Czy warto kupić Škodę Fabię z podstawowym wolnossącym silnikiem o mocy zaledwie 80 KM? Tak, ale pod pewnymi warunkami. Jakimi? Szczegółowo wyjaśniamy to w teście.
Nowa Fabia, która od jesieni 2021 r. gości w salonach Škody, mocno urosła. Na długość przybyło jej aż 111 mm, na szerokość zyskała 48 mm, a jej rozstaw osi zwiększył się aż o 94 mm. Podróżni będą zadowoleni, a jak z większymi gabarytami (i jednocześnie masą) poradzi sobie podstawowy silnik? W końcu wolnossącemu trzycylindrowemu benzyniakowi względem poprzednika przybyło tylko 5 KM i co ciekawe, ubyły 2 Nm...
Zanim przejdziemy do wrażeń z jazd, przedstawimy kilka ciekawostek. Zaczniemy od cen. Za Fabię trzeciej generacji 1.0 MPI/75 KM w najtańszej wersji wyposażeniowej pod koniec 2018 r. trzeba było zapłacić 37 650 zł. Dziś nowszy i tylko nieznacznie mocniejszy model z silnikiem MPI (80 KM) kosztuje minimum 62 tys. zł (jesienią 2021 r. było to jeszcze 59 100 zł). Zdajemy sobie sprawę, że nowe auto urosło i ma bogatsze seryjne wyposażenie, ale też pewnie przyznacie, że wzrost ceny o 60 proc. szokuje. Czwartej generacji Fabia 1.0 MPI jest droższa, ale i cięższa, co negatywnie wpływa na jej osiągi. Zamiast 14,9 s od 0 do 100 km/h prędkość tę uzyskuje teraz o 0,6 s wolniej. Niby różnica niewielka, ale czy nowe nie powinno być lepsze, skoro płacimy za nie więcej?
Skoda Fabia 4 generacji – wymiaryŹródło: Auto Świat
Skoda Fabia 1.0 MPI – poza miastem brakuje mocy
W praktyce i poprzedni i obecny model demonami prędkości nie są. O ile poruszamy się z miejskimi prędkościami w pojedynkę, osiągi są akceptowalne, mimo braku turbiny reakcja silnika na gaz od niskich obrotów jest poprawna. Gdy jednak do przestronnego wnętrza Fabii zapakujecie cztery dorosłe osoby i kilka walizek, przyspieszenie Fabii nie dość, że będzie niesatysfakcjonujące, to do tego w trasie stanie się wręcz uciążliwe. Nawet redukcja podczas wyprzedzania z 5. na 4. bieg niewiele pomaga, bo reakcja na gaz jest znikoma. Osiągów nie poprawiają też opcjonalne w wersji Style 17-calowe alufelgi wyposażone w nakładki Aero. Po pierwsze, dokładają zbędne kilogramy, po drugie, montowane na nich niskoprofilowe opony (45) może i ładnie wyglądają, ale przyczyniają się do gorszej filtracji nierównego asfaltu.
Skoda Fabia 1.0 MPI – niezwykle oszczędna
Wolnossący trzycylindrowiec drażni także wibracjami na postoju i charakterystycznym dźwiękiem przyspieszania. Ma jednak zalety, które mogą przekonać do jego zakupu. Przede wszystkim to sprawdzona i trwała jednostka, która świetnie współpracuje z instalacją LPG, a do tego jest ekonomiczna. Na pętli pomiarowej zużyła średnio 5,5 l/100 km. Gdy normalnie traktowaliśmy pedał gazu, w mieście spalała od 5,3 do 5,8 l/100 km, na autostradzie 6,3 l, a na odcinku pozamiejskim do prędkości 90 km/h – 4,8 l/100 km.
Skoda Fabia 1.0 MPI – prowadzenie i komfort jak w kompakcie
Niezaprzeczalnym atutem nowej Fabii jest dojrzałe prowadzenie, zbliżone bardziej do znanego z aut kompaktowych niż z podskakujących na każdej nierówności hatchbacków segmentu B. Fabia w mieście jest zwinna i zwrotna, a w trasie zapewnia bezpieczną oraz przyjemną jazdę.
Skoda Fabia 1.0 MPI – naszym zdaniem
Dla kogo Škoda oferuje Fabię z benzyniakiem 1.0 MPI? Na pewno nie dla rodzin, dla których miałby to być główny i jedyny pojazd. To ciekawa propozycja dla flot szukających taniego w eksploatacji auta, ewentualnie dla singli, którzy rzadko opuszczają miejskie rewiry. To przede wszystkim jednak samochód z nowoczesnym wyposażeniem i dopracowanym podwoziem.
Skoda Fabia 1.0 MPI – osiągi
Prędkość maksymalna
179 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
15,5 s
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany
5,1 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany
116 g/km
Teoretyczny zasięg
780 km
Średnica zawracania
10,4 m
*dane fabryczne
Skoda Fabia 1.0 MPI – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory
benz./R3/12
Ustawienie silnika
poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu
wtrysk wielopunktowy/pasek
Pojemność skokowa
999 cm3
Maksymalna moc
80 KM/6300 obr./min
Maks. moment obrotowy
93 Nm/3700-3900 obr./min
Skrzynia biegów/napęd
man. 5/na koła przednie
Marka i model opon
Continental ContiSportContact
Rozmiar opon
215/45 R 17
Masa własna/ładowność
1218/415 kg
Poj. bagażnika/zb. paliwa
380-1190/40 l
Maks. obciążenie dachu
75 kg
Masa przyczepy z hamulcem/bez
800/570 kg
Skoda Fabia 1.0 MPI – wyposażenie
Wersja
Style
6 airbagów
S
Reflektory LED basic/Bi-LED
S/2800 zł (pakiet)
Klimatyzacja aut. 2-strefowa
S
System multimedialny/navi
S/4200 zł (pakiet)
Czujniki zmierzchu/deszczu
S/S
Tempomat/felgi Procyon 17 cali
S/1950 zł
Unikanie kolizji/asystent pasa ruchu
S/S
Bezkluczykowy system uruchamiania
S
Lakier metaliczny/koło dojazdowe
2300/500 zł
Św. przeciwmg./czuj. martwego pola
S/2900 zł
Wirtualne zegary/obsługa głosowa
1900/100 zł
SmartLink/Care Connect (1 rok)
S/S
2/4 gniazda USB-C
S/4200 zł (pakiet)
Skoda Fabia 1.0 MPI – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej
71 350 zł
Gwarancja mechaniczna
2 lata
Gwarancja perforacyjna
12 lat
Przeglądy
wg wskazań komputera
Cena testowanego egzemplarza
92 650 zł
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.