- Nowy Rexton to bardzo ważny krok dla marki SsangYong
- Wygląda jak SUV, ale tak naprawdę jest luksusową terenówką
- Koreński producent kusi atrakcyjną ceną i bogatym wysposażeniem
SsangYong Rexton wizualnie bardzo się zmienił - zyskał stonowany i elegancki wygląd nadwozia z chromowanymi wstawkami i światłami LED (do jazdy w dzień, doświetlające zakręty i tylne). Rexton robi duże wrażenie przede wszystkim swoim rozmiarem, do tego stopnia, że nawet opcjonalne, 20-calowe obręcze kół wydają się tutaj co najwyżej w sam raz.
To kawał samochodu. Nowa generacja jest aż o 15 cm dłuższa (485 cm) i o 6 cm szersza (196 cm) od poprzednika oraz ma o 3,5 cm większy rozstaw osi (286,5 cm). Dzięki temu we wnętrzu nikt nie będzie narzekał na brak miejsca. W ogromnym bagażniku (standardowo ma 784 l pojemności) można zamontować dwa dodatkowe fotele (chowane w podłodze).
Nowy Rexton jest większy od Hyundai'a Grand SantaFe czy Toyoty Land Cruiser, chociaż pod względem budowy i przeznaczenia bliżej mu do tej drugiej. Dlaczego? Rexton wygląda jak duży SUV, ale tak naprawdę jest luksusową terenówką, zbudowaną na ramie oraz posiadającą dołączany napęd 4x4 z reduktorem (płatna opcja) zamiast samonośnego nadwozia i bezobsługowego systemu, który automatycznie napędza obie osie w zależności od warunków drogowych.
W tym przypadku standardowo napędzane są koła tylne. Dopiero na śliskiej bądź nieutwardzonej nawierzchni można dołączyć na stałe przednią oś (tryb 4H). Do jazdy z niską prędkością w trudnym terenie istnieje jeszcze możliwość wyboru przełożenia redukcyjnego (4L). Takie rozwiązanie znane jest chociażby z pickupów. Oznacza, że w terenie możemy liczyć naprawdę na wiele, ale na asfalcie Rexton jest w zasadzie autem tylnonapędowym z powodu braku centralnego mechanizmu różnicowego.
SsangYong Rexton 2.2 Diesel 7AT - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemnośc skokowa | 2157 cm3 |
Moc maksymalna | 181 KM/4000 obr./min |
Maks. moment. obrotowy | 420 Nm Nm/1400-2800 obr./min |
Skrzynia biegów | automatyczna 7-biegowa |
Napęd | na tylne koła (4x4 w opcji) |
Prędkość maksymlana | 185 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | b.d. |
Średnie spalanie testowe | 10,0 l/100 km |
Średnie spalanie producenta | 8,0 l/100 km |
Zbiornik paliwa | 70 l |
Pojemność bagażnika | 784-1977 l |
Długość/szerokość, wysokość | 4850/1960/1825 mm |
Rozstaw osi | 2865 mm |
Masa własna | 2005-2206 kg |
Ładowność | 745-765 kg |
Uciąg przyczepy (bez/z hamulcem) | 750 kg/2700-3000 kg |
Gwarancja mech./perforacyjna | 5 lat lub 150 tys. km/6 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km lub rok |
Podczas polskiej premiery nowego SsangYonga mogłem poprowadzić egzemplarz z silnikiem Diesla o pojemności 2,2 litra, współpracującym z 7-stopniowym „automatem”. Jednostka o mocy i momencie obrotowym wynoszącym 181 KM i 420 Nm pracuje cicho i zapewnia przyzwoite odczucia zza kierownicy. Dwutonowy samochód sprawnie nabiera prędkości, a skrzynia gładko zmienia poszczególne biegi. Pozytywnie zaskoczyło mnie wyciszenie kabiny. Nawet przy prędkości 130 km/h w środku było komfortowo. Nie można również narzekać na jakość wykonania wnętrza.
Podczas krótkiego odcinka testowego, składającego się z drogi przebiegającej przez małe miejscowości i fragment ekspresówki, średnie zużycie paliwa wyniosło 10,0 l/100 km. To o 2 litry więcej niż deklaruje producent, ale w tak dużym i wysoko zawieszonym aucie nie oczekujmy spalania na poziomie 7/8 litrów. W marcu 2018 roku w salonach pojawi się Rexton z silnikiem benzynowym 2.0 Turbo, generującym 225 KM i 350 Nm (zamówienia już można składać).
Koreański producent kusi niewygórowanymi cenami i bogatym wyposażeniem. Nowy model kosztuje od 109 900 zł w wersji benzynowej i 129 900 w wysokoprężnej. Trudno w tej cenie znaleźć tak duży, fabrycznie nowy samochód z gwarancją, klimatyzacją, radiem, 9 poduszkami powietrznymi, kamerą cofania i 17-calowymi felgami aluminiowymi. Oczywiście, wyższa wersja wykończenia, 7-miejscowa odmiana, napęd 4x4 i automatyczna skrzynia biegów znacznie podniosą cenę, nawet do pułapu 200 tys. zł. Jeśli jednak porównamy Rextona z bezpośrednią konkurencją w podobnej specyfikacji, to i tak będzie on tańszy.
SsangYong Rexton – naszym zdaniem
SsangYong zrobił kolejny duży krok do przodu. Ta koreańska marka niezasłużenie nadal wywołuje u większości uśmiech na twarzy. Tymczasem nowemu Rextonowi trudno cokolwiek zarzucić - jest pojemny, komfortowy, dobrze wyposażony i rozsądnie wyceniony. Nie jest to jednak propozycja dla każdego. Dziś samochody o takiej konstrukcji nie są zbyt popularne. To dobra oferta dla osoby szukającej dużego auta rodzinnego (dostępna jest wersja 7-miejscowa) lub pojazdu w teren (napęd 4x4 z reduktorem) i do ciągnięcia dużej przyczepy np. z łódką lub końmi (uciąg do 3 ton).
SsangYong Rexton - ceny w Polsce
Silnik/wersja | Crystal | Quartz | Sapphire |
2.0 225 KM, 6MT, 2WD | 109 900 zł | 129 900 zł | 146 900 zł |
2.2 181 KM, 6MT, 2WD | 129 900 zł | 149 900 zł | 166 900 zł |
Wybrane opcje | |||
Wersja 7-miejscowa | 4 000 zł | 4 000 zł | 4 000 zł |
Napęd 4x4 z reduktorem | 10 000 zł | 10 000 zł | 10 000 zł |
Aut. skrzynia biegów (benz./diesel) | 10 000/11 000 zł | 10 000/11 000 zł | 10 000/11 000 zł |
Nawigacja GPS z ekranem 9,2" | 3 000 zł | standard | standard |
Felgi aluminiowe 20" | - | 4 000 zł | 4 000 zł |