Logo
TestyTesty nowych samochodówPeugeot 307 1.6 16V - Więcej niż kompakt

Peugeot 307 1.6 16V - Więcej niż kompakt

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Francuzi zawsze stanowili awangardę stylistyczną, tworzyli trendy wmodzie i szokowali świat przemyślnym designem aut. Jednak od pewnegoczasu ich usytuowanie na rynku motoryzacyjnym zdecydowanie przesuwa się wstronę najpoważniejszych aktorów sceny samochodowej

Peugeot 307 1.6 16V - Więcej niż kompakt
Auto Świat
Peugeot 307 1.6 16V - Więcej niż kompakt

Ich auta są już nie tylko piękne, ale także znakomite. Awangardowość linii i koncepcji stylistycznych została tylko lekko stemperowana, za to na wyżyny wzniosły się jakość wykonania, poziom technologiczny i inżynierski. Dowody na prawdziwość tego twierdzenia to najnowsze dzieje Peugeota. Nadchodzi bowiem czas "307". Jeszcze do niedawna segment aut kompaktowych stanowił niepodzielnie bastion marek niemieckichPo udanym ataku na pozycje Niemców ze strony Renault Mégane swoją szansę otrzymuje Peugeot. I trzeba przyznać, że jest do tego doskonale przygotowany. Bo "307" prezentuje się jako samochód jakościowo na poziomie niemieckim, zaś stylistycznie... No właśnie.

Peugeot to przecież auto francuskie!Jego linia przypomina do złudzenia model 206, ale jest jeszcze dojrzalsza, bardziej dopracowana. Co najważniejsze, auto to jak na kompakt jest po prostu wielkie.

Nie tylko zewnętrznie, choć 4,2 m długości i 1,73 m szerokości to wartości imponujące.Istotne jest co innego - model 307 łączy cechy vana z klasycznymi kształtami dwubryłowego kompaktu.

Poprowadzenie ogromnej przedniej szyby daleko na maskę powoduje, że kierowca i pasażer mają do dyspozycji przestrzeń na poziomie już nie minivana, ale wręcz mikrobusu. Aby zaś auto mogło w pełni aspirować do miana rodzinnego, a więc troszczyć się o swobodę ruchów także pasażerów tylnej kanapy, linia dachu od krańca przedniej szyby jeszcze się wznosiJeśli informacje te połączymy z wiedzą, iż nowy Peugeot ma rozstaw osi 2,61 m, nie zdziwi, że podczas jazdy tym samochodem uznaliśmy go za prawdziwie 5-osobowy. Nikt nie musi się kulić, miejsca na nogi także jest zaskakująco wiele.

Po zajęciu miejsca za kierownicą w oczy rzuca się spokojny design kokpitu, porządek i znakomite rozplanowanie elementów obsługi. Jakość materiałów można określić tylko w jeden sposób: bardzo dobra.

Fotele są duże i bardzo dobrze ukształtowane, a komfort zasiadania w nich dodatkowo poprawia świadomość, iż zastosowano w nich system ochrony kręgosłupa przed urazami powstałymi podczas uderzeń z tyłu. Regulowana dwupłaszczyznowo kierownica daje się dopasować do wymagań każdego kierowcy.

"307" może pochwalić się dobrymi możliwościami transportu bagażu. 341 litrów pojemności to standard, ale gdy potrzebujemy więcej, nie ma problemu. Tylna kanapa składana i dzielona umożliwia zwiększenie przestrzeni do 1328 litrów. Trochę za mała jest ładowność (425 kg). Podstawową jednostką napędową tego samochodu jest znany już z innych modeli Peugeota 110-konny benzynowy silnik 1.6 16VW Polsce dostępny jest też silnik 1.4 dysponujący mocą 75 KM.Silnik 1.6 w "307" aż po zakres ponad 4500 obr./min okazuje się właściwie niesłyszalny. Zapewnia przyzwoite, choć nie oszałamiające osiągi, 1251 kg masy własnej robi jednak swoje i szczególnie na niskich i średnich obrotach silnikowi wyraźnie brakuje elastyczności.

Nie można mu jednak zarzucić nadmiernego zużycia paliwa. Wynik 7,2 l/100 km należy uznać za dobry. Jeśli zresztą komuś nie przypadnie do gustu zestawienie tak dużego i komfortowego samochodu z niezbyt mocnym silnikiem, może wybierać jeszcze pomiędzy trzema innymi jednostkami: 90- lub 110-konnym HDi oraz dwulitrowym, 136-konnym silnikiem benzynowym. W czasie jazdy natychmiast zwraca uwagę bardzo niski poziom szumów opływowychOkazuje się, że nawet wysoka (1,51 m) karoseria może być dopracowana aerodynamicznie.Tradycyjnie dla tej marki zawieszenie ma komfortowe nastawy, choć daleko im do przysłowiowej niegdyś francuskiej miękkości. Auto resoruje bardzo sprężyście.

Nierówności są jednak zauważalne, ale dzięki doskonałej budowie foteli nie przenoszą się na pasażerów. Komfort podróżowania jest więc bez zarzutu. Bardzo nam się spodobał układ kierowniczy, który wykazuje się świetną precyzją prowadzenia.

Co prawda nie mieliśmy możliwości gruntownego przetestowania auta na zamkniętym torze do badania własności jezdnych, ale zauważyliśmy pewne skłonności do zarzucania tyłem w szybkich zakrętach. Peugeot położył duży nacisk na bezpieczeństwoSeryjnie samochód wyposażony jest w ABS oraz wspomaganie awaryjnego hamowanie. Każda "307" zaopatrzona jest w dwie poduszki czołowe, a w opcji możliwe jest zamówienie airbagów bocznych i kurtynowych.

Wyposażenie wpływające na komfort jazdy należy uznać za bardzo dobre jak na tę klasę aut. Możliwe jest zamówienie oprócz klimatyzacji manualnej także automatycznej. Przejęto z modelu 607 składane elektrycznie lusterka. Oferowany jest ponadto pakiet widoczność, który zawiera automatycznie włączane wycieraczkę oraz światła mijania.

Podsumowując testowaną wersję 307, samochód należy ocenić bardzo wysoko. Zgrabna sylwetka, niezwykle przestronne wnętrze, wysoki poziom bezpieczeństwa biernego, a także szeroka gama nowoczesnych jednostek silnikowych oraz bogate wyposażenie mają szansę podbić rynek. Z niecierpliwością oczekujemy teraz na wyniki zderzeniowe w crash-teście.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: