W porównaniu ze zwykłym kombi 9-3X ma bardziej surowy i terenowy charakter podkreślony za pomocą innego kształtu zderzaków pokrytych ciemnoszarym tworzywem, plastikowych listew progowych i osłon przy nadkolach. Standardowymi elementami będą czarne relingi dachowe (chromowane w opcji) i 17-calowe alufelgi (18-calowe za dopłatą).
Aluminiowe pokrywy pod zderzakami zabezpieczą podwozie przed uszkodzeniami podczas jazdy po drogach nieutwardzonych. 9-3X wyróżniają ponadto dwie chromowane końcówki rur wydechowych oraz światła przeciwmgielne ze srebrnymi obwódkami. We wnętrzu uwagę zwracają takie detale, jak: metaliczne, ciemne elementy wykończenia na drzwiach, przy dźwigni zmiany biegów i schowku oraz czarna, skórzana tapicerka z szarymi, materiałowymi wstawkami.
Pod względem funkcjonalności 9-3X zachowuje cechy cywilnej wersji kombi. Przy standardowym ustawieniu siedzeń pojemność bagażnika sięga 477 l. Można ją powiększać do 1331 l poprzez składanie asymetrycznie dzielonego oparcia tylnej kanapy. Za podłokietnikiem mieści się otwór, który pozwala na przewożenie np. nart. W razie potrzeby składane oparcie przedniego fotela pasażera umożliwia transport przedmiotów o maksymalnej długości 2,5 m. Pakowanie i bezpieczne przewożenie bagażu ułatwia dzielona podłoga TwinFloor oraz zestaw dostępnych gadżetów, przy pomocy których można zabezpieczać pakunki przed przesuwaniem się. Nie zapomniano także o dodatkowym gniazdku 12V do podłączania np. samochodowej lodówki.
W ofercie 3 wersje silnikowe: wysokoprężna 1.9 TTiD o mocy 180 KM (tylko z napędem na przednią oś) oraz 4-napędowa, benzynowa 2.0 Turbo o mocy 210 KM i po raz pierwszy jej wersja BioPower przystosowana do zasilania bioetanolem. Wszystkie seryjnie oferowane z 6-biegowymi przekładniami manualnymi (diesel i benzyna także z 6-stopniowym „automatem”). O zdolnościach poruszania się w różnych warunkach drogowych decyduje powiększony o 35 mm prześwit (20 mm w wersji 2WD) oraz system XWD. Jest to inteligentny układ przeniesienia napędu stale rozdzielający moment obrotowy pomiędzy oś przednią i tylną, który opcjonalnie może być wyposażony w mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu (eLSD) przenoszący moment na koło, które ma większą przyczepność.
Podsumowanie
9-3X to atrakcyjne auto w segmencie premium. Trafi w gusta klientów, którzy nie potrzebują dużego crossovera czy SUV-a, a czasami muszą zjechać z asfaltowej trasy na drogi szutrowe lub w lżejszy teren. Funkcjonalność bez zarzutu podobnie jak mocne jednostki napędowe. Godna uwagi jest zwłaszcza wersja Bio-Power zasilana bioetanolem E85. To paliwo wkrótce dostępne będzie w Polsce i ma kosztować o złotówkę mniej niż zwykła benzyna.