Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Poradnik kupującego Mazda CX-5: którą wersję warto wybrać?

Poradnik kupującego Mazda CX-5: którą wersję warto wybrać?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Nowy SUV Mazdy wyróżnia się elegancką linią nadwozia i praktycznym wnętrzem. W CX-5 rozbudowano systemy bezpieczeństwa oraz zastosowano jeszcze więcej technologii, które wspomagają kierowcę. Bez zmian pozostała przyjemność z jazdy!

internet
Zobacz galerię (19)
Auto Świat / Adam Mikuła
internet

Mazda CX-5 – dyskretne, ale znaczące zmiany

Kto w drugiej generacji CX-5 spodziewał się rewolucyjnych zmian, może czuć się nieco zawiedziony. Auto ma zbliżone do poprzednika wymiary i taką samą gamę silników. Dokonano w nim jednak wielu istotnych zmian, które polepszyły funkcjonalność, bezpieczeństwo i przyjemność prowadzenia oraz ograniczyły spalanie. Węższe i niżej umieszczone reflektory oraz większy grill o strukturze plastra miodu jeszcze dobitniej podkreśliły masywną sylwetkę CX-5. Uwagę zwraca także nowy, intensywniejszy i mający większą głębię koloru lakier Soul Red Crystal, bazujący na popularnym w poprzedniku Soul Red Premium Metallic. Nadwozie nowego CX-5 ma o 15 proc. większą sztywność nadwozia na skręcanie, co poprawiło reakcję na ruch koła kierownicy. Modyfikacjom poddano także układy kierowniczy i hamulcowy oraz zawieszenie kół, a podwozie wzbogacono o system G-Vectoring Control, który poprawił prowadzenie auta na zakręcie. Poprawę funkcjonalności osiągnięto za sprawą nowych foteli oraz zastosowania: elektrycznie sterowanej pokrywy bagażnika, podgrzewanej kierownicy, systemu odladzania wycieraczek, lusterek z funkcją automatycznego składania oraz wyświetlaczy przeziernych. Połączenie funkcji kamery i radaru pozwoliło na zastosowanie asystenta hamowania w mieście i systemu rozpoznawania znaków drogowych.

Mazda CX-5 – 4 wersje wyposażenia

Kabina CX-5 jest przestronna, ma świetne materiały i wyróżnia się perfekcyjnym dopasowaniem elementów
Kabina CX-5 jest przestronna, ma świetne materiały i wyróżnia się perfekcyjnym dopasowaniem elementówŻródło: Auto Świat / Adam Mikuła
SkyGO od 95 900 zł
Bazowa odmiana SkyGO występuje jedynie z benzyniakiem 165 KM, który przekazuje moment na przednią oś. Zawiera m.in.: 6 airbagów, układ wspomagania ruszania ze wzniesienia, system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach, klimatyzację manualną, tempomat, układ start-stop, radio z USB, fotel kierowcy z regulacją wysokości, oparcie kanapy dzielone w proporcji 40:20:40, reflektory LED, światła przeciwmgielne (halogenowe), elektrycznie sterowane szyby i lusterka (podgrzewane), felgi stalowe 17 cali.
SkyMotion od 104 900 zł
Odmiana ta dostępna jest z większością wersji silnikowych, z wyjątkiem benzyniaka (2.5/194 KM) i diesla (2.2/175 KM). W stosunku do SkyGO zawiera dodatkowo: klimatyzację automatyczną z nawiewem dla 2. rzędu, elektrochromatyczne lusterko wsteczne, czujniki deszczu i zmierzchu, radio z ekranem dotykowym, 4 gniazdami USB, MP3 i Bluetooth, fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego, system składania tylnej kanapy Karakuri, elektrycznie składane lusterka, przyciemniane szyby, alufelgi 17 cali. W opcji navi (2100 zł).
SkyENERGY od 115 900 zł
SkyENERGY jest oferowana z tymi samymi silnikami, co SkyMOTION. Dodatkowo ma: czujniki martwego pola z układem monitorującym ruch poprzeczny przy cofaniu, radio cyfrowe, czujniki parkowania, przycisk uruchamiania silnika, podgrzewane: wycieraczki, fotele przednie i kierownicę, LED-y z funkcją doświetlania zakrętów, światła przeciwmgłowe, do jazdy dziennej i tylne LED. W opcji nawigacja (2100 zł) i pakiet Safety (4900 zł): kamera cofania, asystent pasa ruchu, alarm zmęczenia kierowcy, rozpoznawania znaków, automatyczne światła drogowe, head-up (szybka).
SkyPassion od 145 900 zł
Topowa odmiana występuje w benzyniakach 2.0/160 KM i 2.5/194 KM oraz dieslu 2.2/175 KM. Zawiera dodatkowo: kamerę cofania, asystenta pasa ruchu, alarm zmęczenia kierowcy, rozpoznawanie znaków, automatyczne światła drogowe, head-up, adaptacyjny tempomat, dostęp bezkluczykowy, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika, nagłośnienie Bose, navi, skórę, elektrycznie sterowane fotele kierowcy i pasażera, elektryczne regulowane lędźwi, podgrzewaną kanapę, matrycowe reflektory LED, alufelgi 19 cali. W opcji szyberdach (2900 zł) i jasna skóra (900 zł).

Mazda CX-5 – rozwiązania przydatne na co dzień

Podłokietnik tylny ma także funkcję schowka i uchwyty na napoje. Ukryto w nim sterowniki podgrzewania dla tylnych miejsc oraz dwa gniazda USB
Podłokietnik tylny ma także funkcję schowka i uchwyty na napoje. Ukryto w nim sterowniki podgrzewania dla tylnych miejsc oraz dwa gniazda USBŻródło: Auto Świat / Adam Mikuła

W nowym modelu duży nacisk położono na rozwiązania, które zwiększają funkcjonalność. Przeprojektowano deskę rozdzielczą, dzięki czemu kierowca ma lepszy dostęp do lewarka biegów (wyżej umieszczony). Zmodernizowano także kształt i wyłożenie foteli, uzyskując wyższy komfort i bezpieczeństwo. W wersji z elektryczną regulacją zmiana ich położenia powoduje automatyczną korektę kąta nachylenia wyświetlacza przeziernego. Nowa kierownica otrzymała możliwość elektrycznego podgrzewania. Kierowcy zimą docenią także system odladzania przednich wycieraczek. W nowym CX-5 pojawiło się elektryczne sterowanie pokrywą bagażnika. Można nią sterować za pośrednictwem przycisków w pilocie, pokrywie lub na desce rozdzielczej. Tylna kanapa ma teraz możliwość 2-stopniowej regulacji kąta oparcia.

Wymiary Mazdy CX-5
Wymiary Mazdy CX-5Żródło: Auto Świat / Auto Świat

Mazda CX-5 – każdy znajdzie napęd idealny dla siebie

Topowy benzyniak został wypsoażony w system odłączania 2 z 4 cylindrów
Topowy benzyniak został wypsoażony w system odłączania 2 z 4 cylindrówŻródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Klienci CX-5 mają do wyboru trzy jednostki: turbodiesla 2.2 SKYACTIV-D o dwóch mocach (150 i 175 KM) lub jednostki benzynowe 2.0 SKYACTIV-G (160 i 165 KM) bądź 2,5-litrowego SKYACTIV-G (194 KM). Dwulitrowe wolnossące benzyniaki mają bezpośredni wtrysk paliwa i charakteryzują się wysokim stopniem sprężania (14:1). 2,5-litrowa jednostka również nie ma doładowania, wyróżnia ją z kolei system dezaktywacji cylindrów, który wyłącza z pracy 2 z 4 cylindrów przy małych obciążeniach silnika, na przykład w czasie jazdy ze stałą prędkością. Turbodiesel wyposażony w dwie turbosprężarki także ma wyjątkową konstrukcję, która umożliwiła uzyskanie niskiego stopnia sprężania (14:1).

Dane producenta2.0 SKY-G2.0 SKY-G2.5 SKY-G2.2 SKY-D2.2 SKY-D
Silnik: typ/cylindry/zaworybenz./R4/16benz./R4/16benz./R4/16t.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3)19981998248821912191
Wtrysk paliwabezpośrednibezpośrednibezpośrednibezpośredni common railbezpośredni common rail
Moc maksymalna (KM/obr./min)165/6000160/6000194/6000150/4500175/4500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)210/4000208/4000258/4000380/1800-2600420/2000
Skrzynia biegówman. 6man. 6 (aut. 6)aut. 6man. 6 (aut. 6)man. 6 (aut. 6)
Napęd na kołaprzednie4.10.20044.10.2004przednie [4x4]4.10.2004
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,410,9 (10,5)9,29,4 (10,1) [9,6 (10,3)]9,0 (9,5)
Prędkość maksymalna (km/h)201198 (188)195204 (200) [199 (196)]208 (206)
Średnie spalanie (l/100 km)6,46,8 (6,6)7,15,0 (5,6) [5,4 (5,8)]5,4 (5,8)
Emisja CO2 (cykl mieszany; g/km)149159 (155)162132 (147) [142 (152)]142 (152)
Masa własna (kg)13601420 (1425)14851460 (1480) [1520 (1530)]1520 (1535)
Rozmiar opon225/65 R 17225/65 R 17, 225/55 R 19225/55 R 19225/65 R 17225/55 R 19
Gwarancja; przeglądy3 lata/100 tys. km
Pojemność bagażnika (l)506-1620
Pojemność zbiornika paliwa (l)56585856 [58]58
Cena od (zł)95900120900161900119 900 [131 900]158900

Mazda CX-5 – kolory nadwozia

Kolory nadwozia Mazdy CX-5
Kolory nadwozia Mazdy CX-5Żródło: Auto Świat / Auto Świat

Paleta kolorów Mazdy CX-5 obejmuje: 2 lakiery metaliczne trójwarstwowe, 6 metalizowanych i jeden akrylowy. Tradycyjny lakier nakładany jest w technologii dwuwarstwowej, która polega na pokrywaniu nasyconej pigmentem warstwy bazowej bezbarwną powłoką zewnętrzną. Lakier metaliczny również składa się z dwóch warstw. Efekt opalizacji koloru powstaje poprzez dodanie płatków aluminium do warstwy pigmentu. Trójwarstwowy lakier ma dodatkową warstwę, potęgującą wrażenie głębi koloru i prowokującą grę światła i cienia na nadwoziu.

Mazda CX-5 – nowe technologie na pokładzie

System i-Loop to wyjątkowe rozwiązanie pozwalające magazynować odzyskaną energię w kondensatorze
System i-Loop to wyjątkowe rozwiązanie pozwalające magazynować odzyskaną energię w kondensatorzeŻródło: Auto Świat / Auto Świat

Adaptacyjny tempomat dzięki nowej kamerze już nie tylko automatycznie zmniejsza prędkość CX-5, lecz także potrafi je zatrzymać, jeśli kierowca poprzedzającego pojazdu zrobi to samo, a do tego pozostać w miejscu, dopóki poprzedzające auto nie ruszy. System TSR wykorzystuje nową kamerę do rozpoznawania ograniczeń prędkości i znaków zakazu wjazdu. Jeśli kierowca przekracza dozwoloną prędkość, ostrzegany jest wizualnie i dźwiękowo. Kamerę wykorzystuje także asystent hamowania w mieście, który ma zwiększony zakres prędkości od 4 do 80 km/h i potrafi rozpoznać pieszych w zakresie prędkości od 10 do 80 km/h.

Mazda CX-5 – serwis i gwarancje

Mazda CX-5 objęta jest 3-letnią gwarancją mechaniczną, ograniczoną przebiegiem 100 tys. km. Na powłokę lakierniczą i korozję powierzchniową obowiązuje 3-letnia ochrona, niezależnie od przebiegu pojazdu. Gwarancja na perforację blach wynosi 12 lat. Interwał przeglądów okresowych w CX-5 wypada co 20 tys. km lub co rok (w zależności, co nastąpi szybciej). W trakcie trwania 3-letniej gwarancji producenta można wykupić roczną (do 120 tys. km) lub 2-letnią (do 150 tys. km) ubezpieczeniową gwarancję serwisową.

Mazda CX5 – podsumowanie

Nowa Mazda CX-5 uzyskała najwyższą notę 
(5 gwiazdek) w crashteście Euro NCAP
Nowa Mazda CX-5 uzyskała najwyższą notę (5 gwiazdek) w crashteście Euro NCAPŻródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Choć Mazda ma świetne benzyniaki (elastyczne i oszczędne), to uważamy, że najlepszym wyborem będzie 150-konna jednostka wysokoprężna przekazująca moment na wszystkie koła za pośrednictwem „automatu”. Taki wariant napędu połączylibyśmy z odmianą SkyENERGY, wzbogaconą o pakiet Safety i oczywiście – lakier trójwarstwowy (160 300 zł).

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy: