Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Seat Ibiza Cupra: Gdzie się podziały emocje?

Seat Ibiza Cupra: Gdzie się podziały emocje?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Ibiza Cupra to małe GTI w wydaniu Seata. Miejskie auto z trzydrzwiowym nadwoziem, które za sprawą 180-konnego silnika pierwsze rusza spod świateł. Ale czy zawsze? Sprawdzimy to i ocenimy przydatność Cupry na co dzień.

Seat Ibiza Cupra: Gdzie się podziały emocje?
Zobacz galerię (7)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Seat Ibiza Cupra: Gdzie się podziały emocje?

Gdy pada hasło „Cupra”, pierwsze, co przychodzi nam do głowy, to sportowa Ibiza w jaskrawozielonym kolorze, którą testowaliśmy grubo przed 15 latami. Wówczas pojawienie się tego auta na redakcyjnym parkingu wzbudzało sensację, a do jego testowania ustawiały się kolejki. Było to prawdziwe GTI z „zabitym na amen” zawieszeniem i mocnym, 150-konnym wolnossącym motorem, które nie tylko świetnie przyspieszało, lecz także fantastycznie brzmiało. Jazda tym modelem wywoływała duże emocje, choć na dłuższą metę była męcząca. Co innego niż w dzisiejszych GTI...

Owszem, są one mocne i świetnie się je prowadzi, ale nie zapewniają już takich wrażeń. W testowanej przez nas Cuprze wszystko działało prefekcyjnie, cieszyły nas: duża moc, superprzyspieszenie (w 6,7 s do „setki”) i świetne prowadzenie, ale jakoś zabrakło emocji. 1,4-litrowy doładowany benzyniak już od niskich obrotów żwawo reagował na zmianę położenia pedału gazu, a dwusprzęgłowy „automat” błyskawicznie zmieniał biegi, zarówno w trybie automatycznym, jak i manualnym (lewarkiem lub łopatkami na kierownicy).

Seat Ibiza Cupra – z elektroniczną szperą

Zastosowanie skrzyni DSG pozwalało osiągać – zwłaszcza mało doświadczonym kierowcom – dobre przyspieszenia, ale jednocześnie odbierało im frajdę z ręcznej zmiany przełożeń. Także doładowany silnik, który w każdym zakresie obrotów płynnie reagował na gaz, oraz elektroniczna szpera XDS, ograniczająca uślizg kół podczas rozpędzania, nie stanowiły większego wyzwania dla kierowców. Ponadto pracę silnika Cupry trudno było uznać za rasową – owszem, podczas ostrej jazdy z wydechu dochodziły głośniejsze dźwięki, ale brakowało im głębokiego brzmienia.

Seat Ibiza Cupra – do jazdy na codzień

W Cuprze zastosowano twardsze zawieszenie i niskoprofilowe 17-calowe koła, a mimo to komfort jazdy był na tyle dobry, że można było bez dużych wyrzeczeń eksploatować ten samochód na co dzień. To dobrze, bo taka właśnie jest idea auta GTI. Ma mieć świetne osiągi, ale musi też być praktyczne na co dzień. Z drugiego z tych zadań Ibiza wywiązuje się jednak tylko po części.

Seat Ibiza Cupra – z mniejszym bagażnikiem

Trzydrzwiowe nadwozie z długimi drzwiami utrudnia wsiadanie na zatłoczonym parkingu. Ponadto, gdy zechcecie zabrać więcej niż jednego pasażera, osoby siedzące z tyłu będą podróżować w niezbyt komfortowych warunkach. Przede wszystkim niełatwo zajmuje się miejsca, a poza tym jest tam mało przestrzeni na nogi i nad głową. A gdy postanowicie Cuprą wybrać się na weekend, to w pomniejszonym kufrze nie zmieścicie zbyt dużej liczby walizek, gdyż znalazł się tam akumulator. W pojazdach GTI wcale nie chodzi o prędkość maksymalną, lecz o przyspieszenie.

Silnik-typ/cylindry/zaworyt.benz. R4/16
Pojemność1390
Moc. maks.180/6200KM/obr./min
Moment250/2000 Nm/obr./min
Poj. bagażnika2365 l
Zbiornik paliwa45 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4061/1693/1428 mm
Przysp. 0-100 km/h fabr.6,9 s
Napędaut. 7/przedni
Prędkość maks.228 km/h
Średnie spalanie fabr.5,9 l/100 km
Cena (Ambition)74 900 zł

Wpływ na nie mają przede wszystkim moc silnika i niska masa auta. Wymagania te spełniają właśnie miejskie GTI, takie jak: Seat Ibiza Cupra, Abarth 500, VW Polo GTI, Mini Cooper S, Peugeot 208 GTi oraz Renault Clio R.S. Moce silników tych aut wynoszą bowiem 160-200 KM, a masy sięgają ok. 1200 kg. Takie połączenie gwarantuje uzyskanie przyspieszenia od 0 do 100 km/h w okolicach 6-7 s.

Marka i modelMoc silnika0-100 km/hCena
Seat Ibiza Cupra DSG180 KM6,9 s74 900 zł
VW Polo GTI DSG192 KM6,7 s85 590 zł
Abarth 500 595 1.4 T-Jet160 KM7,4 s88 500 zł
Mini Cooper S Steptronic192 KM6,7 s109 460 zł
Peugeot 208 GTI 1.6 THP200 KM6,8 s83 300 zł
Renault Clio Turbo R.S.200 KM6,7 s89 900 zł

Seat Ibiza Cupra – nasza opinia:

Dziś GTI jest dla każdego. Pierwsze GTI były bardziej wymagające. Żeby je opanować, trzeba było mieć odpowiednie umiejętności, a przynajmniej mocno się napracować. Dziś wystarczy, że przełączycie dźwignię „automatu” w pozycję „D”, wciśniecie gaz i resztę zrobi za was elektronika. To wygodniejsze, ale czy fajniejsze?

.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski