• Forester ma 2-litrowego wolnossącego benzyniaka o mocy 150 KM i skrzynię CVT
  • W terenie możemy liczyć na napęd 4x4, duży prześwit (220 mm) i funkcję X-Mode
  • Testowy egzemplarz przyspieszał o 1,4 s szybciej niż obiecuje producent

Wiele osób twierdzi, że Forester z powodu komfortowych nastaw zawieszenia i niezbyt mocnego silnika (150 KM) jest SUV-em przeznaczonym głównie dla seniorów. My w tej kwestii mamy odmienne zdanie. Przedstawimy je podczas testu modelu po lifcie.

Subaru Forester po liftingu – sportowe postrzeganie marki

Większość z nas kojarzy Subaru z Imprezą WRX STI, która odnosiła sukcesy w motosporcie, co przeniosło się na sportowe jej postrzeganie. Ale nie zapominajmy, że Subaru znane było (i jest) z benzynowego boksera i symetrycznego napędu na obie osie. Cylindry pracujące poziomo pozwalają "spłaszczyć" silnik i tym samym zamocować go bliżej asfaltu, a to obniża środek ciężkości. Z kolei stały i symetryczny napęd 4x4 gwarantuje nie tylko dobrą trakcję kół, ale i bezpieczne prowadzenie. Oczywiście, cechy te ma też Forester, tyle tylko, że ze względu na charakter SUV-a inaczej procentują niż w sportowej Imprezie.

Subaru Forester po liftingu – nie boi się zjazdu z asfaltu

Ten charakter SUV-a przekłada się na ponadprzeciętne możliwości poza asfaltem. Wówczas docenia się nie tylko stały napęd 4x4, lecz także geometrię nadwozia (kąt natarcia/zejścia/rampowy – 21,4/25,8/21,2 stopnia) oraz duży prześwit (220 mm). Pomocna okazuje się też funkcja X-Mode, która sterując silnikiem, skrzynią, napędem i hamulcami, ułatwia pokonywanie śliskich dróg i górek, a podczas zjazdu ze wzniesień utrzymuje zadaną prędkość. Na bezdrożach docenia się możliwość obserwacji na ekranach widoku przedniego prawego koła (lewe kierowca może obserwować przez szybę) i wychyłów nadwozia (bocznych i wzdłużnych).

Subaru Forester po liftingu – miękka hybryda daje też napęd na koła

Wyjątkowość Forestera względem konkurencyjnych SUV-ów widoczna jest także w konstrukcji układu miękkiej hybrydy, której silnik elektryczny potrafi przekazywać napęd na koła (do 1,5 km z maks. prędkością 40 km/h). Taka konstrukcja ułatwia szybki start spod świateł, ale i przydaje się w jeździe offroadowej.

Subaru Forester – wymiary Foto: Auto Świat
Subaru Forester – wymiary

Subaru Forester po liftingu – twierdza bezpieczeństwa

Użytkownicy Forestera powinni czuć się w tym samochodzie wyjątkowo bezpiecznie. Model ten ma solidną konstrukcję (uzyskał 5 gwiazdek w Euro NCAP) i jest wyposażony w liczne systemy bezpieczeństwa (11, w tym: adaptacyjny tempomat z prowadzeniem środkiem pasa ruchu, układ unikania kolizji na skrzyżowaniach oraz poprawiony asystent pasa ruchu). Mnogość asystentów ma też drugą stronę. Mniej subordynowani kierowcy są przez swoje auto często upominani dźwiękowo i wizualnie, co nie każdemu się podoba.

Subaru Forester po liftingu – przeciętne osiągi

Zmiany wizualne po liftingu są raczej kosmetyczne (inny kształt reflektorów, zderzaka i świateł przeciwmgielnych, nowe kolory nadwozia). Nowością we wnętrzu jest możliwość sterowania gestami. Poprawiono nieco wygodę i prowadzenie auta, choć nadal uważamy, że jego układ napędowy nie zachęca do dynamicznej jazdy. W pierwszym przypadku miękkie nastawy zawieszenia sprawiają, że nadwozie mocno wychyla się na zakrętach, w drugim – wolnossący silnik zapewnia przeciętne osiągi (0-100 km/h w 10,4 s) i sporo pali (śr. 8,4 l/100 km), a frajdę z szybkiej jazdy psuje skrzynia CVT, powodująca "wycie" silnika.

Subaru Forester po liftingu – naszym zdaniem

Nie myślcie, proszę, że za wszelką cenę chcę udowodnić, że Forester jest najlepszym SUV-em na świecie. Dobrze znam jego słabości, chcę jedynie podkreślić, że nie jest to auto dla każdego. Jego walory docenią użytkownicy szukający auta bezpiecznego, przestronnego, dobrze wyposażonego i komfortowego (dużo SUV-ów ma te cechy), ale jednocześnie takiego, które nie zawiśnie "brzuchem" na głębszej koleinie ani nie zakopie się tak łatwo w piasku czy śniegu. Nie sprawdzi się na szybkich zakrętach toru Nürburgring, ale można nim bez obaw wybrać się z rodziną na wyprawę do Rumunii czy Albanii i nie zawsze poruszać się po asfalcie.

Subaru Forester po liftingu – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 4,1 s
0-100 km/h 10,4 s
0-130 km/h 15,7/35,2 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 5,4 s (aut.)
80-120 km/h 8,3 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1698/487 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,6/11,5 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 36,2 m
                                             gorące  36,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A)
przy 100 km/h 66 dB (A)
przy 130 km/h 70 dB (A)
Średnie zużycie w teście (95 okt.) 8,4 l/100 km
Zasięg 570 km

Subaru Forester po liftingu – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory benz./B4/16 + elektryczny
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Napęd rozrządu wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa 1995 cm3
Moc maksymalna 150 KM/5600-6000 obr./min
Maks. moment obrotowy 194 Nm/4000 obr./min
Skrzynia biegów/napęd bezstop. CVT/4x4
0-100 km/h; prędkość maks. 11,8 s; 188 km/h
Średnie spalanie wg WLTP 8,1 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP 185 g/km
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa 509-1751/48 l
Masa przyczepy ham./bez ham. 1870/750 kg
Marka i model opon test. auta Continental PremiumContact 6
Rozmiar opon 225/55 R 18

Subaru Forester po liftingu – wyposażenie

Wersja Platinium
7 airbagów/reflektory LED S/S
Klimatyzacja aut. 2-strefowa S
System multim./Apple CarPlay i Andr. Auto S/S
Wektorowanie kół/inform. o ruszaniu auta poprzedz. S/S
Szkolenie w szkole/temp. adaptac. S/S
Unikanie kolizji/utrzym. pasa ruchu S/S
Okno dachowe/alufelgi 18-cal. S/S

Subaru Forester po liftingu – gwarancja/ceny

Cena podst. wersji 2.0i Trend 160 520 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 l. lub 100 tys. km/12 lat
Przeglądy co 15 tys. km lub rok
Cena test. wersji 2.0i Platinium 197 744 zł