By poznać opinie Czytelników o produkcie Skody, przekazaliśmy im do 3-miesięcznego testu Fabię wyposażoną w wysokoprężną jednostkę TDI. Jeden samochód - różne potrzeby i opinieDo nietypowego testu wybraliśmy osoby, które naszym zdaniem mogą stać się ewentualnymi nabywcami Skody Fabii. Oto one: młodzi rodzice z dwójką dzieci (Maria i Bartosz), starsze małżeństwo (Ewa i Jurek), przedstawiciel handlowy (Marcin) oraz student wraz z dziewczyną (Adam i Edyta). Każda z par oraz Marcin będą mieli różne oczekiwania i wymagania wobec samochodu segmentu B, inne będą także ich potrzeby. Liczymy, że zróżnicowana grupa osób obiektywnie przetestuje samochód, znajdując w nim zarówno wady, jak i zalety. W najbliższych numerach będziemy relacjonować przebieg jazd testowych. Jako pierwsi sprawdzą auto Adam i Edyta, którzy testową Fabią wybiorą się na zimowy wypoczynek.Prezentowany egzemplarz to Fabia 1.4 TDI w wersji Style.Oprócz seryjnego wyposażenia samochód ma dodatkowe elementy: kurtyny powietrzne, ASR, półautomatyczną klimatyzację, zdalne sterowanie centralnego zamka, alarm z czujnikiem przechyłu, pakiet schowków (w nadkolach w bagażniku, pod fotelami przednimi, na okulary i kieszenie w drzwiach tylnych oraz lampki do czytania z tyłu), przenośną popielniczkę, radio z CD, pakiet skórzany z czteroramienną kierownicą, 15-calowe felgi aluminiowe (koła letnie) oraz dach w białym kolorze. Wszystkie te opcje zwiększają cenę Fabii do kwoty 63 850 zł. Pod maską testowej Skody znajduje się turbodoładowany, 3-cylindrowy silnik w mocniejszej, 80-konnej odmianie. Nie zachwyca kulturą pracy i jest głośny, ale dynamiką zadowoli przeciętnego kierowcę. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu (195 Nm) żwawo reaguje na dodanie gazu już przy niskiej prędkości obrotowej. Podczas przyspieszania trzeba jednak często "wachlować" dźwignią biegów, gdyż zakres użytecznej prędkości obrotowej szybko się kończy. W testowym egzemplarzu zmiana biegu ze wstecznego na pierwszy odbywa się z nietypowym, wyraźnym oporem. Silnik hałaśliwy, za to bardzo oszczędnyO pracy silnika TDI pod maską przypomina nieustanny hałas oraz zaskoczona mina kierowcy podczas wizyty na stacji paliw. Zatankowanym do pełna autem można przejechać 1000 km. Oczywiście, warunkiem jest bardzo delikatna jazda na trasie. Przy normalnej eksploatacji średnie zużycie paliwa wynosi 5,9 l/100 km. Wśród aut segmentu B Fabia należy do czołówki pod względem przestronności. Na przednich fotelach jest dużo przestrzeni, a o wygodną pozycję kierowcy dba m.in. regulacja fotela na wysokość oraz dwupłaszczyznowo ustawiana kolumna kierownicza. W drugim rzędzie siedzeń ilość miejsca jest przyzwoita, choć nierekordowa w klasie. Wygodnie będzie podróżowało się jednak tylko dwójce pasażerów, ponieważ środkowy byłby najbardziej poszkodowany, gdyżw miejscu jego nóg znajduje się wysoki tunel.Rodzinne możliwości Fabii uzupełnia przepastny bagażnik.300 litrów to obok kufra Citroëna C3 (305 l) największa wartość w klasie. Funkcjonalność auta podnoszą liczne skrytki i schowki. W przedniej części kabiny są dwa zamykane, w tym jeden klimatyzowany (przy zamówieniu Climatica lub Climatronica). Także z tyłu oraz w bagażniku możemy zadbać o schowanie drobnych przedmiotów. Tu jednak musimy dopłacić 200 zł za zestaw dodatkowych schowków. W naszej ocenie podwozie Fabii zapewnia dobrą stabilność jazdy. W porównaniu z modelem poprzedniej generacji zostało usztywnione, co wpłynęło korzystnie na prowadzenie, ale obniżyło znacząco komfort. Samochód obecnie zachowuje się bardziej stabilnie przy pełnym obciążeniu. Przyjemność z jazdy po krętych drogach zapewnia precyzyjny układ kierowniczy.PodsumowanieW pierwszym odcinku przedstawiamy jedynie nowych kierowców testowych i przekazujemy nasze wrażenia z pierwszych kilometrów testu. Mamy nadzieję, że dzięki Czytelnikom relacje z jazd będą zawierały solidną dawkę wnikliwychi rzetelnych informacji...
Skoda Fabia 1.4 TDi - czytelnicy testują ja z nami
Na forum internetowym "Auto Świata" pojawiają się opinie, że wygrana Fabii w testach to zasługa stronniczych redaktorów. Nie zgadzamy się z tym.