- Forester ma 2-litrowego wolnossącego benzyniaka o mocy 150 KM i skrzynię CVT
- W terenie możemy liczyć na napęd 4x4, duży prześwit (220 mm) i funkcję X-Mode
- Testowy egzemplarz przyspieszał o 1,4 s szybciej niż obiecuje producent
- Przeczytaj też:
- Subaru Forester po liftingu – sportowe postrzeganie marki
- Subaru Forester po liftingu – nie boi się zjazdu z asfaltu
- Subaru Forester po liftingu – miękka hybryda daje też napęd na koła
- Subaru Forester po liftingu – twierdza bezpieczeństwa
- Subaru Forester po liftingu – przeciętne osiągi
- Subaru Forester po liftingu – naszym zdaniem
Wiele osób twierdzi, że Forester z powodu komfortowych nastaw zawieszenia i niezbyt mocnego silnika (150 KM) jest SUV-em przeznaczonym głównie dla seniorów. My w tej kwestii mamy odmienne zdanie. Przedstawimy je podczas testu modelu po lifcie.
Przeczytaj też:
- Subaru Forester 2.0i e-Boxer – test modelu sprzed liftingu
- Subaru Forester kontra Mazda CX-5 — test porównawczy
Subaru Forester po liftingu – sportowe postrzeganie marki
Większość z nas kojarzy Subaru z Imprezą WRX STI, która odnosiła sukcesy w motosporcie, co przeniosło się na sportowe jej postrzeganie. Ale nie zapominajmy, że Subaru znane było (i jest) z benzynowego boksera i symetrycznego napędu na obie osie. Cylindry pracujące poziomo pozwalają "spłaszczyć" silnik i tym samym zamocować go bliżej asfaltu, a to obniża środek ciężkości. Z kolei stały i symetryczny napęd 4x4 gwarantuje nie tylko dobrą trakcję kół, ale i bezpieczne prowadzenie. Oczywiście, cechy te ma też Forester, tyle tylko, że ze względu na charakter SUV-a inaczej procentują niż w sportowej Imprezie.
Subaru Forester po liftingu – nie boi się zjazdu z asfaltu
Ten charakter SUV-a przekłada się na ponadprzeciętne możliwości poza asfaltem. Wówczas docenia się nie tylko stały napęd 4x4, lecz także geometrię nadwozia (kąt natarcia/zejścia/rampowy – 21,4/25,8/21,2 stopnia) oraz duży prześwit (220 mm). Pomocna okazuje się też funkcja X-Mode, która sterując silnikiem, skrzynią, napędem i hamulcami, ułatwia pokonywanie śliskich dróg i górek, a podczas zjazdu ze wzniesień utrzymuje zadaną prędkość. Na bezdrożach docenia się możliwość obserwacji na ekranach widoku przedniego prawego koła (lewe kierowca może obserwować przez szybę) i wychyłów nadwozia (bocznych i wzdłużnych).
Subaru Forester po liftingu – miękka hybryda daje też napęd na koła
Wyjątkowość Forestera względem konkurencyjnych SUV-ów widoczna jest także w konstrukcji układu miękkiej hybrydy, której silnik elektryczny potrafi przekazywać napęd na koła (do 1,5 km z maks. prędkością 40 km/h). Taka konstrukcja ułatwia szybki start spod świateł, ale i przydaje się w jeździe offroadowej.
Subaru Forester po liftingu – twierdza bezpieczeństwa
Użytkownicy Forestera powinni czuć się w tym samochodzie wyjątkowo bezpiecznie. Model ten ma solidną konstrukcję (uzyskał 5 gwiazdek w Euro NCAP) i jest wyposażony w liczne systemy bezpieczeństwa (11, w tym: adaptacyjny tempomat z prowadzeniem środkiem pasa ruchu, układ unikania kolizji na skrzyżowaniach oraz poprawiony asystent pasa ruchu). Mnogość asystentów ma też drugą stronę. Mniej subordynowani kierowcy są przez swoje auto często upominani dźwiękowo i wizualnie, co nie każdemu się podoba.
Subaru Forester po liftingu – przeciętne osiągi
Zmiany wizualne po liftingu są raczej kosmetyczne (inny kształt reflektorów, zderzaka i świateł przeciwmgielnych, nowe kolory nadwozia). Nowością we wnętrzu jest możliwość sterowania gestami. Poprawiono nieco wygodę i prowadzenie auta, choć nadal uważamy, że jego układ napędowy nie zachęca do dynamicznej jazdy. W pierwszym przypadku miękkie nastawy zawieszenia sprawiają, że nadwozie mocno wychyla się na zakrętach, w drugim – wolnossący silnik zapewnia przeciętne osiągi (0-100 km/h w 10,4 s) i sporo pali (śr. 8,4 l/100 km), a frajdę z szybkiej jazdy psuje skrzynia CVT, powodująca "wycie" silnika.
Subaru Forester po liftingu – naszym zdaniem
Nie myślcie, proszę, że za wszelką cenę chcę udowodnić, że Forester jest najlepszym SUV-em na świecie. Dobrze znam jego słabości, chcę jedynie podkreślić, że nie jest to auto dla każdego. Jego walory docenią użytkownicy szukający auta bezpiecznego, przestronnego, dobrze wyposażonego i komfortowego (dużo SUV-ów ma te cechy), ale jednocześnie takiego, które nie zawiśnie "brzuchem" na głębszej koleinie ani nie zakopie się tak łatwo w piasku czy śniegu. Nie sprawdzi się na szybkich zakrętach toru Nürburgring, ale można nim bez obaw wybrać się z rodziną na wyprawę do Rumunii czy Albanii i nie zawsze poruszać się po asfalcie.
Subaru Forester po liftingu – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 4,1 s |
0-100 km/h | 10,4 s |
0-130 km/h | 15,7/35,2 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,4 s (aut.) |
80-120 km/h | 8,3 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1698/487 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,6/11,5 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 36,2 m |
gorące | 36,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 66 dB (A) |
przy 130 km/h | 70 dB (A) |
Średnie zużycie w teście (95 okt.) | 8,4 l/100 km |
Zasięg | 570 km |
Subaru Forester po liftingu – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./B4/16 + elektryczny |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa | 1995 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM/5600-6000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 194 Nm/4000 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | bezstop. CVT/4x4 |
0-100 km/h; prędkość maks. | 11,8 s; 188 km/h |
Średnie spalanie wg WLTP | 8,1 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 185 g/km |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 509-1751/48 l |
Masa przyczepy ham./bez ham. | 1870/750 kg |
Marka i model opon test. auta | Continental PremiumContact 6 |
Rozmiar opon | 225/55 R 18 |
Subaru Forester po liftingu – wyposażenie
Wersja | Platinium |
7 airbagów/reflektory LED | S/S |
Klimatyzacja aut. 2-strefowa | S |
System multim./Apple CarPlay i Andr. Auto | S/S |
Wektorowanie kół/inform. o ruszaniu auta poprzedz. | S/S |
Szkolenie w szkole/temp. adaptac. | S/S |
Unikanie kolizji/utrzym. pasa ruchu | S/S |
Okno dachowe/alufelgi 18-cal. | S/S |
Subaru Forester po liftingu – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji 2.0i Trend | 160 520 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 l. lub 100 tys. km/12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km lub rok |
Cena test. wersji 2.0i Platinium | 197 744 zł |
Galeria zdjęć
Model poliftingowy poznacie po zębach, które pojawiły się w reflektorach, a też po innym wzorze zderzaka i świateł przeciwmgielnych.
Nie zapewnia sportowych doznań. Jest za to megabezpieczny i komfortowy
Znak rozpoznawczy modeli Subaru od lat: wolnossący bokser 2.0/150 KM. Już jego charakterystyczny dźwięk pozwala wrócić do emocji, które zapewniała Impreza WRX STI.
Analogowe zegary i panel klimatyzacji są coraz rzadziej spotykane w nowoczesnych autach, ale my je lubimy, bo ich obserwacja i obsługa nie odciągają uwagi kierowcy od prowadzenia. Jeśli nie będziecie obserwować drogi, Subaru was upomni.
W zależności od potrzeb i upodobań kierowca może zmienić charakterystykę pracy silnika. Wybór wariantu S lub I potwierdza też wykres.
Przygotowany na srogą zimę: funkcję podgrzewania mają cztery miejsca, kierownica, a nawet wycieraczki szyb.
Na bieżąco można monitorować przepływ mocy między osiami i kołami oraz śledzić na bezdrożach wychyły samochodu.
Trzy tryby pracy napędu. Po wybraniu innego niż Normal uruchamia się asystent zjazdu ze wzniesienia.
Wielofunkcyjny ekran pozwala obserwować przepływ energii i stan naładowania litowo-jonowego akumulatora.
Nowoczesne multimedia świetnie współpracują ze smartfonami. Dostępna jest obsługa głosowa.
Obszerne fotele z dobrym trzymaniem bocznym i elektrycznym sterowaniem. Rzadko spotykane rozwiązanie to podgrzewana przednia szyba w miejscu spoczynku piór wycieraczek.
Mnóstwo przestrzeni na nogi i nad głową. Komfortową jazdę zapewnia też wysoko umieszczone siedzisko.
Plus za podgrzewane skrajne miejsca i dodatkowe nawiewy dla pasażerów tylnych miejsc.
Niemal 510-litrowy kufer bez trudu zmieści wakacyjny bagaż. Po złożeniu oparć powstaje niemal płaska powierzchnia.
Pod podłogą wygospodarowano mały schowek.
Wraz z kupnem Subaru Forestera kierowca otrzymuje bezpłatne szkolenie w szkole jazdy Subaru (SJS).