Czeska marka jest niekwestionowanym liderem na polskim rynku – w ubiegłym roku sprzedała ponad 50 tys. nowych aut, głównie Octavii i Fabii. Na sukces złożyły się niezła jakość, praktyczne rozwiązania i niskie koszty utrzymania oferowane za przystępną cenę. Takie prawdziwe „auta dla ludu”. Teraz nowy Superb w najmocniejszej wersji silnikowej ma szansę umocnić pozycję marki w wyższej klasie.
Skoda Superb - sportowe zacięcie
Superb w 280-konnym wydaniu jest najmocniejszym modelem w ofercie marki. Ma o 35 KM więcej niż sportowa odmiana Octavii i chociaż oba mają prędkość maksymalną ograniczoną do 250 km/h, to Superb - większy i cięższy - jest lepszym sprinterem, bo pierwszą „setkę” osiąga już po niecałych 6 sekundach. Trzeba się trochę oswoić z myślą, że takie przyspieszenie zapewnia nam limuzyna nie spod znaku AMG czy M Power, a seryjna Skoda... Także po mocnym wciśnięciu pedału gazu podczas jazdy Skoda nie zastanawia się zbyt długo, błyskawicznie redukuje przełożenie i wyrywa do przodu - skrzynia DSG (ręczna w tej wersji nie jest oferowana) sprawdza się bardzo dobrze. Napęd 4x4 oraz seryjne w wersji Laurin & Klement adaptacyjne zawieszenie DCC, pozwalają efektywnie wykorzystać potencjał silnika.
Najmocniejszy wariant poprzedniej generacji Superba napędzany był silnikiem 3,6 V6 o podobnej mocy, ale większej masie, więc różnica w prowadzeniu jest znaczna. Poza tym tamta jednostka miała niepohamowany apetyt na paliwo, a jedyną jej zaletą był przyjemniejszy dla ucha dźwięk. W nowym Superbie spalanie jest na całkiem przyzwoitym poziomie, chociaż deklarowane przez producenta 7 l/100 km można uzyskać wyłącznie w warunkach niemal laboratoryjnych, jadąc zachowawczo i w jednym celu: jak najmniej spalić. Nam samochód spalił średnio około 10 l/100 km przy raczej spokojnej jeździe - jak na 280 KM nie jest źle.
Skoda Superb - nie tylko osiągi
W najwyższej wersji wyposażenia – Laurin&Klement – Superb oferuje kierowcy i pasażerom chyba wszystko, czego można oczekiwać od nowoczesnego samochodu klasy wyższej. Od zaawansowanych systemów bezpieczeństwa oraz wspomagania kierowcy, przez bogato wyposażone i wykończone wnętrze, ze skórzaną tapicerką, wentylowanymi fotelami, sprzętem audio firmy Canton z 12 głośnikami, po nowoczesne rozwiązania mulitmedialne, jak rozbudowany system infotainment. Z elementów, których nie potrzebujemy do życia, ale dostaniemy razem z wersją Laurin&Klement, warto wymienić dwa parasole schowane w przednich drzwiach (inspiracja brytyjska) oraz pokrowiec na narty (inspiracja alpejska). Ceny Superba w wersji L&K zaczynają się już od niecałych 170 tys. zł. - trudno znaleźć tak skonfigurowany model w podobnej cenie u któregoś z „zachodnich” konkurentów. Jeżeli komuś nie przeszkadza, że do wykończenia wnętrza zastosowano elementy znane z innych modeli Skody (i koncernu), to spokojnie może brać Superba. Mniejszy prestiż częściowo zrekompensuje mu biegnący przez deskę rozdzielczą „dekor fortepianowy” z dekoracyjnym oświetleniem…
Trzeba wspomnieć o jeszcze jednej zalecie nowego Superba. Skoda jest mistrzem w kreowaniu przestrzeni i czasem zastanawiamy się, jak oni to robią, że są w stanie wygospodarować dużo większą ilość miejsca niż konkurencja w nadwoziu o takich samych wymiarach. Tak jak Octavia może pochwalić się bagażnikiem o pojemności ponad 600 litrów, tak w Superbie ma on aż 625 litrów, a ilość miejsca jaką mają do dyspozycji pasażerowie siedzący z tyłu, nawet przy maksymalnym odsunięciu przednich foteli, jest większa niż wystarczająca.
Skoda po cichu, dyskretnie i niepostrzeżenie wkrada się Superbem do wyższej ligi. Jeżeli komuś nie przeszkadza „ten” znaczek na masce, nie ma aspiracji do jeżdżenia którąś z niemieckich czy japońskich marek premium, a chce mieć samochód zapewniający komfort i osiągi, na poważnie powinien rozważyć wybór Superba.
Skoda Superb 2.0 TSI 4x4 Laurin&Klement - dane techniczne:
Silnik | 2.0 TSI, benzynowy |
Moc | 280 KM |
Moment obrotowy | 350 Nm/1700-5600 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | DSG 6-biegowa, 4x4 |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 5,8 s. |
Średnie zużycie paliwa | 7,1 l/100 km |
Cena od/testowany | 169 450 zł/201 450 zł |