępny – takie założenia producenta.

Zaletą japońskiego samochodu w tym zestawieniu jest jego wyjątkowo niska masa własna, która wynosi zaledwie 1,3 tony (Karoq: 1,6 tony). I nawet jeżeli różnice w masie przekładają się na stabilność jazdy – zaraz powiemy jak – to od razu wiadomo, kto tu powinien udać się na zajęcia z fitnessu.

Czy kompaktowe SUV-y wyprą z rynku hatchbacki? Nie mamy nic przeciwko temu, tylko niech ceny SUV-ów spadną!

Korzystna proporcja wagi i mocy powoduje, że Honda jest w świetnej kondycji do sprintu. Zaledwie 1,5-litrowy napęd z turbo świetnie reaguje na dodanie gazu i swobodnie wkręca na obroty – tak jak oczekujemy tego od Hondy, jednego z największych producentów silników spalinowych na świecie. Zna się ona na rzeczy.

Krótko zestopniowana skrzynia pasuje do tego charakteru i tylko dodaje HR-V narowistości na drodze. Kosztem (mierzalnym) jest komfort akustyczny – mimo iż wszystkie trzy auta mają silniki z turbo, to ten w Hondzie kręci się zdecydowanie najwyżej, kiedy wjedziemy na autostradę.

Przy 130 km/h pasażerowie muszą walczyć z 71-decybelowym hałasem, żeby usłyszeć, co kto ma do powiedzenia. Jeszcze mniej odprężający charakter ma resorowanie, które bez satysfakcjonującej filtracji natychmiast informuje pasażerów o najmniejszej nawet niedoskonałości drogi. Aż dziwne, że takie drgania nie powodują trzasków ani stuków w kabinie.

Najlepiej na długie trasy nadaje się Skoda. Karoq przekonuje harmonijnym zestrojeniem resorowania i dobrze utrzymującymi kierowcę na zakrętach fotelami, do tego świetnie podpierającymi kręgosłup.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Fotele Opla słabiej trzymają na zakrętach i na krętej drodze trzeba stale wkładać choć trochę wysiłku w utrzymanie się w pionie, ale za to wysoka pozycja nad podłogą i regulacja pochylenia siedziska (które jest także przedłużane poprzez wysunięcie) są przekonujące.

A przyspieszenie? Opla i Skody? Tu jest ciekawie. Bo o ile „na papierze” Skoda objeżdża Opla, jak chce, o tyle w praktyce subiektywne wrażenia podpowiadają coś zupełnie odwrotnego. Jak to możliwe?

Winę za to ponosi znacznie słabsza izolacja od hałasu i wibracji jednostki napędowej w Oplu. To działa tak, jak stary dobry tuning: zamontuj głośniejszy tłumik oraz bardziej „otwartą” obudowę filtra powietrza i już będzie się wydawało, że samochód szybciej jedzie. W Oplu wibracje chętnie manifestują się na kierownicy, a pracy silnika na wysokich obrotach towarzyszy rezonans.

W tej sytuacji sprawnie i dobrze pracujący „automat” nie jest receptą na takie maniery napędu: kiedy przetrzyma bieg po dodaniu gazu, spokój zakłócają odgłosy pracującej turbiny, a gdy redukcja wreszcie nastąpi, erupcja obrotów znowu wkręca mrukliwy motor na częstotliwości rezonansowe.

Napęd Skody jest w tym towarzystwie bezkonkurencyjny. Dawne kłopoty techniczne z rodziną TSI może i narobiły Skodzie i całej grupie VAG problemów wizerunkowych, ale długie lata projektowania i produkcji tych silników przyniosły też koncernowi ogromne doświadczenie inżynieryjne. Dwulitrowe TSI to po prostu wspaniały silnik – patrząc z perspektywy wrażeń z jazdy.

Najlżejsza Honda zużyła w teście najmniej paliwa.

Także precyzyjne, harmonijne i bezpośrednie zestrojenie układu kierowniczego Škody jest przekonujące i powiększa i tak dużą przewagę nad konkurentami. Napęd 4x4 zamiast spowalniać Karoqa jeszcze dodaje mu skrzydeł, bo Skoda sprawniej startuje z miejsca, a przy tym jej układ jezdny najspokojniej reaguje na gwałtowne manewry.

Kiedy przesadzimy z prędkością na zakręcie, Skoda – podobnie jak Opel – lekko zarzuci tyłem, ale w przypadku Opla jest to znacznie trudniejsze do opanowania ze względu na układ kierowniczy, który w centralnym położeniu nie stawia praktycznie żadnego oporu. W Hondzie z charakterystyką wspomagania i komunikatywnością układu kierowniczego też nie jest najlepiej, ale w razie czego – jak u rywali – czuwa czujny system kontroli stabilności.

O czym jeszcze nie wspomnieliśmy? O przestronności. Nieczęsto się zdarza tak, żebyśmy mogli to powiedzieć, ale teraz możemy: wszystkie trzy samochody są wystarczająco przestronne na tylnych kanapach. Honda, z praktycznym i oryginalnym systemem składania kanapy, notuje rekordową ilość miejsca na nogi pasażerów, jednak w zdetronizowaniu rywali przeszkadza jej najmniejsza szerokość kabiny.

Z przodu z kolei Honda nieco zawodzi, bo o ile kierowcy niskiego i średniego wzrostu poczują się tu swobodnie, o tyle ci najbardziej wyrośnięci szybko dotrą do ogranicznika odsunięcia fotela od kierownicy. Warto jednak zaznaczyć, że mniejszy zakres regulacji wzdłużnej fotela kierowcy nie wpływa na oceniany przez nas parametr – indeks miejsca z tyłu na nogi. Mierzymy go po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierującemu przeciętnego wzrostu. I ten parametr Honda ma super.

Opel jest w kabinie dużym samochodem, a kierownicę można wyciągnąć bardzo daleko z kokpitu. Można też odnieść wrażenie, że deska rozdzielcza jest trochę za daleko od kierowcy, bo wysoki prowadzący musi się schylać, żeby dosięgnąć ekranu multimediów. Z tyłu miejsca nad głowami jadących jest bardzo dużo, a boczne drzwi zakrywają progi, co eliminuje możliwość ubrudzenia się podczas wysiadania.

Skoda ma największy zakres regulacji wzdłużnej fotela kierowcy, a warunki podróżowania z tyłu są porównywalne z tymi w Oplu, przy czym kanapa w czeskim aucie znacznie pewniej podpiera nogi jadących ze względu na wyżej umieszczone siedzisko. Także tutaj otwór drzwiowy jest duży, a miejsca nad głowami nie zabraknie nawet najwyższym pasażerom.

Test tych aut jasno wskazuje, że trudno się dziwić, czemu są coraz popularniejsze i zastępują na rynku kompakty. Te samochody są wygodniejsze pod każdym względem. Wyższe nadwozie przynosi same zalety. Tyle że przekładają się one na ceny, które już nie są takie kompaktowe...

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuŠkodaOpelHonda
Przyspieszenie 0-50 km/h2,7 s3,3 s3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h7,6 s8,6 s8,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h12,7 s13,9 s12,5 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h4,2 s4,6 s4,2 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h5,5 s5,9 s5,0 s
Masa rzeczywista/ładowność1581/583 kg1464/536 kg1343/447 kg
Rozdział masy (przód/tył)58/42 proc.61/39 proc.64/36 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,9/10,9 m11,2/10,8 m11,8/11,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,0 m34,9 m35,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,9 m35,6 m35,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)58 dB (A)61 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h64 dB (A)63 dB (A)66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)67 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe8,1 l/100 km7,9 l/100 km7,0 l/100 km
Zasięg680 km660 km710 km

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Dane(jednostka)Skoda KaroqOpel Grandland XHonda HR-V
Miejsce na nogi z przodu maks.mm115011401100
Szerokość wnętrza z przodumm149014951495
Wysokość wnętrza z przodu maks.mm10351010995
Zakres regulacji fotelamm225210200
Indeks miejsca na nogi z tyłu*mm745750800
Szerokość wnętrza z tyłumm146014901420
Wysokość nad głową z tyłumm970970940
Wysokość siedziska z tyłumm395350350

*Indeks miejsca na nogi z tyłu zmierzyliśmy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaKaroqGrandland XHR-V
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)198415981498
Moc maksymalna (KM/obr./min)190/4200180/5500182/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)320/1500250/1750240/1900
Prędkość maksymalna (km/h)211220215
Skrzynia biegówdwusprzęgłowa, 7-biegowaautomatyczna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna cztery kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)521-1630514-1652431-1456
Pojemność zbiornika paliwa (l)555350
Marka i model opon testowanego autaBridgestone Turanza T001Michelin Primacy 3Michelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta225/50 R 18225/55 R 18225/50 R 18
Emisja CO2 według cyklu WLTP (g/km)189171151
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg)1900/7501600/6001400/700

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieKaroqGrandland XHR-V
Wersja wyjściowa2.0 TSI DSG 4x4 Sportline1.6 Turbo Elite1.5 VTEC Turbo Sport
Airbagi czołowe/boczne/kurtynoweS/S/SS/S/SS/S/S
Światła dzienne LED/pełne LEDS/SS/4950 złS/S
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/S (dwustrefowa)N/S (dwustrefowa)N/S (dwustrefowa)
Lusterka boczne el. reg./składaneS/SS/SS/S
System multimedialny/nawigacjaS/2250 złS/SS/S
Bluetooth/USB/DABS/S/500 złS/S/800 złS/S/S
Wyświetlacz head-up/wirtualne zegaryN/1850 złN/NN/N
Elektr. otwierana i zam. klapa bagażnika1 800 zł3100 zł (pakiet)N
Elektr. ster. szyby p/t/kluczyk zbliżeniowyS/S/SS/S/3100 zł (pakiet)S/S/N
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/1200 złS/3000 złS/N
Czujniki parkowania tylne/przednieS/SS/SS/S
Kamera cofania/automat parkującyS/1400 zł2000/4000 złS/N
Podgrzewane przednie fotele/kierownica800/600 zł2500 zł za obie opcjeS/N
Elektrochromatyczne lusterko/skóraS/NS/7000 złN/S (tapicerka łączona)
Unikanie kolizji/monitoring uwagiS/SS/SS/N
Skaner znaków/asystent pasa ruchu300/1600 złS/SS/S
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego1950 zł za obie opcjeS/NN/N
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie1200 zł/S (18 cali)2500 zł/S (18 cali)2500 zł/S (18 cali)

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - ceny, utrata wartości, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/cenyKaroqGrandland XHR-V
Cena wyjściowa135 550 zł132 250 zł111 400 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)41,5 proc.41,9 proc.35,8 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 20 tys. km
Cena po doposażeniu148 400 zł148 850 zł111 400 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.ŠKODAOPELHONDA
Przestronność z przodu40312926
Przestronność z tyłu30212123
Pojemność bagażnika25181816
Ładowność15141311
Widoczność20181717
Fotele, pozycja kierowcy30272526
Ergonomia obsługi20181717
Jakość wykończenia20171616
Suma punktów200164156152
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.ŠKODAOPELHONDA
Przyspieszenie25211819
Elastyczność25232223
Poziom hałasu15121311
Skrzynia biegów15141412
Zachowanie na drodze30282526
Komfort jazdy30242321
Układ kierowniczy15141213
Średnica zawracania5543
Skuteczność hamulców40323231
Suma punktów200173163159
KosztyMaks. pkt.ŠKODAOPELHONDA
Cena po doposażeniu50404048
Utrata wartości15121215
Zużycie paliwa30212123
Wyposażenie – komfort40191917
Wyp. – bezpieczeństwo30222016
Ubezpieczenia108810
Gwarancja158810
Przeglądy1010107
Suma punktów200140138146
Wynik końcowy600477457457
Miejsce w teście 1.2.2.

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Test spalania
Test spalaniaAuto Bild

Nareszcie! Jest! Spalanie testowe okazało się niższe od katalogowego. Co prawda, tylko w przypadku czeskiego auta, ale pozostałe samochody także zanotowały świetne wyniki, jeżeli chodzi o wiarygodność danych katalogowych. Najmniej spaliła leciutka Honda z manualną skrzynią biegów. Najbardziej natomiast imponuje wynik Skody, która przecież ma napęd na cztery koła, generujący straty energii nawet wtedy, gdy komputer kieruje moc tylko na przednią oś.

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - podsumowanie

I znowu w „Auto Świecie” wygrywa Skoda? Tak. Pamiętajcie, że marka nie ma dla nas znaczenia – testujemy tyle samochodów, że zapamiętywanie animozji do konkretnego producenta byłoby nawet trudne do zrealizowania.

Korzystamy z prostszej metody: dostajemy samochód i oceniamy go niezależnie od znaczka na masce. Inżynierowie Skody (VAG) wygrali to porównanie. Dystans Karoqa do rodzinnego Grandlanda X i narowistej HR-V jest bardzo bezpieczny.

A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!