Logo

Seat Leon 1.8 TSI - temperament pod kontrolą | TEST

Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Obecna generacja Leona dostępna jest na rynku od czterech lat, a w tym roku przeszła face lifting nadwozia. W teście mamy jeszcze wersję sprzed modernizacji, ale warto zwrócić na nią uwagę z uwagi na fakt, że w ramach akcji wyprzedażowej Seat daje teraz na Leona rabaty dochodzące do 11 tys. zł. Dokładnie tak jest w przypadku testowanego egzemplarza wyposażonego w silnik o pojemności 1,8 l, 7-stopniową skrzynię dwusprzęgłową oraz najbogatszy pakiet wyposażeniowy FR Techno+. Cena tego samochodu w promocji wynosi teraz 93 100 zł.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Seat Leon FR – dobre geny VW

Leon został zaprojektowany na platformie MQB, tej samej, która wykorzystywana jest m.in. w konstrukcji VW Golfa czy Skody Octavii. Na tle rodzeństwa hiszpański model wyróżnia się jednak oryginalną stylistyką, która mimo upływu już lat nadal wyróżnia się w klasie kompaktowej. Pięciodrzwiowe nadwozie hatchbacka w wersji FR wzbogacono o elementy pakietu Seat Sport line Black (opcja za 6893 zł) dodające sylwetce sportowego charakteru. To m.in. czarny grill z oznaczeniem FR, tylny spojler dachowy, dwie czarne końcówki wydechu oraz pięcioramienne, lakierowane również na czarno lusterka zewnętrzne oraz 18-calowe alufelgi z oponami w rozmiarze 225/40 R 18.

We wnętrzu dynamiczny styl podkreślają: spłaszczona u dołu kierownica z chromowaną wstawką obszyta skórą i z charakterystycznym czerwonym przeszyciem. Szew w tym kolorze widoczny jest także na tapicerce siedzeń, dźwigni skrzyni DSG oraz mieszku hamulca ręcznego.

Seat Leon FR 1.8 TSI DSG
Seat Leon FR 1.8 TSI DSGŻródło: Onet

Umieszczony na desce rozdzielczej kolorowy dotykowy ekran pozwala na łatwą obsługę pokładowych multimediów. Pokazuje też interesujące informację z punktu widzenia osiągów samochodu – przeciążenie, ciśnienie doładowania czy osiąganą w danym momencie moc.

Seat Leon FR – dynamiczny potencjał

Słynny hiszpański temperament w przypadku Leona przejawia się dobrymi reakcjami na ruchy pedałem gazu i pewnym zachowaniem na drodze. Silnik o mocy 180 KM pozwala na przyspieszanie do setki w 7,2 s i swobodne wyprzedzanie. Siedmiobiegowa skrzynia dwusprzęgłowa płynnie zmienia przełożenia pozytywnie wpływając na komfort jazdy, gdy spokojnie suniemy autostradą lub poruszamy się po zatłoczonych ulicach miasta, a gdy trzeba błyskawicznie reaguje na kick down redukując przełożenia i przekazując solidne dawki momentu obrotowego na przednie koła. Sporo zabawy zapewnia również ręczna zmiana biegów łopatkami przy kole kierownicy. Do wyboru kierowca ma też jeden z czterech trybów pracy układu jezdnego i napędowego: Eco, Normal, Sport i Perso różniących się nie tylko szybkością rekacji silnika i skrzyni biegów czy też siłą wspomagania układu kierowniczego lecz także oświetleniem wnętrza i zegarów – białe w trybach Eko i Standard oraz czerwone w Sport.

Seat Leon FR 1.8 TSI DSG
Seat Leon FR 1.8 TSI DSGŻródło: Onet

Leon chętnie współpracuje z kierowcą podczas dynamicznej jazdy. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a wielowahaczowe zawieszenie skalibrowano w taki sposób, by auto zachowywało się stabilnie i przewidywalnie. Owszem, ma dość sztywną charakterystykę, ale dzięki temu Seat nie boi się jazdy z większą prędkością i szybko pokonywanych zakrętów. Z drugiej jednak strony, nierówności poprzeczne potrafią dać się we znaki nieprzyjemnym podskakiwaniem. To jednak także zasługa niskoprofilowych opon.

Seat Leon FR – udany kompakt

Leon w testowanej wersji sprawia bardzo dobre wrażenie. Jest dynamiczny, a przy tym potrafi być ekonomiczny zadowalając się na trasie niespełna 8 l benzyny na 100 km. Oczywiście agresywny styl jazdy wiąże się z wyższym spalaniem, ale za to również większą przyjemnością prowadzenia. Auto bez problemu zabierze na pokład nawet 5 osób, a bagażnik ma przyzwoitą pojemność 380 l (1150 l po rozłożeniu siedzeń). Na plus należy zaliczyć również bogate wyposażenie wersji FR Techno+. No i cenę w ramach wyprzedaży, która czyni tą wersję Leona konkurencyjnym. Uwaga, model po face liftingu z takim samym silnikiem i podobnym wyposażeniem kosztuje kosztuje od 103 100 zł.

Dane techniczne Seat Leon FR 1.8 TSI DSG:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1798   cm3, R4, turbo benz.
Moc 180 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy 250 Nm przy 1500-3900 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowa skrzynia DSG, napęd na przód
Prędkość maksymalna 224   km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,2   s
Średnie zużycie paliwa 5,8 l/100 km
Masa własna 1260   kg
Cena od 93 100 zł (wyprzedaż rocznika 2016)
Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu