"Volkswagen nie jest zadowolony" - to usłyszałem podczas kolacji prasowej od jednego z przedstawicieli Skody, który w luźnej atmosferze odpowiadał na nasze dociekliwe pytania. Pytanie dotyczyło rozwoju marki Skoda i pojawienia się nowej Octavii, która przestała już “usychać w cieniu Golfa i Audi" i staje się mocnym konkurentem tego pierwszego, czerpiąc pełnymi garściami z dorobku Grupy VAG.

Skoda Octavia RS - znamy ceny!

Linia nowej Octavii Combi jest dziełem zespołu stylistów pod wodzą Jozefa Kabana, twórcy wspomnianego Bugatti Veyrona.

Octavia Kombi została przez producenta mianowana “mistrzem przestronności". Auto znacznie urosło stając się “maxi-kompaktem". Rozstaw osi jest dłuższy prawie o 11 cm niż w poprzednim modelu (2 686 mm w stosunku do 2 578 mm). Całkowita długość nowej Octavii kombi wynosi 4.659 mm. Trzecia generacja jest więc o 90 mm dłuższa niż poprzednia.

Pojemność bagażnika zwiększyła się w porównaniu z dotychczasową Octavią Kombi o pięć litrów (teraz wynosi 610 litrów). Po złożeniu oparcia kanapy pojemność bagażnika kombi zwiększa się do 1740 litrów (dotąd 1655 litrów). Oparcie kanapy w nowej Octavii kombi można wygodnie złożyć do strony komory bagażnika, ciągnąc za uchwyt. Po dodatkowym złożeniu oparcia fotela pasażera można przewozić przedmioty o długości do 2,92 metra.

Pierwszy raz w modelu marki jest dostępna zmienna nastawna podwójna podłoga wraz z dwustronną matą podłogową (z jednej strony dywanik, z drugiej gumowana powierzchnia). Za jej pomocą przestrzeń bagażnika można podzielić na różne wysokości i obszary. Nowością w Octavii kombi jest opcjonalny schowek pod półką bagażnika. Składane oparcie kanapy jest dzielone w stosunku 60:40. Opcjonalna siatka oddzielająca umożliwia zabezpieczenie wnętrza przed przedostawaniem się do przodu przedmiotów z bagażnika.

Seryjnie w bagażniku znajdują się cztery rozkładane haki do powieszenia siatek z zakupami. Dwie lampki bagażnika zapewniają odpowiednie oświetlenie, gniazdo 12 V.

Nowe kombi oferuje pasażerom jeszcze więcej miejsca nad głową, wyraźnie wzrosła też szerokość przestrzeni pasażerskiej. O ile Rapid prezentuje raczej stonowane rozwiązania stylistyczne, którym bliżej jest do Fabii, to nowej Octavii  bliżej jest do niemieckiego "króla kompaktów". Materiały użyte do wykończenia wnętrza są wysokiej jakości i przypominają te, których zostały użyte w najnowszym Golfie. Przednie fotele zostały wyprofilowane dużo lepiej niż w poprzednim modelu, oferują też o wiele więcej komfortu i znacznie lepszą pozycję.

Zupełnie nowy środkowy panel jest czytelny i wygodny w obsłudze. W topowych wersjach wyposażenia będzie można na nim znaleźć znany już z najnowszego Golfa 8 calowy ekran dotykowy z czujnikiem zbliżeniowym. Urządzenie to wykrywa gdy zbliżamy rękę do ekranu. Wtedy aktywuje schowane do tej pory ikony, które ułatwiają poruszanie się po menu. Zamiast odtwarzacza CD jest tu odtwarzacz DVD. Dodatkowo zestaw został wyposażony w przyłącze Media-In z funkcją Apple-Video, obsługę za pomocą menu, osiem głośników, 2 gniazda do kart SD, interfejs Bluetooth do telefonu, sterowanie głosowe, przeglądarkę zdjęć JPEG i wewnętrzną pamięć flash 64 GB.

Nadzwyczaj funkcjonalne rozwiązania "Simply Clever" znajdują się także we wnętrzu nowej Skody Octavii kombi. Są tu wszystkie elementy znane już z Octavii sedan. Uchwyt na urządzenia multimedialne w uchwycie na kubek w konsoli środkowej stwarza miejsce na telefon komórkowy lub iPod. W kieszeniach w tapicerce drzwi są pojemniki na odpadki. Nie brak także uchwytów na butelki.

Co pod maską?

W skład gamy silników benzynowych wchodzą: 1.2 TSI (86 KM, 160 Nm) - skrzynia 5M, 1.2 TSI Green tec (105 KM, 175 Nm) - skrzynia 6M lub DSG, 1.4 TSI Green tec (140 KM, 250 Nm) - skrzynia 6M lub DSG, 1.8 TSI Green tec (180 KM, 250 Nm) - skrzynia DSG.

W skład gamy silników wysokoprężnych wchodzą: 1.6 TDI (90 KM, 250 Nm) - skrzynia 5M, 1.6 TDI Green tec (105 KM, 250 Nm) - skrzynia 5M lub DSG, 1.6 TDI GreenLine (110 KM) - skrzynia 6M, 2.0 TDI Green tec (150 KM, 320 Nm) - skrzynia 6M lub DSG.

Auto  jest dopracowane w każdym szczególe i oferuje nie mnie komfortu niż wspomniany już Golf, czy Audi A3. Ceny tego samochodu nie zostały jeszcze potwierdzone. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że wersja Kombi będzie droższa od sedana o około 4 tys. zł. Najtańsza wersja Octavii Kombi będzie więc kosztowała około 64 tys. zł