• Wszystkie trzy auta mają idealny format rodzinny
  • Mocne silniki benzynowe palą umiarkowane ilości paliwa
  • Napęd 4x4 to dziś egzotyka wśród modnych SUV-ów

Ta trójka nie ma problemu z motywacją. Z przestronnymi kabinami i imponującą funkcjonalnością mają wysokie kompetencje prospołeczne i chciałyby wszystkim zrobić dobrze. A w testowanych mocnych wersjach benzynowych przyciągną także potencjalnych właścicieli głodnych mocnych wrażeń.

Oto i rozbudowany wspólny mianownik, łączący naszych dzisiejszych konkurentów. Honda HR-V, Opel Grandland X i Skoda Karoq mają ten sam cel, ale różnią się sposobem jego realizacji. A różnice zaczynają się już wtedy, kiedy zajrzymy pod maskę. Bo trzy turbodoładowane, szesnastozaworowe czterocylindrowce z bezpośrednim wtryskiem nie chcą być podobne – tak podpowiadają wrażenia z jazdy.

Skoda proponuje model Karoq z mocnym i elastycznym dwulitrowym silnikiem benzynowym wyłącznie w wersji 4x4 i z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów. Opel również stawia jedynie na automatyczną przekładnię, jednak jest to rozwiązanie z tradycyjnym sprzęgłem hydrokinetycznym, a więc z założenia pracujące płynniej. Za to napędu na cztery koła w spalinowej wersji Opla z silnikiem 1.6/180 KM nie da się obecnie kupić – jeżeli ktoś pragnie mieć Grandlanda X 4x4, to musi poczekać na hybrydę.

Jedynym samochodem z manualną skrzynią jest w tej stawce Honda HR-V, przy czym ten model można też kupić z przekładnią automatyczną i jest to bezstopniowa skrzynia CVT z kołami stożkowymi i paskiem. Szkoda, że takie auto nie trafiło do redakcji, bo starcie byłoby bardziej wyrównane. Napęd 4x4? W Hondzie niedostępny – takie założenia producenta.

Zaletą japońskiego samochodu w tym zestawieniu jest jego wyjątkowo niska masa własna, która wynosi zaledwie 1,3 tony (Karoq: 1,6 tony). I nawet jeżeli różnice w masie przekładają się na stabilność jazdy – zaraz powiemy jak – to od razu wiadomo, kto tu powinien udać się na zajęcia z fitnessu.

Korzystna proporcja wagi i mocy powoduje, że Honda jest w świetnej kondycji do sprintu. Zaledwie 1,5-litrowy napęd z turbo świetnie reaguje na dodanie gazu i swobodnie wkręca na obroty – tak jak oczekujemy tego od Hondy, jednego z największych producentów silników spalinowych na świecie. Zna się ona na rzeczy.

Krótko zestopniowana skrzynia pasuje do tego charakteru i tylko dodaje HR-V narowistości na drodze. Kosztem (mierzalnym) jest komfort akustyczny – mimo iż wszystkie trzy auta mają silniki z turbo, to ten w Hondzie kręci się zdecydowanie najwyżej, kiedy wjedziemy na autostradę.

Przy 130 km/h pasażerowie muszą walczyć z 71-decybelowym hałasem, żeby usłyszeć, co kto ma do powiedzenia. Jeszcze mniej odprężający charakter ma resorowanie, które bez satysfakcjonującej filtracji natychmiast informuje pasażerów o najmniejszej nawet niedoskonałości drogi. Aż dziwne, że takie drgania nie powodują trzasków ani stuków w kabinie.

Najlepiej na długie trasy nadaje się Skoda. Karoq przekonuje harmonijnym zestrojeniem resorowania i dobrze utrzymującymi kierowcę na zakrętach fotelami, do tego świetnie podpierającymi kręgosłup.

Fotele Opla słabiej trzymają na zakrętach i na krętej drodze trzeba stale wkładać choć trochę wysiłku w utrzymanie się w pionie, ale za to wysoka pozycja nad podłogą i regulacja pochylenia siedziska (które jest także przedłużane poprzez wysunięcie) są przekonujące.

A przyspieszenie? Opla i Skody? Tu jest ciekawie. Bo o ile „na papierze” Skoda objeżdża Opla, jak chce, o tyle w praktyce subiektywne wrażenia podpowiadają coś zupełnie odwrotnego. Jak to możliwe?

Winę za to ponosi znacznie słabsza izolacja od hałasu i wibracji jednostki napędowej w Oplu. To działa tak, jak stary dobry tuning: zamontuj głośniejszy tłumik oraz bardziej „otwartą” obudowę filtra powietrza i już będzie się wydawało, że samochód szybciej jedzie. W Oplu wibracje chętnie manifestują się na kierownicy, a pracy silnika na wysokich obrotach towarzyszy rezonans.

W tej sytuacji sprawnie i dobrze pracujący „automat” nie jest receptą na takie maniery napędu: kiedy przetrzyma bieg po dodaniu gazu, spokój zakłócają odgłosy pracującej turbiny, a gdy redukcja wreszcie nastąpi, erupcja obrotów znowu wkręca mrukliwy motor na częstotliwości rezonansowe.

Napęd Skody jest w tym towarzystwie bezkonkurencyjny. Dawne kłopoty techniczne z rodziną TSI może i narobiły Skodzie i całej grupie VAG problemów wizerunkowych, ale długie lata projektowania i produkcji tych silników przyniosły też koncernowi ogromne doświadczenie inżynieryjne. Dwulitrowe TSI to po prostu wspaniały silnik – patrząc z perspektywy wrażeń z jazdy.

Także precyzyjne, harmonijne i bezpośrednie zestrojenie układu kierowniczego Škody jest przekonujące i powiększa i tak dużą przewagę nad konkurentami. Napęd 4x4 zamiast spowalniać Karoqa jeszcze dodaje mu skrzydeł, bo Skoda sprawniej startuje z miejsca, a przy tym jej układ jezdny najspokojniej reaguje na gwałtowne manewry.

Kiedy przesadzimy z prędkością na zakręcie, Skoda – podobnie jak Opel – lekko zarzuci tyłem, ale w przypadku Opla jest to znacznie trudniejsze do opanowania ze względu na układ kierowniczy, który w centralnym położeniu nie stawia praktycznie żadnego oporu. W Hondzie z charakterystyką wspomagania i komunikatywnością układu kierowniczego też nie jest najlepiej, ale w razie czego – jak u rywali – czuwa czujny system kontroli stabilności.

O czym jeszcze nie wspomnieliśmy? O przestronności. Nieczęsto się zdarza tak, żebyśmy mogli to powiedzieć, ale teraz możemy: wszystkie trzy samochody są wystarczająco przestronne na tylnych kanapach. Honda, z praktycznym i oryginalnym systemem składania kanapy, notuje rekordową ilość miejsca na nogi pasażerów, jednak w zdetronizowaniu rywali przeszkadza jej najmniejsza szerokość kabiny.

Z przodu z kolei Honda nieco zawodzi, bo o ile kierowcy niskiego i średniego wzrostu poczują się tu swobodnie, o tyle ci najbardziej wyrośnięci szybko dotrą do ogranicznika odsunięcia fotela od kierownicy. Warto jednak zaznaczyć, że mniejszy zakres regulacji wzdłużnej fotela kierowcy nie wpływa na oceniany przez nas parametr – indeks miejsca z tyłu na nogi. Mierzymy go po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierującemu przeciętnego wzrostu. I ten parametr Honda ma super.

Opel jest w kabinie dużym samochodem, a kierownicę można wyciągnąć bardzo daleko z kokpitu. Można też odnieść wrażenie, że deska rozdzielcza jest trochę za daleko od kierowcy, bo wysoki prowadzący musi się schylać, żeby dosięgnąć ekranu multimediów. Z tyłu miejsca nad głowami jadących jest bardzo dużo, a boczne drzwi zakrywają progi, co eliminuje możliwość ubrudzenia się podczas wysiadania.

Skoda ma największy zakres regulacji wzdłużnej fotela kierowcy, a warunki podróżowania z tyłu są porównywalne z tymi w Oplu, przy czym kanapa w czeskim aucie znacznie pewniej podpiera nogi jadących ze względu na wyżej umieszczone siedzisko. Także tutaj otwór drzwiowy jest duży, a miejsca nad głowami nie zabraknie nawet najwyższym pasażerom.

Test tych aut jasno wskazuje, że trudno się dziwić, czemu są coraz popularniejsze i zastępują na rynku kompakty. Te samochody są wygodniejsze pod każdym względem. Wyższe nadwozie przynosi same zalety. Tyle że przekładają się one na ceny, które już nie są takie kompaktowe...

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Škoda Opel Honda
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,7 s 3,3 s 3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s 8,6 s 8,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 12,7 s 13,9 s 12,5 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,2 s 4,6 s 4,2 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h 5,5 s 5,9 s 5,0 s
Masa rzeczywista/ładowność 1581/583 kg 1464/536 kg 1343/447 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc. 61/39 proc. 64/36 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,9/10,9 m 11,2/10,8 m 11,8/11,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,0 m 34,9 m 35,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,9 m 35,6 m 35,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A) 58 dB (A) 61 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB (A) 63 dB (A) 66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 67 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 8,1 l/100 km 7,9 l/100 km 7,0 l/100 km
Zasięg 680 km 660 km 710 km

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Dane (jednostka) Skoda Karoq Opel Grandland X Honda HR-V
Miejsce na nogi z przodu maks. mm 1150 1140 1100
Szerokość wnętrza z przodu mm 1490 1495 1495
Wysokość wnętrza z przodu maks. mm 1035 1010 995
Zakres regulacji fotela mm 225 210 200
Indeks miejsca na nogi z tyłu* mm 745 750 800
Szerokość wnętrza z tyłu mm 1460 1490 1420
Wysokość nad głową z tyłu mm 970 970 940
Wysokość siedziska z tyłu mm 395 350 350

*Indeks miejsca na nogi z tyłu zmierzyliśmy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Karoq Grandland X HR-V
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1984 1598 1498
Moc maksymalna (KM/obr./min) 190/4200 180/5500 182/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 320/1500 250/1750 240/1900
Prędkość maksymalna (km/h) 211 220 215
Skrzynia biegów dwusprzęgłowa, 7-biegowa automatyczna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na cztery koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 521-1630 514-1652 431-1456
Pojemność zbiornika paliwa (l) 55 53 50
Marka i model opon testowanego auta Bridgestone Turanza T001 Michelin Primacy 3 Michelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta 225/50 R 18 225/55 R 18 225/50 R 18
Emisja CO2 według cyklu WLTP (g/km) 189 171 151
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1900/750 1600/600 1400/700

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Karoq Grandland X HR-V
Wersja wyjściowa 2.0 TSI DSG 4x4 Sportline 1.6 Turbo Elite 1.5 VTEC Turbo Sport
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe S/S/S S/S/S S/S/S
Światła dzienne LED/pełne LED S/S S/4950 zł S/S
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S (dwustrefowa) N/S (dwustrefowa) N/S (dwustrefowa)
Lusterka boczne el. reg./składane S/S S/S S/S
System multimedialny/nawigacja S/2250 zł S/S S/S
Bluetooth/USB/DAB S/S/500 zł S/S/800 zł S/S/S
Wyświetlacz head-up/wirtualne zegary N/1850 zł N/N N/N
Elektr. otwierana i zam. klapa bagażnika 1 800 zł 3100 zł (pakiet) N
Elektr. ster. szyby p/t/kluczyk zbliżeniowy S/S/S S/S/3100 zł (pakiet) S/S/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/1200 zł S/3000 zł S/N
Czujniki parkowania tylne/przednie S/S S/S S/S
Kamera cofania/automat parkujący S/1400 zł 2000/4000 zł S/N
Podgrzewane przednie fotele/kierownica 800/600 zł 2500 zł za obie opcje S/N
Elektrochromatyczne lusterko/skóra S/N S/7000 zł N/S (tapicerka łączona)
Unikanie kolizji/monitoring uwagi S/S S/S S/N
Skaner znaków/asystent pasa ruchu 300/1600 zł S/S S/S
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego 1950 zł za obie opcje S/N N/N
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie 1200 zł/S (18 cali) 2500 zł/S (18 cali) 2500 zł/S (18 cali)

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - ceny, utrata wartości, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Karoq Grandland X HR-V
Cena wyjściowa 135 550 zł 132 250 zł 111 400 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 41,5 proc. 41,9 proc. 35,8 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 20 tys. km
Cena po doposażeniu 148 400 zł 148 850 zł 111 400 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. ŠKODA OPEL HONDA
Przestronność z przodu 40 31 29 26
Przestronność z tyłu 30 21 21 23
Pojemność bagażnika 25 18 18 16
Ładowność 15 14 13 11
Widoczność 20 18 17 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 25 26
Ergonomia obsługi 20 18 17 17
Jakość wykończenia 20 17 16 16
Suma punktów 200 164 156 152
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. ŠKODA OPEL HONDA
Przyspieszenie 25 21 18 19
Elastyczność 25 23 22 23
Poziom hałasu 15 12 13 11
Skrzynia biegów 15 14 14 12
Zachowanie na drodze 30 28 25 26
Komfort jazdy 30 24 23 21
Układ kierowniczy 15 14 12 13
Średnica zawracania 5 5 4 3
Skuteczność hamulców 40 32 32 31
Suma punktów 200 173 163 159
Koszty Maks. pkt. ŠKODA OPEL HONDA
Cena po doposażeniu 50 40 40 48
Utrata wartości 15 12 12 15
Zużycie paliwa 30 21 21 23
Wyposażenie – komfort 40 19 19 17
Wyp. – bezpieczeństwo 30 22 20 16
Ubezpieczenia 10 8 8 10
Gwarancja 15 8 8 10
Przeglądy 10 10 10 7
Suma punktów 200 140 138 146
Wynik końcowy 600 477 457 457
Miejsce w teście 1. 2. 2.

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Foto: Auto Bild
Test spalania

Nareszcie! Jest! Spalanie testowe okazało się niższe od katalogowego. Co prawda, tylko w przypadku czeskiego auta, ale pozostałe samochody także zanotowały świetne wyniki, jeżeli chodzi o wiarygodność danych katalogowych. Najmniej spaliła leciutka Honda z manualną skrzynią biegów. Najbardziej natomiast imponuje wynik Skody, która przecież ma napęd na cztery koła, generujący straty energii nawet wtedy, gdy komputer kieruje moc tylko na przednią oś.

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - podsumowanie

I znowu w „Auto Świecie” wygrywa Skoda? Tak. Pamiętajcie, że marka nie ma dla nas znaczenia – testujemy tyle samochodów, że zapamiętywanie animozji do konkretnego producenta byłoby nawet trudne do zrealizowania.

Korzystamy z prostszej metody: dostajemy samochód i oceniamy go niezależnie od znaczka na masce. Inżynierowie Skody (VAG) wygrali to porównanie. Dystans Karoqa do rodzinnego Grandlanda X i narowistej HR-V jest bardzo bezpieczny.

A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!