Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Seat Leon 2.0 TDI X-Perience – realna alternatywa dla SUV-a | Test długodystansowy (cz. 3)

Seat Leon 2.0 TDI X-Perience – realna alternatywa dla SUV-a | Test długodystansowy (cz. 3)

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek

Klasa lekko podniesionych kombi zapoczątkowana przez takie modele jak Subaru Outback, czy Audi A6 Allroad mimo zawirowań modowych związanych z SUV-ami wciąż cieszy się popularnością. Nie bez powodu.

Seat Leon 2.0 TDI X-Perience
Zobacz galerię (6)
Adam Mikuła / Onet
Seat Leon 2.0 TDI X-Perience

Z czasem coraz więcej marek wprowadzało do oferty wersje dobrze znanych kombi z podniesionym zawieszeniem. Na szerszą skalę tym tropem poszedł koncern Volkswagena. Najpierw pojawiła się Skoda Octavia w wersji Scout, potem VW zadebiutował z Golfem Alltrackiem i jako trzeci kompakt tego koncernu pojawił się Seat z Leonem X-Perience. Od początku podobała nam się taka bardzo praktyczna koncepcja samochodu. Kilka lat temu świetnie sprawdzała się na wymagających polskich drogach. Ale nawet dziś wydaje nam się znakomitą alternatywą dla SUV-ów. Więc jeśli potrzebujesz samochodu z poniesionym zawieszeniem oraz napędem na 4 koła, ale przeszkadza niezgrabność SUV-ów wynikająca z wyżej umieszczonego środka ciężkości, kompaktowy Seat Leon X-Perience może być dobrym wyborem.

Seat Leon 2.0 TDI X-Perience – dobra konstelacja

Nie wsiada się od niego tak wygodnie, jak do SUV-ów, ponieważ podłoga wersji X-Perience znajduje się tylko o 1.5 cm wyżej niż seryjnego Leona, ale kiedy wejdziesz w pierwszy zakręt, docenisz tę konstrukcję.

Wersja X-Perience słucha kierowcy niemal tak samo, jak klasyczny kompakt, a jednocześnie znacznie lepiej pochłania nierówności. Nie doskwiera również efekt ciężkich kół, dobrze znany z dużych SUV-ów. Lekko podniesione zawieszenie w zestawieniu z napędem na 4 koła z pewnością wystarczy, by nie utknąć w śnieżnej zaspie podczas wyjazdu w Alpy na narty i bez obaw zjechać na drogę szutrową. Poza tym niższa karoseria, lżejsze koła oraz zawieszenie powodują, że zużycie paliwa nie różni mocno od typowego kombi. Nasz Seat średnio konsumuje 7,4 l/100 km i sprawdza się równie dobrze w mieście, jak i na trasie, o czym więcej w kolejnym odcinku.

Seat Leon 2.0 TDI X-Perience
Seat Leon 2.0 TDI X-PerienceSzczepan Mroczek / Onet

Zaletą jest też obszerny bagażnik o pojemności 587 litrów. Choć mocno pochylona tylna szyba Leona ogranicza przestrzeń, jeśli chcemy zapakować bagażnik po dach. W tej kategorii bardziej pudełkowate kształty VW Golfa, czy Skody Octavii sprawdzają się lepiej.

Naszym Leonem pokonaliśmy już ponad 5 tys. km. Na razie nie zauważyliśmy żadnych niedomagań. Nie musieliśmy też w okresie docierania uzupełniać oleju silnikowego. Zasadniczo Seat nie wymagał do tej pory żadnej interwencji.

Dziennik testu:

Przebieg: 5030 km

Spalanie –7,7 l/100 km

Usterki: brak

Seat Leon 2.0 TDI X-Perience - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1968 cm3, R4, turbo diesel
Moc 150 KM przy 3500-4000 obr./min
Moment obrotowy 340 Nm przy 1750-3000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowa aut., napęd 4x4
Prędkość maksymalna 211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s
Średnie zużycie paliwa 4.8 l/100 km (producent)
Cena 127 400 zł
Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków