Aby temu sprostać, skutery są blokowane przez producentów. Najbardziej rygorystycznie trzyma sie przepisów elektronicznie kontrolowany Peugeot. Jego prędkość nie przekracza 50 km/h. Reszta zawodników blokowana jest mniej precyzyjnie i ich prędkościomerze pokazują nawet do 60 km/h.
Jednak w tym stanie testowane skutery różnią się minimalnie, przypominając raczej spętane konie niż dzikie mustangi. W praktyce jednak większość użytkowników odblokowuje je zaraz po dotarciu silnika i dopiero wtedy można mówić o temperamencie i rywalizacji.
Po odblokowaniu najszybsze okazują się bardzo lekka Yamaha i najmocniejsza Gilera, które rozpędzają się do 90 km/h, nieznacznie mniejszą prędkość uzyskuje reszta skuterów.
Natomiast najbardziej dynamiczna jest Katana, która zdecydowanie przyspiesza od najmniejszych obrotów silnika, zyskując największą przewagę na starcie. W tej konkurencji nieco traci Yamaha, która przy ruszaniu lekko zostaje w tyle, ale szybko to nadrabia.
Zaskakująco dobrze wypada Kymco, rodem z Tajwanu
Bez kompleksów nawiązuje rywalizację z bardziej znaną konkurencją. Osiągi ma porównywalne, wykazuje nieco mniejszą stabilność przy dużej prędkości niż inni, ale oferuje za to największy komfort i bogate wyposażenie.
Ma też najskuteczniejsze hamulce, szczególnie przedni dwutłoczkowy. Reszta pod tym względem też okazała się wystarczająco dobra.Szybko po łukach najpewniej porusza się Peugeot, ale jest zdecydowanie najgłośniejszy.
Z kolei kulturą pracy zachęcają Piaggio i Gilera, które mają bardzo podobny charakter. Są wygodne, szybkie i bardzo dynamiczne, chociaż najspokojniejsze stylistycznie.Gilera Runner 50 Gilera Runner 50 podobnie jak Peugeot wyróżnia się wysokim tunelem środkowym.
Utrudnia on wsiadanie, ale znajdujący się w środku zbiornik mieści aż 11,5 litra paliwa. To się przydaje, ponieważ silnik sporo pali, potrafi zużyć nawet 4 litry na 100 km. Rekompensuje to jednak dobrym przyspieszeniem i przyjemną pracą.
Runnera z tym samym nadwoziem można kupić teżz większymi silnikami, dlatego jest dość duży. Dzięki temu nawet dwie osoby mogą czuć się na nim całkiem swobodnie. Większy nacisk na przednie koło wpływa korzystnie na poprawę własności jezdnych.
Kymco Super 9 50 LC
To mocny przeciwnik dla bardziej znanych konkurentów. Atrakcyjnej, dynamicznej sylwetce Kymco towarzyszy mocna jednostka napędowa. Chłodzony cieczą silnik o mocy 3,6 KM bez problemów radzi sobie ze sporą masą pojazdu, rozpędzając go po odblokowaniu aż do 85 km/h.
Zużywa przy tym przystępną ilość paliwa. Plusem jest bogate wyposażenie, takie jak obrotomierz, sygnalizacja dźwiękowa włączonych kierunkowskazów czy dodatkowy niewielki schowek między nogami kierowcy. Wadą jest niezbyt precyzyjne wykończenie plastików, a szczególnie krawędzi.
Peugeot Jet Force 50
Jet Force to skuter, który dystansuje konkurentów nie tylko stylistyką, ale również ceną. Za 12 tys. oferuje prawdziwy hi-tech wśród skuterów. Aluminiowa rama, wtrysk, elektroniczny prędkościomierz i przednie zawieszenie upside-down.
Peugeota wyposażono we wszystko, co najnowocześniejsze. Dzięki temu doskonale jeździ i wygląda, ale silnik, chociaż najoszczędniejszy, jest głośny i nie aż tak ostry, jak można by oczekiwać po agresywnych kształtach. Potencjał napędu ma szansę ukazać się dopiero po elektronicznym odblokowaniu - na razie 45 km/h i nic więcej.
Piaggio NRG 50
NRG to najbardziej dynamiczna oferta Piaggio wśród "50". Zablokowany silnik nie pozwala na zbyt dużo, ale i tak jego osiągi są dość dobre, szczególnie elastyczność przy małejprędkości.
Przednie zawieszenie upside-down i skuteczne hamulce w obu kołachumożliwiają bezpieczną jazdę nawet z szybkością znacznie przekraczającą nakazaną przez kodeks.
Smukła sylwetka Piaggio ułatwia poruszanie się w korkach. Zaletą jest niewielka masa pojazdu,spora ilość miejsca i dobry komfort jazdy. Również pasażer nie ma problemu ze znalezieniem dla siebie miejsca.
Suzuki AY 50 WR Katan
Katana ma już renomę. Jej sportowe właściwości są dobrze znane w skuterowym światku, bo jest niewątpliwie jednym z szybszych rollerów. Agresywna linia idzie w parze z dynamiczną jednostką napedową, która bardzo dobrze współpracuje z automatyczną przekładnią.
Zaletą układu przeniesienia napedu jest krótki czas załączania odśrodkowego sprzęgła, co powoduje sprawne ruszanie. Skuter ten zachęca do szybkiej jazdy również stabilnym podwoziem. Wyposażenie dość skromne, w zestawie znalazł się tylko przedkościomierz (dobrze czytelny) i wskaźnik poziomu paliwa.
Yamaha YQ 50 Aerox
Najszybsza "50" ze stajni Yamahy. Spora moc 5,3 KM i niewielka masa 97 kg powodują, że osiągi Aeroxa są bardzo dobre. Zwłaszcza po odblokowaniu skuter ten jest niezwykle szybki - osiąga prawie 90 km/h.
Na poruszanie się z taką prędkością pozwalają skuteczne hamulce i dobrze zestrojone podwozie. Atuty Yamahy oprócz osiągów to: staranne wykończenie, przyjemne plastiki i dobre wyposażenie.
Wadą - spartańskie miejsce pasażera, ale myśląc o dynamicznej jeździe i tak trzeba o nim zapomnieć, bo dodatkowe kilogramy skutecznie tłumią temperament Aeroxa.
Podsumowanie
Zablokowane skutery trudno porównywać pod względem osiągów, różnice są nieznaczne. Podobnie własności jezdne i hamulce przy prędkości 45 km/h wypadają bardzo dobrze w każdym przypadku. Natomiast konkurenci różnią się dość wyraźnie pod względem ceny, wyposażenia i funkcjonalności.
Mieliśmy jednak możliwość przetestowania wersji odblokowanych.Naszym redakcyjnym kierowcom najbardziej przypadła do gustu Katana. Nie jest najszybsza, ale najbardziej dynamiczna i bardzo stabilna podczas maksymalnej prędkości.
Najszybsza jest Yamaha, ale jej obraz psuje nieco lekkie dławienie się po starcie - mechanicy Yamahy zapewniali, że to przypadłość tego egzemplarza. Korzystne wrażenie robią Gilera i Piaggio.
Runner jest szybki, wygodny i cichy, ale stanowczo za dużo pali. NRG ma podobne cechy, ale zyskuje na poręczności i korzystnej cenie, a spalanie ma normalne. Peugeot to świetna baza wyjściowa dla tunerów, oprócz doskonałego podwozia ma bardzo dobre wyposażenie. Kymco przekonuje osiągami, bogatym wyposażeniem i najlepszą ceną.
Galeria zdjęć
Pogromcy korków
Pogromcy korków
Pogromcy korków
Pogromcy korków
Pogromcy korków
Pogromcy korków
Pogromcy korków