Peugeot nie zwalnia tempa. Po kilku dobrze przyjętych debiutach wprowadza do swojej oferty kolejny całkowicie nowy model, auto, którego nie było do tej pory w ofercie francuskiej marki – luksusowy bus Peugeot Traveller. Jak twierdzi producent, model ten ma wnieść nową jakość do tego segmentu pojazdów.

Bazą konstrukcji Peugeot Traveller jest nowa modułowa platforma EMP2, na której zbudowano już m.in. SUV-a 3008. Do jej budowy wykorzystano stal o podwyższonej wytrzymałości i stopy lekkiego aluminium, dzięki czemu udało się ją „odchudzić” o ok. 70 kg w stosunku do wcześniej stosowanych płyt podłogowych.

Dzięki takiemu rozwiązaniu udało się obniżyć zużycie paliwa bez straty przestrzeni i co ważne umieścić pod maską nowoczesne silniki BlueHDi. Co więcej, Peugeot Traveller dostępny jest aż w 3 wariantach długości: od 4,60 do 5,30 m przy wysokości zaledwie 1,90 m. Bus spod znaku lwa jest niższy od konkurencji, dzięki temu nie tylko wygląda bardziej proporcjonalnie, ale przede wszystkim bez problemu mieści się w każdym podziemnym parkingu.

Co ciekawe każdy wariant długości (Compact 4,60 m, Standard 4,95 m i Long 5,30 m) może zabrać od 5 do 9 osób na pokład, przy zachowaniu odpowiedniego komfortu podróżujących i… sporej powierzchni bagażowej. W zależności od odmiany do 1500 litrów, które można szybko powiększyć nawet do 4900 litrów (siedzenia drugiego i trzeciego rzędu można wyjąć).

Warto wspomnieć o najkrótszej wersji Compact, bo dzięki swoim rozmiarom jest ona unikalna w tym segmencie pojazdów – auto dzięki stosunkowo niewielkiej długości i zastosowaniu zmodyfikowanego układu kierowniczego jest wyjątkowo zwrotne, co znacznie ułatwia manewrowanie i parkowanie w warunkach miejskich.

Na szczęście Peugeot nie zapomniał o tym, że pojemne nadwozie powinno jeszcze jakoś wyglądać, szczególnie jeśli chce walczyć o klientów w segmencie luksusowych busów. Konstruktorom udało się nawiązać do obowiązującej stylistyki nowych modeli francuskiego producenta. LED-owe światła do jazdy dziennej i grill w Peugeot Traveller mają unikalny dla marki kształt, a przednie reflektory charakterystyczne wcięcie, dzięki czemu z daleka widać, że mamy do czynienia z autem spod znaku lwa.

Luksusowe wnętrze można dowolnie aranżować

Peugeot Traveller dostępny jest w 2 odmianach. Jedną stworzono z myślą o prywatnych użytkownikach i nazwano po prostu Traveller, a drugą – specjalnie dla firm przewozowych (Traveller Bussines). Pierwsza z nich dostępna jest wersjach z 5, 7 lub 8 miejscami. Z kolei druga to typowy shuttle do przewożenia np. gości hotelowych. Można ją zamówić w konfiguracji od 5 do 9 miejsc oraz w wyjątkowo wyposażonej odmianie Business VIP, dostępnej z 4 lub 5 skórzanymi fotelami w układzie vis-a-vis. Obydwie wersje można zamawiać w 3 długościach nadwozia.

Wszystkie warianty łączy jedna cecha – luksusowe wykończenie wnętrza. W Peugeot Traveller znajdziemy m.in.: grube materiałowe wykładziny, skórzane fotele z podłokietnikami, stolik, dach panoramiczny, 3-strefową klimatyzację, elektrycznie otwierane i zamykane boczne drzwi, czy klimatyczne oświetlenie ambient. Całkiem sporo jak na busa? To tylko cześć z długiej listy dostępnych opcji na liście Peugeot Traveller.

Co istotne, konstruktorzy Peugeot zastosowali specjalne materiały dźwiękochłonne do wykonania uszczelek i elementów wygłuszających karoserię, dzięki czemu we wnętrzu jest naprawdę cicho. Równie cicho i przy tym komfortowo pracuje zawieszenie francuskiego busa. Zastosowano tu kolumny Mac Phersona z przodu, skośne wahacze – wytrzymują obciążenie do 1400 kg – oraz resory o zmiennej sztywności z tyłu i amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia.

Napęd – cicho i oszczędnie

Pod maską Peugeot Traveller mogą znaleźć się cztery turbodiesle Blue HDi – wersje benzynowe nie występują. Gama silników oferuje od 95 do 180 koni mechanicznych. Auto standardowo ma napęd na przednie koła. Jednostki mogą współpracować z 5- lub 6-biegową przekładnią manualną lub 6-stopniowym „automatem”.

Bazowa 95-konna konstrukcja 1.6 Blue HDi osiąga maksymalny moment obrotowy równy 210 Nm przy 1 750 obr./min. Silnik współpracuje standardowo z 5-biegową manualną skrzynią. Średnie spalanie wynosić ma 5,5 litrów w przypadku odmiany Compact (dane producenta).

W ofercie znajduje się także mocniejszy wariant 1.6 Blue HDi o mocy 115 KM (6-biegowa skrzynia manualna) lub 2.0 Blue HDi o mocy 150 KM. Oba silniki według producenta powinny spalać średnio nieco ponad 5 l/100 km. Natomiast topową jednostką napędową w gamie Peugeot jest 2-litrowy turbodiesel o mocy 180 KM oraz 400 Nm.

Ceny

Na koniec zostawiliśmy to co chyba najbardziej interesuje potencjalnych nabywców, czyli ceny. Najtańszy Peugeot Traveller (długość Compact) z 95-konnym 1.6 Blue HDI pod maską w wersji Active kosztuje 133 500 zł. Cennik kończy się na 201 500 zł za najbogatszą odmianę wersji ponad 5-metrowej ze 180-konnym dieslem i automatem.

Z kolei ceny wersji Businnes startują od 130 000 zł za wersję Compact i kończą się na 201 000 zł za odmianę Long z najmocniejszym dieslem i przekładnią automatyczną.

Materiał powstał we współpracy z firmą Peugeot Polska.