Niezależnie, czy u źródeł powodzenia Logana leży magia znaczka Renault czy wyjątkowo korzystna cena, auto osiągnęło znaczny sukces rynkowy.Sprzedaż Logana dzięki nowej wersji znowu zwiększy dynamikęWszystko wskazuje na to, że w roku bieżącym Logan będzie sprzedawał się jeszcze lepiej za sprawą właśnie debiutującej, kolejnej wersji nadwoziowej: kombi. Cena auta ma być oczywiście bardzo atrakcyjna. Czy Francuzi nie strzelą sobie samobójczego gola? Przecież rumuńskie kombi może być bezpośrednim konkurentem dla Kangoo. Renault w wersji 1.6 16V Helios o mocy 95 KM kosztuje 58 850 zł. To atrakcyjna cena w porównaniu z bezpośrednimi konkurentami w klasie. Jednak na pojemnego Logana MCV z nieco słabszym silnikiem (87 KM) trzeba wydać prawie 20 tys. zł mniej! Bardzo oszczędni mogą wybrać jeszcze tańszą wersję podstawową Access wyposażoną w jednostkę napędową o mocy 75 KM za 34 150 zł. Kto zdecyduje się na zakup kombi Dacii, od razu zauważy, dlaczego jej cena jest tak atrakcyjna. Materiały użyte do wykończenia kabiny nie tylko wyglądają tanio, lecz także są tanie. Poduszki siedzeń są cienkie. Podobnie "cienkie" okazuje się wyposażenie samochodu, także w zakresie bezpieczeństwa. Logan ma seryjne trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wyszystkich pasażerów, ABS i jedną poduszkę powietrzną. Kiedyś taki standard wystarczał, dzisiaj to zdecydowanie za mało. Kangoo (podobnie kiepsko wykończone) spełnia współczesne wymagania z zakresu bezpieczeństwa przynajmniej częściowo. Wprawdzie nie uświadczymy w Renault układu ESP nawet za dopłatą, ale za 1350 zł możemy sobie zafundować poduszki boczne. Dodatkowo istnieje możliwość dezaktywacji poduszki pasażera przedniego, jeśli na jego miejscu ma być zainstalowany fotelik dla dziecka. Czy zatem Dacia może być groźnym konkurentem dla koncernowego brata, a także dla innych aut typu kombi? Na pewno tak. Logan jest bardzo tani, ale jaki praktyczny!Już na pierwszy rzut oka widać, że oszczędzanie nie musi oznaczać rezygnacji ze wszystkiego. Nadwozie Logana kombi wygląda całkiem nieźle. Ponadto w przeciwieństwie do Kangoo "rumun" dobrze się prowadzi i ma całkiem przyzwoite hamulce. Podczas "testu łosia" dopiero po maksymalnym obciążeniu tył Logana ma chęć pojechać własną drogą. Wprawdzie doświadczeni kierowcy bez trudu skorygują tor jazdy, ale aż się prosi choćby o możliwość zamówienia opcjonalnego ESP. W Kangoo elektroniczny anioł stróż powinien być montowany seryjnie. Podczas gwałtownego omijania przeszkody francuski "kangur" potrafi porządnie nastraszyć kierowcę i pasażerów niespodziewanymi, silnymi przechyłami. Oszczędności widać też w hamulcach (Kangoo) i braku ESP (oba auta)Francuzi nie mogą być dumni także z hamulców. 42 m potrzebne do zatrzymania z prędkości 100 km/h to rezultat niegodny auta XXI wieku. Być może inżynierowie Renault skupili się na następcy Kangoo, zapominając o obecnej generacji. A może na Dacii, której katastrofalnie długie drogi hamowania w pierwszych sedanach w przypadku kombi stopniały do około 40 m. To nie jest oczywiście najlepszy wynik w klasie, ale wystarczający. Do tego nie był on związany z oponami marki Michelin, w które wyposażono testowany egzemplarz. Także na seryjnie montowanym ogumieniu Dębica Pasio rumuńskie kombi dobrze się prowadzi, a droga hamowania jest dłuższa o zaledwie metr.W długim na 4,45 m kombi zmieści się 5-osobowa rodzinaz urlopowym ekwipunkiem. Logan oferuje dużą kabinę, jednak jej pojemność wykorzystano nieracjonalnie, bo z tyłu brakuje miejsca na nogi. Wysokim pasażerom siedzeń tylnych zacznie być niewygodnie wcześniej niż w krótszym o 41 cm Kangoo, za to Logan MCV jest dostępny także w wersji 7-miejscowej! Za dopłatą 1600 zł otrzymujemy 3. rząd siedzeń dający się złożyć za oparciem 2. rzędu. Na miejscu 6. i 7. całkiem wygodnie może podróżować dwójka dorosłych pasażerów o wzroście nawet 180 cm! Dzięki dzielonej, składanej kanapie środkowej dostęp do ostatnich siedzeń nie jest kłopotliwy. Także silnik o pojemności 1.6 będzie wystarczający dla większości użytkowników. 8-zaworowa jednostka o mocy 87 KM sprawnie przemieszcza auto w ruchu miejskim i po drogach lokalnych. Dopiero na autostradzie samochód staje się ociężały i paliwożerny. Średnia z testu to 8,8 l/100 km, ale przy mocniejszym wciskaniu gazu Logan potrafi spalić nawet 14 l benzyny na 100 km. Do zakupu kombi Dacii może przekonać komfort jazdy. Chociaż ze względu na przewidywane większe obciążenia zawieszenie kombi jest wyraźnie twardsze niż sedana, pracuje ono harmonijnie i przyjemnie. Kangoo jest wyraźnie bardziej miękkie i komfortowe, ale łatwo wpada w kołysanie. Mamy świadomość, że to porównanie niewiele zmieni, bo klient i tak kupi Logana. Przy takiej różnicy w cenach będzie to rozsądne posunięcie. My zrobilibyśmy tak samo. PodsumowanieJeśli wziąć pod uwagę wyniki prób w naszym teście, Loganowi MCV jest daleko do ideału. Jednak Dacia i tak jest lepsza od leciwego już Renault. To prawie doskonała oferta dla ludzi, którzy potrzebują taniego, ale pojemnego auta na co dzień. Za relatywnie niewielkie pieniądze otrzymują oni samochód, który przewiezie bardzo dużo ładunku lub liczną rodzinę, a przy tym ma bardzo dobrze dostosowane do polskich warunków wysokie i miękkie zawieszenie. Do tego za taką cenę! Gratulacje!
Renault Kangoo kontra Dacia Logan MCV - Prostota jest piękna!
Wprowadzenie na rynek nowej marki, nawet bardzo taniej, to duża sztuka. Tym bardziej, że Dacia nie kojarzyła się wcześniej zbyt dobrze.
Renault Kangoo kontra Dacia Logan MCV - Prostota jest piękna!Źródło: Auto Świat