- Nowa Fabia urosła. Gabarytami i przestronnością miejsca bliżej jej do kompaktów
- Fabia dostępna jest wyłącznie z benzynowymi silnikami 1.0 o mocy od 80 do 150 KM
- Ceny Fabii zaczynają się od 62 tys. zł. Tyle zapłacimy za bazowy silnik 1.0 MPI
Nowa Fabia, która od jesieni 2021 r. gości w salonach Škody, mocno urosła. Na długość przybyło jej aż 111 mm, na szerokość zyskała 48 mm, a jej rozstaw osi zwiększył się aż o 94 mm. Podróżni będą zadowoleni, a jak z większymi gabarytami (i jednocześnie masą) poradzi sobie podstawowy silnik? W końcu wolnossącemu trzycylindrowemu benzyniakowi względem poprzednika przybyło tylko 5 KM i co ciekawe, ubyły 2 Nm...
Skoda Fabia 1.0 MPI – znacznie droższa
Zanim przejdziemy do wrażeń z jazd, przedstawimy kilka ciekawostek. Zaczniemy od cen. Za Fabię trzeciej generacji 1.0 MPI/75 KM w najtańszej wersji wyposażeniowej pod koniec 2018 r. trzeba było zapłacić 37 650 zł. Dziś nowszy i tylko nieznacznie mocniejszy model z silnikiem MPI (80 KM) kosztuje minimum 62 tys. zł (jesienią 2021 r. było to jeszcze 59 100 zł). Zdajemy sobie sprawę, że nowe auto urosło i ma bogatsze seryjne wyposażenie, ale też pewnie przyznacie, że wzrost ceny o 60 proc. szokuje. Czwartej generacji Fabia 1.0 MPI jest droższa, ale i cięższa, co negatywnie wpływa na jej osiągi. Zamiast 14,9 s od 0 do 100 km/h prędkość tę uzyskuje teraz o 0,6 s wolniej. Niby różnica niewielka, ale czy nowe nie powinno być lepsze, skoro płacimy za nie więcej?
Skoda Fabia 1.0 MPI – poza miastem brakuje mocy
W praktyce i poprzedni i obecny model demonami prędkości nie są. O ile poruszamy się z miejskimi prędkościami w pojedynkę, osiągi są akceptowalne, mimo braku turbiny reakcja silnika na gaz od niskich obrotów jest poprawna. Gdy jednak do przestronnego wnętrza Fabii zapakujecie cztery dorosłe osoby i kilka walizek, przyspieszenie Fabii nie dość, że będzie niesatysfakcjonujące, to do tego w trasie stanie się wręcz uciążliwe. Nawet redukcja podczas wyprzedzania z 5. na 4. bieg niewiele pomaga, bo reakcja na gaz jest znikoma. Osiągów nie poprawiają też opcjonalne w wersji Style 17-calowe alufelgi wyposażone w nakładki Aero. Po pierwsze, dokładają zbędne kilogramy, po drugie, montowane na nich niskoprofilowe opony (45) może i ładnie wyglądają, ale przyczyniają się do gorszej filtracji nierównego asfaltu.
Skoda Fabia 1.0 MPI – niezwykle oszczędna
Wolnossący trzycylindrowiec drażni także wibracjami na postoju i charakterystycznym dźwiękiem przyspieszania. Ma jednak zalety, które mogą przekonać do jego zakupu. Przede wszystkim to sprawdzona i trwała jednostka, która świetnie współpracuje z instalacją LPG, a do tego jest ekonomiczna. Na pętli pomiarowej zużyła średnio 5,5 l/100 km. Gdy normalnie traktowaliśmy pedał gazu, w mieście spalała od 5,3 do 5,8 l/100 km, na autostradzie 6,3 l, a na odcinku pozamiejskim do prędkości 90 km/h – 4,8 l/100 km.
Skoda Fabia 1.0 MPI – prowadzenie i komfort jak w kompakcie
Niezaprzeczalnym atutem nowej Fabii jest dojrzałe prowadzenie, zbliżone bardziej do znanego z aut kompaktowych niż z podskakujących na każdej nierówności hatchbacków segmentu B. Fabia w mieście jest zwinna i zwrotna, a w trasie zapewnia bezpieczną oraz przyjemną jazdę.
Skoda Fabia 1.0 MPI – naszym zdaniem
Dla kogo Škoda oferuje Fabię z benzyniakiem 1.0 MPI? Na pewno nie dla rodzin, dla których miałby to być główny i jedyny pojazd. To ciekawa propozycja dla flot szukających taniego w eksploatacji auta, ewentualnie dla singli, którzy rzadko opuszczają miejskie rewiry. To przede wszystkim jednak samochód z nowoczesnym wyposażeniem i dopracowanym podwoziem.
Skoda Fabia 1.0 MPI – osiągi
Prędkość maksymalna | 179 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,5 s |
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany | 5,1 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 116 g/km |
Teoretyczny zasięg | 780 km |
Średnica zawracania | 10,4 m |
*dane fabryczne
Skoda Fabia 1.0 MPI – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk wielopunktowy/pasek |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Maksymalna moc | 80 KM/6300 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 93 Nm/3700-3900 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5/na koła przednie |
Marka i model opon | Continental ContiSportContact |
Rozmiar opon | 215/45 R 17 |
Masa własna/ładowność | 1218/415 kg |
Poj. bagażnika/zb. paliwa | 380-1190/40 l |
Maks. obciążenie dachu | 75 kg |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 800/570 kg |
Skoda Fabia 1.0 MPI – wyposażenie
Wersja | Style |
6 airbagów | S |
Reflektory LED basic/Bi-LED | S/2800 zł (pakiet) |
Klimatyzacja aut. 2-strefowa | S |
System multimedialny/navi | S/4200 zł (pakiet) |
Czujniki zmierzchu/deszczu | S/S |
Tempomat/felgi Procyon 17 cali | S/1950 zł |
Unikanie kolizji/asystent pasa ruchu | S/S |
Bezkluczykowy system uruchamiania | S |
Lakier metaliczny/koło dojazdowe | 2300/500 zł |
Św. przeciwmg./czuj. martwego pola | S/2900 zł |
Wirtualne zegary/obsługa głosowa | 1900/100 zł |
SmartLink/Care Connect (1 rok) | S/S |
2/4 gniazda USB-C | S/4200 zł (pakiet) |
Skoda Fabia 1.0 MPI – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 71 350 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera |
Cena testowanego egzemplarza | 92 650 zł |
Ze względu na pogorszenie komfortu jazdy odradzamy jednak zakup do tego modelu 17-calowych felg.
Podwozie nowej Fabii to dopracowana konstrukcja, gwarantująca pewne prowadzenie oraz dobry poziom komfortu.
Nowa Skoda Fabia urosła na długość i szerokość. Jej rozstaw osi zwiększył się o 94 mm.
Droższa od podstawowej odmiany o 10 000 zł wersja Style prezentuje się bogato.
Za wirtualne zegary trzeba jednak dopłacić 1900 zł.
Navi Amundsen warto kupić w pakiecie za 4200 zł niż pojedynczo za 3600 zł.
System unikania kolizji i układ utrzymania pasa ruchu są seryjne.
Wygodny analogowy panel klimatyzacji. Skórzana dwuramienna kierownica i dwustrefowa klima są seryjne.
Mimo analogowego panelu, by włączyć klimę, trzeba przejść do ekranu
Obszerne i optymalnie wyprofilowane fotele sprawdzają się także w trasie.
Całkiem luksusowo. Jeszcze nie tak dawno parasolka dostępna była tylko we flagowym (wówczas) Suprebie.
W drugim rzędzie bez trudu zmieszczą się dwie dorosłe osoby. Plus za wysoko osadzoną kanapę.
Drobne, ale za to praktyczne rozwiązania to znak firmowy Skody.
Elementy z lakierem fortepianowym i miedzianym podnoszą poczucie prestiżu. To...
... bezpłatna opcja w wersji Style.
Imponujący jak na segment B kufer (380 l). Taką pojemnością dysponuje większy o rozmiar Golf VIII. Minus za próg powstały po złożeniu oparć.