Logo
TestyTesty nowych samochodówSubaru Forester 2.0i e-Boxer – twierdza bezpieczeństwa – TEST

Subaru Forester 2.0i e-Boxer – twierdza bezpieczeństwa – TEST

Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
  • Nowy Forester jest większy od poprzednika, największy wzrost przestrzeni odczujemy z tyłu.
  • W ofercie jedna wersja benzynowa o mocy 150 KM wspomagana silnikiem elektrycznym.
  • Charakterystyka podwozia sprzyja komfortowej jeździe, samochód prowadzi się bezpiecznie.
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Może nie każdy pamięta, jak to było na kursie prawa jazdy albo jak się pokonywało pierwsze kilometry pod okiem rodzica, ale na pewno wielu z was miało okazję przynajmniej raz w życiu jechać z przewrażliwionym pasażerem. Takim, który co chwila komentował styl jazdy lub też – kurczowo trzymając się klamki drzwi – próbował nogą zrobić dziurę w podłodze, o łapaniu za kierownicę nie wspominając. Przyznacie, że taka jazda nie należy do przyjemności. To wyobraźcie sobie teraz, że prowadząc samochód, czujecie szarpnięcia na kierownicy i co pewien czas jesteście informowani komunikatami wizualnymi lub dźwiękowymi, że robicie coś nie tak za kierownicą. W Foresterze najczęściej włączało nam się ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu, a drugim komunikatem, który otrzymywaliśmy, było to, że nie skupiamy wzroku na drodze, ewentualnie nie zachowujemy czujności. Regularnie czuliśmy szarpania na kierownicy, mrugające kontrolki i denerwujące brzęczki. Jazda nowym SUV-em Subaru – zwłaszcza na początku testu – była wręcz irytująca. Oczywiście, część ostrzeżeń była zasłużona, to kierowca popełniał błąd, ale w naszej ocenie daleko było do zagrożenia. Z czasem zaczęliśmy mieć się na baczności i komunikatów było mniej, a inna sprawa, że niektóre systemy zaczęliśmy wyłączać...

Subaru Forester – bezpieczeństwo w serii

Duża liczba systemów asystujących w nowym Foresterze to bez wątpienia zaleta. Zdecydowaną większość z nich dostaniecie seryjnie, niezależnie od wersji wyposażeniowej. W bazowej Trend co prawda nie ma pakietu Advanced (m.in. monitorowanie kierowcy, automatyczne światła drogowe, czujnik martwego pola), ale za to niezależnie od wersji do każdego Forestera otrzymacie bezpłatne szkolenie z doskonalenia techniki jazdy w SJS.

Forestera 5. generacji zbudowano na Subaru Global Platform. W stosunku do poprzednika ma o 2 cm większy rozstaw osi, jest także nieco dłuższy i szerszy. W obu rzędach foteli w komfortowych warunkach będą podróżować cztery dorosłe osoby. Te siedzące z przodu mogą narzekać jedynie na nieco za krótkie siedziska, te z tyłu – na oparcie kanapy kończące się na wysokości łopatek. Poza tymi niedogodnościami wnętrze imponuje: jakością materiałów, ich spasowaniem, nowoczesnymi multimediami, czytelną obsługą oraz bogactwem wyposażenia (cztery miejsca podgrzewane).

Pojemność bagażnika pozostała praktycznie bez zmian (w poprzednim Foresterze wynosiła 505 l, w nowym – 509 l), i to mimo tego, że pod podłogą pojawiła się litowo-jonowa bateria. Stało się tak, gdyż inżynierowie zrezygnowali z koła zapasowego i zastosowali zestaw naprawczy, co z pewnością fanom offroadu nie przypadnie do gustu. Klienci będą za to zadowoleni z szybciej otwierającej się elektrycznie pokrywy bagażnika.

Nowego Forestera można zamówić tylko w jednej wersji napędowej. Pod jego maską pracuje wolnossący 2-litrowy benzynowy bokser o mocy 150 KM, wspomagany silnikiem elektrycznym o mocy 16,7 KM. Moment obrotowy jest przekazywany na obie osie za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni Lineartronic. Nie ma tu jednak mowy o klasycznej miękkiej hybrydzie, gdyż możliwa jest jazda wyłącznie na silniku elektrycznym. Oczywiście, trzeba spełnić kilka rygorystycznych warunków, m.in. mieć odpowiedni zapas energii w baterii, dosłownie muskać pedał gazu i nie przekraczać prędkości 40 km/h. Teoretycznie jazda z napędem EV możliwa jest nawet do 1,5 km. Realnie elektryk bardzo szybko się wyłącza i korzystamy z klasycznego benzyniaka. Ten z kolei nie zapewnia oszałamiających osiągów (wg producenta 0-100 km/h w 11,8 s), choć realnie okazał się bardziej dynamiczny, gdyż w teście uzyskaliśmy przyspieszenie do „setki” o 1,8 s lepsze. Wrażenie słabej dynamiki powoduje bezstopniowy „automat”. O ile w mieście sprawdza się znakomicie, o tyle w trasie jazda z nim nie każdemu przypadnie do gustu. Jeśli podczas wyprzedzania zależy wam na gwałtownym przyspieszeniu i wciśniecie gaz do końca, silnik będzie utrzymywany na stałych wysokich obrotach, a kierowca nie odczuje tak zwanego kopa. Także podróżowanie z autostradową prędkością nie należy do przyjemności, bo przy 140 km/h silnik utrzymuje aż 3500 obr./min i do uszu podróżnych dociera nieprzyjemne jego buczenie. Wówczas każde, nawet najmniejsze wzniesienie powoduje automatyczny wzrost obrotów i kolejne niezbyt przyjemne wrażenia akustyczne.

Japończycy zapowiadali, że oszczędności z racji zastosowania hybrydy będą na poziomie ok. 10 proc. Realnie tyle jednak trudno uzyskać, bowiem w czasie bardzo spokojnej jazdy na pętli pomiarowej zużyliśmy 8,2 l/100 km. Nas to nie dziwi, bowiem masa samochodu z powodu zastosowania układu hybrydowego wzrosła o ok. 110 kg.

Subaru Forester – komfortowa jazda

Forestera prowadzi się poprawnie, ale osoby, które spodziewają się sportowego zachowania, mogą być zawiedzione. Układ kierowniczy słabo reaguje w środkowym położeniu, nadwozie w sytuacji gwałtownej zmiany kierunku mocno się wychyla, ale auto przez cały czas jest pod pełną kontrolą kierowcy. Wzorowo oceniliśmy za to komfort jazdy, i to mimo 18-calowych kół.

Nowy model zdrożał o ok. 5000 euro. Owszem, wzrósł w nim poziom bezpieczeństwa, ale osiągi i spalanie nie poprawiły się.

Zobacz jak w trudnych warunkach zimowych zachowują się modele Subaru.

To nam się podoba: przestronne i funkcjonalne wnętrze, skuteczne hamulce, mnogość systemów asystujących, dzielność terenowa, realne spalanie zgodne z WLTP.

To nam się nie podoba: dynamika poza miastem, wycie silnika podczas prób gwałtownego zwiększania prędkości, wychyły nadwozia na zakrętach.

Subaru Forester – podsumowanie

Choć Forester nie jest mistrzem dynamicznej jazdy, to jednak z nawiązką spełnia wymagania stawiane SUV-om. Jest przestronny, funkcjonalny, komfortowy i bezpieczny. Wielu rywali pozostawia w tyle, jeśli chodzi o dzielność terenową. To świetna propozycja dla osób uprawiających aktywną turystykę. Szkoda tylko, że koszty instalacji hybrydowej ponosi klient, który z jej zastosowania nie ma zbyt wielu korzyści.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h4,0 s
0-100 km/h10,0 s
0-130 km/h17,7 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h5,1 s (aut.)
80-120 km/h7,6 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1710/475 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.
Śr. zawracania (w lewo/w prawo)11,7/11,8 m
Hamow. ze 100 km/h zimne41,4 m (opony zimowe)
gorące 40,7 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h55 dB (A)
przy 100 km/h63 dB (A)
przy 130 km/h68 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.)8,2 l/100 km
Zasięg580 km

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zaworybenz./B4/16 + elektryczny
Ustawienie silnikawzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3)1995
Moc silnika (KM/obr./min)150/5600-6000 + 16,7
Maks. mom. (Nm/obr./min)194/4000 + 66
Skrzynia biegów/napędbezstop. (CVT)/4x4
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h)11,8/188
Średnie spalanie (l/100 km)8,1 (wg WLTP)
Emisja CO2 (g/km)/norma185/Euro 6d-Temp
Prześwit/kąty: natarcia/zejścia/ramp.220 mm/20,2/25,8/21,0 st.
Pojemność bagażnika/zb. paliwa (l)509-1779/48
Marka i model opon test. autaPirelli Sottozero 3
Rozmiar opon test. auta225/55 R 18

Wyposażenie

WersjaPlatinium
7 airbagów/reflektory LEDS/S
Okno dach./4 podgrzew. foteleS/S
Unikanie kolizji/utrzy. pasa ruchuS/S
Skóra/audio Harman Kardon/naviS/S/S
Skaner znaków/unikanie kolizjiS/S
Adaptac. temp./czuj. martw. polaS/S
Alufelgi 18 cali/monitor. kierowcyS/S

Gwarancja/ceny

Cena podst. wersji silnikowejod 139 400 zł
Gwarancja mech./perforacyjna3 l. lub 100 tys. km/12 lat
Przeglądyco 15 tys. km lub co rok
Cena testowanego auta169 060 zł
Udostępnij:
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium