Ojciec wpadł w tarapaty. A to musi dzieciaki odwieźć na pływalnię, a to na zajęcia tenisa, a to na kółko teatralne. Coraz mniej czasu pozostaje mu na własne przyjemności. Co zrobić, żeby zapewnić sobie choć odrobinę radości z jazdy i nie podpaść rodzinie?

Warto przyjrzeć się bawarskiej nowince, jaką jest BMW 218d Gran Tourer. Bo ugrzecznione jak na monachijską markę nadwozie może na pierwszy rzut oka mylić. Podobno metalowa powłoka skrywa środek transportu, który zarówno z powodzeniem zadowoli rodzinę, jak i sprawi, że jej głowa poczuje dodatkowy zastrzyk adrenaliny, wyraźnie poprawiający humor.

Postanowiliśmy to sprawdzić, zorganizowaliśmy więc porównanie, do którego zaprosiliśmy dobrze znanego przyjaciela podstawowej komórki społecznej, w postaci Opla Zafiry Tourera.

BMW 218d Gran Tourer

Oba vany potrafią uszczęśliwić rodzinę. Jeśli chodzi o przestronność i funkcjonalność, to mimo że BMW jest krótsze i węższe od oplowskiego konkurenta, nie można narzekać. Tradycyjnie już dla samochodów tej marki kierowca jest ciasno „obudowany”, a jego samopoczucie poprawia solidnie wykonane wnętrze.

BMW okazuje się dynamiczne, Opel – przyjazny. Jeśli chodzi o zawieszenie, to w BMW pasażerowie czują, że mają je pod sobą, choć nie sprawia to im bólu. Jest ono bowiem sprężyście zestrojone, a gdy doda się do tego jeszcze opcjonalne 18-calowe koła, obleczone w gumowe „naleśniki” (rozmiar 45), to otrzymacie gwarancję tego, że przejazd po nierównościach będzie we wnętrzu odczuwalny i słyszalny – na szczęście bez szkód psychicznych i fizycznych dla podróżujących.

Większe muldy BMW pokonuje nad wyraz skutecznie, a zakręty bierze ochoczo i bez większych przechyłów. Nawet z dziurawymi wiejskimi drogami BMW radzi sobie przyzwoicie, najprawdopodobniej w dużej mierze za sprawą opcjonalnego systemu dynamicznej kontroli amortyzatorów.

Opel Zafira Tourer 1.6 TDCI

Zafira to auto, które stworzono nie po to, żeby hulać po zakrętach, lecz po to, by służyło rodzinie. Jeździ więc miękko, pewnie i spokojnie. Oplowi ułatwiają to opcjonalne adaptacyjne amortyzatory. Pod względem usportowienia Zafira o całą klasę ustępuje „218-ce”. Podczas dynamicznej jazdy nadwozie Opla wyraźniej się kołysze, zawieszenie tego auta ma za to większą rezerwę zakresu pracy, dzięki czemu pokaźniejsze nierówności spokojniej pokonuje.

I nie przeszkadza tu układ kierowniczy, któremu brakuje bezpośredniości. Oplowski silnik generuje 136 KM z pojemności 1.6. Nie jest to idealne rozwiązanie w ważącym 1,7 t samochodzie. Napęd ten można pochwalić za kulturę pracy – pod tym względem Zafira dorównuje swemu konkurentowi. Niemniej BMW ma wyraźnie lepszy „ciąg do przodu”. Pod maską pracuje żwawy dwulitrowy diesel o mocy 150 KM.

Rozpędza on o ponad 100 kg lżejszy od Zafiry pojazd od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 10 s. Jednostka jest przy tym w każdym zakresie obrotów bardziej pobudzona niż ta męcząca się w Zafirze. Znacznie lepiej spisuje się też automatyczna skrzynia biegów w „218-ce” (BMW nie miało auta testowego ze skrzynią manualną) niż ręczna przekładnia w Oplu.

Nadwozie i wnętrze - BMW serii 2 Gran Tourer

BMW 218d Gran Tourer

Miejsce kierowcy – dość wąskie mimo poprzecznego silnika – obudowano przyjemnym kokpitem. Obsługa instrumentów jest przyjazna, jednak nie ustrzeżono się błędów – regulator klimatyzacji ulokowano o wiele za głęboko. Za pomocą przycisku w dachu (zdjęcie po prawej) wzywa się pomoc w razie wypadku. Poza tym na życzenie można mieć wspaniały system multimedialny, jeden z najlepszych na rynku, i to pod wieloma względami.

Nadwozie i wnętrze - Opel Zafira Tourer

Opel Zafira Tourer 1.6 TDCI

W kokpicie mamy gąszcz przycisków i mniejszy niż w BMW ekran nawigacji. Z pewnością dałoby się to zrobić lepiej. Sterowanie klimatyzacją umiejscowiono za to w zasięgu ręki, powyżej środkowego schowka. Kierowca ma bardzo dużo miejsca i siedzi w wygodnym fotelu, wnętrze jest szerokie. Niestety, oprzyrządowanie multimedialne nie jest tak bogate, jak u rywala, a pokładowej nawigacji daleko do poziomu

tej w BMW.

BMW 218d Gran Tourer i Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - dane producentów

OPEL BMW
Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1995
Moc maksymalna (KM/obr./min) 136/3500 150/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 320/2000 330/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 193 207
Skrzynia biegów man. 6 aut. 8
Napęd przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 710-1860 645-1905
Opony testowanego auta  225/50 R 17 225/45 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l) 58 51
Emisja CO2 (g/km) 109 114
Dł./szer./wys. (mm) 4656/1928/1685 4556/1800/1641

BMW 218d Gran Tourer i Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - wyniki testu

Zafira Tourer 218d Gran Tourer
Przyspieszenie0-50 km/h 3,8 s 3,2 s
0-100 km/h 11,4 s 9,5 s
0-130 km/h 19,7 s 16,3 s
Elastyczność60-100 km/h 6,6 s 5,5 s
80-120 km/h 8,9 s 6,9 s
Masa rzeczywista/ładowność 1717/663 kg 1597/523 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,7/11,7 m 11,8/11,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,6 m 36,3 m
ze 100 km/h (gorące) 36,2 m 35,5 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h 59 dB (A) 59 dB (A)
przy 100 km/h 67 dB (A) 66 dB (A)
przy 130 km/h 71 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 6,0 l/100 km 5,9 l/100 km
Zasięg 960 km 850 km

BMW 218d Gran Tourer i Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - podsumowanie

Zarówno BMW, jak i Opel to pojazdy, które mogą być opoką dla rodziny. Zafira jest typową przyjazną, pojemną towarzyszką podróży. 218d oczarowuje natomiast dynamiką jazdy i nowoczesnym osprzętem multimedialnym. Kusząca propozycja, mimo... jednak zbyt wysokiej ceny.