- Wszystkie trzy auta mają idealny format rodzinny
- Mocne silniki benzynowe palą umiarkowane ilości paliwa
- Napęd 4x4 to dziś egzotyka wśród modnych SUV-ów
- Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - ceny, utrata wartości, przeglądy (oceniane)
- Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - punkty i klasyfikacja
- Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
- Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - podsumowanie
Ta trójka nie ma problemu z motywacją. Z przestronnymi kabinami i imponującą funkcjonalnością mają wysokie kompetencje prospołeczne i chciałyby wszystkim zrobić dobrze. A w testowanych mocnych wersjach benzynowych przyciągną także potencjalnych właścicieli głodnych mocnych wrażeń.
Oto i rozbudowany wspólny mianownik, łączący naszych dzisiejszych konkurentów. Honda HR-V, Opel Grandland X i Skoda Karoq mają ten sam cel, ale różnią się sposobem jego realizacji. A różnice zaczynają się już wtedy, kiedy zajrzymy pod maskę. Bo trzy turbodoładowane, szesnastozaworowe czterocylindrowce z bezpośrednim wtryskiem nie chcą być podobne – tak podpowiadają wrażenia z jazdy.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSkoda proponuje model Karoq z mocnym i elastycznym dwulitrowym silnikiem benzynowym wyłącznie w wersji 4x4 i z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów. Opel również stawia jedynie na automatyczną przekładnię, jednak jest to rozwiązanie z tradycyjnym sprzęgłem hydrokinetycznym, a więc z założenia pracujące płynniej. Za to napędu na cztery koła w spalinowej wersji Opla z silnikiem 1.6/180 KM nie da się obecnie kupić – jeżeli ktoś pragnie mieć Grandlanda X 4x4, to musi poczekać na hybrydę.
Jedynym samochodem z manualną skrzynią jest w tej stawce Honda HR-V, przy czym ten model można też kupić z przekładnią automatyczną i jest to bezstopniowa skrzynia CVT z kołami stożkowymi i paskiem. Szkoda, że takie auto nie trafiło do redakcji, bo starcie byłoby bardziej wyrównane. Napęd 4x4? W Hondzie niedostępny – takie założenia producenta.
Zaletą japońskiego samochodu w tym zestawieniu jest jego wyjątkowo niska masa własna, która wynosi zaledwie 1,3 tony (Karoq: 1,6 tony). I nawet jeżeli różnice w masie przekładają się na stabilność jazdy – zaraz powiemy jak – to od razu wiadomo, kto tu powinien udać się na zajęcia z fitnessu.
Czy kompaktowe SUV-y wyprą z rynku hatchbacki? Nie mamy nic przeciwko temu, tylko niech ceny SUV-ów spadną!
Korzystna proporcja wagi i mocy powoduje, że Honda jest w świetnej kondycji do sprintu. Zaledwie 1,5-litrowy napęd z turbo świetnie reaguje na dodanie gazu i swobodnie wkręca na obroty – tak jak oczekujemy tego od Hondy, jednego z największych producentów silników spalinowych na świecie. Zna się ona na rzeczy.
Krótko zestopniowana skrzynia pasuje do tego charakteru i tylko dodaje HR-V narowistości na drodze. Kosztem (mierzalnym) jest komfort akustyczny – mimo iż wszystkie trzy auta mają silniki z turbo, to ten w Hondzie kręci się zdecydowanie najwyżej, kiedy wjedziemy na autostradę.
Przy 130 km/h pasażerowie muszą walczyć z 71-decybelowym hałasem, żeby usłyszeć, co kto ma do powiedzenia. Jeszcze mniej odprężający charakter ma resorowanie, które bez satysfakcjonującej filtracji natychmiast informuje pasażerów o najmniejszej nawet niedoskonałości drogi. Aż dziwne, że takie drgania nie powodują trzasków ani stuków w kabinie.
Najlepiej na długie trasy nadaje się Skoda. Karoq przekonuje harmonijnym zestrojeniem resorowania i dobrze utrzymującymi kierowcę na zakrętach fotelami, do tego świetnie podpierającymi kręgosłup.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoFotele Opla słabiej trzymają na zakrętach i na krętej drodze trzeba stale wkładać choć trochę wysiłku w utrzymanie się w pionie, ale za to wysoka pozycja nad podłogą i regulacja pochylenia siedziska (które jest także przedłużane poprzez wysunięcie) są przekonujące.
A przyspieszenie? Opla i Skody? Tu jest ciekawie. Bo o ile „na papierze” Skoda objeżdża Opla, jak chce, o tyle w praktyce subiektywne wrażenia podpowiadają coś zupełnie odwrotnego. Jak to możliwe?
Winę za to ponosi znacznie słabsza izolacja od hałasu i wibracji jednostki napędowej w Oplu. To działa tak, jak stary dobry tuning: zamontuj głośniejszy tłumik oraz bardziej „otwartą” obudowę filtra powietrza i już będzie się wydawało, że samochód szybciej jedzie. W Oplu wibracje chętnie manifestują się na kierownicy, a pracy silnika na wysokich obrotach towarzyszy rezonans.
W tej sytuacji sprawnie i dobrze pracujący „automat” nie jest receptą na takie maniery napędu: kiedy przetrzyma bieg po dodaniu gazu, spokój zakłócają odgłosy pracującej turbiny, a gdy redukcja wreszcie nastąpi, erupcja obrotów znowu wkręca mrukliwy motor na częstotliwości rezonansowe.
Napęd Skody jest w tym towarzystwie bezkonkurencyjny. Dawne kłopoty techniczne z rodziną TSI może i narobiły Skodzie i całej grupie VAG problemów wizerunkowych, ale długie lata projektowania i produkcji tych silników przyniosły też koncernowi ogromne doświadczenie inżynieryjne. Dwulitrowe TSI to po prostu wspaniały silnik – patrząc z perspektywy wrażeń z jazdy.
Najlżejsza Honda zużyła w teście najmniej paliwa.
Także precyzyjne, harmonijne i bezpośrednie zestrojenie układu kierowniczego Škody jest przekonujące i powiększa i tak dużą przewagę nad konkurentami. Napęd 4x4 zamiast spowalniać Karoqa jeszcze dodaje mu skrzydeł, bo Skoda sprawniej startuje z miejsca, a przy tym jej układ jezdny najspokojniej reaguje na gwałtowne manewry.
Kiedy przesadzimy z prędkością na zakręcie, Skoda – podobnie jak Opel – lekko zarzuci tyłem, ale w przypadku Opla jest to znacznie trudniejsze do opanowania ze względu na układ kierowniczy, który w centralnym położeniu nie stawia praktycznie żadnego oporu. W Hondzie z charakterystyką wspomagania i komunikatywnością układu kierowniczego też nie jest najlepiej, ale w razie czego – jak u rywali – czuwa czujny system kontroli stabilności.
O czym jeszcze nie wspomnieliśmy? O przestronności. Nieczęsto się zdarza tak, żebyśmy mogli to powiedzieć, ale teraz możemy: wszystkie trzy samochody są wystarczająco przestronne na tylnych kanapach. Honda, z praktycznym i oryginalnym systemem składania kanapy, notuje rekordową ilość miejsca na nogi pasażerów, jednak w zdetronizowaniu rywali przeszkadza jej najmniejsza szerokość kabiny.
Z przodu z kolei Honda nieco zawodzi, bo o ile kierowcy niskiego i średniego wzrostu poczują się tu swobodnie, o tyle ci najbardziej wyrośnięci szybko dotrą do ogranicznika odsunięcia fotela od kierownicy. Warto jednak zaznaczyć, że mniejszy zakres regulacji wzdłużnej fotela kierowcy nie wpływa na oceniany przez nas parametr – indeks miejsca z tyłu na nogi. Mierzymy go po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierującemu przeciętnego wzrostu. I ten parametr Honda ma super.
Opel jest w kabinie dużym samochodem, a kierownicę można wyciągnąć bardzo daleko z kokpitu. Można też odnieść wrażenie, że deska rozdzielcza jest trochę za daleko od kierowcy, bo wysoki prowadzący musi się schylać, żeby dosięgnąć ekranu multimediów. Z tyłu miejsca nad głowami jadących jest bardzo dużo, a boczne drzwi zakrywają progi, co eliminuje możliwość ubrudzenia się podczas wysiadania.
Skoda ma największy zakres regulacji wzdłużnej fotela kierowcy, a warunki podróżowania z tyłu są porównywalne z tymi w Oplu, przy czym kanapa w czeskim aucie znacznie pewniej podpiera nogi jadących ze względu na wyżej umieszczone siedzisko. Także tutaj otwór drzwiowy jest duży, a miejsca nad głowami nie zabraknie nawet najwyższym pasażerom.
Test tych aut jasno wskazuje, że trudno się dziwić, czemu są coraz popularniejsze i zastępują na rynku kompakty. Te samochody są wygodniejsze pod każdym względem. Wyższe nadwozie przynosi same zalety. Tyle że przekładają się one na ceny, które już nie są takie kompaktowe...
Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Škoda | Opel | Honda |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,7 s | 3,3 s | 3,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 s | 8,6 s | 8,3 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 12,7 s | 13,9 s | 12,5 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,2 s | 4,6 s | 4,2 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 5,5 s | 5,9 s | 5,0 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1581/583 kg | 1464/536 kg | 1343/447 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. | 61/39 proc. | 64/36 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,9/10,9 m | 11,2/10,8 m | 11,8/11,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,0 m | 34,9 m | 35,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,9 m | 35,6 m | 35,7 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) | 58 dB (A) | 61 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 64 dB (A) | 63 dB (A) | 66 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 67 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 8,1 l/100 km | 7,9 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Zasięg | 680 km | 660 km | 710 km |
Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Dane | (jednostka) | Skoda Karoq | Opel Grandland X | Honda HR-V |
Miejsce na nogi z przodu maks. | mm | 1150 | 1140 | 1100 |
Szerokość wnętrza z przodu | mm | 1490 | 1495 | 1495 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | mm | 1035 | 1010 | 995 |
Zakres regulacji fotela | mm | 225 | 210 | 200 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | mm | 745 | 750 | 800 |
Szerokość wnętrza z tyłu | mm | 1460 | 1490 | 1420 |
Wysokość nad głową z tyłu | mm | 970 | 970 | 940 |
Wysokość siedziska z tyłu | mm | 395 | 350 | 350 |
*Indeks miejsca na nogi z tyłu zmierzyliśmy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Karoq | Grandland X | HR-V |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 | 1598 | 1498 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 190/4200 | 180/5500 | 182/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 320/1500 | 250/1750 | 240/1900 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 211 | 220 | 215 |
Skrzynia biegów | dwusprzęgłowa, 7-biegowa | automatyczna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na cztery koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 521-1630 | 514-1652 | 431-1456 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 53 | 50 |
Marka i model opon testowanego auta | Bridgestone Turanza T001 | Michelin Primacy 3 | Michelin Primacy 3 |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/50 R 18 | 225/55 R 18 | 225/50 R 18 |
Emisja CO2 według cyklu WLTP (g/km) | 189 | 171 | 151 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1900/750 | 1600/600 | 1400/700 |
Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Karoq | Grandland X | HR-V |
Wersja wyjściowa | 2.0 TSI DSG 4x4 Sportline | 1.6 Turbo Elite | 1.5 VTEC Turbo Sport |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Światła dzienne LED/pełne LED | S/S | S/4950 zł | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | N/S (dwustrefowa) | N/S (dwustrefowa) | N/S (dwustrefowa) |
Lusterka boczne el. reg./składane | S/S | S/S | S/S |
System multimedialny/nawigacja | S/2250 zł | S/S | S/S |
Bluetooth/USB/DAB | S/S/500 zł | S/S/800 zł | S/S/S |
Wyświetlacz head-up/wirtualne zegary | N/1850 zł | N/N | N/N |
Elektr. otwierana i zam. klapa bagażnika | 1 800 zł | 3100 zł (pakiet) | N |
Elektr. ster. szyby p/t/kluczyk zbliżeniowy | S/S/S | S/S/3100 zł (pakiet) | S/S/N |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/1200 zł | S/3000 zł | S/N |
Czujniki parkowania tylne/przednie | S/S | S/S | S/S |
Kamera cofania/automat parkujący | S/1400 zł | 2000/4000 zł | S/N |
Podgrzewane przednie fotele/kierownica | 800/600 zł | 2500 zł za obie opcje | S/N |
Elektrochromatyczne lusterko/skóra | S/N | S/7000 zł | N/S (tapicerka łączona) |
Unikanie kolizji/monitoring uwagi | S/S | S/S | S/N |
Skaner znaków/asystent pasa ruchu | 300/1600 zł | S/S | S/S |
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego | 1950 zł za obie opcje | S/N | N/N |
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie | 1200 zł/S (18 cali) | 2500 zł/S (18 cali) | 2500 zł/S (18 cali) |
Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - ceny, utrata wartości, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Karoq | Grandland X | HR-V |
Cena wyjściowa | 135 550 zł | 132 250 zł | 111 400 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 41,5 proc. | 41,9 proc. | 35,8 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 20 tys. km |
Cena po doposażeniu | 148 400 zł | 148 850 zł | 111 400 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | ŠKODA | OPEL | HONDA |
Przestronność z przodu | 40 | 31 | 29 | 26 |
Przestronność z tyłu | 30 | 21 | 21 | 23 |
Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 18 | 16 |
Ładowność | 15 | 14 | 13 | 11 |
Widoczność | 20 | 18 | 17 | 17 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 25 | 26 |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 17 | 17 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 16 | 16 |
Suma punktów | 200 | 164 | 156 | 152 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | ŠKODA | OPEL | HONDA |
Przyspieszenie | 25 | 21 | 18 | 19 |
Elastyczność | 25 | 23 | 22 | 23 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 13 | 11 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 14 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 28 | 25 | 26 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 23 | 21 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 12 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 5 | 4 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 32 | 32 | 31 |
Suma punktów | 200 | 173 | 163 | 159 |
Koszty | Maks. pkt. | ŠKODA | OPEL | HONDA |
Cena po doposażeniu | 50 | 40 | 40 | 48 |
Utrata wartości | 15 | 12 | 12 | 15 |
Zużycie paliwa | 30 | 21 | 21 | 23 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 19 | 19 | 17 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 22 | 20 | 16 |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 8 | 10 |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | 10 |
Przeglądy | 10 | 10 | 10 | 7 |
Suma punktów | 200 | 140 | 138 | 146 |
Wynik końcowy | 600 | 477 | 457 | 457 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 2. |
Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Nareszcie! Jest! Spalanie testowe okazało się niższe od katalogowego. Co prawda, tylko w przypadku czeskiego auta, ale pozostałe samochody także zanotowały świetne wyniki, jeżeli chodzi o wiarygodność danych katalogowych. Najmniej spaliła leciutka Honda z manualną skrzynią biegów. Najbardziej natomiast imponuje wynik Skody, która przecież ma napęd na cztery koła, generujący straty energii nawet wtedy, gdy komputer kieruje moc tylko na przednią oś.
Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo, Opel Grandland X 1.6 Turbo i Skoda Karoq 2.0 TSI - podsumowanie
I znowu w „Auto Świecie” wygrywa Skoda? Tak. Pamiętajcie, że marka nie ma dla nas znaczenia – testujemy tyle samochodów, że zapamiętywanie animozji do konkretnego producenta byłoby nawet trudne do zrealizowania.
Korzystamy z prostszej metody: dostajemy samochód i oceniamy go niezależnie od znaczka na masce. Inżynierowie Skody (VAG) wygrali to porównanie. Dystans Karoqa do rodzinnego Grandlanda X i narowistej HR-V jest bardzo bezpieczny.
A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!
Galeria zdjęć
To jest nowy złoty wymiar SUV-a - mówi się na nie SUV-y kompaktowe. Ale to zwodnicze określenie, bo producenci nazywają tak również SUV-iki segmentu B. Nie tym razem - te są naprawdę wystarczająco duże.
Honda ma dynamicznie narysowaną sylwetkę z bardzo charakterystycznym przodem.
W kabinie jest elegancko i wygodnie, a szerokość kabiny dorównuje konkurencji. Wygoda obsługi dotykowego panelu klimatyzacji jest dyskusyjna.
Solidne podparcie boczne oparcia, a słabe siedziska - dojrzałe fotele Hondy.
Rekordowa ilość miejsca na nogi na tylnej kanapie Hondy HR-V. Precedens obniża jedynie mniejsza niż u rywali szerokość kabiny.
Bagażnik pomieści 431-1456 l.
Opel Grandland X wygląda bardzo dobrze - z każdej strony - i sprawia wrażenie dużego samochodu.
Wygodny fotel AGR (chociaż niektórzy na niego narzekają - nie wiemy dlaczego) i kolumna kierownicy, dającej się mocno wysunąć z kokpitu.
Oto i fotel AGR - malutki przełącznik po lewej stronie odpowiada za pochylenie siedziska - bardzo przydatne dla wysokich kierowców.
Z tyłu sporo miejsca na nogi i bardzo dużo nad głowami jadących.
Bagażnik Opla: 514-1652 l.
Skoda Karoq wygląda jak zmniejszony Kodiaq. Czyli - dobrze.
Dużo miejsca, dobre fotele, prosta obsługa, ergonomiczny panel klimatyzacji, wirtualny kokpit.
Skoda wpadła na pomysł żeby zaoferować takie oto sportowe fotele - nijak nie pasują one do wizerunku rodzinnego SUV-a (nawet z tak mocnym silnikiem), ale wyglądają świetnie.
Z tyłu w Skodzie jest bardzo wygodnie.
Bagażnik Skody pomieści 521-1630 l.
Czy coś na tym zdjęciu się zgadza? Tak, ale nie wszystko. Na podium była roszada.