Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Skoda Karoq - wystrzałowy SUV

Skoda Karoq - wystrzałowy SUV

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Nowa Skoda to połowiczna następczyni Yeti i bliźniaczka Seata Ateki. Jej nazwa pochodzi z języka alaskiego ludu Alutiiq i oznacza „samochód strzałę”. Czesi celują nią prosto w Nissana Qashqaia i serca tysięcy klientów.

Skoda Karoq
Zobacz galerię (9)
Skoda
Skoda Karoq

Pierwsze wrażenie zza kierownicy: Skoda Karoq to Seat Ateca z bardziej miękkim zawieszeniem i nowocześniejszym, pojemniejszym wnętrzem. Oba modele dzielą te same podzespoły, które „doprawiono” filozofią każdej z marek. Na krętych, mocno wyboistych drogach Sycylii, na których Skoda zorganizowała prezentację, czeski SUV przekonał nas stabilnością prowadzenia, zwinnością i sporymi rezerwami w filtrowaniu nierówności – grzeszki polskich drogowców nie powinny być Karoqowi straszne.

Jeździliśmy 150-konnym TDI z ręczną skrzynią biegów i napędem 4x4. W takim wariancie Karoq ma przy tylnej osi wielowahaczowe zawieszenie, które w opcji może być wyposażone w adaptacyjne amortyzatory. „Ośki” występują tylko z belką skrętną i nieregulowanym zawieszeniem. Dwulitrowy diesel świetnie pasuje do tego SUV-a. Jest dobrze wyciszony i elastyczny. W przyszłym roku ofertę uzupełni jeszcze 190-konna wersja, a napęd 4x4 będzie można łączyć także ze słabszymi jednostkami.

Skoda Karoq - w terenie też coś potrafi

Wbrew pozorom Karoq nie jest stricte miejsko-asfaltowym SUV-em. Wersje z 4x4 mają tryby jazdy Offroad i Snow, elektronicznie symulowaną blokadę tylnego dyferencjału oraz asystentów zjazdu i podjazdu. Prześwit wynosi 183 mm, a za 700 zł można zamówić komplet osłon chroniących silnik, przewody hamulcowe i wiązki kabli. W tej klasie SUV-ów to już całkiem sporo.

Skoda Karoq
Skoda KaroqSkoda

Na co dzień klienci mimo wszystko bardziej docenią wygodne fotele, łatwy w obsłudze, dobrze wykonany i pełen praktycznych rozwiązań kokpit, a także świetną widoczność. 521-litrowy bagażnik i przestronny tył kabiny czynią z Karoqa rodzinne auto. Za dopłatą 1800 zł kanapa może być regulowana. Lista opcji pozwala też zamówić cały zastęp asystentów kierowcy, wirtualne zegary i cztery podgrzewane siedzenia.

Topowy Karoq może kosztować nawet 150 000 zł, ale bazowa cena też nie jest niska i wynosi 87 900 zł za wersję 1.0 TSI. Nissan Qashqai wyjściowo jest tańszy, ale znacznie gorzej wyposażony. Skoda ma w standardzie m.in. automatyczną klimatyzację, czujniki cofania, dotykowy ekran, alufelgi i system unikania kolizji. No i niestety, też jeden cylinder mniej...

Skoda Karoq - w punkt

To jest super. Wygodna i przestronna kabina.

To nie wyszło. Brak pokręteł w systemie Columbus.

Efekt WOW! Praktyczny całokształt.

Kto to kupi? Osoby, dla których Qashqai jest przyciasny i zbyt nudno jeździ.

Skoda Karoq - dane techniczne

Dane producenta1.0 TSI1.5 TSI1.6 TDI2.0 TDI
Silnikt.benz./R3/12t.benz./R4/16t.diesel./R4/16t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3)999149815981968
Moc maksymalna (KM/obr./min)115/5000-5500150/5000-6000115/3250-4000150/3500-4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)200/2000-3500250/1500-3500250/1500-3200340/1750-3000
Napęd/skrzynia biegówprzedni/ręczna 6b (DSG 7)4x4/ręczna 6b (DSG7)
Długość/szerokość/wysokość (mm)4382/1841/1603
Rozstaw osi/prześwit (mm)2630/183
Pojemność bagażnika (l)521-1630 (standardowa kanapa) | 479/558-1605/1810 (przesuwana kanapa)
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,6 (10,7)8,4 (8,6)10,7 (10,9)8,7 (9,3)
Prędkość maksymalna (km/h)187 (186)204 (203)188 (188)196 (195)
Spalanie (l/100 km)6,3/4,8/5,4 6,6/4,8/5,5 5,0/4,4/4,65,9/4,5/5,0
Cena (zł)87 90095 40099 900116 400

Skoda Karoq - naszym zdaniem

Volkswagen nigdy nie pozwoli Skodzie zbudować klasycznego kompaktu, więc ta idzie drogą Nissana: stawia na SUV-a. Karoq robi świetne pierwsze wrażenie, ale w bardzo drogiej wersji.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński