Francuski kompakt z wąskimi reflektorami i mocno pochyloną szybą przednią wygląda dynamicznie. Nietypowo zaprojektowano tył pojazdu. Tu wyróżnia się szyba zachodząca mocno na boki.Pierwsze wrażenie po zajęciu miejsca we wnętrzu to uczucie przestronności. To zasługa wysuniętej do przodu szyby. Kierowca czuje się jak podczas podróżowania vanem. Auto nie ma może rekordowych wymiarów wnętrza z przodu, ale o braku miejsca, także dla wysokich osób, nie może być mowy. Gorzej jest niestety z tyłu. Tu wyrośniętym pasażerom może być ciasno na wysokości kolan. Poza tym podróżuje się na trzech indywidualnych fotelach, których szerokość nie sprzyja długim wojażom. Dla dużych rodzin przewidziano dodatkowe miejsca. Za 2400 zł można dokupić dwa fotele trzeciego rzędu. Jednak podróżowanie na nich możliwe jest wyłącznie na krótkich trasach, bo mocno ograniczona przestrzeń nie zapewnia nawet minimum komfortu. Atuty to wygodna pozycja i dobra widocznośćŻadnych zastrzeżeń nie budzi funkcjonalność pojazdu. Przyjęcie poprawnej pozycji przez prowadzącego umożliwia dwupłaszczyznowo regulowana kierownica oraz fotel sterowany także w pionie. Podobała nam się również dobra widoczność do tyłu. Bez trudu znajdziemy miejsce na drobiazgi niezbędne podczas podróży. To zasługa dużego schowka przed pasażerem z przodu, obszernych kieszeni na drzwiach, schowka w podłokietniku oraz mnóstwa mniejszych skrytek. Jeśliby to komuś nie wystarczyło, to za 900 zł dostępny jest pakiet, który oprócz regulacji lędźwiowej przednich siedzeń i podłokietnika z tyłu obejmuje także schowki pod przednimi fotelami oraz okienko w tylnej kanapie umożliwiające transport długich przedmiotów.Dobrze zaprojektowano bagażnik. Wprawdzie wnikające nadkola zakłócają regularność kształtów, ale i tak transport większych przedmiotów nie stanowi problemu. Ukształtowanie karoserii pozwala w pełni wykorzystać 508-litrowy kufer.W pierwszym teście modelu 308 SW, który prezentowaliśmy w numerze 28/2008, francuskie kombi bez trudu pokonało rywali – Hyundaia i30 CW i Volkswagena Golfa Varianta – w konkurencji pakowności. Potrzeba jeszcze więcej przestrzeni? Nie ma problemu. Tylne siedzenia można złożyć i całkowicie wyjąć. Dzięki temu uzyskuje się przestrzeń o pojemności 1736 l. Zaletą części ładunkowej jest również nisko poprowadzona krawędź, co ułatwia pakowanie ciężkich przedmiotów.Benzynowy silnik o mocy 120 KM nie gwarantuje sportowych osiągów, ale wystarczy do spokojnego przemieszczania się. Jeżeli jednak chcielibyśmy uzyskać dobre przyspieszenie, to trzeba skorzystać z górnego zakresu obrotów. To sprawia, że podczas dynamicznego podróżowania musimy się liczyć z podwyższonym hałasem silnika. Zaletą zastosowanego napędu okazało się korzystne spalanie. Wprawdzie podczas testu samochód potrzebował o około pół litra paliwa więcej niż podaje producent, ale nadal są to akceptowalne wartości przy tej mocy oraz masie auta.Pozytywnym zaskoczeniem była dla nas praca przekładni. Nie ma tu żadnych haczeń, do których przyzwyczaił poprzednik – 307 SW. Dźwignia pracuje gumowato, ale drogi prowadzenia nie są długie i precyzyjnie trafia się w miejsca poszczególnych biegów.Komfort dobry, ale bywa niestabilnieJazda dziurawymi drogami nie jest nadmiernie męcząca. Nawet większe wyboje nie powodują obniżenia komfortu resorowania. Problemy pojawiają się za to, gdy natrafimy na koleiny. Samochód staje się wówczas niestabilny. W okiełznaniu Peugeota pomaga precyzyjny układ kierowniczy. Do tego w opcji za 2000 zł dostępny jest system ESP, umożliwiający opanowanie pojazdu w trudnych sytuacjach. Cena samochodu nie jest niska. Denerwująca okazuje się poza tym konieczność dopłaty za elementy istotne dla bezpieczeństwa: ESP oraz kurtyny powietrzne. Zaletą jest natomiast możliwość doposażenia pojazdu w airbag kolanowy dla kierowcy.PodsumowaniePraktyczny kompakt opakowany ciekawym stylistycznie nadwoziem. Fotele można na różne sposoby ustawiać, a nawet wyjmować, dzięki czemu uzyskuje się bardzo duży bagażnik. Silnik ma przeciętną dynamikę. Pozytywna ocena należy się skrzyni biegów. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności.
Peugeot 308 SW 1.6 Premium - Praktycznie ładny
Samochody w większości dzielą się na ładne lub praktyczne. A czy nie można by połączyć tych cech? Peugeot nowym modelem 308 SW udowadnia, że kombi może się świetnie prezentować, a jednocześnie nie tracić nic na wszechstronności.