Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Peugeot 5008: nowość spod znaku lwa

Peugeot 5008: nowość spod znaku lwa

Autor Szewczyk Łukasz
Szewczyk Łukasz

Pod maską kryje silniki BMW. Powstał na płycie podłogowej Citroena. Otrzymał wyświetlacz znany z samolotów myśliwskich. Lew na masce nie pozwala jednak zapomnieć, że model 5008 jest najnowszą propozycją ze stajni Peugeota. Sprawdziliśmy jak jeździ samochód, którego sprzedaż w Polsce rozpocznie się za kilka miesięcy.

Peugeot 5008
Onet
Peugeot 5008

Francuzi słyną z produkcji doskonałych minivanów. Pionierem segmentu jest Renault. Megane Scenic zadebiutowało w 1996 roku. Od dłuższego czasu o klientów walczy Citroen. Marka spod znaku podwójnego szerwona od 1999 roku proponowała klientom model Xsara Picasso, zaś od trzech lat sprzedaje C4 Picasso. Wielkim nieobecnym w segmencie kompaktowych vanów był Peugeot. Firma postanowiła nadrobić zaległości, prezentując model 5008.

Peugeot 5008 został zbudowany na płycie podłogowej, którą wcześniej zastosowano w Citroenie C4 oraz Peugeocie 308. Na potrzeby minivana niezależne zawieszenie zostało skonfigurowane od nowa. Duży nacisk położono także na osiągnięcie wysokiej sztywności karoserii. W efekcie powstał samochód doskonale przylegający do drogi. Mimo karoserii wysokiej na 1,63 metra nowy Peugeot nie boi się zakrętów. Ich pokonywanie uprzyjemnia dobrze dobrany opór układu kierowniczego oraz jego precyzja. W podobny sposób działa mechanizm zmiany biegów.

Nowość Peugeota z pewnością usatysfakcjonuje estetów. Do wykończenia wnętrza modelu 5008 użyto materiałów wysokiej jakości. Złego słowa nie można powiedzieć o precyzji montażu oraz kolorystyce. Ergonomia? Bez zastrzeżeń. Wyciszenie? Ponadprzeciętne. Powody do zadowolenia dano nawet fanom nowinek technicznych. Jedną z ciekawszych pozycji na liście wyposażenia dodatkowego jest Head-Up Display - wyświetlacz pierwotnie stosowany w samolotach myśliwskich. Na sterczącej z deski rozdzielczej, przejrzystej płytce są wyświetlane informacje o odległości do poprzedzającego samochodu oraz prędkość. Odczytywanie wskazań przychodzi znacznie łatwiej niż spoglądanie na klasyczny szybkościomierz. Za dopłata Peugeot może otrzymać też odtwarzacz DVD z monitorami w zagłówkach oraz panoramiczny dach. Na uwagę zasługuje nietypowy sposób oświetlenia przestrzeni bagażowej. Źródłem światła jest… wyjmowana latarka.

Prezentowane auto będzie oferowane w 5- oraz 7-osobowej konfiguracji. Klientów, którzy zdecydują się wariant mogący pomieścić większą liczbę pasażerów z pewnością ucieszy system składania trzeciego rzędu foteli. Po ich złożeniu uzyskuje się płaską podłogę bagażnika. Manipulowanie fotelami nie wymaga dużej siły - ogranicza się do pociągnięcia za odpowiedni pasek.

Więcej zachodu kosztuje umieszczenie rolety za trzecim rzędem siedzeń. Zasłona przestrzeni bagażowej łączy się z mocowaniem tylko pod określonym kątem. Elementy ściśle do siebie pasują, a kilkukrotne instalowanie rolety metodą prób i błędów niechybnie skończy się porysowaniem plastikowych ścianek bagażnika.

Podstawowym źródłem napędu Peugeota 5008 jest benzynowy silnik 1.6 VTi, który został skonstruowany we współpracy z BMW. 120 KM i 160 Nm jest w stanie rozpędzić 1400-kilogramowe auto do "setki" w 12,3 sekundy, co czyni motoru 1.6 VTi propozycję dla fanów dostojnego podróżowania. Peugeot informuje, że 5008 z podstawowym źródłem napędu spala średnio 7,3 l/100km. Według danych technicznych identycznym zapotrzebowaniem na paliwo odznacza się znacznie bardziej dynamiczny motor 1.6 THP. Również ten silnik został opracowany w kooperacji z BMW. Wcześniej pojawił się m.in. w Mini Cooperze. 156 KM i 240 Nm gwarantuje dobre osiągi oraz wystarczającą elastyczność nawet w znacznie cięższym vanie Peugeota. Regularne korzystnie z potencjału silnika skutkuje jednak średnim spalaniem na poziomie 10-12 l/100km. Po ograniczeniu nacisku na prawy pedał z baku ubywa 8-8,5 l/100km.

Koncern PSA słynie z produkcji doskonałych turbodiesli. Nie mogło ich w Peugeocie 5008. Urzekają wysoką kulturą pracy, niskim poziomem hałasu oraz dobrą elastycznością. Podczas niezbyt wolnej jazdy po górskich serpentynach Peugeot ze 150-konnym 2.0 HDi zużył 7,8 l/100km. Na nizinach spalanie powinno być znacznie niższe. Według producenta możliwe jest zejście do poziomu 5,8 l/100km w cyklu mieszanym. Najoszczędniejszym silnikiem w gamie jest 1.6 HDi. 110-konny diesel zapewnia przeciętne osiągi, ale rekompensuje je średnim spalaniem 5,3 l/100km.

Niemieccy dealerzy Peugeota już rozpoczęli sprzedaż modelu 5008. W pozostałych krajach Europy Zachodniej auto pojawi się w ciągu najbliższych tygodni. W Polsce dystrybucja Peugeota 5008 rozpocznie się na przełomie stycznia i lutego. Przedstawiciele firmy deklarują, że cena samochodu będzie zbliżona do wartości modelu 3008. Oznacza to około 70 tysięcy złotych za podstawową wersję z silnikiem 1.6 VTi. Wyposażenie standardowe ma obejmować ręczną klimatyzację, sześć poduszek powietrznych oraz elektrycznie sterowane szyby.

Autor Szewczyk Łukasz
Szewczyk Łukasz
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków