Wnętrze jest przestronne i komfortowe
Fotele przednie z dobrym trzymaniem bocznym wyposażono w regulację elektryczną. Zajęcie optymalnej pozycji ułatwia kierowcy regulowana w dwóch płaszczyznach kierownica.
W testowanej wersji Privilége Laguna ma bardzo bogate wyposażenie seryjne wpływające na komfort użytkowania, m.in. dwustronną klimatyzację z czujnikiem nasłonecznienia i toksyczności, welurowo-skórzaną tapicerkę, żaluzje przeciwsłoneczne na bocznych szybach, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, czujniki parkowania, komputer pokładowy, tempomat i radioodtwarzacz ze zdalnym sterowniem przy kierownicy.
Po zajęciu miejsca w środku można poczuć się jak w aucie klasy wyższej. Doskonała jakość wykończenia i elementy chromowane na kokpicie nadają wnętrzu elegancki i zarazem sportowy charakter. Wnętrze jest przestronne.
Tylko bardzo wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca nad głową na tylnej kanapie. Bagażnik (pojemność 475 l) bezproblemowo mieści bagaż czterech dorosłych pasażerów. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie z tyłu dodatkowego gniazda 12V, do którego podczas testu podłączona była lodówka samochodowa.
Źródło napędu to wysokoprężna jednostka 2.2 dCi
Jest to jedna z najmocniejszych stron auta. To nowoczesny silnik o pojemności 2188 ccm i mocy 150 KM. Dzięki wysokiej wartości momentu obrotowego - 320 Nm - osiąganej już przy 1750 obr./min auto może pochwalić się doskonałą elastycznością.
Sprawdzało się to w praktyce na krętych drogach chorwackiego wybrzeża, gdzie na czwartym biegu Laguna bez większych problemów przyspieszała z prędkości 30 km/h i nie wymagało to redukcji na niższy bieg. Imponujące są też osiągi.
Do 100 km/h auto rozpędza się w 10 s, a osiąganie prędkości powyżej 200 km/h nie stanowi żadnego kłopotu (ten parametr sprawdzaliśmy na autostradach niemieckich, gdzie nie obowiązują ograniczenia prędkości). Kultura pracy jednostki napędowej jest bardzo wysoka.
Silnik pracuje cicho i pozwala na dynamiczną jazdę nawet przy stosunkowo niskich obrotach
Pierwsze dwa przełożenia 6-biegowej skrzyni są krótkie i trzeba uważać zwłaszcza przy dynamicznym ruszaniu, gdyż silnik szybko wkręca się na wysokie obroty i w pewnym momencie odcina dopływ paliwa.
Pozostałe przełożenia są już dłuższe i pozwalają na komfortową jazdę bez konieczności częstego operowania drążkiem, skądinąd precyzyjnie pracującej przekładni. Szósty bieg idealnie sprawdza się przy długiej jeździe na autostradach.
Zużycie paliwa to także duża zaleta Laguny
Na trasie przy spokojnej jeździe auto potrafi zadowolić się niewiele ponad 5 l oleju napędowego na 100 km. Na przejechanym dystansie 7 tys. km średnie spalanie wyniosło 6,9 l/100 km, przy czym samochodem podróżowały cztery dorosłe osoby i ich bagaż. Faktem jest, że większość trasy stanowiły autostrady, ale też średnia prędkość była wyższa od przeciętnej, osiąganej na polskich drogach.
Układ napędowy Laguny doskonale współgra z układem jezdnym
W konstrukcji tego ostatniego wykorzystano kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Zawieszenie ma dość neutralną charakterystykę. Konstruktorom Renault udało się osiągnąć kompromis między komfortową miękkością i wymaganą przy szybszej jeździe bezpieczną sztywnością.
Auto pewnie wchodzi w zakręty i jest dość odporne na zmiany obciążenia. Łagodnie tłumi dziury w jezdni i tylko przy dłuższych nierównościach delikatnie się kołysze. Aktywne wspomaganie, momentami zbyt silne, ułatwia manewrowanie samochodem.
Swoiste poczucie bezpieczeństwa zapewnia montowany seryjnie ABS, ASR i system kontroli stabilności ESP. Testowany model wyposażony jest także w 6 poduszek powietrznych.
Najlepiej jednak świadczy o bezpieczeństwie uzyskana przez Lagunę w teście Euro-NCAP maksymalna ocena - pięć gwiazdek. To dopiero początek testu, choć trzeba przyznać, że bardzo intensywny.
Pierwsze 7 tys. km Laguna przejechała bez usterek. Przed nią jeszcze ponad 40 tys. km. O tym, w jakiej dyspozycji auto je pokonuje, będziemy Państwa na bieżąco informować.
Galeria zdjęć
Start w szybkim tempie
Start w szybkim tempie
Start w szybkim tempie
Start w szybkim tempie