Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Seat Leon Cupra: tak szybka jeszcze nie była

Seat Leon Cupra: tak szybka jeszcze nie była

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Seat Leon Cupra przeszedł właśnie lifting, który przyniósł mu dodatkowe 10 koni, a w wersji kombi także napęd na obie osie. Leon Cupra trafił już do sprzedaży

Seat Leon Cupra: tak szybka jeszcze nie była
Zobacz galerię (13)
Seat
Seat Leon Cupra: tak szybka jeszcze nie była

Na początku małe wyjaśnienie – Seat tytułuje obecnego Leona Cuprę najmocniejszym seryjnym Seatem w historii firmy, ale w historii była już mocniejsza, 310-konna Cupra. Sęk w tym, że tamto auto należało do krótkiej limitowanej serii, a obecny Seat Leon Cupra jest samochodem jak najbardziej seryjnym.

Nazwa Cupra wzięła się od Cup Racing. Między 2013 i 2016 rokiem sprzedano łącznie 21 901 sztuk tego modelu – całkiem niezły wynik, biorąc pod uwagę, że były to auta najdroższe ze wszystkich Seatów. Po liftingu cywilnej wersji Leona także sportowa odmiana przeszła facelifting. Z zewnątrz zmieniły się detale: przedni i tylny zderzak, podwójna rura wydechowa otrzymała chromowaną końcówkę, seryjne są także czerwone zaciski hamulcowe. Bez dopłaty w Leonie Cuprze dostaniemy też pełne reflektory LED.

W środku pojawił się nowy, 8-calowy wyświetlacz, zniknęła za to klasyczna dźwignia hamulca ręcznego (zastąpił ją elektryczny hamulec pomocniczy). Nastrojowe oświetlenie 300-konnej Cupry ma aż 8 barw do wyboru. Skórzane obicia siedzeń (połączone z alcantarą, kierownicy i mieszka biegów zszyte są białą nicią. Sportowe lub kubełkowe fotele wymagają dopłaty (8400 lub 5500 zł).

Jak jeździ Seat Leon Cupra po liftingu?

No cóż, dodatkowe 10 koni w stosunku do poprzedniczki jest w zasadzie niezauważalne. Elektronika robi co może, by jak największy procent mocy był właściwie wykorzystany i na suchej nawierzchni – trzeba przyznać – udaje jej się to.

Adaptacyjne zawieszenie sprawia, że w zależności od potrzeb samochód może mieć wyraźnie sportowe zacięcie (tryb Cupra), albo na ile przy takim układzie się da – nastawy komfortowe. Oczywiście, nie ma co liczyć na jazdę jak w komfortowej limuzynie, ale na zniszczonych nawierzchniach układ stara się należycie kompensować nierówności. Zmiana trybu jazdy z Cupra na np. Comfort zmienia także nastawy skrzyni biegów (jeśli auto ma DSG) i dźwięk silnika słyszany w kabinie – sportowe brzmienie dochodzące do uszu kierowcy i pasażerów Cupra zawdzięcza pokładowemu audio.

Prawdziwa zabawa zaczyna się jednak, gdy wybierzemy wersję kombi (ST), dla której zarezerwowano napęd na obie osie 4Drive (połączony wyłącznie z DSG). Jeżdżąc po torze mieliśmy wrażenie, że w takiej konfiguracji nic nie jest w stanie wyprowadzić tego auta z równowagi i dopiero w tej odmianie czuć, co może zdziałać 300 koni pod maską! Auto rozpędza się do 100 km/h w 4,9 s (odmiana 5d, ze skrzynią DSG potrzebuje 5,7 s, a ze manualną, 6-stopniową skrzynią 5,8 s).

Seat Leon Cupra trafił już do sprzedaży. Wersja 3-drzwiowa SC kosztuje od 128 300 zł, wersja 5-drzwiowa od 129 800 zł, a kombi ST – 133 400 zł. Topowa odmiana z napędem na obie osie i skrzynią DSG to wydatek 156 900 zł.

Seat Leon Cupra 300 - dane techniczne

Silnik R4 2.0 TSI

Pojemność 1984

Moc 300 KM przy 5500 obr./min

Maksymalny moment obrotowy 380 Nm przy 1800 obr./min

Przyspieszenie 0-100 km/h 4,9-6 s (w zależności od wersji karoseryjnej i skrzyni biegów)

Średnie zużycie paliwa l/100 km 6,8-7,2 l (w zależności od wersji karoseryjnej i skrzyni biegów)

Wymiary (mm) 4281/1816/1435 (5d); 4548/1816/1431 (ST)

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków