Większość SUV-ów to modne pojazdy, które nie nadają się do poruszania się w terenie, ba, często nawet nie mają napędu 4x4. Pod tym względem wyróżnia się Subaru Forester, którego konstrukcja oraz symetryczny napęd 4x4 pozwalają bez obaw wjechać w teren. W wersji XT z mocnym, 241-konnym benzyniakiem to także auto dla miłośników szybkiej jazdy.
Tylko kosmetyczne zmiany
Testowany samochód po liftingu rozpoznacie po nieco innych reflektorach i inaczej zaprojektowanym przednim zderzaku. Z kolei we wnętrzu w nieco inny sposób rozmieszczono klawisze. Niestety, obsługa urządzeń pokładowych nie jest idealna. Widok na górnym ekranie zmienia się klawiszem na konsoli środkowej i niezbyt wygodnie się do niego sięga. Bez zmian pozostały za to przestronna część pasażerska oraz pojemny bagażnik.
Jednak w przypadku topowego Forestera XT ważniejsza od wyglądu jest przyjemność prowadzenia. Dzięki temu, że na pokładzie znalazł się system SI-Drive, moc 241-konnego silnika można wykorzystać na trzy sposoby.
W trybie Intelligent Mode auto działa najbardziej delikatnie. W efekcie po wciśnięciu pedału gazu zdecydowanie przyspiesza, ale bez nadmiernej narowistości.
Zobacz także
- Różnice w cenach polis dla tego samego auta mogą wynosić nawet kilkaset procent! Dlatego zanim kupicie ubezpieczenie, porównajcie oferty rożnych firm.
- Najkorzystniejsze oferty ubezpieczenia OC i AC
W Sport Mode przyjemność jazdy wzrasta, auto bardziej żywiołowo reaguje na dodanie gazu, ale w dalszym ciągu podróż nim nie jest uciążliwa. Dla kierowców lubiących ekstremalnie sportową jazdę przewidziano ustawienie Sport Sharp. Już lekkie wciśnięcie gazu objawia się gwałtownym ruszeniem pojazdu i po 7,5 s na liczniku widać „setkę”.
Ten tryb sprawdza się wprawdzie podczas ostrej, sportowej jazdy, ale nie polecamy go w trakcie podróży z rodziną – żołądki pasażerów mogą nie wytrzymać przeciążeń uzyskiwanych w chwilach dynamicznego przyspieszania.
Zanim zdecydujecie się w pełni wykorzystać potencjał silnika Forestera, powinniście uwzględnić to, że szybka jazda to dyscyplina dla kierowców, którzy nie liczą się z wydatkami na paliwo. W trakcie testu okazało się, że auto pali znacznie więcej, niż obiecuje producent – na trasie uzyskaliśmy spalanie na poziomie 10 l/100 km, a w mieście wyniosło ono 15-16 l/100 km.
Subaru Forester XT świetnie się prowadzi
Do możliwości silnika pasuje sztywne zawieszenie. Mimo wysoko położonego środka ciężkości nadwozie nieznacznie przechyla się na zakrętach. W opanowaniu pojazdu, zwłaszcza w terenie, pomaga system X-mode. Dzięki niemu poprawia się trakcja, a tym samym łatwiej pokonuje się wyboje oraz śliskie odcinki dróg. Z kolei po włączeniu funkcji Hill Descent Control (element X-mode) Subaru utrzymuje stałą, zadaną prędkość podczas zjazdu ze wzniesienia.
Testowany Forester nie jest tanim samochodem, ale okazuje się, że konkurenci potrafią być drożsi. Za Land Rovera Discovery Sporta z 240-konnym benzyniakiem trzeba zapłacić minimum 179 400 zł.
Dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./B4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 241/5600 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 350/2400 |
Skrzynia biegów | aut. bezstopniowa |
Napęd | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta | 225/55 R 18 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4595/1795/1735 |
Rozstaw osi (mm) | 2640 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1624/486 |
Pojemność bagażnika (l) | 505-1573 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,5 s |
Prędkość maksymalna | 221 km/h |
Spalanie w mieście | 11,2 l/100 km |
Spalanie poza miastem | 7,0 l/100 km |
Spalanie średnie | 8,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 197 g/km |
Teoretyczny zasięg | 700 km |
Średnica zawracania | 10,6 m |
Subaru Forester XT – to nam się podoba
Świetne własności terenowe, przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, dobre osiągi, bogate wyposażenie, możliwość wyboru różnych trybów jazdy.
Subaru Forester XT – to nam się nie podoba
Wysokie zużycie paliwa, nierówna podłoga bagażnika po powiększeniu, skomplikowana obsługa urządzeń pokładowych.
Subaru Forester XT – nasza opinia
Forester bez obaw może być wykorzystywany podczas jazdy w terenie. Świetnie sprawdza się także na autostradzie, choć przeszkadzało mi duże zużycie paliwa. Raczej zdecydowałbym się na wersję o mocy 150 KM, która z „automatem” kosztuje od 115 000 zł.
Galeria zdjęć
Subaru Forester to SUV, którego konstrukcja oraz symetryczny napęd 4x4 pozwalają bez obaw wjechać w teren
W opanowaniu pojazdu, zwłaszcza w terenie, pomaga system X-mode. Dzięki niemu poprawia się trakcja, a tym samym łatwiej pokonuje się wyboje oraz śliskie odcinki dróg
Po włączeniu funkcji Hill Descent Control (element X-mode) Subaru utrzymuje stałą, zadaną prędkość podczas zjazdu ze wzniesienia
Subaru Forester to SUV o ponadprzeciętnych właściwościach terenowych wśród aut tego typu
Kąty natarcia i zejścia 23 i 25 stopni oraz prześwit o wartości 220 mm pozwalają na poruszanie się w terenie oraz pokonywanie przeszkód wodnych
Do możliwości silnika pasuje sztywne zawieszenie. Mimo wysoko położonego środka ciężkości nadwozie nieznacznie przechyla się na zakrętach
Subaru Forester po liftingu tylko nieznacznie różni się od poprzednika
W trakcie testu okazało się, że auto pali znacznie więcej, niż obiecuje producent – na trasie uzyskaliśmy spalanie na poziomie 10 l/100 km, a w mieście wyniosło ono 15-16 l/100 km.
Klawiszem na konsoli środkowej obsługuje się górny ekran
Duży bagażnik o pojemności 505-1573. Po złożeniu oparć podłoga nie jest idealnie równa
Na pokładzie znalazły się elektrycznie sterowane siedzenia z pamięcią ustawień
Pod maską topowej wersji pracuje silnik o mocy 241 KM
Z tyłu wygospodarowano bardzo dużo przestrzeni
Wygodne fotele, ale podparcie z boku powinno być lepsze
Foresterowi należą się pochwały za wygodną pozycję za kierownicą. Natomiast materiały wykończeniowe wyglądają przeciętnie
Na górnym wyświetlaczu pokazywane są m.in. odczyty z komputera pokładowego
Dla kierowców lubiących ekstremalnie sportową jazdę przewidziano ustawienie Sport Sharp. Już lekkie wciśnięcie gazu objawia się gwałtownym ruszeniem pojazdu i po 7,5 s na liczniku widać „setkę”
W trybie Intelligent Mode auto działa najbardziej delikatnie. W efekcie po wciśnięciu pedału gazu zdecydowanie przyspiesza, ale bez nadmiernej narowistości
Dzięki temu, że na pokładzie znalazł się system SI-Drive, moc 241-konnego silnika można wykorzystać na trzy sposoby
W wersji Platinum standardem jest panoramiczny dach
Importer wyposaża auta w inteligentny system ratunkowy ISR
Klawisze do obsługi komputera umieszczono przy kierownicy