Logo

Prekursor klasy

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Chociaż od jego premiery minęło już 6 lat i pojawiło się wielukonkurentów w tej klasie, Renault Scénic niełatwo daje za wygraną

Pomysł na stworzenie kompaktowego vana pochodzi właśnie od francuskiego producenta i z całą słusznością można stwierdzić, że jest to udany model. W 2004 roku prawdopodobnie pojawi się następca.

Nadwozie/jakość

Sześć lat od debiutu to długi okres, Renault jednak nie pozostawało bierne. Przeprowadzono lifting w 1999 roku, poszerzono gamę jednostek silnikowych i wersji wyposażenia. Oparty na płycie podłogowej Mégane'a przy niedużych wymiarach zewnętrznych oferuje całkiem sporą przestrzeń.

Fotele przednie są duże, wygodne, za dopłatą możemy zaopatrzyć je w podłokietnik. Z przodu przeszkadza niewygodna pozycja za kierownicą. Kolumna kierownicza regulowana jest jedynie na wysokość.

W drugim rzędzie znajdują się trzy oddzielne fotele, które można łatwo demontować, składać, a nawet regulować w nich zakres pochylenia oparcia (opcja). Są jednak mało wygodne, zwłaszcza gdy zasiądzie w nich trójka pasażerów.

Są za wąskie i umieszczone zbyt blisko siebie. 410 litrów bagażnika to spora pojemność, choć niektórzy konkurenci oferują znacznie więcej (Mercedes Vaneo 625 l).

Układ napędowy/osiągi

Scénica napędza 1,8-litrowa jednostka benzynowa, która mile zaskoczyła dobrą dynamiką i elastycznością. To zasługa wysokiego momentu obrotowego dostępnego już przy 3750 obr./min i niskiej masy auta.

Pod względem spalania Scénic 1.8 otrzymał pochlebne opinie. Podczas testu na trasie auto z pełnym obciążeniem zużyło 7 l/100 km. Nie spodobała nam się obsługa skrzyni biegów. Brakuje precyzyji przy zmianie przełożeń i skoki lewarka są za długie.

Układ jezdny/komfort

Pochłanianie nierówności przebiega prawidłowo, komfort jazdy też bez zastrzeżeń. Gorzej będzie, gdy obudzi się w nas sportowa dusza. Wtedy wręcz konieczne stanie się zaopatrzenie auta w opcjonalny system ESP.

Miękko zestrojone zawieszenie ma tendencję do silnych przechyłów, a o uślizg kół nietrudno. Hamulce wyposażone w ABS z EBD subiektywnie odznaczają się dobrą skutecznością. Podczas testowania wersji z silnikiem 1.9 dCi ze 100 km/h do "setki" samochód zatrzymał się na dystansie krótszym niż 40 m.

Koszty/bezpieczeństwo

Scénic jest samochodem atrakcyjnym nie tylko pod względem walorów technicznych, ale i w dziedzinie ceny i wyposażenia. Seryjnie oferuje 6 poduszek powietrznych i klimatyzację manualną. Za dopłatą otrzymamy wiele praktycznych dodatków. Konkurencja jest droższa i gorzej wyposażona. Plus za dobre warunki serwisu (przeglądy co 30 tys. km).

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: