• Kompakt czy klasa średnia? Octavia ma rozstaw osi odpowiadający kompaktom, ale to długie auto
  • Wielkość wnętrza? Kiedyś na kanapie brakowało przestrzeni, ale to już przeszłość
  • Litrowe TSI pełni rolę silnika bazowego. Ma 3 cylindry, ale radzi sobie nieźle

W 2018 r. zarejestrowano w Polsce ponad 21 tys. nowych Octavii. Co takiego przyciąga klientów do czeskiego auta? Na pewno rozsądny stosunek ceny do wielkości i wyposażenia, mimo że nie jest to już szczególnie tania propozycja! Najtańsza Octavia 1.0 to wydatek 76 050 zł. Dorzućmy skrzynię DSG i mamy 84 050 zł. Chcemy jednak wyróżnić się choć trochę, więc zamawiamy najlepszą odmianę Style, która może mieć beżowe wnętrze. Do tego kilka kuszących elementów zewnętrznych: czerwony metalik i czarne felgi. Elektroniczne gadżety kuszą, więc na fakturę trafiają też wirtualne zegary, bezkluczykowy dostęp do auta itp. Wynik? Łatwo przekroczyć 120 000 zł, a pod maską ciągle tylko 3 cylindry. Czy to dobry wybór? 

Czerwony lakier i czarne felgi to ciekawe zestawienie, przyciągające wzrok. Podobnie jest z beżowym wnętrzem z tapicerką Suedia (to materiał podobny do alcantary, którą zastąpiła) – ciekawy styl to jedno, jednak jasne wnętrze na dłuższą metę może się nie sprawdzić, szczególnie gdy na pokładzie często goszczą dzieci lub przewozimy różne rzeczy. Na pewno rewelacyjnie wypada dostępna przestrzeń – Octavia nie jest szczególnie szeroka, ale zastrzeżenia co do ilości miejsca na nogi dawno przestały mieć sens.

Foto: Auto Świat

Ogromny jest też kufer (mimo to pozostało miejsce na koło zapasowe) – tu jednak ciągle dokucza element, którego nie potrafimy sensownie wytłumaczyć: poprzeczna belka i duży próg po złożeniu kanapy. Dlaczego tylko w kombi nie ma z tym problemu, a w liftbacku nie można mieć równej podłogi? We wnętrzu nie brak przydatnych dodatków – np. „dziura” w oparciu kanapy, gniazda USB.

O silniku 1.0 z doładowaniem i DSG pisaliśmy już wielokrotnie. W Octavii jako podstawowy napęd radzi sobie bez problemów – trochę hałasuje (jednak nie oznacza to na pewno dyskwalifikacji), ale poza miastem potrafi zadowolić się 5,5 l/100 km. W mieście osiąga 8,5 l/100 km.

Škoda Octavia 1.0 TSI DSG – dane techniczne i osiągi:

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 999
Maks. moc (KM/obr./min) 115/5000-5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 200/2000-3500
Skrzynia biegów/napęd aut. 7/przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 225/45 R 17
Masa własna/ładowność (kg) 1267/551
Masa przycz. hamowanej/bez hamulców (kg) 1300/630
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa (l) 590-1580/50
Osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna 205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s
Zużycie paliwa średnie 5,7 l/100 km
Emisja CO2 130 g/km
Teoretyczny zasięg 877 km
Min. średnica zawracania 10,4 m

Škoda Octavia 1.0 TSI DSG – wyposażenie:

Wersja Style
7 airbagów/reflektory LED S/3600 zł
Elektr. sterowany szyberdach 4000 zł
Cyfrowy zestaw wskaźników 2200 zł
System bezkluczykowy 2600 zł
Alufelgi 17 cali S (wersja Trius, czarny kolor + 600 zł)
Lakier metalik (Czerwień Velvet) 2300 (4000 zł)
Gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji 94 350 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata (bez limitu km)/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok
Cena testowanego egzemplarza 125 550,00 zł

Škoda Octavia 1.0 TSI DSG – naszym zdaniem:

Octavia pozostała sobą, ale czerwony lakier z czarnymi felgami i jasne wnętrze poprawiają wygląd tego – jakby nie było – banalnego auta. Znane plusy: dużo miejsca, oszczędność. 

Ocena: 4/5