Szczegółowe dane odnośnie testu znajdziecie na końcu artykułu. Poniżej jednak odpowiem na najczęściej pojawiające się pytanie w komentarzach:

Peugeot 308 test non stop 25 tys. km - dlaczego jeździcie na autostradzie - to idealne warunki podczas, których silnik się nie zużywa?

Próba jazdy non stop na dystansie 25 tys.km jest tylko częścią testu jakiemu poddawany jest Peugeot 308 1.2 PureTech. Pojazd ten otrzymaliśmy do testu na początku roku z przebiegiem zerowym, a w momencie rozpoczęcia próby jazdy non stop miał na liczniku 45 807 km (był bezpośrednio po rutynowym przeglądzie). Po szczęśliwym (miejmy nadzieję) zakończeniu próby przy przebiegu 70 800 km pojazd trafi ponownie na przegląd po którym będziemy kontynuować test podczas normalnej eksploatacji do osiągnięcia przebiegu 100 tys. km.

Peugeot 308 test non stop 25 tys. km - odpowiadamy na Wasze pytania

Z jednej strony chcieliśmy przyspieszyć test na dystansie 100 tys. km, a autostrada na której można jechać z prędkością dop. 140 km/h jest do tego idealnym miejscem. Pamiętajcie, że nasza próba będzie trwać ok. 10 dni (dzień-noc), a jest do niej zaangażowanych ponad 10 kierowców. To dziennikarze "Auto Świata", którzy oprócz przedmiotowej jazdy muszą jeszcze wykonać swoją pracę w redakcji. Przeprowadzenie innego rodzaju próby nie byłoby w tak krótkim czasie nie byłoby możliwe!

Test jazdy non stop na dystansie 25 tys. km skojarzył nam się z udaną próbą bicia rekordu prędkości PF 125p przeprowadzoną przez "7 wspaniałych kierowców" w 1973 roku wykonaną również na autostradzie. Wówczas chodziło o uzyskanie najwyższej średniej prędkości z przejazdu na dystansie 25 tys. km, ale też na pokazaniu jakim niezawodnym samochodem jest PF125p. Naszym testem chcieliśmy upamiętnić tą próbę, stąd na starcie do naszego testu pojawiło się dwóch legendarnych kierowców z tamtego okresu (Robert Mucha i Andrzej Aromiński). My jednak nie bijemy rekordu prędkości, a sprawdzamy jedynie trwałość auta!

Uważacie, że jazda autostradowa nie jest obciążeniem dla silnika? Ja tak nie uważam. Owszem jazda na 6. biegu kiedy to prędkość obrotowa silnika przy szybkości 140 km/h wynosi 2900 obr./min nie jest duża, ale pamiętajmy, że pod maską "308" znajduje się mały wysilony trzycylindrowy silnik z turbo. Obserwując spalanie po kilku dniach testu widzimy, że nie ma wcale tak lekko. Zużywa 7,6-7,8 l/100 km na autostradzie, kiedy średnia prędkość jazdy wynosi ok. 126-128 km/h. Jeżdżąc nim przez ponad 45 tys. km przed tą probą notowaliśmy spalanie na trasie zdecydowanie poniżej 7 l/100 km. Przy prędkości 140 km/h nadwozie stawia powietrzu duży opór, a ponad to przez większość dystansu mieliśmy do czynienia z dużymi opadami deszczu i silnym wiatrem. Nie zawsze kierowca jest tylko sam w samochodzie (koledzy na jazdy nocne biorą towarzysza/kę, zdarzają się także podróże z kpl. pasażerów i bagażem). Dodam tylko, że jazda odcinkiem autostrady A2 (W-wa - Stryków) ze względu na natężenie ruchu (w dzień) nie należy do przyjemnych i konieczne są częste redukcje. Pamiętajcie: podzespoły auta nie stygną (silnik, ukł. wydechowy, łożyska kół, osprzęt silnika, wycieraczki pracowały 4 doby non stop). To jest próba wytrzymałości,przypomnę tylko, że samochód w momencie stratu do niej miał już przebieg prawie 50 tys. km.

Jeszcze jedna informacja: nikt w Polsce po 1973 r. nie przeprowadził próby jazdy non stop samochodem na dystansie 25 tys. km. Trzymajcie za nas kciuki (za Peugeota oczywiście też)!

Dane aktualne na sobotę (15.10.16) godz. 19.30:

- przebieg całkowity samochodu 60 910 km

- przebieg samochodu na początku testu 25 tys. km non stop: 45 807 km

- przejechany dystans podczas próby jazdy non stop ponad 15 tys. km

- średnia prędkość na dystansie 15 tys. km - 124 km/h

- średnie spalanie 7,9 l/100 km

- 30 zmian kierowców na trasie

- brak usterej w aucie (poziom oleju silnikowego w normie).