Na miejsce debiutu Nowej Skody Octavii RS nie bez przyczyny został wybrany Goodwood Festival of Speed. Na to wydarzenie organizator zaprasza co roku grono najbardziej pożądanych i efektownych okazów samochodów sportowych. Przez trzy dni stają się one bohaterami dla tłumów entuzjastów i mediów, ściągających tu z całego świata.
Octavia RS jeszcze nigdy nie była tak mocna. Najnowsza benzynowa odmiana – oprócz dodatkowego oznaczenia oferuje 220 KM. Turbodoładowana benzynowa dwulitrówka osiąga pierwszą setkę już po 6,8 sekundy oraz jest w stanie rozpędzić się do 248 km/h. Fani diesla nie zostaną pozostawieni na lodzie. Dla nich producent przewidział 184- konny silnik wysokoprężny. I chociaż sama idea wkładania TDI do sportowej odmiany Octavii może budzić pewien „dysonans poznawczy”, to zgodnie z maksymą „dla każdego, coś miłego” Skoda trafia w ten sposób do większego grona potencjalnych odbiorców.
Samochód zachowuje się podczas gwałtowniejszej jazdy bardzo przewidywalnie. Płyta podłogowa MQB oraz wielowahaczowe zawieszenie tylne wykonują kawał solidnej roboty. Dźwięk dobiegający z rury wydechowej daje całkiem przyjemny pomruk zachęcając do dynamicznej jazdy. Układ kierowniczy jest precyzyjny. Równocześnie przy usportowionej charakterystyce Octavia RS nie spowoduje, że podczas codziennego użytkowania stracimy plomby na pierwszej koleinie.
Dodatkowo, design tego modelu został podkreślony rasowo wyglądającymi dodatkami, zarówno na zewnątrz, jak i w środku. W wersji testowej czarna tapicerka całkiem przyjemnie współgrała z czerwonymi przeszyciami.
Podobnie jak model bazowy, Octavia RS występuje zarówno, jako liftback, jak też kombi. Każdy z tych wariantów można zestawić z dwulitrowym silnikiem TSI dwulitrowym TDI. Obydwie można połączyć zarówno z sześciobiegową skrzynią ręczną lub dwusprzęgłowym DSG o tej samej liczbie przełożeń.
W Polsce ceny Octavii RS zaczynają się od 104 100 zł - za wersję liftback z silnikiem benzynowym i manualną przekładnią. Różnica w cenie pomiędzy wersjami silnikowymi wynosi 1500 zł, natomiast między rodzajami nadwozia – 4200 zł. Dopłata do przekładni DSG wynosi 8000 zł. Octavia RS zachowuje podstawowy walor swojego modelu bazowego, oferując więcej niż konkurenci, za mniejsze pieniądze. Do ceny bazowej wliczona jest bogata lista wyposażenia, w skład, której wchodzą między innymi: przednie reflektory bi-ksenonowe, siedemnastocalowe koła ze stopów lekkich oraz elementy skórzanej tapicerki.