• Skoda Kodiaq to przebój wśród 7-osobowych SUV-ów, a Scout jest najbliższy autom terenowym - można go mieć tylko z napędem 4x4
  • Kodiaq Scout ozdobiony jest "terenowymi" gadżetami - ma np. plastikowe osłony i zmienione zderzaki
  • Silnik Diesla o mocy 190 KM to świenty wybór, ale niestety auto z takim napędem jest bardzo drogie

Kodiaq Scout oficjalnie zadebiutował podczas salonu genewskiego w marcu 2017 roku wraz z usportowioną odmianą Sportline i kilka miesięcy później trafił do sprzedaży. W porównaniu z innymi odmianami Kodiaqa Scout wyróżnia się kilkoma modyfikacjami stylistycznymi i technicznymi, które mają bardziej podkreślić jego terenowe właściwości. Czas na szczegóły.

Skoda Kodiaq Scout – subtelne zmiany

Styliści marki z racji i tak już terenowego charakteru modelu modyfikacje wersji Scout ograniczyli do kilku detali. W stylistyce nadwozia objęły one zmienione zderzaki z charakterystycznymi srebrnymi wstawkami w dolnych partiach, dodatkowe oznaczenia na błotnikach oraz 19-calowe alufelgi o wzorze zaprojektowanym specjalnie dla Scouta.

Seryjne są także przyciemniane tylne szyby, srebrne obudowy lusterek zewnętrznych, chromowane listwy okienne oraz reflektory i światła tylne w technologii LED (również kierunkowskazy i podświetlenie tablic rejestracyjnych).

Foto: Adam Mikuła / Onet
Skoda Kodiaq Scout 4x4 2.0 TDI DSG

Wnętrze zyskało bardziej ekskluzywny charakter dzięki standardowej tapicerce z Alcantary, stalowym nakładkom na pedały i diodowemu podświetleniu Ambiente. Standardem jest też system audio Bolero z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej ośmiu cali, obsługą głosową i połączeniem SmartLink+ zapewniającym bezproblemową współpracę z telefonami wykorzystującymi interfejsy Android Auto, CarPlay lub MirrorLink. W testowanym egzemplarzu zamontowany był ponadto opcjonalny system nawigacji satelitarnej Columbus z mapą Europy, usługą Map Care (bezpłatne aktualizacje), kolorowym ekranem dotykowym 9,2”, DVD, dwoma wejściami na karty SD, USB, MP3, WLAN, SmartLink+, Wi-Fi, dyskiem twardym i usługą Infotainment Online (1 rok). Kosztuje on co prawda dodatkowe 5700 zł, ale zmienia wnętrze Kodiaqa Scouta w przyjemną salę multimedialną.

Skoda Kodiaq Scout – swobodniej w terenie

Każdy Kodiaq Scout ma seryjny stały napęd na cztery koła wykorzystujący sprzęgło wielopłytkowe (Haldex) oraz tryb off-road w systemie Driving Mode Select, która wspomaga zwinność auta podczas jazdy w trudniejszym terenie. W porównaniu z innymi czteronapędowymi wersjami Kodiaqa o 0,6 cm – do 19,4 cm – zwiększono prześwit i dodano osłony: podwozia, silnika, kabli, przewodów paliwowych oraz hamulców.

Foto: Adam Mikuła / Onet
Skoda Kodiaq Scout 4x4 2.0 TDI DSG

Poprawiono też takie parametry jak kąt natarcia – z 19,1 do 22 stopni i kąt zejścia – z 15,7 do 23,1 stopnia, a kąt rampowy wynosi 19,7 stopnia. Dzięki tym modyfikacjom łatwiej wjechać Scoutem na bezdroża, choć podobnie jak u głównych konkurentów wertepy nie są żywiołem tego modelu Skody. Za to na śliskich, grząskich nawierzchniach czy na śniegu radzi sobie dość swobodnie wspomagany pokładową elektroniką, w tym elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, kontrolą trakcji i stabilności, a także asystentami ruszania pod górę i kontroli zjazdu.

Skoda Kodiaq Scout – komfort i funkcjonalność

Co ważne, wszystkie wspomniane modyfikacje nie wpłynęły negatywnie na właściwości jezdne i użytkowe tego modelu. To nadal jeden z lepszych, rodzinnych SUV-ów na rynku, który oferuje przestronne wnętrze mogące pomieścić nawet siedmiu pasażerów (dwa rozkładane fotele w bagażniku to opcja za 4 tys. zł) i sporo bagażu. Przestrzeń ładunkowa w zależności od konfiguracji siedzeń ma pojemność od 650 do 2065 l.

Foto: Adam Mikuła / Onet
Skoda Kodiaq Scout 4x4 2.0 TDI DSG

Komfort jazdy jest bardzo dobry, a zachowanie Scouta na drodze nie różni się właściwie w żaden sposób od innych czteronapędowych wersji Kodiaqa. Dodatkowo z opcjonalnym zawieszeniem adaptacyjnym (+4,1 tys. zł) pozwala na wybór sztywności amortyzacji i łagodniejsze tłumienie nierówności w trybie Comfort albo stabilniejsze zachowanie na zakrętach w trybie Sport, gdy kierowcy przyjdzie ochota na bardziej dynamiczną jazdę.

Tej ostatniej sprzyja zresztą układ napędowy topowej wersji wysokoprężnej. Turbodoładowany diesel 2.0 o mocy 190 KM w parze z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową chętnie dzieli się momentem obrotowym, zapewniając SUV-owi na trasie dobrą dynamikę i żwawe przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Skrzynia błyskawicznie dopasowuje przełożenia do poleceń kierowcy wydawanych prawą stopą. Według danych fabrycznych przyspieszenie do setki trwa 8,6 s, ale podczas testu udało nam się osiągnąć wynik lepszy o prawie 0,5 s, a rozpędzenie auta od 80 do 120 km/h zajmowało niespełna 6 s. Przyzwoicie należy ocenić także ekonomiczne zużycie paliwa. O ile średnia z testu wyniosła 7,4 l i była o 30 proc. wyższa niż obiecuje producent, o tyle na trasie przy łagodnym obchodzeniu się z pedałem gazu zejście poniżej 6 l nie stanowiło większego problemu.

Foto: Adam Mikuła / Onet
Skoda Kodiaq Scout 4x4 2.0 TDI DSG

Drobne zastrzeżenia można mieć do skuteczności hamulców, ale tu akurat trzeba wziąć poprawkę na 19-calowe opony zimowe i niesprzyjającą pomiarom aurę w czasie testu.

Skoda Kodiaq Scout 2.0 TDI SCR 4x4 – wersja na bogato

Ceny modelu z topowym dieslem zaczynają się od 163 350 zł. To sporo zważywszy, że „zwykłego” Kodiaqa z takim samym napędem można kupić już za 142 850 zł. Owszem Scout lepiej poradzi sobie na bezdrożach i prezentuje się bardziej ekskluzywnie, ale jeśli nie planuje się wypadów w teren to może lepiej różnicę w cenie przeznaczyć na ciekawe opcje wyposażenia. W testowanym egzemplarzu również ich nie brakowało – w sumie podniosły cenę do 212 850 zł. A jak ceni się konkurencja? Nissan X-Trail w topowej wersji Tekna i silnikiem 2.0 dCi/177 KM kosztuje 155 550 zł, Renault Koleos 2.0 dCi 175 X-Tronic 4x4 Intens – od 143 200 zł, a Kia Sorento 2.0 CRDi/185 KM 6AT – od 147 500 zł.

Skoda Kodiaq Scout 2.0 TDI SCR 4x4 - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1968 cm3, R4 turbodiesel
Moc 190 KM przy 3500-4000 obr./min
Moment obrotowy 400 Nm przy 1750-3250 obr./min
Skrzynia biegów i napęd automatyczna 7-biegowa skrzynia DSG, napęd 4x4
Prędkość maksymalna 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s
Średnie zużycie paliwa 5,7 l/100 km
Masa własna 1677 kg
Cena od 163 350 zł