Logo
TestyTesty nowych samochodówPojemność regulowana

Pojemność regulowana

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Almera Tino to kolejny samochód Nissana, który powstał z myślą oeuropejskim odbiorcy i produkowany jest w hiszpańskiej fabryce koncernu.Na kontynencie auto cieszy się dość dużą popularnością i uznaniemklientów

Pojemność regulowana
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Pojemność regulowana

W Polsce ma silną konkurencję, ale i tu jego sprzedaż systematycznie wzrasta. Minivan Nissana jest autem o ciekawej i dynamicznej sylwetce z dużymi zintegrowanymi z kierunkowskazami reflektorami przednimi, chromowaną atrapą i felgami ze stopu lekkiego.

Trzeba jednak przyznać, że nie wyróżnia się niczym szczególnym na tle aut tego typu oferowanych przez innych producentów. Widocznie koncern stwierdził, że w tej dziedzinie nie należy eksperymentować, i większy nacisk położył na funkcjonalność i przestronność auta niż na jego wygląd. Wydaje się, że jest to pomysł słuszny.

Wnętrze Tino ma oryginalnie zaprojektowaną linię kokpitu, dobrą ergonomię i materiały wykończeniowe

Dwukolorowa deska rozdzielcza jest czytelna, a większość przełączników znajduje się w zasięgu ręki kierowcy. Pasażerowie mają do dyspozycji dużo przestrzeni na przednich i na tylnych miejscach, zarówno na nogi, jak i nad głowami. Szkoda, że jest ona ograniczona przez obowiązujące u nas przepisy.

Testowany model to wersja "ciężarowa", co zmusiło producenta do wymontowania środkowego tylnego fotela i ograniczenia możliwości powiększania przestrzeni bagażowej poprzez zamontowanie stałej przegrody z kratą za tylnymi siedzeniami.

W efekcie pojemność bagażnika wynosi 440 l. Pocieszeniem jest możliwość zarejestrowania samochodu na firmę i odliczenia VAT-u. W normalnej wersji osobowej można przestrzeń ładunkową powiększać maksymalnie nawet do 1950 l po wymontowaniu siedzeń.

Zaletą Tino jest duża ilość (w sumie około 20) wszelkiego rodzaju schowków, uchwytów, punktów kotwieczenia bagażu i siatki zabezpieczającej ładunek przed przesuwaniem się. Komfort użytkowania podnosi bogate wyposażenie seryjne obejmujące m.in. manualną klimatyzację, radioodtwarzacz, elektrycznie regulowane szyby oraz lusterka.

Samochód napędzany jest benzynowym silnikiem o pojemności 1,8 l

To nowoczesna jednostka znana także z innych modeli Nissana, w której wykorzystano technologię zmiennych faz rozrządu NVCS. Silnik ten dysponuje mocą 114 KM i osiąga moment obrotowy 158 Nm przy 2800 obr./min. Warto podkreślić, że 97 proc. maksymalnej wartości momentu dostępne jest w zakresie od 2400 do 4800 obr./min, co wpływa na elastyczność auta.

Mimo to jednostka oferuje jednak raczej przeciętną dynamikę, na co być może ma wpływ masa Almery Tino przekraczająca 1,4 tony. Przyspieszenie do 100 km/h według producenta zajmuje 12,7 s.

Nam w trakcie testu udało się rozpędzić Nissana do "setki" w 12,1 s. Prędkość maksymalna to 173 km/h. Dynamicza jazda wymaga kręcenia silnika na wysokich obrotach i częstego operowania przełożeniami pięciostopniowej, manualnej skrzyni biegów.

Ma ona dość krótkie skoki dźwigni i pracuje precyzyjnie. Powyżej 4000 obr./min do wnętrza dociera też stosunkowo duży hałas.

Na plus układu napędowego należy zaliczyć umiarkowane zużycie paliwa

W trakcie jazd testowych na drogach pozamiejskich Tino spaliło niewiele ponad 6 l/100 km. Jego apetyt w mieście wzrastał do ponad 10 l, ale w sumie w trakcie całego testu średnie zużycie paliwa oscylowało w granicach 8 l/100 km.

Dzięki dość sztywnej charakterystyce zawieszenia, w którego konstrukcji wykorzystano kolumny McPhersona z przodu i prowadzoną przestrzennie belkę skrętną z tyłu, Nissan zapewnia bezpieczną i dynamiczną jazdę.

Na dobrej nawierzchni auto zachowuje się pewnie i jest stabilne w trakcie szybkiego pokonywania zakrętów

Podczas nagłych manewrów czasami mocniej zabuja nadwoziem, a to też tylko w momentach, kiedy na pokładzie jest komplet pasażerów lub dość ciężki ładunek. Nie ma kłopotów z przejeżdżaniem przez nierówności poprzeczne, które tłumione są raczej twardo, ale bez przenoszenia drgań na kierownicę.

Precyzyjny układ kierowniczy ze wspomaganiem pozwala na stałe zachowanie kontroli nad samochodem oraz swobodne manewrowanie na parkingu. Duża powierznia przeszklenia gwarantuje dobrą widoczność we wszystkich kierunkach.

Ogólnie układ jezdny Nissana należy ocenić pozytywnie

Auto prowadzi się bardzo przyjemnie i zapewnia wysoki poziom komfortu. Wyposażenie wpływające na bezpieczeństwo pasażerów to w obecnych czasach bardzo ważny element nowoczesnego auta.

W tym zakresie Tino ma wiele do zaoferowania. W standardzie auto ma m.in. cztery poduszki powietrzne (w tym dwie boczne chroniące głowy i klatki piersiowe pasażerów), aktywne zagłówki na przednich siedzeniach, napinacze pasów bezpieczeństwa i strefy kontrolowanego zgniotu w nadwoziu.

Za bezpieczeństwo czynne odpowiada m.in. ABS z EBD i systemem Brake Assist - układ wspomagania hamulców w trakcie nagłego hamowania. O ich skuteczności świadczy fakt, że z prędkości 100 km/h Tino zatrzymuje się po przejechaniu 40,2 m. Obecnie Tino oferowane jest tylko z silnikiem 1,8 l w wersji osobowej i opisywanej powyżej "ciężarowej".

Cena pojazdu nie przekraczająca 70 tys. zł jest porównywalna z ofertą konkurencji

Na korzyść Nissana przemawia bogate wyposażenie seryjne i warunki gwarancyjne. W Europie dostępne są ponadto modele z benzynowym silnikiem o pojemności 2,0 l z bezstopniową skrzynią biegów CVT oraz z jednostką wysokoprężną 2,2 l. Obecnie Nissan Poland rozważa wprowadzenie ich do oferty na polskim rynku.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: