- Skoda Fabia urosła na długość i szerokość. Jej rozstaw osi zwiększył się o 94 mm
- W palecie silników są litrowe jednostki: wolnossąca 80 KM i doładowane 95 i 110 KM
- Podczas pomiarów nie uzyskaliśmy deklarowanego przez Skodę przyspieszenia
Fabia to od wielu lat ulubienica Polaków. Głównie tych kupujących auta na REGON. Choć w ostatnich dwóch latach z powodu pandemii nie osiąga już tak świetnych wyników sprzedaży, jak kiedyś (np. w 2018 r. sprzedano w Polsce 19 679 egzemplarzy), to w pierwszym półroczu 2021 roku zarejestrowano aż 7188 Fabii, z czego aż 5591 sztuk na firmy. Czeski model nie jest już liderem segmentu B, gdyż w pierwszym półroczu bieżącego roku znacznie więcej zarejestrowano Toyot Yaris – 10 813 sztuk, z czego aż 5988 kupiono na REGON. Czy nowa Fabia ma szansę odzyskać utracony tytuł liderki sprzedaży w Polsce, przekonamy się, testując obecnie topowy wariant silnikowy i wyposażeniowy tego modelu – 1.0 TSI/110 KM DSG Style w cenie od 79 650 zł.
Nowa Skoda Fabia – dla kogo?
Fabia to przedstawiciel segmentu B, czy niewielkich samochodów głównie o miejskim przeznaczeniu. Ze względu na przestronne wnętrze i pojemny bagażnik znakomicie sprawdzi się podczas dojazdów do pracy, weekendowych zakupów, a nawet jako wakacyjny środek transportu dla czteroosobowej rodziny. Jej bazowy wolnossący silnik (1.0 MPI/80 KM) to jednak oferta głównie dla flot, ewentualnie dla klientów indywidualnych, którzy nie oczekują od auta dobrych osiągów (0-100 km/h w 15,5 s). W palecie silników mamy jeszcze dynamiczniejsze doładowane trzycylindrowe jednostki TSI: 95-konną (od 66 150 zł) i testowaną 110-konną (od 64 100 zł, jako jedyna dostępna ze skrzynią zarówno manualną, jak i automatyczną).
Nowa Skoda Fabia – charakterystyka samochodu
Debiutująca w 1999 roku Fabia 1. generacji miała długość 3960 mm, rozstaw osi 2462 mm i dysponowała bagażnikiem o pojemności 260 l. Aktualny model 4. generacji jest od niej dłuższy aż o 15 cm, ma o 10 cm większy rozstaw, a jego bagażnik ma aż o 120 l większą pojemność. Obie porównywane generacje różnią się dosłownie o rozmiar, tzn. gdyby w 1999 roku w sprzedaży była Fabia IV, bez wątpliwości przynależałaby do kompaktów (segment C). Dziś nie jest to tak oczywiste, bo rywale miejskiej Škody także urośli, choć gdy zestawimy ze sobą nową Fabię z Golfem VIII, to pod względem ilości miejsca w 2. rzędzie i w bagażniku pomiędzy tymi modelami różnice są niewielkie.
Nowa Skoda Fabia – ilość miejsca dla pasażerów i na bagaż
Fabia 4. generacji urosła na długość (aż o 111 mm), jak i na szerokość (zyskała 48 mm). Jej rozstaw osi zwiększył się o 94 mm. Tak duży przyrost wymiarów nowej Fabii to zasługa zastosowania platformy MQB-A0. Jej przednie fotele są obszerne (siedziska 530 mm), są przyjemnie tapicerowane i zapewniają dobre podparcie na zakrętach. Oba w wersji Style mają regulację wysokości i odcinka lędźwiowego.
Z tyłu – jak na auto klasy B – ilość miejsca w Fabii jest bardzo duża. Na kanapie wygodnie może podróżować dwójka dorosłych pasażerów. Wysoko umieszczone siedziska dobrze podpierają uda, a dodatkowe nawiewy dbają o komfort termiczny pasażerów. Bagażnik nowego modelu oferuje imponujące 380 l (pojemność większa o 50 l względem poprzednika). By po złożeniu oparć kanapy uzyskiwać równą powierzchnię kufra, trzeba dokupić podwójną podłogę. Podsumowując: nadwozie nowej Fabii oferuje cztery wygodne miejsca dla dorosłych oraz największy wśród samochodów segmentu B bagażnik.
Nowa Skoda Fabia – wnętrze
Ponadprzeciętna ilość miejsca to niejedyny wyróżnik nowej Fabii. Jest nim także wysoka funkcjonalność, a zwłaszcza rozwiązania kryjące się pod nazwą „Simply Clever”. Pomysłowe miejsce na parasolkę , znane np. z Superba, znalazło się teraz w Fabii (std. w Ambition i Style). Zamykany pojemnik na odpadki, zestaw siatek zabezpieczających drobny bagaż przed przemieszczeniem i organizer w tunelu tylnym z uchwytem na napoje to elementy pakietu Simply Clever (800 zł).
W pojemnym i klimatyzowanym schowku nie tylko zmieścicie dokumenty, lecz także schłodzicie napoje. Kieszenie w oparciach przednich foteli to miejsce na czasopismo, jak i na telefon (std. w Ambition i Style). W drzwiach przednich zmieścicie butelki 1,5 l, w tylnych – 0,5 l. W Fabii jest też schowek na okulary. Uwagę w Fabii IV zwraca także całkowicie nowy projekt wnętrza, obejmujący cyfrowe zegary, duży, 9,2-calowy ekran multimediów, obszerne przednie fotele oraz oryginalne wzornictwo, widoczne choćby w kształcie ramion kierownicy, deski rozdzielczej, nawiewów czy klamek drzwi.
Nowa Skoda Fabia – osiągi i zużycie paliwa
Choć nie udało nam się uzyskać przyspieszenia 0-100 km/h deklarowanego przez Škodę (9,6 s), będziemy chwalić 110-konnego benzynowego trzycylindrowca. Głównie za dobrą elastyczność, ale i wysoką kulturę pracy. Krytyce poddamy jednak współpracę silnika z dwusprzęgłowym DSG. Otóż próba dynamicznego startu (niezależnie, czy skrzynia pracowała w trybie normalnym, czy sportowym) kończyła się dużym opóźnieniem. Jeśli na skrzyżowaniu podczas skrętu w lewo chcemy szybko przejechać przed autem jadącym z naprzeciwka, to może dojść do niebezpiecznej wręcz sytuacji.
Zanim system start-stop uruchomi silnik, zanim skrzynia zareaguje (efekt pełzania), a obroty silnika miną tzw. dziurę turbinową, mija wieczność. Ta przypadłość skrzyni strasznie nas drażniła. Później, gdy auto znajduje się w ruchu, przekładnia współpracuje wzorowo, płynnie przełączając biegi w górę i w razie konieczności szybko je redukując.
Zużycie paliwa przez litrowe TSI mocno uzależnione było od stylu jazdy i odcinka, po którym się poruszaliśmy. Tylko podczas spokojnej jazdy poza miastem udało się zejść poniżej 6 l/100 km, w mieście auto spalało od 7,6 do nawet 9,5 l/100 km. Średni wynik z trasy pomiarowej (6,3 l/100 km), choć wyższy od obietnic producenta, uznaliśmy za akceptowalny.
Nowa Fabia – jak jeździ?
Nowa Fabia zauroczyła przede wszystkim dojrzałym prowadzeniem. Jej układ kierowniczy jest precyzyjny i komunikatywny, a dobrze dobrana charakterystyka podwozia nie tylko pozwala na bezpieczną jazdę, ale wręcz daje kierowcy dużą frajdę z pokonywania łuków. Samochód jest zwrotny w mieście (średnica 10,6 m) i zaskakująco stabilny podczas jazdy z autostradową prędkością. Oferuje dobry komfort resorowania, choć na tzw. tarce przed światłami lub w czasie przejazdu przez torowiska piękne duże koła z niskoprofilowym ogumieniem (215/45 R 17) przenoszą do wnętrza nieprzyjemne drgania. Choć kierowca może skorzystać z czterech trybów jazdy (w tym jeden personalizowany), to w żadnym z nich nie ma możliwości regulacji twardości amortyzatorów.
W nowej Fabii nieco rozczarowały nas hamulce (tarczowe na obu osiach), gdyż wynik hamowania ze 100 km/h do zera wynoszący ponad 38 m nie jest godny pochwały. Owszem, polepszył się po kilku hamowaniach do 37,5 m, ale to nadal nie jest to, czego należało oczekiwać od nowoczesnego auta. Mamy podejrzenia, że słaby wynik to efekt małego przebiegu (w momencie pomiarów na liczniku było zaledwie 900 km) i w miarę pokonywanych kilometrów, gdy nastąpi dotarcie się elementów ciernych, będzie lepszy.
Nowa Skoda Fabia – cena i wyposażenie
Kwota zakupu wynosząca niemal 80 000 zł z testowy egzemplarz może wręcz odstraszać, zwłaszcza że nie uwzględnia opcji, w które był wyposażony testowy model (plus 27 400 zł). Znacznie korzystniej – choć też nie okazyjnie – wygląda cena bazowego modelu 1.0 MPI/80 KM Active (od 59 100 zł), gdyż w porównaniu z Fabią 3. generacji podrożał on o ponad 7000 zł. Dużo, ale poza ogólnoświatową inflacją najnowsza Fabia w bazowej wersji ma mocniejszy o 20 KM wolnossący silnik i oferuje wyższy standard wyposażenia. Wersja Active ma seryjnie m.in.: asystenta pasa ruchu, system unikania kolizji, Reflektory LED Basic, wykrywanie zmęczenia kierowcy i bezpłatną przez rok usługę Care Connect (dostęp do wszystkich niezbędnych funkcji pojazdu za pomocą smartfona lub smartwatcha).
Nowa Skoda Fabia – gwarancja i finansowanie
Skoda Fabia objęta jest 2-letnią gwarancją mechaniczną i 12-letnią ochroną na perforację blach. Polski importer Fabii dla tego modelu kompleksowy pakiet korzyści Premium Care, który pozwala na utrzymanie auta w optymalnym stanie technicznym, w ramach opłaconych wcześniej obowiązkowych przeglądów (robocizna, oryginalne części i materiały eksploatacyjne. W zależności od przebiegu i czasu trwania ochrony serwisowej cena pakietów wynosi od 200 (3 l./60 000 km) do 3500 zł (4 l./160 000 km). Dla klientów nowej Fabii przygotowano szeroką paletę form finansowania Skoda Financial Services.
Dostępny jest zakup w kredycie 2x0%, gdzie dla bazowej wersji (cena 59 100 zł) miesięczna rata wynosi brutto 963 zł, przy założeniach że okres umowy trwa 48 miesięcy, wkład własny 30%, a zakres wkładu własnego wynosi od 30% do 50% wartości samochodu. Oferta leasingu dostępna jest zarówno dla firm jak i klientów indywidualnych. Przy założeniach, że okres umowy będzie trwał 36 miesięcy, opłata wstępna wyniesie 10%, roczny przebieg do 20 000 km w pierwszym przypadku miesięczna rata kredytu wyniesie 600 zł netto, w drugim – 724 zł brutto. Ponadto klienci, którzy zostawią swoje dotychczasowe auto w rozliczeniu przy zakupie Fabii mogą liczyć na dodatkowy upust w wysokości 1500 zł.
Nowa Skoda Fabia – oceny
FUNKCJONALNOŚĆ: wygodna podróż dla 4 osób i rekordowy w klasie kufer. Materiały przeciętne, imponujący styl. Ocena: 5-
PROWADZENIE: precyzyjny układ kierowniczy, świetne trzymanie się drogi w łukach i przy dużych prędkościach. Nieco za długa droga hamowania. Ocena: 5
OSIĄGI I SPALANIE: dobra dynamika w mieście, sprawdza się też w trasie. Mimo 3 cylindrów niezła kultura pracy. DSG mocno opóźnia szybki start. Ocena: 4+
MULTIMEDIA: cyfrowe zegary są czytelne, a opcjonalny Amundsen zachwyca łatwością obsługi i funkcjami. Ocena: 5
ZAKUP: nowa Fabia znacznie podrożała, ale tu podwyżkę tłumaczy zaawansowanie techniczne. Imponująca oferta finansowania. Tylko 2-letnia gwarancja mechaniczna. Ocena: 4+
OCENA KOŃCOWA: 5
Nowa Skoda Fabia – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,8 s |
0-100 km/h | 10,0 s |
0-130 km/h | 16,4 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,5 s (aut.) |
80-120 km/h | 7,2 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1200/460 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 10,6/10,6 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 38,2 m |
gorące | 37,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Średnie zużycie w teście (95 okt.) | 6,3 l/100 km |
Zasięg | 630 km |
Nowa Skoda Fabia – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Moc maksymalna | 110 KM/5500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 200/2000-3000 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7/przedni |
0-100 km/h; prędkość maks. | 9,6 s; 205 km/h |
Średnie spalanie wg WLTP | 5,6 l/100 km |
Emisja CO2 | 132 g/km |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa | 3808-1190/40 l |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 1100/600 kg |
Marka i model opon test. auta | Nexen N’ blue HD Plus |
Rozmiar opon | 215/45 R 17 |
*pojemność bagażnika z seryjnym zestawem naprawczym
Nowa Skoda Fabia – wyposażenie
Wersja | 1.0 TSI DSG Style |
6 airbagów/reflektory Bi-LED | S/2800 zł (pakiet Comfort) |
Klimatyzacja aut. 2-stref. | S |
System multim./navi i USB-C (4) | S/4200 zł (pakiet Infotainm.) |
Utrzym. pasa, adapt. temp., wirtual. kokpit | 3250 zł (pakiet Travel Assist) |
Czujniki park. z tyłu/kamera cof. | S/S |
Unikanie kolizji/czuj. martw. pola | S/2900 zł |
Fotele p. z reg. wys. i odcinka lędź. | S |
Lakier pomar./dach szary/alu. 17 c. | 3850/1050/2400 zł |
Nowa Skoda Fabia – gwarancja/ceny
Cena podstawowa test. wersji | 79 650 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km |
Cena testowanego auta | 107 050 zł |