Peugeot 308 SW to praktyczne kombi z odrobiną szaleństwa [Test]

Peugeot 308 SW GT Foto: Krzysztof Słomski / Auto Świat
Peugeot 308 SW GT
Zwykło się mówić, że samochody z nadwoziem typu kombi są nudne. Praktyczne, ale nic poza tym. W wielu przypadkach to prawda, ale to auto jest inne. Peugeot po raz kolejny udowadnia, że zatrudnia odważnych stylistów i pozwala im się wykazać. Sprawdziłem, jaki jest nowy 308 SW.
  • Peugeot stawia na niekonwencjonalne rozwiązania. Auta tej marki mocno wyróżniają się wyglądem nadwozia, jak i koncepcją kokpitu
  • To już trzecia generacja 308 - francuska marka przestała tworzyć nowe numery dla swoich popularnych modeli
  • Pod maską pracuje dobrze znany silnik 1.2 PureTech, który całkiem nieźle radzi sobie z kompaktowym kombi, chociaż nie wszystkim przypadnie do gustu. Nowością w ofercie są hybrydy plug-in
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

PEUGEOT 308 — dla kogo?

Kompaktowe kombi to propozycja dla niedużych rodzin lub osób potrzebujących po prostu sporego bagażnika, do którego jest łatwy dostęp. Takie auta nadal są popularne, pomimo dynamicznego rozwoju różnego typu SUV-ów czy crossoverów. Zdecydowana większość marek oferuje w segmencie C swoje modele w wariantach kombi.

Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo

PEUGEOT 308 — opis modelu

W 2021 r. Peugeot wprowadził już trzecią generację modelu 308, dostępną w dwóch pięciodrzwiowych wersjach nadwozia — hatchback i kombi. Nawet bardziej funkcjonalny wariant wyróżnia się na tle rynkowych rywali. Oczywiście mam na myśli stylistykę, która ma równie duży wpływ na kupno pojazdu, jak dane techniczne czy jego cena. Nowa "308-ka" może się podobać lub nie, ale z całą pewnością nie jest nijaka. Uwagę zwracają ostre linie nadwozia oraz liczne smaczki. Np. światła do jazdy dziennej niczym kły lwa czy nowe logo umieszczone nie tylko z przodu i z tyłu, ale również po bokach pojazdu. Co ciekawe, tylne lampy (również diodowe) to te same lampy, co w hatchbacku, tylko niepołączone czarną listwą.

PEUGEOT 308 — wrażenia z jazdy

Nowy 308 jest oferowany jest już z hybrydami PHEV, ale pod maskę tego egzemplarza trafiła klasyka z koncernu Stellantis, czyli benzynowy silnik 1.2 PureTech, który napędza chyba połowę, jeśli nie więcej, różnych aut marek Citroen, DS, Peugeot, jak i Opla. W tej klasie ten trzycylindrowy motor występuje w dwóch poziomach mocy do wyboru – 110 lub 130 KM. Mocniejszy, jak ten testowany, współpracuje z ośmiostopniowym automatem, który bardzo płynnie zmienia biegi. Trzeba przyznać, że to rozsądny wybór do kompaktowego kombi. Przyspieszenie 0-100 km/h trwa poniżej 10 s, elastyczność też jest niezła, bo czas rozpędzenia 80-120 km/h wynosi 7,1 s. Nie są to wyniki przyspieszające tętno, ale 231 Nm, generowanych od 1750 obr./min, robi swoje. Należy tylko przywyknąć do charakterystycznego warkoczącego dźwięku silnika R3 (szczególnie na zimno).

Jeśli nie miałeś styczności z nowszymi Peugeotami, to do prowadzenia musisz się przyzwyczaić. To dlatego, że kierownica jest mała i gruba. Ponadto masz ją prawie na kolanach, bo nad nią znajduje się zestaw wskaźników. Ja lubię to rozwiązanie (Peugeot wprowadził je w 2012 r. w modelu 208), bo łatwo i wygodnie operuje się kierownicą. Jednak niektórzy narzekają, że wieniec zasłania im zegary. Być może czas zmienić pozycję na prawidłową? Przednie fotele okazują się wygodne i mają szeroki zakres regulacji, za co otrzymały certyfikat AGR (organizacji prowadzącej akcję na rzecz zdrowych pleców). Wykończenie skórą i Alcantarą z zieloną nicią to wyróżnik wersji GT.

Niektórzy będą narzekać na zbyt mocne wspomaganie, ale w trybie Sport (obok Eco i Normal) kierownica stawia już większy opór. Wtedy zauważalnie usztywnia się też zawieszenie, które standardowo przyzwoicie tłumi nierówności na drodze.

PEUGEOT 308 — wnętrze

W środku największe wrażenie robi najnowsza generacja wspomnianego i-Cockpitu, czyli "jajowatej" kierownicy, nad którą umieszczono zegary. Obecnie jest to wyświetlacz o przekątnej 10 cali. W wersji GT mamy nawet trójwymiarowy tryb prędkościomierza i obrotomierza (tę opcję można wyłączyć). Na środku deski rozdzielczej, zdominowanej przez ostre linie, znajduje się nowy system multimedialny Peugeot i-Connect, który obsługujemy niczym smartfona. Duży ekran o przekątnej 10 cali skierowano lekko w stronę kierowcy.

Od wersji wyposażenia Allure zamiast panelu klimatyzacji mamy wirtualne przełączniki (i-toggles), których ustawienia można samemu programować. To skróty do poszczególnych funkcji, np. sterowania klimą, konkretnej stacji radia czy ulubionej aplikacji. Pomysłowe, nowoczesne, ale czy wygodniejsze od tradycyjnych przycisków? Każdy pewnie będzie miał inne zdanie na ten temat. Czasami irytuje wolna reakcja systemu na dotyk. Miejsca na konsoli centralnej nie zabiera tradycyjna dźwignia zmiany biegów, bo Peugeot zdecydował się na jej wersję "mini" z impulsowym wyborem trybu jazdy. Obok zlokalizowano schowek na telefon z opcją ładowania bezprzewodowego (działa naprawdę szybko).

PEUGEOT 308 — pojemność i ustawność bagażnika

To ważny punkt w kombi. W tej kategorii nowy Peugeot 308 SW również wypada bardzo dobrze. Standardowa pojemność jego bagażnika to 608 l, po złożeniu tylnych foteli wzrasta do 1634 l. Do środka uda się wcisnąć przedmiot o długości przeszło 185 cm. Kanapa jest dzielona w stosunku 40:20:40, a oparcia można składać także od strony bagażnika. Klapa może otwierać się i zamykać automatycznie – wystarczy przesunąć stopą pod zderzakiem lub wcisnąć przycisk na pilocie, klapie czy desce rozdzielczej. Przydatnymi drobiazgami okazują się także gniazdo 12V na ścianie bagażnika (np. do podłączenia lodówki), siatki na bagaże i zaczepy na torby. Duża jest także maksymalna ładowność, wynosząca w tej wersji 545 kg.

PEUGEOT 308 — spalanie i koszty eksploatacji

Silnik 1.2 turbo o mocy 130 KM w parze z automatyczną skrzynią biegów nie jest mistrzem oszczędności, ale zużywa satysfakcjonujące ilości paliwa. Średni wynik z przejechanych 466 km to 6,9 l/100 km. Na trasie można "zejść" nawet poniżej 6 l. Z kolei w mieście z baku ubywa od 7,5 do 8 l (w korkach) na 100 km.

PEUGEOT 308 — finansowanie i gwarancja

Standardowo udzielana jest dwuletnia gwarancja bez limitu kilometrów. Peugeot oferuje oferty kredytu i leasingu z opcją wykupu samochodu, zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firmowych. Opisywany Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130 KM GT według cennika z października 2022 kosztuje 146 600 zł.

Czytaj więcej o PEUGEOT 308

PEUGEOT 308 - galeria

PEUGEOT 308 — czy warto kupić?

To bardzo dobre kompaktowe kombi w niestandardowym "opakowaniu". Jeśli lubisz odważną stylistykę i nowinki techniczne, to będziesz zadowolony z nowego Peugeota 308 SW. Jeśli nie, to będziesz trochę speszony, a w środku zagubiony. Dla spokojniejszych kierowców w koncernie Stellantis przewidziano Opla Astrę, którego najnowsza odsłona jest technicznym bliźniakiem z 308.

Marka PEUGEOT
Model 308
Pojemność skokowa (cm3) 1199
Moc maksymalna (kW/KM) 130
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 231
Skrzynia biegów Automatyczna 8 b.
Napęd Na przednie koła
Przyspieszenie 0-100km/h (s) 9.9
Prędkość maksymalna (km/h) 210
Średnie zużycie paliwa (WLTP l/100km) 5.9
Emisja CO2 (g/km) 133
Pojemność zbiornika paliwa (l) 52
Zasięg samochodu (km) 881
Długość / szerokość / wysokość (cm) 464/185/144
Pojemność bagażnika min-max (l) 608-1634
Cena od (zł) 128 900
Google News
Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski Zastępca Redaktora Naczelnego auto-swiat.pl, Wydawca serwisów internetowych

Katalog Samochodów Auto Świat